Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Xpeng G9 eller TMY

Startet av unkn0wn_root, torsdag 27. april 2023, klokken 22:01

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

He he jeg var innom en større mitsubishi motors i sommer som hadde endel Xpeng heelt bakerst på biloppstillingsplassen og selger der var ikke veldig interessert å vise frem de bilene... men det kan jo ha snudd seg nå etter snart ett år. På det tidspunktet var det om å gjøre å få pushet flest mulig «Hoggi» ut dørene før mva slo inn ved nyttår...

ProsjektX

"Hoggi" eller "Hongqi"? :) ikke lett med kinabiler. Uansett, skal vedde på at Hongqi er ute av Norge i løpet av året, salget er jo stanset helt opp. Når det er sagt, har mer tro på G9 og Xpeng, virkelig flott bil og mer moderne enn TMY, bare synd den er kinesisk også...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

HolyDiver

Min M3 får fortsatt SW oppdateringer etter over 4 år. Jeg klarer ikke å se at dette er tilfellet på kinesiske biler. Her er fokus kun på å selge nye modeller og jakte nye kunder. Ivareta eksisterende kunder for å bygge relasjoner over tid har veldig lite fokus. Men mulig dette er iferd med å endre seg. Kanskje noen med Hongqi E-HS9 kan kommentere - Zhillian infotainmentsystemet der med 3x17 tommere var jo skrytt opp i himmelen, men har inntrykk at det knapt kommer oppdateringer. Og ikke var kvaliteten bra fra start heller.

Teggedurien

Hva med å vente på Xpeng G6? Ser ut som noe som kan bli en god konkurrent til Model y?


geear

Sitat fra: eltex på fredag 28. april 2023, klokken 13:47Jeg får en bil som har lang rekkevidde, noe som absolutt bør prioriteres siden man etter noen år vil merke stor nedgang i batterikapasitet.
Sier ikke i mot å prioritere bil med lang rekkevidde, det er essensielt for meg også, men hvor har du det fra at man vil merke stor nedgang i batterikapasitet? Nå kjører ikke vi så sykt mye, men på grunn av kun miniturer i det daglige så er langkjøring en stor andel av vår kjøring, og av de x antall elbilene vi har hatt til nå, så har vi hatt to av de ca. fire år og passert 50k km. Ingen av de to har vi merket noen praktisk endring i rekkevidde på. Tesla har nå gått ut og opplyst om at de ser 12% reduksjon etter 200 000 miles på X og S, eller altså 322 000 km. Se side 39 her: https://www.tesla.com/ns_videos/2022-tesla-impact-report-highlights.pdf

Dette er nok hele flåten, og de fleste biler som har gått så langt har nok blitt brukt ganske hardt, mye supercharging, og sikkert en andel som ofte lades til 100%.

Klykken

Ikke noe statistisk fasit dette, men har en i3 fra 2014 og merker i praksis ingen forskjell fra den var ny (har nå gått 110.000km). Hadde også en 2015 S85D som ble solgt i 2021, kjørte den ca 50.000km i mitt eie (solgt på 95.000km). Heller ingen merkbar endring der. Ikke merket noe på vår 2021 Y heller etter snart 40.000km.

Støtter geears lenke til Teslas undersøkelse, og mener den kan betraktes som en slags snittlig fasit.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

KjetilNy

Xpeng G9 er meget flott bil. Hjelper på at den kjem med 7 års garanti og 160 000 km.

Radial

Ja så lenge Xpeng går konk, gir opp EU markedet, eller blir politisk offer for kina-politikk, er nok G7 ett svært attraktivt valg i 2023.

Volvo eX90 størrelse av en bil til 1/2 pris...ikke så veldig tung er den heller med ganske stort batteri.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Autowinder

Har tilgode å høre om biler designet i Kina som ikke har problemer med SW og manglende OTA. Det er også et spørsmål om hvordan vedlikeholdskostnadene vil bli. Har flere bekjente med både "førsteutgaver" og biler designet i Asia som har hatt gjentatte problemer med sine kjøp.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR TESLASERVICE.

elektro

Synes G9 ser ut som et knallkjøp! Skulle gjerne hatt en non performance variant med stort batteri og firehjulstrekk. 0-100 på 3,9 sekunder er bare tullete, og får meg til å lure på om bilen faktisk er konstruert for å tåle det, men men.. Dette er for meg mer en konkurrent til e-tron, EQE og iX enn Model Y, med den store forskjellen at man får alt utstyr inkludert, til en pris som er innafor for veldig mange. Der de andre pusher 1 mill og vel så det og er ute av bildet for de fleste. Og den har vel faktisk mer bagasjeplass enn alle nevnte biler? I et marked som flommer over av litt for små SUV'er. (Jeg ser på deg Henrik Fisker.) Pluss for 5 cm. vandring hver vei på luftfjæring.

Enkelte som har kjørt bilen sier at MMI er mer intuitivt enn Tesla. Dem om det, den er i alle fall utvilsomt mer komfortabel og man får 360 kamera og parkeringssensorer, samt en haug med annet utstyr. Interiørkvalitet ser bra ut. Selv om jeg mistenker at skjermene ikke har det dype sortnivået som man finner hos tyskerne, men lyser mot deg i mørket. For de som vurderer den minste modellen kan det vel være interessant at det har 260kW lading og LFP batteri. Mens den største har 300kW (tester har gitt opptil 322kW) og lithium. NB! Fritt gjengitt etter en svensk YouTube video jeg så..

Jeg synes designet er fint. Ja, den låner litt av alle, men fronten er først og fremst XPENG. Fine detaljer med viskeren i bakruta og finnene til antenner i railsene.

Har dog et par problemer med bilen. Pling plong lyder generelt og spørsmålstegn rundt kjøreassistent. Bremser den for mye i svinger, holder den jevn fart med ACC osv. Og så er det det politiske aspektet. Dette er for meg en bil som er mer kinesisk enn Polestar- og i alle fall Tesla.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

RJK

LFP er også lithium-batterier. Det er jo det L-en står for.

Beklager pirket, men det irriterer meg grenseløst når folk skriver som om det er 2 forskjellige ting. LFP og NMC er to forskjellige kjemier, men begge er lithiumbatterier. Det burde ikke være så vanskelig. 

Sånn, da har jeg rista av meg litt frustrasjon nå på morrakvisten (for oss som jobber turnus)...  :police:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA