Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt - eller ei!

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

Marsto

Veldig interessant. Ser at pre charge motstanden på MLEC kortet ditt er kraftig modifisert også. Den har vel brent opp en gang i tiden og blitt erstattet med helt andre motstander. Vet du hva som er gjort der?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

bcx238h

Sitat fra: Marsto på torsdag 12. oktober 2023, klokken 17:35Veldig interessant. Ser at pre charge motstanden på MLEC kortet ditt er kraftig modifisert også. Den har vel brent opp en gang i tiden og blitt erstattet med helt andre motstander. Vet du hva som er gjort der?

I slutten av dette eeevig laaange bidraget her nevner jeg at selve reparasjonen er gjort ganske bra, men løsningen er irriterende siden de to motstandene blokkerer den hvite pluggen.  ::)

Dessverre har nok den forrige eieren ikke hatt noen tekniske informasjoner om bilen.
Han har nok bare brukt bilen, that's it.

Jeg vet ikke når og hvem som har fikset det.  :(

Marsto

Selvfølgelig. Husker det nå.Beklager skulle bladd meg bakover før jeg spurte. Uansett ser løsningen bra ut hvis motstandene kan løftes litt opp. Ser ut som mutteren på senterskruen har mye å gå på. Hvis en mutter og skive kan skrues ned under motstandene, kan hele installasjonen løftes noe så kontakten kan kobles av, er det mulig mon tro?
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

bcx238h

Sitat fra: Marsto på torsdag 12. oktober 2023, klokken 18:42...Hvis en mutter og skive kan skrues ned under motstandene, kan hele installasjonen løftes noe så kontakten kan kobles av, er det mulig mon tro?

Jeg prøvde noe sånt, men takket varmeutviklingen til disse to effektmotstandene har den hvite pluggen blitt "forseglet" eller "sveist fast".  ::) Nydelig!  :o

bcx238h

Som nevnt før, var det neste skrittet å få laget en enkel kondensfelle.
Derfor har jeg tatt med kattesand og noen fine strømper:

Det er seks strømper som holder for å få fylt hulrommene i sideveggene.
Naturligvis er det ikke en løsning for evigheten, men jeg skal teste det i et år og se hvordan de ser ut, når jeg tar ut batteriet igjen.

Sånn så en pølse ut - denne sanden støver myyye:

Jeg begynte i midten og fortsatte langs kantene:

Og så tenkte jeg at jeg kunne jo sette inn først de tomme boksene og batterimodulene deretter:

Glem det... hvordan skal man få skrudd fast alle de små skruer  ::)

Siden jeg ikke hadde lyst å bruke sveisetråd igjen for å løfte boksen på plass, måtte jeg finne en egen løsning.
Ett eller annet som jeg kan sette inn i de tre "oppned nøkkelhullene" på hver side.

Uansett var jeg klar til å flytte tilbake til det store verkstedet der bilen står.

bcx238h

Så bilen ble trillet tilbake på verkstedet og fikk tørket litt.

Trillet batterikassa og modulene tilbake fra andre sida av skolen...  ::)

Litt rester fra flensen etter oppussingen. Heldigvis ser min kasse ikke ut som Worry sin.

Nå begynte jeg å hente målene fra de hullene:

Dessuten plassen på innsiden mellom åpningen og battericellene:

Jeg laget to aluminiumsvinkler med gjengete hull. Men ingen skruehode passer. Alle er for store!

Men ved å slipe ned hodet til messingskruen kunne jeg lage en bolt som passer.

Det var også nok klaring innvendig:

Med en del tålmodighet slipte jeg ned seks messingskruer:

Og så var de to holdevinkler ferdige:

De passer ganske bra. Man må være ganske nøyaktig med avstandene.  ;)

Første boks på plass!  :D

Plastlokkene på plass. Det nedre lokket må "klikke" på plass. Det øvre holdes av fem svarte plastpropper - senere.

Enda flere rester etter batterikasseoppussingen:  :o

Snart skulle det vise seg at jeg måtte tilpasse de aluminiumsvinkler...

bcx238h

I mellomtida skulle jeg vise elevene hvordan man lager 230V vekselspenning med hjelp av en bilgenerator. De videoene på Youtube til dette temaet er ganske misvisende og med hjelp av magneter osv.

Men jeg gjorde det slikt det egentlig burde gjøres uten å måtte forandre noe.

Siden jeg hadde Think-en sitt batteri ute, kunne jeg vise at 230V vekselspenning betyr bare at det tilsvarer 230V (5 moduler i serie) likespenning (LIVSFARLIG - ikke gjør det hjemme når du ikke vet hva du holder på med!!!) når det er koblet til samme forbruker, fe. en glødepære.

Det er akkurat det samme som med hestekrefter og kilowatt. James Watt oppfant hestekrefter for at folk kunne forstå hvor mye kraft dampmaskinen hans har. Men i dag vet egentlig ingen lenger hvor mye kraft en hest har. Derfor skal det egentlig brukes kW som offisiell enhet.

worry

Her var det godt dokumentert! Takk for det. Artig å følge.  :+1:

En betenkning... pass på så ikke løftevinkelen din i alu kortslutter batteriblokken. Det er kort avstand dit. Jeg lagde mitt løfteverktøy av to biter 6 mm kryssfiner. Treskruer gjennom med hoder som passet inn i sporene på kassene. Så en rundstokk mellom platene. Bedre med bilde, men dingsen er i fjernverkstedet. :-)
Nå sist måtte jeg også til med ståltråd igjen, fordi verktøyet ikke var hjemme.

Min batterikasse var omtrent som din da jeg fikset og malte for 3 år siden. Jeg helte owatrol inn i kassa og lot det trekke inn i en side om gangen. Noen steder trakk det gjennom. Men det har altså kost seg med rust mellom platene utvendig, så nå var flensene blitt altfor tynne. Vet ikke hvordan jeg kunne gjort det bedre. Måtte kanskje ha brekt opp de to lagene for å slipe, male og lime i mellom.
Har fått litt trua på zinkspray. Det er mesteparten zink faststoff, slik at det kan ofre seg for jernet. Det finnes en maling som heter zinga. Har tenkt å prøve den også.

Du er en god lærer for elevene dine! Den beste læring er den man kan relatere til virkelige behov.  :+1:
Think lithium

Electric cars in Norway

Helt enig. Det er en fryd å lese dette. Så takk for at det deles. Det skrives historie av slikt. 

SitatDu er en god lærer for elevene dine! Den beste læring er den man kan relatere til virkelige behov.  :+1:

bcx238h

Sitat fra: worry på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:22Her var det godt dokumentert! Takk for det. Artig å følge.  :+1:

Tusen takk!  :)

Sitat fra: worry på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:22En betenkning... pass på så ikke løftevinkelen din i alu kortslutter batteriblokken. Det er kort avstand dit. Jeg lagde mitt løfteverktøy av to biter 6 mm kryssfiner. Treskruer gjennom med hoder som passet inn i sporene på kassene. Så en rundstokk mellom platene. Bedre med bilde, men dingsen er i fjernverkstedet. :-)
Nå sist måtte jeg også til med ståltråd igjen, fordi verktøyet ikke var hjemme.

Det gikk faktisk helt fint, selv om det er aluminium. Har holdt de langt unna plussen og minusen på lithium-modulene.  :D

Sitat fra: worry på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:22Min batterikasse var omtrent som din da jeg fikset og malte for 3 år siden. Jeg helte owatrol inn i kassa og lot det trekke inn i en side om gangen. Noen steder trakk det gjennom. Men det har altså kost seg med rust mellom platene utvendig, så nå var flensene blitt altfor tynne. Vet ikke hvordan jeg kunne gjort det bedre. Måtte kanskje ha brekt opp de to lagene for å slipe, male og lime i mellom.
Har fått litt trua på zinkspray. Det er mesteparten zink faststoff, slik at det kan ofre seg for jernet. Det finnes en maling som heter zinga. Har tenkt å prøve den også.

I tillegg til malingen/lakken har jeg brukt mye bitumen. Viser det i en av de neste postene.

Sitat fra: worry på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:22Du er en god lærer for elevene dine! Den beste læring er den man kan relatere til virkelige behov.  :+1:

Tusen takk!  :)  Siden man husker eksperimenter og andre forsøk best (i hvert fall opplever jeg det på den måten) prøver jeg å framføre det ene eller andre for elevene. Det lager god stemning også!  ;D

bcx238h

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 13. oktober 2023, klokken 15:32Helt enig. Det er en fryd å lese dette. Så takk for at det deles. Det skrives historie av slikt.

Takk til deg også! Selv om det tar en viss tid lenger enn å "bare skru", synes jeg at det er kjekt både til eget bruk og naturligvis til aaaalle andre også! Så lenge serveren til dette forumet ikke kræsjer fullstendig, burde det nok være tilgjengelig en god stund til.  ;)

bcx238h

Ja vel...som nevnt før, lønner det seg å lage slike holdevinkler så nøyaktig som mulig.
Derfor har mine to vinkler seks hull.  ::)  De først tre og tre hull var ikke helt perfekte. Men jeg la også merke til at jeg hadde to kasser som hadde et bittelite avvik mellom hullene.

Siden jeg hadde rampene i baggasjerommet til Think-en, måtte jeg få strøm til 12V anlegget. Det holdt med laborledninger og krokodilleklemmer.  :D

Ikke særlig profesjonelt, men det skulle bare holde for å trykke knappen til baggasjelokket én gang.

Og så måtte jeg løfte bilen opp igjen - først den ene sida...

...og så den andre. (Jeg har blitt meget glad i dette løftebordet)  ;D

Det er første trinnet. Men bilen må høyere opp...

Derfor fram med klossene igjen - det er greit å ha gjort det et par ganger.  ::)  :laugh:

Og så var trinn 2 oppnådd...

Og så kunne jeg fortsette med å sette sammen modulene. Først sette på det nedre gråe plastlokket. Det er bare de to kontaktene til flatkabelene rundt modulene som må opp og  ut av åpningen i det gråe lokket. Som sagt, så må det lokket "klikkes" på plass, det er tre brede plastkroker på hver side.

Og så på med det neste lokket og holdevinklene.

Men vinkelen på innersida er for bred!  ::)  Måtte kutte av halve bredden og slipe kantene igjen.

Her ser man grunnen til denne "tilpasningen" det er gaaanske trangt i midten.  ::)

Det er litt av en utfordring! Masse små styreledninger og store komponenter.

Her kræsjet det igjen!  ::)  Derfor måtte jeg løsne kontaktoren for å komme ned med kassa.

Og her (på høyre sida) måtte jeg løsne den ene måletrafoen/strømmåleren:

Før jeg satt inn kassa med modulene 7 og 8, måtte flatkabelen på plass igjen.

Alle kasser på plass... 8)

Trillet batteriet under bilen ... liten pause siden vi drog på en liten ferietur.

bcx238h

Neste skritt var å få laskene på plass...
Og kassene måtte skrus fast også...

Siden det er en viss spenning på noen av kontaktpunktene i midten, la jeg over bobleplast (hadde det tilgjengelig fra før av)...

Så måtte 12V batteriet på plass igjen...

Som nevnt før...første test om BMS-en er i orden nå - hovedsakelig naturligvis modul 4. Batteriet koblet til midlertidig.

Lyset gikk på og alle andre systemer også..   :)  :)  :)
Denne følelsen --- u b e t a l b a r t !  ;D

Ingen feil! Maler som en tilfreds katt!  ;)

OK...altså ut med batteriet igjen og fjerne en bolt som er til flensen. Mutteren på baksida er nok rustet av. (OBS! Bremserør rett ved siden av, derfor den aluminiumsplate som beskyttelse)

Og så montere 40 svarte plastpropper... 8x5  ::)  ;D

Og så de 16 korte skruer på yttersida... 8x2  ;) Én hadde skadet gjenge og hode.. :(

Og først nå kom også de bolter på midten på plass. 8x2  :)

De grønne tapestrimler kom også tilbake på sine opprinnelige plasser.

Så kom pakningen på plass...på den ene sida var den delt i tre  ::)

Men det gikk greit å få den lagt på flensen til lokket.

Og så på med lokket. Naturligvis med nye muttere (selvlåsende) og passende stoppskiver.
De orignalmuttere har krage, men jeg hadde lyst til å bytte ut alle mutterne og bolter uansett.

Og naturligivs skruene på sida med hovedkortet.

Og så var denne skruingen ferdig.  ::)  :D (Glemte ikke de to skruer på baksida Worry henviste til  ;) )

Og så var tida inne til en egen løsning for forsegling av batterihuset.  ;)
Vindsperretape er så utrolig klebrig og vanntett at jeg brukte noe av det som jeg hadde til overs fra sommerens renoveringsprosjekt.

Jeg tviler på at det kommer gjennom en eneste dråpe vann... :laugh:

Neste skritt...pussing av undersida til bilen...fram med stålbørsten!

bcx238h

Skrubbing, Skrubbing, Skrubbing...eller børsting...og svetting... ::)  ;)

Det kom litt ned her. Ikke så mye som det var på batterikassa, men men...

Og så avfetting med citrusspray, tørking og fram med pensel og rustbeskyttende lakk.

Og etter tørkingen koblet jeg til jordingen og trillet batteriet på plass.

Passer fortsatt!  :D

Senket batteriet ned igjen for å få koblet til kablene.

Brukte flatjern for å få skrudd styrekabelen ordentlig til.

Og så høyspentkabelen. Uff uff... krever litt tålmodighet pga. den svææære pluggen. Den glir da bare på plass når den er i rette posisjon.

Og så sakte men sikkert opp igjen med batteriet og dra kablene sakte ut.
Pga. løftebordet kom jeg bare fram til skruene framme og bak, ikke på sidene for det først... "liten" belastningstest av flensen.  ;)

Nye M8x25 (noen 30mm - dårlig sortert  ;) ) bolter på plass med stopp- og sprengskive.

Holder med fem skruer bak og tre framme...men flensen bøyer seg litt.

Derfor på med boltene på sidene.

Jeg kan si med en gang at ikke alle originale festepunkter fungerer lenger.
Her på passasjersida fungerer ikke lenger bolten i midten (til venstre i bildet). Og framme er det ingen ting igjen i hjørnene.

Nå var det tid til en liten test... altså ikke bare lys osv. men om hjulene går rundt og rundt...

bcx238h

Her to videoer som viser første "kjøreforsøk" etter reparasjonen.
Beklager de HØYE slipelyder fra bremseskivene. Men bilen har ikke beveget seg så mye og det har lagt seg rust på skivene.  ::)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA