SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

daktari

I Innstillinger- Systeminformasjon har jeg versjon 1701. ID.sw er fortsatt 3.5.

(Har også åpenbart fått navi-db v23.10, uten at det har gått opp for meg før nå)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ELvin2022

Noen her som har fått 3.5 ota? Fortsatt 3.2 her.

golo

Jeg har versjon 3.0 etter besøk på verksted en gang rett etter nyttår. Må bilen inn igjen for å få 3.2 og høyere? 2021 bil 1st.

daktari

Sitat fra: golo på torsdag 16. november 2023, klokken 21:15Jeg har versjon 3.0 etter besøk på verksted en gang rett etter nyttår. Må bilen inn igjen for å få 3.2 og høyere? 2021 bil 1st.
Jepp.
Mine I-Pace videoer

igniztion

Sitat fra: daktari på tirsdag 14. november 2023, klokken 23:22I Innstillinger- Systeminformasjon har jeg versjon 1701. ID.sw er fortsatt 3.5.

(Har også åpenbart fått navi-db v23.10, uten at det har gått opp for meg før nå)

navi-db oppdaterer seg helt stille i bakgrunnen. Får ingen indikasjon på at den er oppdatert.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

oto

Noen som har peil på om kravet om å bekrefte hvem man er hver gang man setter seg inn er fjernet i nyeste SW-versjon?
Helt grenseløst dust av VW å innføre dette. Man kommer der med en nøkkel til en bil man eier selv, og må bekrefte hvem man er. Like komplett meningsløst som at Apple hadde krevd det på en iPhone hver gang du skal bruke den - etter at du har tastet koden for å åpne.
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

daktari

Sitat fra: oto på onsdag 22. november 2023, klokken 19:31Noen som har peil på om kravet om å bekrefte hvem man er hver gang man setter seg inn er fjernet i nyeste SW-versjon?
Helt grenseløst dust av VW å innføre dette. Man kommer der med en nøkkel til en bil man eier selv, og må bekrefte hvem man er. Like komplett meningsløst som at Apple hadde krevd det på en iPhone hver gang du skal bruke den - etter etter at du har tastet koden for å åpne.
Det er veldig rart. Nesten så man tror personvernombud i VW saboterer elbilene deres med slike tiltak.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Tyskere har opplevd DDR og Stasi, mistenker at de er veldig bevisste på personvern (?). Om sikkerheten er bra eller dårlig hos Volkswagen aner jeg ikke, men bilene er/vil være mål for hackere og overvåkning, så vil vel tiden vise hvilke elbilprodusenter som kan sikkerhet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Limodriver

VAG-konsernet har veldig god programmeringskompetanse internt. Da det var forbrenningsmotorer som var rådende lå de i verdensklasse på utslipp og dette hadde sin årsak i hvordan kodingen av forbrenning osv var satt opp...

Det kan synes som programmeringsavdelingen har blitt redusert i de senere årene da jeg finner brukergrensesnittet på ID4 særdeles lite hensiktsmessig.

Jeg er enig i at det er klønete å måtte bekrefte bruker av bilen hver gang. Dersom feil person uriktig bekrefter identitet, hva skjer da? Det blir som amerikansk risikostyring der produsenten mener å være fritatt for ansvar når bilen er merket med kun til utvortes bruk, må ikke spises og ikke kjør når du er stupfull.

Jeg skulle gjerne sett bedre brukergrensesnitt og betjening av f.eks klima/varme og andre funksjoner en trenger under kjøring der fokus på skjerm tar oppmerksomhet fra kjøringen og øker risiko for sammenstøt eller andre uhell.

Dette er selvfølgelig ikke unikt for ID4, men jeg er veldig skuffet over brukergrensesnittet og tilgjengeligheten av funksjoner på ID4. For mitt vedkommende er jeg såpass misfornøyd at bilen trolig blir kort i mitt eie for å velge en bil med bedre brukergrensesnitt.

daktari

Ad klima så er det 1 klikk på den opplyste klimakampen, eller temp, eller sete-symbilet, så fylles hele skjermen av klima. Kan vel ikke bli enklere.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Jeg klarer å treffe temperaturglideren vedsiden av av/på knappen i mørket, og så fungerer talekommandoer. Men elegant er det ikke.

Mistenker at VAG har sagt seg ferdig med ny funksjonalitet på 21-23 bilene og at det bare kommer feilrettinger og kartoppdateringer framover. Ble nevnt i en episode av BatteryLife på YouTube at VAG har en haug med folk som skal si sitt for den minste endring og at en ny brukerside på mediaskjermen har en voldsom prislapp.

daktari

Sitat fra: vinterdekk på fredag 24. november 2023, klokken 18:15Jeg klarer å treffe temperaturglideren vedsiden av av/på knappen i mørket, og så fungerer talekommandoer. Men elegant er det ikke.

Mistenker at VAG har sagt seg ferdig med ny funksjonalitet på 21-23 bilene og at det bare kommer feilrettinger og kartoppdateringer framover. Ble nevnt i en episode av BatteryLife på YouTube at VAG har en haug med folk som skal si sitt for den minste endring og at en ny brukerside på mediaskjermen har en voldsom prislapp.
Men trykk da heller på klima-knappen! Den slideren er ubrukelig og må unngås, den blir aldri bra.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fredag 24. november 2023, klokken 18:31
Sitat fra: vinterdekk på fredag 24. november 2023, klokken 18:15Jeg klarer å treffe temperaturglideren vedsiden av av/på knappen i mørket, og så fungerer talekommandoer. Men elegant er det ikke.

Men trykk da heller på klima-knappen! Den slideren er ubrukelig og må unngås, den blir aldri bra.

Hvorfor skal jeg trykke på klimaknappen? Jeg bruker bilen som jeg vil. ;)

daktari

Sitat fra: vinterdekk på fredag 24. november 2023, klokken 19:16

Det er ment som et vennlig tips. Fakta er at de touch-sliderne ikke funker og er en total designmiss. Det finnes smarte veier å justere klima som er keen av de beste i klassen. Fritt valg.
Mine I-Pace videoer

vinterdekk

Sitat fra: daktari på fredag 24. november 2023, klokken 20:30
Sitat fra: vinterdekk på fredag 24. november 2023, klokken 19:16

Det er ment som et vennlig tips. Fakta er at de touch-sliderne ikke funker og er en total designmiss. Det finnes smarte veier å justere klima som er keen av de beste i klassen. Fritt valg.

Slideknappene fungerer for meg. Sikker på at du ikke misforstod og at det var Limodriver du synes behøver tips?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA