SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

Limodriver

Jeg kan både lese, skrive og forstår betjeningen av klima/varme. Likefullt har jeg aldri kjørt en bil som har et mindre intuitivt brukergrensesnitt og tar mer fokus fra kjøringen for å betjene forskjellige funksjoner. Jeg er heller ikke imponert over betjeningen av knappene verken på rattet eller ellers.

Etter det jeg forstår er dette inntrykket i ferd med å bli en akseptert sannhet hos VW-forhandlere/verksteder også.

VW burde tilstrebet en intuitiv betjening slik som f eks Apple har suksess med.

vinterdekk

Sitat fra: Limodriver på lørdag 25. november 2023, klokken 10:17Jeg kan både lese, skrive og forstår betjeningen av klima/varme. Likefullt har jeg aldri kjørt en bil som har et mindre intuitivt brukergrensesnitt og tar mer fokus fra kjøringen for å betjene forskjellige funksjoner. Jeg er heller ikke imponert over betjeningen av knappene verken på rattet eller ellers.

Etter det jeg forstår er dette inntrykket i ferd med å bli en akseptert sannhet hos VW-forhandlere/verksteder også.

VW burde tilstrebet en intuitiv betjening slik som f eks Apple har suksess med.
Her har vi hatt litt forskjellig opplevelse. På mine første turer så føltes ID.4 helt lik ladehybriden jeg eide fra før på de grunnleggende operasjonene. ID.4 er utrolig lett å operere. Bremsene oppfører seg også veldig likt som på en hybrid med «blended brakes». Det var mest autohold funksjonen som jeg syntes var forferdelig, vi ble livredde når jeg skulle flytte bilen noen cm og det ble akselerasjon og nødbrems istedenfor. Men nå er dette ikke et problem. Når det gjelder cruise controll så har jeg aldri satt meg inn i en bil fra nytt merke og tenkt at dette var intuitivt. Og klimakontrollene er som regel forskjellig også. Jeg må bestandig tilvennes nye måter å gjøre dette på. Cruise og klima er også sekundære operasjoner som man ikke må lære seg på første kjøretur. Så jeg synes kritikken din er litt for streng.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Jeg synes brukergrensesnittet er greit. Alle innstillinger er der man kan forvente.
Masse smarte triks også. Bare navi, klima og radio jeg bruker under reise.

Knappene på rattet fungerer utmerket. En blanding av sveip og trykk er smart.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 26. november 2023, klokken 10:12Jeg synes brukergrensesnittet er greit. Alle innstillinger er der man kan forvente.
Masse smarte triks også. Bare navi, klima og radio jeg bruker under reise.

Knappene på rattet fungerer utmerket. En blanding av sveip og trykk er smart.
Ja, det oppleves sikkert slik når man har eid bilen en stund. Man kan tilpasse seg det meste. Og hva man forventer kommer jo helt an på hva man er vant til.

Brukergrensesnitt har to fasetter. Det ene er hvor intuitivt det er, det andre er hvor effektivt det er å bruke når man kan det. Disse to tingene er gjerne ikke det samme.

Mange er utrolig effektive med å bruke en editor som VI, men sett en som ikke har brukt det før til å gjøre noe, og det vil ikke bli gjort noe som helst.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 25. november 2023, klokken 10:58Det var mest autohold funksjonen som jeg syntes var forferdelig, vi ble livredde når jeg skulle flytte bilen noen cm og det ble akselerasjon og nødbrems istedenfor. Men nå er dette ikke et problem.
Har de virkelig fikset det? Autohold funksjonen var nok til å diskvalifisere ID.4 hos oss når vi prøvekjørte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 10:27
Sitat fra: vinterdekk på lørdag 25. november 2023, klokken 10:58Det var mest autohold funksjonen som jeg syntes var forferdelig, vi ble livredde når jeg skulle flytte bilen noen cm og det ble akselerasjon og nødbrems istedenfor. Men nå er dette ikke et problem.
Har de virkelig fikset det? Autohold funksjonen var nok til å diskvalifisere ID.4 hos oss når vi prøvekjørte.

Du kan deaktivere autohold men jeg har heller lært meg hvordan den fungerer. Jeg trykker bare ned wattpedalen forsiktig, da løsner autohold og bilen går over i creep mode. Når bilen begynner å bevege seg har jeg allerede flyttet foten over bremsen.

For å bevege bilen sakte regulerer jeg farten ved lett trykk på bremsen, det er ett punkt hvor bilen bremser og hvor autohold aktiveres som man må bli kjent med.

turfsurf

Sitat fra: vinterdekk på søndag 26. november 2023, klokken 11:02Du kan deaktivere autohold men jeg har heller lært meg hvordan den fungerer. Jeg trykker bare ned wattpedalen forsiktig, da løsner autohold og bilen går over i creep mode. Når bilen begynner å bevege seg har jeg allerede flyttet foten over bremsen.

For å bevege bilen sakte regulerer jeg farten ved lett trykk på bremsen, det er ett punkt hvor bilen bremser og hvor autohold aktiveres som man må bli kjent med.
Poenget er jo at jeg vil ha en autohold funksjon som virker. Jeg liker autohold, og jeg liker ikke creep. Det du beskriver er en workaround for en dårlig løsning. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få til.

daktari

Jeg opplever heller ikke problem med autohold (egentlig funksjonen som gir akutt stopp hvis bilen tror du skal kollidere inn i noe). Kanskje har de oppdatert, eller det er meg. dvs hvis jeg ikke har et lett trykk på bremsen så kan den bråstoppe. Hvis jeg har svak tå på bremsen bråstopper den aldri i den farten jeg rygger.

Forøvrig kan man legge til autohold av/på som snarvei "dra ned fra toppen".

Det som er snodig er at autohold er koblet til Automatic braking intervention.
Fra manualen:
The automatic braking intervention of
a parking system is designed to reduce
the possible damage due to a collision if
an obstacle is detected during the parking manoeuvre.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 11:07
Sitat fra: vinterdekk på søndag 26. november 2023, klokken 11:02Du kan deaktivere autohold men jeg har heller lært meg hvordan den fungerer. Jeg trykker bare ned wattpedalen forsiktig, da løsner autohold og bilen går over i creep mode. Når bilen begynner å bevege seg har jeg allerede flyttet foten over bremsen.

Poenget er jo at jeg vil ha en autohold funksjon som virker. Jeg liker autohold, og jeg liker ikke creep. Det du beskriver er en workaround for en dårlig løsning. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få til.

Må legge til at jeg ikke har testet å deaktivere autohold, bare vennet meg til standardinnstillingen (med autohold og creep) og har ikke tenkt mer på saken. Det har sikkert noe med saken at jeg hadde creep på forrige bil men med annen implementasjon av autohold.

daktari

Sitat fra: turfsurf på søndag 26. november 2023, klokken 11:07

ID.4 har creep, kan ikke velge. Sånn er det bare.

Blir likt som Tesla hvor du bare kan velge en styrke på regen, men kan droppe creep.

Eller etron der man ikke kan velge creep, bilen må styres med pedal, og bilen triller/vuggger etter man setter den i park.

Man får noe og taper noe.
Mine I-Pace videoer

daktari

SitatJa, det oppleves sikkert slik når man har eid bilen en stund. Man kan tilpasse seg det meste. Og hva man forventer kommer jo helt an på hva man er vant til.

Brukergrensesnitt har to fasetter. Det ene er hvor intuitivt det er, det andre er hvor effektivt det er å bruke når man kan det. Disse to tingene er gjerne ikke det samme.

Nettopp. Og da kan man ikke si at "systemet er dårlig", da får man si "jeg synes dette er vanskelig å lære".
Mine I-Pace videoer

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 26. november 2023, klokken 11:14Jeg opplever heller ikke problem med autohold (egentlig funksjonen som gir akutt stopp hvis bilen tror du skal kollidere inn i noe). Kanskje har de oppdatert, eller det er meg. dvs hvis jeg ikke har et lett trykk på bremsen så kan den bråstoppe. Hvis jeg har svak tå på bremsen bråstopper den aldri i den farten jeg rygger.

Jeg har jo aldri foten på bremsen når jeg kjører inn i garasjen. Det er jo mye av poenget med autohold. Som jeg opplevde autohold på ID.4 så kjørte jeg inn i garasjen og mens bilen fremdeles hadde litt fart så bråstoppet den når autohold koblet inn. Når jeg da ville ha bilen noen cm lengre frem så "bykset" den fremover og holdt på å kjøre i veggen.

Limodriver

Min vurdering er at enhver endring eller ny måte å betjene bilens funksjoner bør være en forbedring.

En forbedring vil med andre ord si at funksjonens formål utføres med et bedre resultat enn tidligere eller kan utføres på en enklere måte for føreren.

Et eksempel er setevarme. Jeg ser ingen fordel i å måtte betjene dette via en meny. Verken blir setet varmere, raskere varmt eller bedre varmt. En fysisk trykknapp ville tatt mindre oppmerksomhet og løst oppgaven på samme måte. En kunne om nødvendig hatt en meny via skjerm der en kunne gjøre ytterligere justeringer på setevarmere funksjon dersom det var ønskelig. Denne funksjonen kunne ligge bak flere menyer som en betjener noen få ganger når bilen ikke kjøres, men det må være intuitivt å finne den aktuelle menyen.

Flere funksjoner slik som autotildeling vil naturligvis kreve flere muligheter for individuell tilpasning. Dersom det ikke er mulig å tilpasse funksjonene til den enkelte brukers preferanser vil det fort bli et elsk/hat forhold til funksjonen.

Det som et størst behov for å betjene ofte under kjøring bør enten ha fysiske knapper, ihvertfall ikke ha behov for å gå dypere inn i menyer enn ett nivå.

Knappene på rattet som noen mener er svært effektive har fått mye kritikk. Jeg setter pris på å lære de fysiske knappene og trykke eller vippe dem, ikke ha en «lottofunksjon» på rattet.

Et eksempel som på mange måter er en detalj, men representerer både en forbedring og en negativ endring er spyling av bakvinduet. Funksjonen med å spyle ryggekameraet er glimrende, men å flytte spyledysen til øvre høyre kant av bakruten gjør at spylevesken ikke når helt inn til festet av viskerarmen før viskeren har visket bort spylevæsken. Med andre ord går viskeren mot tørr skitt innerst ved viskerfestet. Dette riper opp ruten etterhvert og er irriterende. Never change a winning team.

Det er mulig jeg er for strengt min vurdering, men jeg mener VW har forsemret oppfatningen av en komfortabel bil med mange gode egenskaper ved å skulle gjøre endre betjeningen i en grad som, etter min mening, ikke forbedrer kjøreopplevelsen.

Øyvind.h

Ratt og seter varmes automatisk når det er kaldt. Nivået kan en stille selv, men det skjer avhengig av utetemperatur og jeg synes det fungerer bra.
Ellers kan en også starte setevarme ved å trykke med to fingre på temperatur på den siden en vil starte, så det er en knapp selv om det ikke er like lett som en fysisk knapp med følbar tilbakemelding.

Utover det opplever jeg det litt blandet. Noe fungerer meget bra, andre funksjoner kunne vært løst bedre. Men i det daglige er det ikke noe spesielt som frustrerer.
Etter tilvenning synes jeg det er en god balanse mellom skjerm og fysiske knapper. Å ha absolutt alt på skjerm opplever jeg at tar mye mer fokus bort fra veien enn det VW leverer.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Orker ikke å starte en ny tråd om dette, men har fått en OTA. Dette er ikke endring som gir meg ny versjon, jeg skal fortsatt ha 3.5 etter at oppdateringen er ferdig. Oppdateringen gjelder drivmekanismen. Biler står parkert og oppdatering er startet, jeg er naturligvis litt spent hva som møter meg når jeg skal bruke bilen senere. Dette må være den «dypeste» oppdateringen jeg har sett hittil på min bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA