Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av phaugneland, mandag 05. november 2012, klokken 10:47

« forrige - neste »

Olatho

Foreløpig er det 1 elbil (min), men jeg liker å ta problemene på forskudd.
Flere som har sagt de er interessert, dog, så det kan jo plutselig dukke opp noen til.
Takk for innspill, da finner jeg på noen fornuftige formuleringer.

svingen

Veldig smart å kjøpe ladere som støtter fordeling av last det her blir nok et kjent syn fremover i sameier/borettslag hvor mye koster den KeContact M10? Som styrer den og hvor mange kan den styre? Er bare litt nyskjerig hos meg er det 13 garasjer og 400v 32a så holder en stund til,bare det ikke dukker opp tessla eiere som vil ha 11 kw ;-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

vgnils

Vi vet ennå ikke nøyaktig hva vi kommer til å foreslå i vårt sameie (141 seksjoner), men pr. i dag ser det ut som vi må investere i en del felles infrastruktur (minst tre underfordelinger, føringer til hovedtavle, overbelastningsvern m.m. i hovedtavle). Maks-kapasiteten blir trolig rundt 40-50 stk. som lader samtidig (230V, 16A). Elektriker har anslått kostnaden til 300 - 350 tusen. Dette ser vi for oss blir en engangsinvestering med kostnader fordelt på alle sameierne etter sameiebrøken. Tiltaket kommer alle til gode i og med at det blir enkelt å opprett ladeuttak, noe som (i hvert fall i dag) er attraktivt i boligmarkedet.

Deretter kan hver enkelt velge å strekke kabel og opprette ladeuttak på sin egen plass for egen regning, og som følger tekniske krav satt av styret. Jeg går ut fra at man da også må ha lov til å fjerne ladeuttaket før man eventuelt selger leiligheten, men hvis det var meg, ville jeg nok valgt å la det stå i håp om å påvirke salgsprisen på leiligheten positivt.

Olatho

Vi er jo et mye mindre borettslag - bare drøyt 30 leiligheter, så investering per leilighet for å øke kapasiteten i garasjen drastisk blir vesentlig høyere per leilighet her. Derfor ønsker vi å utsette dette så lenge som mulig, inntil det blir et folkekrav om mer strøm.
3 biler kan nok lade med "full pupp" på 16A uten å gjøre noe. Med smarte ladestasjoner kan vi nok minst doble eller tredoble kapasiteten ved å fordele de 40-50A som er tilgjengelig på en fornuftig måte gjennom døgnet.
Deretter må vi se på om vi kan få strukket noe mer fra hovedtavla. Men innen vi er der har vi altså et sted mellom 25 og 30% elbiler i borettslaget, så da vil det bli vesentlig enklere å få gehør for en sånn investering. Og da kan vi jo også vurdere å gi enkelte plasser mer enn 16 A hvis de ønsker det.
Men jeg tror jo de fleste vil klare seg med 16 ganske lenge.

Ebe

Hørt om flere sameier/boretslag som har lagt seg på maks 10a Schucko eller maks 16a CEE. Begrunnelsen er at det ikke er kapasitet nok til mer lading.

Som du sier, 16 a holder for de aller fleste til daglig bruk.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

TB

Sitat fra: Olatho på mandag 22. september 2014, klokken 16:28
Tanken vår er at den enkelte bileier dekker installasjon - men at det er vi i styret som bestiller og besørger installasjonen.  Dermed får vi kontroll over løsningen som velges, og får blant annet sikret at vi får inn "smarte" ladestasjoner som forhindrer overbelastning av hovedsikringene osv. I tillegg til at vi trenger litt kontroll over totalforbruk og vil sikre at det ikke blir totalt kaos med forskjellige elektrikere som pirker i hverandres installasjoner.

Det er jo fint og flott i utgangspunktet, men hva hvis noen flytter?

I prinsippet så eier de jo da ladestasjonen (og kablene og jordvernet og whatnot som de betalte for under installasjonen), men det blir jo fryktelig ugreit om de røsker ned alt sammen igjen hvis de flytter ut av borettslaget, og neste mann må koble opp nytt.
Er i samme sak i borettslaget eg bur i også. Slik eg har tenkt bør borettslaget eige installasjonen, og den enkelte betalar for tilgangen - dvs. på samme måten som strømmåler, denne er eigd av nettselskapet, og leiges som ein del av abonnementet. Etter x antal år er utstyret nedbetalt, og prisen kan bli regulert ned.

Fordelen er at det kan bli brukt "smart" utstyr - som fordeler last mellom bilar.

Alternativ er at borettslaget eig kabler, og CEE kontakt - den enkelte eig sjølv ladekabel/ladestasjon osv. Ulempen er at "smart" utstyr ikkje kan kommunisere / automatisk fordele last.

Løysing p.t: avventer til det blir fleire bilar, lader på schuko enn så lenge.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marius Engel

#81
Jeg bruker nesten utleukkende 10 a lading. Jeg kjører mellom 60-120km daglig med Leafen.

10a kurs med cee stikk. De som har schuko kontakt får kjøpe seg en overgang til 150kr. Da bli til slutt overgangen utslitt, ikke den fastmonterte cee stikken.

MEN ELSIKKERHETSMESSIG får man en bredre løsning med 13a og 2,5 kvadrat kabel. I praksis får man da en kurs som ikke kan benyttes til 16a, og da må man ned til neste trinn som er 10A. Da blir ikke kursene og kablene belaste fullt ut, og man får ett sikrere anlegg. Spenningsfallet til bilene blir også lavere, slik at man sikrer at utstyret får den spenningen det er beregnet for jf. FEL$27 og 22!

Minner også på nye krav i NEK 2014 ang lading av elbil, men disse trengs ikke å følges ved utvidelse av gammel installasjon. Man kan benytte eks. NEK 2010, og da vil løsningen med 13a kurser som forventes å belastes med 10a normalt sett tilfredstille både norm og forskirft.

Olatho

Tror jeg begynner å nærme meg nå. Fortsetter å bruke dere litt til å spille ball mens jeg formulerer retningslinjene, så kan jeg evt. poste resultatet her når de blir helt ferdige...

Hva med hvis ladestasjonen går i stykker etter garantitida?
Bør da borttslaget dekke ny ladeboks, eller bør dette igjen bekostes av den enkelte?

Siden jeg nå har falt ned på at boksene skal bli stående selv om noen flytter eller selger garasjeplassen (eller elbilen) sin - OG vi kalkulerer inn noe vedlikeholdskostander i månedsprisen, så er det jo litt urimelig om folk også må betale for ny boks hvis den gamle dør.  Men det vil ta ganske mange måneder før månedsbeløpet dekker inn en helt ny ladeboks.
Med de prisene vi har fått, så er kostnaden for boksen ca halvparten av totalinstallasjonen. Resten er kabling og installasjonsjobben.  Den siste biten vil jo uansett være en engangsinvestering (med mindre vi plutselig kommer til at vi vil oppgradere til løsninger som takler 32A 400V eller noe sånt).

Nå vet jeg ikke så mye om hvor mye som faktisk kan ødelegges i en sånn ladeboks, men det er greit å gardere seg mot alle potensielle konflikter som kan dukke opp.

cra

10/13/16A tilgjengelig på egne plasser holder nok daglig for de fleste, ja. Dersom det skulle være andre behov kan man jo (dersom kostnaden kan forsvares) evt. opprette ett fellespunkt med større kapasitet som kan brukes (leies?) ved behov. Tenker da på leieboere som trenger raskere lading i spesielle tilfeller, evt. besøkende som trenger å lade raskt før de skal videre/hjem. Men det må kanskje være et stort sameie før slikt kan forsvares/lønne seg?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olatho

Sitat fra: svingen på mandag 22. september 2014, klokken 18:11
Veldig smart å kjøpe ladere som støtter fordeling av last det her blir nok et kjent syn fremover i sameier/borettslag hvor mye koster den KeContact M10? Som styrer den og hvor mange kan den styre? Er bare litt nyskjerig hos meg er det 13 garasjer og 400v 32a så holder en stund til,bare det ikke dukker opp tessla eiere som vil ha 11 kw ;-)

I denne tråden http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=15717.5 oppgis prisen til 28 000 for en M10.  Hvis tysken min er stødig nok, så tror jeg en M10 kan kontrollere inntil 15 P20-er.
Litt mer info her: http://www.keba.com/en/energy-automation/kemove-electromobility/products/kecontact-m10/features/

Men det er visstnok også mulig for P20 å kommunisere direkte med hverandre (muligens bare 2 og 2?) så to stykker kan dele en 16A, og begge vil være garantert minst 8A hver, med mulighet til å bruke opp til 16 når det er tilgjengelig, uten at man trenger en M10. 

Måten jeg tenker at vi bygger på er noe sånt som dette:
Stasjon 1 - Dedikert 16A
Stasjon 2 - Dedikert 16A
Stasjon 3 - Dedikert 16A
Stasjon 4 - Deler 16A med #1 (min. 8A, maks 16A)
Stasjon 5 - Deler 16A med #2 (min. 8A, maks 16A)
Stasjon 6 - Deler 16A med #3 (min. 8A, maks 16A)
Stasjon 7 - Kjøper inn M10 og deler totalt 48A(?) mellom alle 7 (min. 6A, maks 16A)

Så fra stasjon 7 og utover må vi tenke litt kreativt på hvordan vi skal fordele ting, og muligens gjøre noe smart i underfordeleren så M10 kan fordele strømmen mest mulig effektivt. 
Men med 7 ladestasjoner i drift blir kosten per bruker for en M10 bare ca 4000,- (pluss installasjon) og sett i forhold til kosten med å trekke ytterligere strøm fra hovedtavla er dette småpenger.

Sjansen for at alle skal trenge å lade fra null til fullt hver dag er liten, men sjansen for at mange kommer til å koble til mellom kl 16 og 18 hver ettermiddag, og ha behov for en del kWh i løpet av natta er ganske stor. 

Det viktigste er å kunne ta unne peak-load idet folk kommer hjem fra jobb. 
48A på 230V vil jo gi 11kW totalt, så i løpet av 10 timer får man fordelt 110 kWh mellom bilene som lader.  Mange vil nok stå vesentlig lenger enn 10 timer, og de færreste kjører seg tom hver dag og må fylle helt opp hver natt.  Så totalkapasiteten er jeg ikke så bekymret for foreløpig.

Får vi ytterligere brukere, eller vi ser at det i perioder blir så lite strøm at man i praksis ikke får ladet (hvis alle sitter og ruger på 6A hele natta og sliter med å få nok til å klare seg er det jo alt for dårlig) får vi heller se på å få lagt inn mere strøm. 

Electrix

Et annet og ganske rimelig alternativ jeg ville vurdert for borettslag er å bare installere 10A på faste parkeringsplasser og så heller sette opp en eller to 32A type 2 bokser på et felles ladested. Da får du begrenset effekt til vanlig lading samtidig som man kan lade hurtigere opp om man har behov for det. Det vil da ofte være behov for å regulere det hurtigere alternativet slik at det ikke okkuperes unødvendig. Dette kan gjøres ved begrenset parkeringstid, f.eks manks 2-4 timer hvis det funker, eller man kan ha en slags betalingsordning. Jeg tror også at ladeoperatører som f.eks. grønn kontakt samarbeider med oppsetting av type 2 stasjoner slik at dere kanskje slipper unna en del installasjon og driftskostnader.

http://gronnkontakt.no/samarbeid
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olatho

Kunne vært en lur løsning, ja. Dog ville jeg nok gått for 16A og cee-kontakter i tilfelle. Men hos oss er det ingen plass til noe sånt. Garasjen er så full som det er mulig å stappe den, og alle plassene er privat eid.

KjellG

På sikt vil kanskje AMS målere føre til at strømprisen varierer over døgnet. Da må ev kWh-teller for individuell avregning også få klokke?

Griffel

Sitat fra: KjellG på torsdag 25. september 2014, klokken 23:40
På sikt vil kanskje AMS målere føre til at strømprisen varierer over døgnet. Da må ev kWh-teller for individuell avregning også få klokke?
Nei da trenger de en AMS måler, eller at kursen kommer fra aktuell seksjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

For å utdype: energimåleren kan ikke lenger være den billige(?) slavetelleren, men en dyr(?) AMS-teller dersom hver enkelt skal betale. Videre kan det være aktuelt at ladingen styres slik at den skjer når strømmen er mindre dyr.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA