Model Y kræsjet på Torgallmenningen i Bergen. Litt diskusjon.

Startet av eltex, mandag 15. mai 2023, klokken 12:27

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Kan fint rulle rundt i under 80 km/t, avhenger helt av hvordan terrenget var der den kjørte ut.

Mitt tips er at AP ikke var aktivert, og at ulykken hadde vært unngått om AP var aktivert.

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. juni 2023, klokken 09:38
Sitat fra: Handyman på torsdag 08. juni 2023, klokken 09:25
Sitat fra: OlaM på onsdag 07. juni 2023, klokken 22:04En mer generell ting som kanskje ikke trenger å være så selvsagt at den forblir usagt, pass på at matten ikke lett kan brette seg foran pedalene (gjør du av og til noe med skoen som løfter matten i fremkant?) og minimer antall ting rundt førerplass som kan havne innunder der.
Hvis man har Teslas matter tror jeg det faktisk er umulig at matta trykker inn wattpedalen. Borrelåsen under er så kraftige at man virkelig må rive og slite hardt når man skal ha dem ut for vask. Har aldri hatt matter som sitter så hardt.

Fremkanten er nok trygg ja. "Dead pedal"-flappen på siden er jo ganske løs, men den rekker ikke så langt. Bakkanten kan jo bli løs og brette seg fremover, men det skal jo endel til. Det er vel som andre komplekse ulykker, det må litt flere ledd til før faktor X blir et avgjørende problem.

Jeg overtenker sikkert disse mattene, men skadepotensialet med 400+ gamp fritt tilgjengelig på en pedal er veldig mye større enn på en manuelt giret 140-hester. Skader ikke å tenke ekstra nøye etter, kanskje spesielt nå i ferietiden når bilen fylles med familie og diverse løse gjenstander.
Ja du overtenker i allefall ang. Teslas matter, og jeg antar at du ikke kjenner godt til dem. De har ikke en løs "dead pedal flap", og de er så stive at man må bruke litt krefter for å bøye dem når de skal ut og inn. Det er også kraftig borrelås i bakkant, og jeg tipper at matta sitter som støpt selv i en kraftig kollisjon.
Ergo... de flytter ikke på seg.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Bilene som har hatt matteproblem med gasspedalen er vel biler som har gasspedalen hengslet i gulvet, OG mattene må vøre løse i tillegg? Har opplevd det selv i BMW.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på onsdag 05. juli 2023, klokken 20:42Bilene som har hatt matteproblem med gasspedalen er vel biler som har gasspedalen hengslet i gulvet, OG mattene må vøre løse i tillegg? Har opplevd det selv i BMW.
Var ikke det et case for mange år siden også hos Toyota eller Honda? Mener det var noe recall på dette der de fikk nye gulvmatter. Eller kanskje jeg husker feil...

geear

Var vel noe med Prius, men usikker på hvordan gasspedalen er der, har heldigvis aldri kjørt en.. 😬

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:29Var vel noe med Prius, men usikker på hvordan gasspedalen er der, har heldigvis aldri kjørt en.. 😬
Stemmer det :+1: Prius var det. Du husker godt Geear...

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:32
Sitat fra: geear på onsdag 05. juli 2023, klokken 22:29Var vel noe med Prius, men usikker på hvordan gasspedalen er der, har heldigvis aldri kjørt en.. 😬
Stemmer det :+1: Prius var det. Du husker godt Geear...
I etterspillet av den saken, har vel alle sørget for at dette ikke skal kunne skje igjen Mattene festes med enten trykknapper, krok/hempe eller de festes med borrelås for å henge fast.

Dert er vel bare ettermarkedsmatter fra litt lugubre produsenter som kan skli rundt. Seriøse produsenter leverer sklisikre matter.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 07. juli 2023, klokken 01:03
Sitat fra: Grosor på torsdag 06. juli 2023, klokken 13:38Her er noen som hevder at designet av bilenes 12V system kan føre til denne type ukontrollert akselerasjon.

https://www.autoevolution.com/news/breaking-nhtsa-petition-shows-tesla-s-sudden-unintended-acceleration-is-real-and-curable-217525.html
Ai ai dette er jo ikke så bra. Er dette blitt verifisert noen andre steder?
Kanskje greit å lese denne follow-up artikkelen også, for å få ett litt mere balansert syn på saken:

https://www.autoevolution.com/news/tesla-hacker-questions-nhtsa-petition-claiming-sua-are-caused-by-a-faulty-inverter-design-217669.html

Sitat Jason Hughes:

"Long story short, this is complete nonsense based on faulty analysis of the hardware just like the document that claimed the same based on assumptions a few years back."

Han går også langt i å antyde at det er ett fabrikert forsøk på å skade Tesla, uten at han har noe mere bevis i den retning.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 05. juli 2023, klokken 20:15Ja du overtenker i allefall ang. Teslas matter, og jeg antar at du ikke kjenner godt til dem. De har ikke en løs "dead pedal flap", og de er så stive at man må bruke litt krefter for å bøye dem når de skal ut og inn. Det er også kraftig borrelås i bakkant, og jeg tipper at matta sitter som støpt selv i en kraftig kollisjon.
Ergo... de flytter ikke på seg.

Jeg tenkte på stoffmatten i min egen 3er,  for min egen skyld.
'21 3LR

Torpedo Ted

Noen andre som finner det nærmest komisk at når en annen produsent enn Tesla har en nærmest identisk hendelse som den på torgallmenningen, så blir bilen ikke bilen nevnt med et ord og sladdet fra bilder (til og med fargen ble redigert bort), og hendelsen blir raskt karekterisert som et uhell.

Men når det er Tesla så er bilen nevnt med en gang, og årsaken mistenkes umiddelbart å være Autopilot eller teknisk feil på bilen....

I dette tilfellet var det vel en VW ID.3. Den må jo få bruksforbud inntil feilen er funnet!!! /s

Electric cars in Norway

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:03Noen andre som finner det nærmest komisk at når en annen produsent enn Tesla har en nærmest identisk hendelse som den på torgallmenningen, så blir bilen ikke bilen nevnt med et ord og sladdet fra bilder (til og med fargen!), og hendelsen blir raskt karekterisert som et uhell.

Men når det er Tesla så er bilen nevnt med en gang, og årsaken mistenkes umiddelbart å være Autopilot eller teknisk feil på bilen....
Torpedo :+1: helt enig i din vurdering.

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:04
Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:03Noen andre som finner det nærmest komisk at når en annen produsent enn Tesla har en nærmest identisk hendelse som den på torgallmenningen, så blir bilen ikke bilen nevnt med et ord og sladdet fra bilder (til og med fargen!), og hendelsen blir raskt karekterisert som et uhell.

Torpedo :+1: helt enig i din vurdering.

Er en vesentlig forskjell her.
Siste hendelse ble gjort av en mann på 80 år som ikke hevdet noen teknisk svikt slik yrkessjåføren i første sak hevdet. Mao siste sak er menneskelig feil. Videre er det publisert en video av siste sak der alle som vil  kan se hendelsen slik det også var med Tesla.  Dette med sladding av farge,biltype osv er faktisk feil:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VP2nlW/video-viser-paakjoerselen-i-droebak-det-kunne-gaatt-saa-mye-verre

Electric cars in Norway

Sitat fra: Torpedo Ted på onsdag 26. juli 2023, klokken 23:03I dette tilfellet var det vel en VW ID.3. Den må jo få bruksforbud inntil feilen er funnet!!! /s
Tror ikke det er noe automatikk i det...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA