SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

vinterdekk

Det kom en til oppdatering nå i dag, mindre forbedringer og forebygging av feil i digital instruksjonsbok. Dere som er på 3.2 får dere de samme oppdateringene som denne og foregående innlegg? Jeg mener å ha lest ett sted at 3.2 og 3.5 er identisk og eneste forskjell er støtte for noe variasjon i maskinvare på bilene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

Samme her. Men i motsatt rekkefølge. Fikk den som nevner instruksjonsbok for et par-tre dager siden, og den med oppdateringer og feilutbedringer på drivmekanismer i går.

Men jeg er på 3.5, ikke 3.2 som du spør etter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kires

Jeg er på 3.2 og og har fått disse de siste dagene
2023 Ford Mustang Mach E LR AWD
2023 VW ID.3 Pro S

vinterdekk

Sitat fra: Kires på fredag 19. januar 2024, klokken 08:43Jeg er på 3.2 og og har fått disse de siste dagene

Flott, da er det nok fortsatt relevant å dele erfaringer med 3.2-3.5+ i denne tråden (og ikke nødvendig med en parallell tråd).  :+1:

vinterdekk

Siden det virker mindre og mindre  sannsynlig at 3.x biler får forvarming i forkant av hurtiglading, så foreslo jeg til We Support at de kunne vise temperatur på batteripakke og estimering av ladetid i Volkswagen app og i bil. Det er ett håp i hengende snøre, men de videresendte i alle fall saken til relevant avdeling.  :P

Får man noe slikt på plass så blir det nok lettere å planlegge ladestopp.

Øyvind.h

Meldte inn noen forbedringsforslag via appen jeg også, og etter noen dager fikk jeg tilbakemelding om at innspillene var mottatt og verdsatt. Hvordan det flyter videre i organisasjonen er ikke godt å si, men med Odbeleven er det visst mulig å kjøre batterivarmeren i korte intervaller også på 2023 og eldre.

Nå hurtiglader vi nesten aldri, så jeg er ikke veldig opptatt av forvarming, men for et år siden hadde jeg behov for hurtiglading på vinteren og testet jojo-kjøring før ankomst til laderen (det kan en jo ikke alltid pga trafikk). I -13 grader fikk jeg rundt 130kW fra start. Med brukbar ladekurve hvor effekten holder seg en stund ble snitteffekt for ladeøkten ganske greit. En kamerat med Enyaq testet også dette i romjulen og startet på rundt 80kW.

Men neste på agendaen er å teste aktivering av batterivarmer via Odbeleven. Tenkte å sjekke i dag faktisk før avreise til hytta om det fungerer. Har ikke behov for hurtiglading, men bare teste for å se at det fungerer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

SveinJ

Oppdateringen som kom i går viste dette innholdet
2021 VW i.d4 Max Honey yellow,
2025 VW ID.4 4-Motion Excl. Costa Azul

MinID

ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Det blir mer å skrive om her snart.

Sitat fra: Volkswagen ID.We are currently in the process of preparing the upcoming OTA updates. Stay tuned for more information coming soon.

vinterdekk

Sitat fra: Volkswagen ID.Hello everyone,
we've been pretty quiet about OTA updates for some time now. This is due to the fact that we were (and still are) in preparation for the coming waves of updates and have also made sure that the vehicles come to a uniform baseline with various smaller updates in the meantime. With these updates, which only affected some of the vehicles at a time, we compensated for minimal deviations due to changes in the ECUs carried out during the year in production.
In the coming weeks, the following measures will be launched:
1. Due to a legal requirement, we are now launching a consent request for OTA updates on the Volkswagen website. Please visit myVolkswagen, login and give your consent via the toggle to continue receiving OTA updates. The consent is given once and is valid until you revoke it. If the consent request does not appear automatically via pop-up, please navigate to your privacy settings and scroll down to the "Online Remote Updates" section, where you can give consent per vehicle. If you don't see the option yet, please try again in a few days. Depending on the country, it may take some time to update the website.
2. Starting this week, OTA updates to ID. Software 3.2.1 will start for vehicles that currently have ID. Software 3.1 or 3.2 installed. Vehicles below 3.1 will continue to be updated in the workshops.
3. At the same time, we are working on the finalization of the ID. Software 3.7 OTA update (replacing the previous 3.5).
As usual, the updates will be rolled out in the form of so-called canary releases. This means that we will start the first wave with a small number of vehicles. Subsequent waves will gradually be launched with a growing number of vehicles. This gives us the opportunity to react quickly in the event of unforeseen problems in the process.
The updates are downloaded in the background when a mobile connection is established. As soon as the download is complete, a message will appear in the infotainment display and you can start the update at your preferred time from the goodbye screen.
You can find more information about our software updates here:
https://softwareupdates.volkswagen.com/softwareupdates.html

vinterdekk

Sitat fra: vinterdekk på mandag 29. januar 2024, klokken 20:43
Sitat fra: Volkswagen ID.Hello everyone,
we've been pretty quiet about OTA updates for some time now. This is due to the fact that we were (and still are) in preparation for the coming waves of updates and have also made sure that the vehicles come to a uniform baseline with various smaller updates in the meantime. With these updates, which only affected some of the vehicles at a time, we compensated for minimal deviations due to changes in the ECUs carried out during the year in production.
In the coming weeks, the following measures will be launched:
1. Due to a legal requirement, we are now launching a consent request for OTA updates on the Volkswagen website. Please visit myVolkswagen, login and give your consent via the toggle to continue receiving OTA updates. The consent is given once and is valid until you revoke it. If the consent request does not appear automatically via pop-up, please navigate to your privacy settings and scroll down to the "Online Remote Updates" section, where you can give consent per vehicle. If you don't see the option yet, please try again in a few days. Depending on the country, it may take some time to update the website.
2. Starting this week, OTA updates to ID. Software 3.2.1 will start for vehicles that currently have ID. Software 3.1 or 3.2 installed. Vehicles below 3.1 will continue to be updated in the workshops.
3. At the same time, we are working on the finalization of the ID. Software 3.7 OTA update (replacing the previous 3.5).
As usual, the updates will be rolled out in the form of so-called canary releases. This means that we will start the first wave with a small number of vehicles. Subsequent waves will gradually be launched with a growing number of vehicles. This gives us the opportunity to react quickly in the event of unforeseen problems in the process.
The updates are downloaded in the background when a mobile connection is established. As soon as the download is complete, a message will appear in the infotainment display and you can start the update at your preferred time from the goodbye screen.
You can find more information about our software updates here:
https://softwareupdates.volkswagen.com/softwareupdates.html

Det var litt trykking rundt på nettsiden inntil jeg fant godkjenn-vilkårs knappen. Logg inn via volkswagen.no. Trykk på bruker-ikonet med initialer, på PC-nettleser er dette oppe til høyre vedsiden av søke-ikon og velg forhandler. Velg "Innstillinger" på menyen som dukker opp. En ny fane dukker opp. Bla ned til din bil, hos meg står den under "Vehicle Consent Management", muligens fordi min konto er satt til engelsk. Når jeg trykker "manage" så kan jeg aktivere "online remote update". Se bilde.

daktari

Bra tips, og godt å høre de jobber videre med OTA. Jeg fikk forøvrig 2 oppdateringer forrige uke, bl.a. den som justerer motorene og en for brukerhåndbok.

Hva jeg egentlig samtykket til nå er jeg mer usikker på... satser på 3.7 snart og så en 3.8 med forvarming før hurtiglading.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Sitat fra: daktari på mandag 29. januar 2024, klokken 22:05Hva jeg egentlig samtykket til nå er jeg mer usikker på... satser på 3.7 snart og så en 3.8 med forvarming før hurtiglading.
Håper VAG får alle ID software 3 biler til samme versjon uten problemer - via OTA. Tør ikke håpe for mye.  ;D

De kan jo også introdusere «camp mode», og visning av beregnet ladetid før ladesesjon (slik som på 24 modellene), og forbedre ruteplanleggingen ytterligere. Forvarming før ladesesjon er det mange som har øverst på ønskelisten, spent på det også.

daktari

Ja. Og fjerne et eller 2 klikk for å vise SOC ved ankomst. Og å ta med høyde i beregningen, slik som e-tron har.

Snarvei til å skru av lane assist fra nedtrekk og/eller som en flis.

Egen dedikert knapp for rattvarme som med setevarmen fra alle skjermbilder.

Ellers har 3.5 en kul sak i HUD dere med 3.2 kan glede dere til, nemlig et flytende batteri i gult ved 20% og et ved 10% som flyr inn i fjeset til sjåføren.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

hav4rd

Fikk 3.2 OTA i dag.
Levert fra fabrikk med 3.1 i september 2022.
ID.4 GTX (2022)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA