Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Xpeng G9 eller TMY

Startet av unkn0wn_root, torsdag 27. april 2023, klokken 22:01

« forrige - neste »

unkn0wn_root

Yo!

Er i ferd med å kjøpe meg første elbil. Bestilte en Model Y på tirsdag men nå er jeg litt forvirret om jeg kanskje skulle ha bestilt G9 isteden.

Prisen for G9 SR havner på rundt 540 og da får man samme rekkevidde som på Yen men mye mer utstyr inkludert og synes det er gøy med flere skjermer osv. + at den er mye større og ser ganske kult ut. Så nå sitter jeg og lurer på om jeg kanskje bør kansellere bestillingen av Model Y og gå for G9. Er selv ikke helt sikker på hva jeg skal gjøre. Hva tenker dere om G9? Om det var deg - ville du vurdert G9 i det hele tatt?

Daniel_0007

Husk at y'en har da firehjuls trekk.
Model y LR går jo lenger 530 vs 460 på g9.
Personlig så hadde jeg heller tatt y med mindre man trenger plassen.
Model 3 2019 LR Rwd

Mobileum

Hadde gått for G9. Mye mere for pengene, og nå er det Bilia som skal selge den. Utbygget service-nett. ("Y" er ikke lenger "kul"  ;) ). Leste du kritikken i Elbil24? Den beste jeg har lest noensinne.

Xpeng G9 - årets gedigne overraskelse
Lær deg navnet, for dette er bilen som kommer til å lage storm i alle andre bilmerkers vannglass.Denne saken handler om en av de største overraskelsene undertegnede har opplevd på svært lang tid – den kommende suv'en Xpeng G9.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

Svk

Er jo finere design på G9. Eneste Teslaen som har fint design er jo S

hELgenen

Synes prisforskjellen RWD SR og AWD er veldig stor. Her kan man jo undres om man kan spare 150k og få mye av den samme opplevde kvaliten. Personlig vil jeg alltid velge AWD,men prisforskjellen til en bil uten var her ekstrem i mitt hode.

Tesla får stadig nye konkurrenter..

THE

Etter min mening er G9 den mest interessante bilmodellen som kommer på markedet nå. Hadde jeg ikke hatt en anti-Kina holdning for tida så hadde jeg vurdert å bytte til en G9 AWD. Dette er egentlig den første elbilen jeg har vurdert som en erstatter for den gamle TMX'en min.

G9 er jo mer komfortorientert enn TMY, og har en del utstyr som frister. Skulle bare ønske det hadde vært mulig å kjøpe en AWD Long range da jeg ikke trenger Performanceytelser, og ikke vil ha de største felgene. Jeg tror at de som velger G9 får en veldig bra elbil (og bil generelt), så spørs det bare om man stoler på at Xpeng er et merke som vil overleve i Norge, og at det vil være enkelt med vedlikehold og reparasjoner. Dette gjelder jo for så vidt for alle nye bilmerker som kommer i salg, og det var jo langt fra sikkert at Tesla skulle klare seg da de lanserte TMS for 10 år siden.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

syklisten

Enig med THE. G9 er den første elbilen som gjør at jeg får lyst til å bytte ut familie-fossilbilen vår (vi har allerede en by-elbil).
Jeg kaster meg uansett ikke på noen forhåndsbestilling. Avventer Euro NCAP. Avventer Kina vs. Taiwan konflikten. Avventer Kina vs. Russland vennskapet.

Et stort pluss at det blir Nardo Bil (Volvo, Jaguar, Land Rover) i Trondheim som skal være forhandler for Xpeng fremover.

Klykken

Burde avvente og se tester av den først. Både sommer og vinter. Tror nok det er en del fallgruver her (også), som på alle andre biler, inkludert Tesla.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Torpedo Ted

Husk at model Y ikke har parkeringssensorer. Den mangler også kamera fremme. Den nye oppdateringen med "Tesla Vision" sensorer viste at de er ikke i nærheten av å få det til å fungere, så ikke kjøp løgnene til Tesla om at det kommer snart. Det vil ta år (og selv da vil det være begrenset funksjonalitet pga mangelen på kamera fremme).

vinterdekk

Tesla'en kan man jo bare avbestille mot et lite beløp, mens forhandlere vanligvis er sikret mot økonomisk tap i standardkontraktene. Det gjør det litt vrient å vingle. Jeg ville i alle fall fjernet all tvil før jeg signerte en nykommer som Xpeng, kanskje ventet litt. Om Xpeng G9 selger bra i år så har de kanskje truffet med rett bilmodell for første gang etter mange forsøk.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

eltex

Med tanke på Kina som undertrykker menneskerettigheter og truer med krig nå så er det ikke snakk om å kjøpe noe slikt. Da blir alt hatet mot Musk til sammenligning bare noe småtteri. Må også ta i kalkulasjonen at det kan bli problematisk for Kina-bil-eiere om det skulle bryte ut krig (delleveranse og annet). Ellers ser jeg mye likheter med andre produkter fra Kina der man har "lånt" av andre. F.eks. synes jeg ser mye BMW-kopi i designet her.

Uansett, ser at 4hjulstrekkeren er over 100 000 dyrere med dårligere rekkevidde. Bakhjulversjonen så interessant ut men er fortsatt en god del dyrere enn Tesla. Er ikke oppgitt vinterdekk-pris heller ser jeg, noe som kan være en betydelig utgift på disse nye bilene.  Jeg tenker jeg "står" på min bestilling av Tesla Y som jeg fortsatt venter på og så får jeg bare tenke at de bakdelene med Tesla (sensorer, vindusviskerproblemer og annet) er noe som er verdt langt mer enn 100 000. Jeg får en bil som har lang rekkevidde, noe som absolutt bør prioriteres siden man etter noen år vil merke stor nedgang i batterikapasitet.
Tesla ModelY LR 23

Radial

Xpeng G9 er meget spennende, og appelerer til en veldig stor gruppe kjøpere, og har alt av utstyr inkludert i selv billigste RWD.
Personlig elsker jeg nappaskinn og komfort i høyreiste biler.

Men det som som taler kraftig MOT Xpeng, er at de taper sinnsykt mye penger pr bil, og at de ihvertfall tidligere har vært helt elendige på software. I tillegg er det dette med Kina vs Verden, og hva vil skje ved en eventuell konflikt de neste 5-10årene.

Det blir derfor en betydelig risiko å kjøpe Xpeng pr dd, mens Tesla vil ha god tilgang på Y-deler fra enten europa eller USA... Eneste er vel batterier, men selv det lages jo i usa.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på fredag 28. april 2023, klokken 15:20Men det som som taler kraftig MOT Xpeng, er at de taper sinnsykt mye penger pr bil, og at de ihvertfall tidligere har vært helt elendige på software. I tillegg er det dette med Kina vs Verden, og hva vil skje ved en eventuell konflikt de neste 5-10årene.

Det blir derfor en betydelig risiko å kjøpe Xpeng pr dd, mens Tesla vil ha god tilgang på Y-deler fra enten europa eller USA... Eneste er vel batterier, men selv det lages jo i usa.
Nettopp.... Er Xpeng her om 10 år? Jeg er usikker.... Just saying...

hELgenen

#13
Sitat fra: eltex på fredag 28. april 2023, klokken 13:47Med tanke på Kina som undertrykker menneskerettigheter og truer med krig nå så er det ikke snakk om å kjøpe noe slikt. Da blir alt hatet mot Musk til sammenligning bare noe småtteri. Må også ta i kalkulasjonen at det kan bli problematisk for Kina-bil-eiere om det skulle bryte ut krig (delleveranse og annet). Ellers ser jeg mye likheter med andre produkter fra Kina der man har "lånt" av andre. F.eks. synes jeg ser mye BMW-kopi i designet her.

Enig at dele-leveranser er et mulig større potiensiellt problem vs Tesla.
Men dersom man er opptatt av undertrykkelse osv - så husk at Musk "er i seng med" Kina og således ikke bør brukes som et rent argument for å kjøpe Tesla vs Kina biler. I mange sine øyne er det jo en viss forskjell på et amerikansk merke og en rent kina merke - men Elon hyller Kina og smeller opp fabrikker der som bare det. Det samme kan sies om Polestar vs Volvo så ikke noe bedre der (jeg eier en Polestar 2 og lever godt med det - slik flertallet av Tesla eiere sikkert lever godt med sin Tesla)

Poenget mitt er at skal man være "ren" i sitt forhold til Kina blir utvalget biler fort ganske lite.
Og så er det litt kunstig skille mellom en bil produsert og designet i Kina vs en bil designet ett annet sted og produsert i Kina. De fleste Tesla som leveres nå til Norge produseres i Tyskland, men det kommer også noen fra Kina (RWD). Jeg har full respekt og forståelse for hva man ønsker å oppnå ved å velge f.eks en Tesla,Porsche,VW osv - men jeg tror ofte man egentlig lurer seg selv da det meste med bil er internasjonalt og for alle praktiske formål er det noe Kina i alle biler......

Gitt prisbildet og hva man får om dagen - så ville jeg valgt en G9 RWD vs Tesla RWD, men en Tesla AWD foran en G9 AWD. Og totalt sett tror jeg det er tryggere å velge en Tesla LR AWD foran G9....

Men G9 ser virkelig ut til å treffe 100% mhp hva jeg måtte ønske av en familiebil. Jeg sitter fortsatt litt på gjerdet og venter på annonsering av Tesla Y, HW4 med comfort dempere til dagens pris eller lavere...Da lander jeg der mhp mitt neste bilvalg. En annen bil jeg vil vite litt mer om er Ford Explorer - i mine øyne en litt mer vellykket ID.4 på papiret. Liker også BMW iX1 - men har fått hele konseptet med denne rabatt ordningen de kjører på med langt opp i halsen...Bilvalg er ikke lett..........så enkelt er det.......


Radial

#14
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 28. april 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Radial på fredag 28. april 2023, klokken 15:20Men det som som taler kraftig MOT Xpeng, er at de taper sinnsykt mye penger pr bil, og at de ihvertfall tidligere har vært helt elendige på software. I tillegg er det dette med Kina vs Verden, og hva vil skje ved en eventuell konflikt de neste 5-10årene.

Det blir derfor en betydelig risiko å kjøpe Xpeng pr dd, mens Tesla vil ha god tilgang på Y-deler fra enten europa eller USA... Eneste er vel batterier, men selv det lages jo i usa.
Nettopp.... Er Xpeng her om 10 år? Jeg er usikker.... Just saying...

Nettopp, det er trøbbel med de fleste kinesiske merkene på både prosedyrer og deler allerede før en konflikt, og før de er konkurs.
(PS: Jeg kjenner godt til problemstillingen allerede med MG i stallen...)

Men G9, for ett produkt som kan selge i bøtter og spann, om de overlever.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA