Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

daktari

Har vært heldig og hatt bilen på 2-års service. 3.2 er nå installert (fikk 2.4 høst 22).

Alt funker fint. Masse nytt. Noen tips finnes bl.a. på MeinID-forumet, men skal ta noen høydepunkter:

Sett av tid til å logge inn i bilen på WeConnect. Etterhvert behøves S-pin.

Husk s-pin som du lagde da bilen var ny, har du glemt den, gå på myVW på nett og endre pin.

Så må man skru på lokasjonstjenseter i bilen hvis man vil at appen skal vise bilens posisjon.

Videre må man innom "app shop" eller hva det heter. Der laster man spill, plug&charge osv. Disse installer mens man kjører.

Takluke må kalibreres på nytt. Hold 5 sekunder. Kjør den helt opp, hold 5 sekunder. Så helt igjen hold 5 sek. Samme prosedyre som ved 2.4, rart at man må dette, men funker fint etterpå.

Erfaringer i bruk er ganske begrenset, men allerede nyttig å se SOC i lille displayet. Lyden fra stereoen var fin. Bilen bruker lite strøm, men det er jo varmt og tørt. 360-kamera funker bra. Plug&charge ikke testet.
ID sw viser 3.2.0.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33Takluke må kalibreres på nytt. Hold 5 sekunder. Kjør den helt opp, hold 5 sekunder. Så helt igjen hold 5 sek. Samme prosedyre som ved 2.4, rart at man må dette, men funker fint etterpå.

Nytt for meg - har hatt 2.4 siden august 2022 og aldri hørt noen nevne dette...

Otkristo

Støtter de norske aktørene Plug&Charge fra VW?
Er dette samme løsning som VW lanserte for ett år siden?

SveinJ

Er vel bare Ionity så langt her hos oss
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

TJV

Er vel bakluke og ikke takluke som du mener @daktari ?
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

daktari

Sitat fra: hELgenen på onsdag 10. mai 2023, klokken 18:02
Sitat fra: daktari på onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33Takluke må kalibreres på nytt. Hold 5 sekunder. Kjør den helt opp, hold 5 sekunder. Så helt igjen hold 5 sek. Samme prosedyre som ved 2.4, rart at man må dette, men funker fint etterpå.

Nytt for meg - har hatt 2.4 siden august 2022 og aldri hørt noen nevne dette...

Mulig verkstedet egentlig skal gjøre dette?
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: TJV på onsdag 10. mai 2023, klokken 21:15Er vel bakluke og ikke takluke som du mener @daktari ?
Solskjerming til glasstaket for å være helt presis. Etter oppdateringen måtte jeg trykke og holde for å få solskjerming flyttet.

Etter "kalibreringen" så kan jeg gjøre som da bilen var ny; sveip og la den rulle helt opp. Trykk for stopp.

daktari

Sitat fra: SveinJ på onsdag 10. mai 2023, klokken 20:50Er vel bare Ionity så langt her hos oss
Stemmer nesten, Shell ReCharge også. MER står som "onboarding" og vil snart komme på plass?
https://www.hubject.com/ecosystem-overview

vinterdekk

Sitat fra: daktari på onsdag 10. mai 2023, klokken 21:34
Sitat fra: SveinJ på onsdag 10. mai 2023, klokken 20:50Er vel bare Ionity så langt her hos oss
Stemmer nesten, Shell ReCharge også. MER står som "onboarding" og vil snart komme på plass?
Veldig bra når MER får P&C ettersom Ionity ikke er bygget ut så langt nord, og man kan nå lade på MER med We Charge / Elli.  :+1:
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. mai 2023, klokken 10:57
Sitat fra: daktari på onsdag 10. mai 2023, klokken 21:34
Veldig bra når MER får P&C ettersom Ionity ikke er bygget ut så langt nord, og man kan nå lade på MER med We Charge / Elli.  :+1:

Må ut å sette i ladekabelen uansett. Sparer kanskje 10 sekunder med å slippe å tappe kortet på lader.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

hELgenen

VW ønsker å låse bil til ladeeavtaler og ikke låse kundene til ladeeavtaler. Dermed kan de selge flere avtaler enn om avtalene var knyttet til person

Otkristo

Noen utfordringer:
Hubject er den sentrale godkjenningsaktøren for Plug&Charge. De skal tjene penger på tjenestene, så det blir mindre del av kaka for ladeselskaper og bilfabrikanter.
Selskapene BMW Group, Bosch, Daimler, EnBW, Siemens og Volkswagen-gruppen står bak roaming-selskapet Hubject.
Mange aktører sitter på gjerdet og venter på internasjonale eller nasjonale løsninger som kan erstatte Hubject.
Det krever også at man har en sentral aktør som utsteder sertifikatet, noe som ikke er gratis.

Med andre ord, ikke tro at VW Plug & Charge blir en universal løsning for all hurtiglading.

Happytroll

Vært på oppdatering hos Møller idag. Fra SW 2.4. Bilen kræsjet under oppdatering ifølge Møller, og er pr. nå fredag ettermiddag KIA (Altså killed in action, ikke bilmerket):P Skal gjøres gjenopplivningsforsøk til mandag. E-golf er gøy:)
ID4 Pro 2022

hELgenen

Sitat fra: Happytroll på fredag 12. mai 2023, klokken 14:59Vært på oppdatering hos Møller idag. Fra SW 2.4. Bilen kræsjet under oppdatering ifølge Møller, og er pr. nå fredag ettermiddag KIA (Altså killed in action, ikke bilmerket):P Skal gjøres gjenopplivningsforsøk til mandag. E-golf er gøy:)

Huffda - jeg har valgt å IKKE ta leiebil for den dagen oppdateringen skal skje, men om dette tar dager - vel da blir det jo en helt annen sak.......

Happytroll

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. mai 2023, klokken 15:08
Sitat fra: Happytroll på fredag 12. mai 2023, klokken 14:59Vært på oppdatering hos Møller idag. Fra SW 2.4. Bilen kræsjet under oppdatering ifølge Møller, og er pr. nå fredag ettermiddag KIA (Altså killed in action, ikke bilmerket):P Skal gjøres gjenopplivningsforsøk til mandag. E-golf er gøy:)

Huffda - jeg har valgt å IKKE ta leiebil for den dagen oppdateringen skal skje, men om dette tar dager - vel da blir det jo en helt annen sak.......

De hjelper sikkert til om noe skulle skje:) Fikk ikke snakket så mye med kundemottaker, så uklart om dette skjer ofte. Men de har vel kanskje begrenset erfaring med denne oppdateringen. Håper det går bra hos deg. Håper ikke det blir noen HW-skader av dette (12-volt batteri, HV-batteri, osv.)
ID4 Pro 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA