Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

Handyman

Jepp, det er ikke utelukkende et en-pedalsfenomen, men med en sprek elbil øker sannsynligheten for katastrofale konsekvenser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway


OlaM

Fra Sandvika-ulykken:

SitatBilen hadde en hastighet på 62 km/t i det den traff murveggen, står det i pressemeldingen fra politiet.

Gasspedalen var aktivert 100 prosent omtrent tre sekunder før kollisjonen.

Bremsepedalen var ikke betjent de siste fem sekundene før ulykken.

Ifølge politiet skal føreren ha gått inn i bilen på passasjersiden, da det ikke var mulig å gå inn førerdøren grunnet en bil som stod tett opptil.


https://www.nrk.no/stor-oslo/dodsulykken-i-sandvika_-rapport-finner-ingen-teknisk-feil-1.17110964

Om det i siste setning hadde noe å si er jeg ikke så sikker på. Du må vel være på plass i setet og sette bilen i D først.
'21 3LR

Orbit

Om fører har aket seg over midtkonsoll for å komme til førersetet, er det tenkelig at han (uforvarende) har både hatt vekt i setet, dultet i girspak, og en fot mot gasspedalen før han var helt på plass. Start-knapp er kanskje til irritasjon for noen i det daglige, men samtidig en ekstra barriere mot at bilen går i kjøremodus uten at det er tiltenkt. (XC40/EX40 elbil har så langt jeg husker fra prøvekjøring ikke startknapp, bare en plastplugg der knappen sitter på XC40 fossil/hybrid)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

turfsurf

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

I Tesla må man ha beltet på for å kunne vippe hendelen i Drive. Trenger ikke ha bremsen inne, mener jeg.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. november 2024, klokken 09:42I Tesla må man ha beltet på for å kunne vippe hendelen i Drive. Trenger ikke ha bremsen inne, mener jeg.
Hææ. Kan fint sette min i drive uten å ha på beltet. Mener da at man må ha foten på bremsen selv om beltet er på.
Må jo verifiseres.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. november 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. november 2024, klokken 09:42I Tesla må man ha beltet på for å kunne vippe hendelen i Drive. Trenger ikke ha bremsen inne, mener jeg.
Hææ. Kan fint sette min i drive uten å ha på beltet. Mener da at man må ha foten på bremsen selv om beltet er på.
Må jo verifiseres.

Ja, jeg kan kjøre uten belte, men må trykke inn bremsen for å få i gir.

Men jeg tenker det er ganske dritskummelt at Tesla har laget dataspill hvor barn kan sitte og styre med rattet i bilen, og kjøre med pedalene....og hvis de går ut av spillet så har de plutselig 90 km/t. Men hvis det nesten aldri skjer så er det gjerne ok som det er.
Tesla Model Y                         2021-

Ellemelle

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. november 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. november 2024, klokken 09:42I Tesla må man ha beltet på for å kunne vippe hendelen i Drive. Trenger ikke ha bremsen inne, mener jeg.
Hææ. Kan fint sette min i drive uten å ha på beltet. Mener da at man må ha foten på bremsen selv om beltet er på.
Må jo verifiseres.
Du må trykke inn bremsen for å "starte" en Tesla/sette den i drive/revers.
I tillegg sjekker den om det er vekt i førersetet. Ved lav fart stopper den om du løfter på rumpa, har ikke sjekket om det også gjelder i høyere hastigheter.

Klykken

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. november 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. november 2024, klokken 09:42I Tesla må man ha beltet på for å kunne vippe hendelen i Drive. Trenger ikke ha bremsen inne, mener jeg.
Hææ. Kan fint sette min i drive uten å ha på beltet. Mener da at man må ha foten på bremsen selv om beltet er på.
Må jo verifiseres.
Mulig jeg husker feil og at det kun gjelder når bilen allerede er i bevegelse? Men vet med sikkerhet at jeg fint kan sjalte mellom revers og drive uten å trykke bremsen når jeg parkerer...
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. november 2024, klokken 14:40
Sitat fra: Handyman på onsdag 13. november 2024, klokken 09:57
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. november 2024, klokken 09:42I Tesla må man ha beltet på for å kunne vippe hendelen i Drive. Trenger ikke ha bremsen inne, mener jeg.
Hææ. Kan fint sette min i drive uten å ha på beltet. Mener da at man må ha foten på bremsen selv om beltet er på.
Må jo verifiseres.
Mulig jeg husker feil og at det kun gjelder når bilen allerede er i bevegelse? Men vet med sikkerhet at jeg fint kan sjalte mellom revers og drive uten å trykke bremsen når jeg parkerer...
Ja det er en annen sak, og noe som er fult mulig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 13:03Du må trykke inn bremsen for å "starte" en Tesla/sette den i drive/revers.
I tillegg sjekker den om det er vekt i førersetet. Ved lav fart stopper den om du løfter på rumpa, har ikke sjekket om det også gjelder i høyere hastigheter.
Sensoren bør vel ikke skifte mening fordi farten øker eller? :D Jeg vet ikke men er trygg at så lenge den virker fra start så funker det jo

Ellemelle

#162
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 08:06
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 13:03Du må trykke inn bremsen for å "starte" en Tesla/sette den i drive/revers.
I tillegg sjekker den om det er vekt i førersetet. Ved lav fart stopper den om du løfter på rumpa, har ikke sjekket om det også gjelder i høyere hastigheter.
Sensoren bør vel ikke skifte mening fordi farten øker eller? :D Jeg vet ikke men er trygg at så lenge den virker fra start så funker det jo
Dette har ingenting med sensorer å gjøre, dette gjelder softwareinnstillinger. Å kutte motorkraften og aktivere parkeringsbremsen under en forbikjøring i høy hastighet kan gi store konsekvenser.

Handyman

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. november 2024, klokken 08:06
Sitat fra: Ellemelle på onsdag 13. november 2024, klokken 13:03Du må trykke inn bremsen for å "starte" en Tesla/sette den i drive/revers.
I tillegg sjekker den om det er vekt i førersetet. Ved lav fart stopper den om du løfter på rumpa, har ikke sjekket om det også gjelder i høyere hastigheter.
Sensoren bør vel ikke skifte mening fordi farten øker eller? :D Jeg vet ikke men er trygg at så lenge den virker fra start så funker det jo
Bremsene går selvfølgelig ikke på dersom du letter på rumpa i høy fart. Skulle tatt seg ut om parkeringsbremsen gikk på dersom man eks. rettet på sittestillingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Torpedo Ted


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA