SW 3.2 - erfaringer, tips

Startet av daktari, onsdag 10. mai 2023, klokken 17:33

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 13:15
Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 12:58
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 12:38
Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 08:19Det som er nytt er at det kan velges som etter at bilen er mottatt. Tidliger var denne funksjonen standard. Har du matrix lys?

Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

De tar etter BMW, en uting.
Var ikke snakk om store beløp, og jeg kan ikke minnes å ha sett Light Assist nevnt i noe brosjyre før jeg bestilte. Det er ikke noe problem for min del med Feature as a Service om opplegget føles rettferdig nok.

Hva det koster betyr jo egentlig ingenting - at man skal kjøre rundt med hardware som man må betale ekstra for å "frigjøre" kan i det minst ikke kalles bærekraftig mhp miljø og klima. Fakta er jo at det vil være flere biler som kjører rundt med denne dødvekten uten at de vil aktivere ulike tjenester. Det blir vel bare et ekstra bidrag til mer plast i havet eller annen miljøforurensning som er total unødvendig. Sånn sett er jeg svært negativ til denne trenden. Det er noe verden ikke trenger i dag og er trolig ene og alene kommet fordi det er en måte å melke mer penger ut av kundene på. 

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. juli 2023, klokken 07:45Sånn sett er jeg svært negativ til denne trenden. Det er noe verden ikke trenger i dag og er trolig ene og alene kommet fordi det er en måte å melke mer penger ut av kundene på. 
Klart det, men dette kan du jo si om hvilken som helst software. Hardware på PC/Mac/Mobil har jo kapasitet til å kjøre alskens software, men du må betale for lisens. Dette er jo for å dekke utviklingskostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. juli 2023, klokken 07:45
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 13:15
Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 12:58
Sitat fra: vinterdekk på mandag 03. juli 2023, klokken 12:38
Sitat fra: MinID på mandag 03. juli 2023, klokken 08:19Det som er nytt er at det kan velges som etter at bilen er mottatt. Tidliger var denne funksjonen standard. Har du matrix lys?

Jeg har standard LED lys på min bil, ikke Matrix.

Kan velge mellom gratis prøveperiode, abonnement eller å kjøpe Light Assist for en engangsum.

Kanskje VAG ønsker å tilby flere funksjoner senere, som camp modus?

De tar etter BMW, en uting.
Var ikke snakk om store beløp, og jeg kan ikke minnes å ha sett Light Assist nevnt i noe brosjyre før jeg bestilte. Det er ikke noe problem for min del med Feature as a Service om opplegget føles rettferdig nok.

Hva det koster betyr jo egentlig ingenting - at man skal kjøre rundt med hardware som man må betale ekstra for å "frigjøre" kan i det minst ikke kalles bærekraftig mhp miljø og klima. Fakta er jo at det vil være flere biler som kjører rundt med denne dødvekten uten at de vil aktivere ulike tjenester. Det blir vel bare et ekstra bidrag til mer plast i havet eller annen miljøforurensning som er total unødvendig. Sånn sett er jeg svært negativ til denne trenden. Det er noe verden ikke trenger i dag og er trolig ene og alene kommet fordi det er en måte å melke mer penger ut av kundene på. 
I dette tilfelle, med en grunnleggende "auto-fjernlys" så er
1) lyktene helt standard (de kan fyres elektronisk via hendel eller programvare)
2) kamera som gjenkjenner bilers lys også standard, obligatorisk i EU mtp anti-grøftekjøring-varsel/lane departure warning
3) computer antagelig samme

Så ikke mye svinn. Enig i at andre tjenester som matrix, autopilot, varme/kjøling i seter, "klargjort for hengerfeste' osv er forskjellig. "Klar for FSD"...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

vinterdekk

Har ikke satt meg inn i det, men jeg tror ikke online tjenestene til Volkswagen er gratis igjennom bilens levetid? Synes selgeren nevnte det fulgte med to år på 23 modellene. Poenget er at digitale tjenester i bil vil koste noen kroner over tid og dette føyer seg bare på i rekken av mange andre abonnementer jeg betaler for hver måned, som nettaviser, musikk og video-strømming. Hadde du spurt meg for fem år siden så hadde jeg mislikt ideen å betale for feature as a service, men jeg er ikke prinsipielt i mot det nå mer.

Prisene i Volkswagen-butikken for Light Assist er forøvrig:

• 1 måned 49 kr.
  • Prøvemåned 0 kr.
  • 1 år 489 kr.
  • Ubegrenset 1950 kr (vet ikke om funksjonen følger med bilen om jeg selger, men det ville jo være det beste).

Har forresten opplevd enkelte problemer med konto og Volkswagen-app'en, og Volkswagen support har forøvrig vært veldig raske å rette opp ting. For inntrykk av at de har høyt fokus på dette.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

SveinJ

Sitat fra: MinID på torsdag 29. juni 2023, klokken 10:39
Sitat fra: SveinJ på onsdag 28. juni 2023, klokken 20:41
Sitat fra: igniztion på onsdag 28. juni 2023, klokken 12:28
Sitat fra: casall på fredag 23. juni 2023, klokken 10:20Jeg har i dag 3.0, og får beskjed av Møller at jeg ikke skal inn for å oppdatere til 3.2, men at den vil komme over OTA. Det stemmer vel kanskje? Men ingen har vel enda fått 3.2 over OTA?

Dersom bilen ble levert med 3.0 eller høyere fra fabrikken, gjelder ikke den nåværende servicekampanjen om oppgradering til 3.2 hos forhandler. VW sier fortsatt at disse bilene skal få oppdatering OTA. Basert på historikken så langt er det ikke usannsynlig at også disse vil måtte inn for oppgradering, men det kan ta tid før VW kryper til korset.

Har 3.0 og fått beskjed om oppdatering på verksted.

Men du har ikke 3.0 fra fabrikk. Du har fått det via ota fra 2.4. Spørsmålet gjelder de som har 3.0 eller nyere fra fabrikk.

Oppdatert fra 2.4 til 3.0 på verksted.

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue (solgt)
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Bråthen

Oppgraderingen omfatter nå også biler med 3.0 fra fabrikk.

gte-bjørn

Hjelp! Min ID.3 er nå oppgradert. Jeg ble plutselig avkrevd S-PIN for å kunne gjøre noe som helst men den har jeg glemt. Det finnes ingen steder å endre den på verken i appen eller på web-sidene! :o Hjelpeknappen på skjermen sier jeg kan gjøre det i appen men det stemmer ikke. Det finnes et valg for å endre *passord* men ikke PIN.

Jeg skal se om jeg tør gjøre et tredje forsøk men først spør jeg her om noen vet noe.

gte-bjørn

Ah, fant en YT-video som forklarte det. Men på myVW under "Garasje" hvor dette skal være så vises en feilmelding "Vi kan ikke vise dette innholdet nå.". Jeg får prøve senere. :(

gte-bjørn

I dag morges funket det og jeg fikk resatt S-PIN. Til andre som evt. har samme problem med glemt S-PIN: etter tre mislykkede forsøk sperret bilen for innlogging i ett minutt. Ingen big deal, jeg satt og ventet og prøvde igjen med en ny kode jeg trodde jeg kanskje hadde valgt. Det var feil og jeg ble utestengt en time. Senere på kvelden gikk jeg ned og prøvde en kode til. Nå ble jeg utestengt i 24 timer! :o Så vær advart: ikke prøv for mange ganger. Jeg ville uansett ikke tatt sjansen på enda ett forsøk nå.

Plan B ville være å kjøre som Gjest men det er vel ikke særlig praktisk.

Det er mulig bilen sjekker for endringer ved oppstart og finner at S-PIN er resatt, men jeg tenker jeg heller venter til søndag med å fortsette med oppsett. Et annet problem er at enkelte punkter krever aksjon fra telefonen og den har ofte ikke dekning nede i parkeringsgarasjen selv om bilen har 4G. ::)

ELvin2022

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 15. juli 2023, klokken 09:38I dag morges funket det og jeg fikk resatt S-PIN. Til andre som evt. har samme problem med glemt S-PIN: etter tre mislykkede forsøk sperret bilen for innlogging i ett minutt. Ingen big deal, jeg satt og ventet og prøvde igjen med en ny kode jeg trodde jeg kanskje hadde valgt. Det var feil og jeg ble utestengt en time. Senere på kvelden gikk jeg ned og prøvde en kode til. Nå ble jeg utestengt i 24 timer! :o Så vær advart: ikke prøv for mange ganger. Jeg ville uansett ikke tatt sjansen på enda ett forsøk nå.

Plan B ville være å kjøre som Gjest men det er vel ikke særlig praktisk.

Det er mulig bilen sjekker for endringer ved oppstart og finner at S-PIN er resatt, men jeg tenker jeg heller venter til søndag med å fortsette med oppsett. Et annet problem er at enkelte punkter krever aksjon fra telefonen og den har ofte ikke dekning nede i parkeringsgarasjen selv om bilen har 4G. ::)

Skal ikke være noe problem å endre s-pin inne på my Volkswagen. Måtte gjøre det samme selv,da jeg ikke husket koden. Fungerte det 👍🏻

gte-bjørn

Da fikk jeg logget inn med resatt S-PIN og alt ser ut til å funke. Fikk også lastet ned ting i shoppen. I tillegg til km-teller og SOC-% på den lille skjermen :+1: så er et par irritasjonsmomenter borte. Ihvertfall ser det slik ut etter en kort prøvetur:

1. Den pleide å varsle om bomstasjoner hvis jeg hadde skrudd på navigasjonsmeldinger,
  uansett om jeg ikke "navigerte". Jeg tok en ekstra runde gjennom en bomstasjon og
  den hold kjeft.

2. Hvis jeg hadde hatt på kartvisning, så skiftet til annet skjermbilde og så tilbake
  til kart, så fikk jeg alltid standard zoom-nivå. Nå husket den hvilket zoom-nivå jeg
  hadde valgt. Det var plagsomt å måtte zoome ut igjen hver gang.

Så noen "mangler":

1. We Charge, både i bilen og i appen, viser også ladestasjoner som ikke er med i We
  Charge, men den viser ikke status på disse. Ihvertfall ikke de to jeg sjekket (CK
  Klett og Tesla Berkåk). Hadde vært kjekt, ihvertfall inntil Chargefinder kommer med
  støtte for Android Auto. Det er kanskje med vilje....

2. Varsel ved bryting av (det bilen tror er) fartsgrense var av men kunne skrus på (jeg
  satte den til å varsle ved 5 over). Men: dette gjelder kun ved skiltgjenkjenning,
  ikke generelt som før. Jeg kom i skade for å kjøre litt for fort ned en bakke med
  standard fartgrense 50 men fikk ikke varsel fordi det ikke står noe skilt. Samme på
  vei ut av en parkeringsplass der bilen trodde fartsgrensen var 5(!).

thereddev

Fikk oppdatering til 3.2 i går. Så langt greit men bortsett fra prosentvisning foran rattet så var det vel egentlig ikke så mye å rope hurra for  :-\

Men en feilmelding og det er at installering av instruksjonsbok ble avbrutt. Noen som har peiling hvordan denne løses?
Feilkode: (ERR_1002_DM_IN)

Jeg får heller ikke opp instruksjonsbok ved å angi understellsnummer på nett.

Hadde sett frem til å kunne ha flere brukere på bilen. Men hva er egentlig den store gevinsten med flere brukere i ID.4 verden? Sete innstilling for top sport seter snakker ikke med brukeroppsett, telefontikoblinger er uavhengig av brukere virker det til. Når ikke min bruker er pålogget i bilen så ser jeg nesten ingen opplysninger om bilen fra appen. Nei, huff enda flere skuffelser relatert infotainment på en ellers flott bil.

igniztion

Flere brukere er stort sett ubrukelig. Man kan ha forskjellig oppsett på ambient farger og diverse annet, men som du selv sier så er appen blokkert for alle andre enn den siste brukeren som brukte bilen. VW skylder på GDPR og tysk personvernlovgivning, men det er jo ikke slik på andre tyske merker meg bekjent...

Vi har bare 1 hovedbruker og bruke knappene på setet for å lagre seteposisjon. Ellers er alt likt.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

gte-bjørn

Jeg syntes jeg fikk mindre effekt på hurtiglading enn ifjor sommer etter oppgradering. Av praktiske grunner ladet jeg fra 50-60% de første gangene. Første gang fikk jeg 50 kW ved 51% som sank til kun 30 ved 65% for så å stige til 35. Neste gangene bedre med rundt 55 kW ved 60% men mener jeg fikk bedre før. Idag ladet jeg fra SOC 27% og fikk 88 kW, men ved 80% var det bare sunket til 55 kW så kan se ut som det blir bedre for hver gang? Jeg har ID.3 Pro S med det største batteriet.

gte-bjørn

Oppfølger til forrige innlegg: ved lading fra 9% så fikk jeg nå opptil 122 kW, men ladestolpen viste 126 et kort øyeblikk. Snitt fra 9 til 81% ble 89 kW og var fortsatt 66 kW ved 80%. Av mystisk årsak stoppet den ikke på 80% slik den skal. Så det kan virke som den enten må gjennom noen sesjoner *eller* lade minst en gang fra lav SOC for å få god effekt. Ved neste lading fra 18% var den ihvertfall over 100 kW etter litt tid.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA