Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Sitat fra: hELgenen på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:24Dette med sladding av farge,biltype osv er faktisk feil:
Nei, VG sladdet både bilen og fargen inntil i dag. De har jo i dag skrevet en lang avhandling om hvorfor de ikke lenger sladder det. Aldri sett noe lignende når Tesla er involvert.

Hva sjåføren hevder burde jo ikke tillegges noe vekt, stod vel at 80 åringen ikke en gang er avhørt.

geear

Møller/VW betaler for annonser i VG. Det gjør ikke Tesla. Tesla som clickbait tjener derimot VG millioner på. Mao.:

- Nevner de VW så får de sure annonsører og potensielt inntektstap.
- Unnlater de å nevne VW (og andre merker som er kunder hos Schibsted) så unngår de sure kunder og får fortsatt annonseinntekter.

- Nevner de Tesla får de klikk, som igjen betyr penger, i bøtter og spann, fra alle som hater Tesla og alle som elsker Tesla, og sikkert alt i mellom.
- Unnlater de å nevne Tesla så får de verken annonseinntekter (ettersom Tesla ikke annonserer) og betydelig færre klikk.

vinterdekk

.. eller Møller har presse-kontakter som gjør jobben sin. Jeg teller fem stykker på ett kjapt søk hos Møller. Tesla har en epost for EU.

Vi kan alle spekulere.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Rævedilter

I dag 30.08.2023: https://www.bt.no/nyheter/direkte/i/BR649v/nyheter-direkte?pinnedEntry=260725

Taxisjåføren som hadde den ville ferden på Torgallmenningen, får førerkortet tilbake fra og med 2. september.

Det sier politiadvokat Kjersti Katrine Svendsen i Vest politidistrikt til BT.

– Det er ikke tatt stilling til skyldspørsmål, men på grunn av saksbehandlingstiden er det bestemt at føreren får førerkortet tilbake, sier hun.

Ulykken skjedde 13. mai. Drosjen, en Tesla Model Y, smadret uteserveringen på utestedet Lille i Torggaten, passerte Den blå steinen, kjørte ned en sikkerhets�stolpe, traff trappene og fløy inn på Torgall�menningen, der den kolliderte med Narvesen-kiosken.

Sjåføren til Bergen Taxi ble siktet for uaktsom kjøring, og førerkortet ble beslaglagt.

Sjåføren nekter straffskyld. Politiet har oppgitt at teknisk feil eller brukerfeil er hovedhypotesene. Rus er utelukket.

Ifølge Tesla skyldtes ulykken en brukerfeil. BT har vært i kontakt med Tesla, som ikke vil si noe om saken.

Politiet etterforsker videre, og venter blant annet på en rapport fra Vegvesenet.

El-boy

#124
Håper Vegvesenets rapport blir offentlig, det bør den for her er det fortsatt åpne spørsmål.
Spesielt det at bilen kjørte med tente bremselys og i tilsynelatende jevn hastighet.
Årsaken til ulykken er "pedal confusion" i flg Teslas egne data fra ulykken (hva nå det må være verdt).
Det er spørsmål om hva som trigget bremselysene, og hvorfor det fortsatt lyser om bilen kjører videre uten å redusere hastighten. Det er sagt at bilens sikkerhetsystem nødbremser om bilen oppfatter en farlig hindring foran bilen, men ett slikt nødbremselys burde være differensiert fra vanlig bremselys -eller regenereringsbremsing- ved at nødbremselyset blinker og på den måten sender signal om at bremselyset er trigget av bilens sikkerhetsystem, og ikke av bremsepedal eller av regenerering. Bilen i Torgallmenningen kjørte med et fast lysende bremselys og det er tvil om dette er trigget av bremsepedal eller av det automatiske nødbremsesystemet. Men det er uansett feil om bremselys, eller nødbremselys, skal lyse om bilen kjører videre uten at bremsepedalen er i bruk, eller av hastighetredusksjon ved regenerering.  Det viser etter min mening det er en feil med bilen i Torgallmenningen.

Electric cars in Norway

Sitat fra: El-boy på torsdag 31. august 2023, klokken 23:41Håper Vegvesenets rapport blir offentlig, det bør den for her er det fortsatt åpne spørsmål.
Spesielt det at bilen kjørte med tente bremselys og i tilsynelatende jevn hastighet.
Årsaken til ulykken er "pedal confusion" i flg Teslas egne data fra ulykken (hva nå det må være verdt).
Det er spørsmål om hva som trigget bremselysene, og hvorfor det fortsatt lyser om bilen kjører videre uten å redusere hastighten. Det er sagt at bilens sikkerhetsystem nødbremser om bilen oppfatter en farlig hindring foran bilen, men ett slikt nødbremselys burde være differensiert fra vanlig bremselys -eller regenereringsbremsing- ved at nødbremselyset blinker og på den måten sender signal om at bremselyset er trigget av bilens sikkerhetsystem, og ikke av bremsepedal eller av regenerering. Bilen i Torgallmenningen kjørte med et fast lysende bremselys og det er tvil om dette er trigget av bremsepedal eller av det automatiske nødbremsesystemet. Men det er uansett feil om bremselys, eller nødbremselys, skal lyse om bilen kjører videre uten at bremsepedalen er i bruk, eller av hastighetredusksjon ved regenerering.  Det viser etter min mening det er en feil med bilen i Torgallmenningen.
Enig....Håper Vegvesenets rapport blir offentlig. Viktig i et læringsfokus perspektiv.

OlaM

Sitat fra: El-boy på torsdag 31. august 2023, klokken 23:41men ett slikt nødbremselys burde være differensiert fra vanlig bremselys -eller regenereringsbremsing- ved at nødbremselyset blinker og på den måten sender signal om at bremselyset er trigget av bilens sikkerhetsystem, og ikke av bremsepedal eller av regenerering.

Skulle det virkelig det? Virker som en underlig ting å ønske seg, en ekstra komplisert standard på noe så universelt som bremselys bare for at det hadde vært oppklarende for en utålmodig nysgjerrighet i denne ene saken.

Jeg synes ikke dette er så mystisk. I de få sekundene du ser bilen bakfra i videoen så har den allerede kommet høyt opp i fart, den bremser faktisk en god del og det at den ikke bremser jevnt kan fint forklares med at hjulene ikke er i bakken hele tiden og at hellene er glatte.

Oppfrisk minnet: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEbJmK/drosje-krasj-i-bergen-undersoeker-om-bilen-kjoerte-av-seg-selv
'21 3LR

daktari

Mener å ha lest at Hyundai nettopp avdekket en sjelden feil som gjorde at bilen akselerte uten at sjåfør trykket på gassen. Det var en kaskade av variabler som måtte komme i rett rekkefølge for å utløse feilen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

El-boy

Sitat fra: OlaM på fredag 01. september 2023, klokken 08:11
Sitat fra: El-boy på torsdag 31. august 2023, klokken 23:41men ett slikt nødbremselys burde være differensiert fra vanlig bremselys -eller regenereringsbremsing- ved at nødbremselyset blinker og på den måten sender signal om at bremselyset er trigget av bilens sikkerhetsystem, og ikke av bremsepedal eller av regenerering.

Skulle det virkelig det? Virker som en underlig ting å ønske seg, en ekstra komplisert standard på noe så universelt som bremselys bare for at det hadde vært oppklarende for en utålmodig nysgjerrighet i denne ene saken.

Jeg synes ikke dette er så mystisk. I de få sekundene du ser bilen bakfra i videoen så har den allerede kommet høyt opp i fart, den bremser faktisk en god del og det at den ikke bremser jevnt kan fint forklares med at hjulene ikke er i bakken hele tiden og at hellene er glatte.

Oppfrisk minnet: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEbJmK/drosje-krasj-i-bergen-undersoeker-om-bilen-kjoerte-av-seg-selv
Synes du virkelig det er komplisert?? Hvis det er vanskelig så må en ikke begi seg ut noe så komplisert som selvkjøring ogr autopilot. Husk vi her snakker om en bil med Arcade, Toybox, Bonfire, "prompepute", Santa Claus etc, etc, som hver for seg er mye mer komplisert en ett blinkende nødbremselys...

Takk for at du linket med videoen på nytt. Ser akkurat samme som tidligere. Interessant å merke seg at nødblink slår seg på straks bilen krasjer så dette må ha skjedd automatisk. Videre så kan en se at bremselyset slår seg av 10 sek. etter krasjen. Mulig det var da sjåføren slapp bremsepedalen (17 sek ut i  videoen)?

Videre lurer jeg på når det automatiske nødbremsesystemet slår inn og sjåføren øyeblikket etter hiver seg på bremspedalen men samtidig berører gassen. Blir da bremsen blokkert av auto.bremsesystemet og bilen kjører videre pga gasspedalen er berørt?

geear

Hva mener du med hiver seg på bremsepedalen? Nødbrems blir overstyrt av gasspedalen...

El-boy

Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 13:15Hva mener du med hiver seg på bremsepedalen? Nødbrems blir overstyrt av gasspedalen...
Det betyr å tråkke på bremsepedalen

geear

DU skriver at han har berørt bremsepedalen og samtidig gassen. Det som har kommet frem så langt er at han har tråkket på gasspedalen.

At nødbrems er aktivert mens gassen er i bånn forklarer både bremselys og at bilen fortsetter.

At bremselysene etterhvert går av kan være bilen setter p-brems når han tar av seg belte eller åpner dør for eksempel.

El-boy

Sitat fra: geear på lørdag 02. september 2023, klokken 13:29DU skriver at han har berørt bremsepedalen og samtidig gassen. Det som har kommet frem så langt er at han har tråkket på gasspedalen.

At nødbrems er aktivert mens gassen er i bånn forklarer både bremselys og at bilen fortsetter.

At bremselysene etterhvert går av kan være bilen setter p-brems når han tar av seg belte eller åpner dør for eksempel.
Det er Tesla som hevder bremsen ikke var i bruk, men sjåføren hevder å ha bremset (og igjen: bremselysene er på). Tesla har mulighet å fikse data OTA i etterkant.

Hvis nødbrems var aktivert hvorfor bremset ikke bilen ned?

Jeg tar for gitt datatrafikk fra og til bilen har blitt logget og lagret ifbm datalagringsdirektivet, og denne datatrafikken kan ettergås slik enhver tvil rund fiksing av data kan ryddes av veien...

turfsurf

Sitat fra: El-boy på lørdag 02. september 2023, klokken 14:54Hvis nødbrems var aktivert hvorfor bremset ikke bilen ned?

Nødbrems overstyres av at man trår gassen i bånn. Som er sånn det må og skal være. Sjåføren tror han trår på bremsen, men i stedet for overstyrer han nødbrems.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: El-boy på lørdag 02. september 2023, klokken 14:54Det er Tesla som hevder bremsen ikke var i bruk, men sjåføren hevder å ha bremset (og igjen: bremselysene er på). Tesla har mulighet å fikse data OTA i etterkant.


At bremselysene er på betyr ikke at foten er på pedalen. Tror mye av feilslutningene dine har rot i den misforståelsen.

Det er veldig vanlig at folk som tar feil av gass og brems fortsetter å insistere på at de tråkket på riktig pedal. Å påstå at Tesla har redigert loggen for å tilpasse historien er litt vel mye konspi-tenking for en historie som er veldig enkel.
'21 3LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA