Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

eltex

Flere artikler, bla.a. VG: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zEbJmK/drosje-krasj-i-bergen-undersoeker-om-bilen-kjoerte-av-seg-selv  og  Reddit: https://www.reddit.com/r/norge/comments/13gfm7f/tesla_i_bergen_kr%C3%A6sjet_pga_teknisk_feil/

En kommentar i  en annen avis er at dette mest sannsynligvis var en Kina-produsert bil og at det har vært flere tilfeller av kinabiler som låser gassen til 100%. Man  kan se  at bremsenelysene var aktivert selv om den akselererer, men det kan jo være andre grunner til det? Han viser til denne artikkelen: https://www.teslarati.com/tesla-fatal-model-y-crash-china-response/

Jeg er så klart litt bekymret siden jeg aner at jeg venter på samme type bil produsert muligens i Kina.
Tesla ModelY LR 23

Thalgar

Når det gjeld Tesla og sånt, er media notorisk upresise og spekulative.


Jfr. artikkelen du linka til, her er sluttresultatet av etterforskinga:

"As recently shared by industry watchers in China, the analysis of data from the ill-fated Model Y had been completed. As per the investigation, the vehicle's accelerator was pressed 100% the entire time. The Model Y's brakes were off as well."

https://www.teslarati.com/fatal-tesla-model-y-crash-investigation-accelerator-pressed-viral-video/

Model Y LR Quicksilver, 2023

mthoring

Jason Hughes har etterforsket flere slike saker på oppdrag fra forsikringsselskap i USA og har følgende å si om saken: https://twitter.com/wk057/status/1591893568247201792

og dette:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2760031/

Kortversjon: det er alltid sjåførens feil.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

eltex

Interessant. Oversatte denne delen:

Bremsene er fortsatt et helt mekanisk system i alle Teslaer, og fungerer selv uten strøm hvis du trykker på bremsepedalen. Bremsene er også mer enn sterke nok til å overmanne motorene og bremsene kan ikke "deaktiveres". De selvkjørende funksjonene kan bare beordre å bruke bremsing. De kan ikke kommanderes til å "oppheve" bremsing.
Tesla ModelY LR 23

anders_ss

Synes også den var interessant. Men er det slik på en bil med ABS-bremser? Jeg trodde det var slik at elektronikken da ville "overstyre" dersom hjulene låser seg, da er det ikke kun/helt mekanisk eller?

daktari

Sitat fra: anders_ss på mandag 15. mai 2023, klokken 16:22Synes også den var interessant. Men er det slik på en bil med ABS-bremser? Jeg trodde det var slik at elektronikken da ville "overstyre" dersom hjulene låser seg, da er det ikke kun/helt mekanisk eller?
Nødbrems med full ABS på tørr asfalt bremser som bare rakkern. Låser og låser opp på ms.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kim-

Hva hvis ventilen som åpner for trykket (for å rotere dekket under abs brems) låser seg i åpen stilling og man ikke har noen bremsefunksjon? Har det skjedd før?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Ole Petter

Var merkelig at bremselysene er tilsyndelatene på hele tiden?

OlaM

Sitat fra: Ole Petter på tirsdag 16. mai 2023, klokken 11:32Var merkelig at bremselysene er tilsyndelatene på hele tiden?

Det skal lite bremsepedal til for å tenne lyset. Hvis man trykker feil, kanskje pga gulvmatte eller annet fremmedelement i veien, kan det godt være at gassen er helt inne, men bremsen bare litt. Det er en stund siden jeg prøvde selv, jeg tror ikke gassen kutter helt selv om du trykker inn bremsen litt.
'21 3LR

vinterdekk

På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio-bergen/672?post=133957

Nå skal Tesla levere ut data.

Egentlig litt uheldig at produsent må bistå..litt som bukken og havresekken.

model3pw

Første jeg tenkte var at gulvmatte kilte seg i gasspedal i full ned posisjon. Får se om er noe så enkelt.

Har opplevd det selv ved påkjøring til motorvei (ikke i Teslaen men i BMW under full akselerasjon) og var lite hyggelig opplevelse. Gikk noen meter før hjernen forstod hva som skjedde og fikk satt den i nøytral.

flux

Synes tilfellet i Bergen og videoen tidligere i denne tråden fra Kina er merkelige. Bilens antikollisjon system burde ha stoppet bilene. Gitt en maksimalt uheldig situasjon der gass henger seg opp, samt at brems er forhindret av f.eks. en flaske, burde bilen selv uansett ha stoppet. Samt burde også bare litt brems fjerne all gasspådrag, hvorfor skal det være mulig å både bremse og akselerere samtidig?

OlaM

Sitat fra: flux på tirsdag 16. mai 2023, klokken 17:09Synes tilfellet i Bergen og videoen tidligere i denne tråden fra Kina er merkelige. Bilens antikollisjon system burde ha stoppet bilene. Gitt en maksimalt uheldig situasjon der gass henger seg opp, samt at brems er forhindret av f.eks. en flaske, burde bilen selv uansett ha stoppet. Samt burde også bare litt brems fjerne all gasspådrag, hvorfor skal det være mulig å både bremse og akselerere samtidig?

Du kan jo overstyre nødbrems med gassen, men tipper uansett den blå steinen på Torgalmenningen er mye bedre synlig på radar enn med kamera om kvelden.
'21 3LR

El-boy

Sitat fra: flux på tirsdag 16. mai 2023, klokken 17:09Synes tilfellet i Bergen og videoen tidligere i denne tråden fra Kina er merkelige. Bilens antikollisjon system burde ha stoppet bilene. Gitt en maksimalt uheldig situasjon der gass henger seg opp, samt at brems er forhindret av f.eks. en flaske, burde bilen selv uansett ha stoppet. Samt burde også bare litt brems fjerne all gasspådrag, hvorfor skal det være mulig å både bremse og akselerere samtidig?
Enig.
Burde ikke være mulig med både gass og brems samtidig og er svært lett å programere seg ut med to små programlinjer, IF:"bremselys"; Then:"engine idle"...

Men hvis ulykken på Torgalmenningen i Bergen ikke var en villet handling måtte to feil ha oppstått samtidig, ala gasspedalen hengte seg opp (eller programfeil som ga full gass) og bremsene sviktet samtidig (eller ABS ventilen låst elektronisk i åpen stilling). To uavhengige feil oppstår sjeldent samtidig, men er ikke helt usannsynlig. Det som er klart er at bremselysene lyste, og da skulle motoren ha kuttet så jeg stiller spørsmål ved programeringen til Tesla her. Denne bilen var iallefall ikke utsatt for Fantom-bremsing som Telsa er så inderlig "berømt" for  :-[

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA