Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt - eller ei!

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

RJK

OK, da er det godt mulig de er antistatiske. De posene kommer i flere farger og utførelser, så det er ikke alltids så lett og se. Poser som f.eks. kommer med hovedkort til datamaskiner er garantert antistatiske, og tror og de som sender "kinavarer" er var på dette.

Uansett, lykke til for bileier. Håper den kommer på veien igjen snart.  :+1:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bcx238h

;D

Der er det kortet! *fryd*

Skal se, når det passer i løpet av uka å få satt sammen batteriet igjen.  :)  :)  :)

Warlock

bcx238h

Skulle ha lagt inn dette symbolet ...  ;D

Ikke bra når det kommer denne meldingen her når man vil legge inn noe nytt:

Men historien går videre nå...eller har gått sånn sett videre i bakgrunnen.  ;)

Skal legge inn flere bilder av batterikasse-oppussing osv.

I hvert fall er det liv i bilen igjen!  :D

RJK

Sitat fra: bcx238h på fredag 06. oktober 2023, klokken 15:33Skulle ha lagt inn dette symbolet ...  ;D

Ikke bra når det kommer denne meldingen her når man vil legge inn noe nytt:

Men historien går videre nå...eller har gått sånn sett videre i bakgrunnen.  ;)

Skal legge inn flere bilder av batterikasse-oppussing osv.

I hvert fall er det liv i bilen igjen!  :D
Spennende!

Gleder meg til fortsettelsen! :)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

bcx238h

Her er bilde av første oppstart:

Har trillet batteriet under bilen og koblet til først styrestrømkabelen og så høyspent kabelen.

Deretter løftet jeg 12V batteriet på plass. Koblet til plussen først og minusen etterpå.

Og så satt jeg nøkkelen i tenningslåsen, vridde på den og... bsssssss ... den berømte summingen og alt annet gikk på også.   ;D

Ingen feilmelding og 60% energi i hovedbatteriet:

Kommer til å huske km-stand ...  ;)

Koblet til laderen etterpå og det fungerte helt fint.

---

Batteriet har jeg ikke lukket så langt, siden jeg ikke visste om alle moduler fungerer som de skal og spesielt det nye kortet til modul 4.
Dessuten har jeg ikke skrudd fast kassene heller.
Jeg har jo vist kollegaer og elever hvordan hele systemet er bygd opp. Derfor stod batteriet laaaang tid enten på verkstedet eller ved bilen.

Jeg har dekket over kontaktene i midten, siden det er jo spenning på de blanke kontaktorskruene. Ikke så gøy med alt for nysgjerrige elever...  :D

Uansett...første oppladingen av fikset batteripakken gikk greit:

Interessant nok tok batteriet opp mer strøm enn forventet:

16kWh er jo rundt 2/3 av batteriets kapasitet.
Men siden bilen viste jo rundt 60% før oppladingen hadde jeg forventet mellom 10-12kWh.
Så høystsannsynlig har cellene fått balansert seg og ladetilstanden er aktualisert.

Jeg skal teste det når jeg får batterikassa på plass og bilen ut på veien.
Batteriet stod jo under perfekte forhold når det gjelder temperatur og luftfuktighet.
Vil tro at cellene har kost seg med maaange nye elektroner.  ;D

Marsto

Meget bra resultat av mye jobb. Flott verksted du har til jobben. Det betyr veldig mye. Lurer på en ting. Hvilken lader bruker du? Jeg har aldri sett den du har. Trodde kun de originale ville virke på Thinken.
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

worry

Gratulerer! Bra jobb.  :+1:
Du har nok rett i det med ubalanse i batteriet. Når det er sprik i cellespenninger, så er nok beregningen av energinivået vanskelig.
Think lithium

Warlock

Sitat fra: Marsto på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 20:37Meget bra resultat av mye jobb. Flott verksted du har til jobben. Det betyr veldig mye. Lurer på en ting. Hvilken lader bruker du? Jeg har aldri sett den du har. Trodde kun de originale ville virke på Thinken.

Alle nymotens ladere vil virke, man må bare enten skifte pluggen på laderen eller pluggen i bilen (eller lage overgang)...

worry

Think lithium

bcx238h

Sitat fra: Marsto på tirsdag 10. oktober 2023, klokken 20:37... Lurer på en ting. Hvilken lader bruker du? Jeg har aldri sett den du har. Trodde kun de originale ville virke på Thinken.

Det er en slik ladekabel:

"Model 2 EV Charging Box"

På nettet fant jeg den her som har samme design, men den standard pluggen:

Made in China

bcx238h

Etter demonteringen av batterikasse, trillet jeg den og batterimodulene til et annet verksted.
Her er batterikassa:

Og her modulene:

Siden kassa er bredere enn noen dører, tok jeg ut modulene og kjørte de for seg selv på en vogn som passer gjennom overalt. Kassa kjørte jeg på høykant på en platevogn.

Her kommer noen bilder fra innsiden av kassa:

Hovedkortet:

Undersida kassa:

Og fra andre sida satt på høykant:

Første runde avfetting og skraping og avfetting og skraping... :

Og så første lag med svart lakk:

Også innvendig i alle kriker og kroker:

Naturligvis også hele flensen og nisjen der høyspentkabelen og styrestrømkabelen kobles til:

Andre sida også...

Andre delen av innsida også:

Her ser man den ledige tilkoblingen som antageligvis brukes i et Zebra-batteri, vil jeg tro:

Enda mer skraping på yttersida... ::)

Neste lag med rustbeskyttende lakk - annen farge for sikkerhetsskyld, enklere å se forskjell mellom hvert lag:

Fra andre sida:

Og så kom Bitumen:

Det ble flere (tre) lag etter laaang tørketid:

... neste skritt skulle være å få satt sammen igjen batterimodul 4 osv...  :)

bcx238h

Her modul 4 og 3 ved siden av hverandre.
Modul 4 har jeg skrudd fra hverandre og nå måtte jeg få laskene og mutrene, flatkabel osv. på plass:

Her ser man laskene mellom pluss og minus til hvert cellepar - det er ikke smilefjes.  ;)

Så kom flatkabelen på plass. Det ble fiksert i endene med de tynne(re) metallstriper:

Fra andre sida:

Her skulle man kunne se forskjell mellom den tynnere stripen framme og den vanlige bak:

De lange metallstriper:

De korte metallstriper:

Hulldiameter i de metallstriper:

Avstand til enden:

Her det nye modulkortet til modul 4 på plass:

Ser helt fint ut:

Også på undersida:

Det måtte bare kobles til kommunikasjonskabelen (CAN) - ferdig:

Ikke spør meg hvordan det kunne skje, men det manglet plutselig en mutter for å skru fast metallstripene.
Heldigvis fant jeg ut at jeg kan ta et motstykke fra en rekkeklemme. Det er samme gjengestørrelsen:

Saget av spissen og skrudde det fast. Skikkelig stabilt, kan jeg si.

Og så måtte jeg bare vikle av fibertapen igjen:

Det holdt akkurat som før:

Spenningen stemte også:

Hvert cellepar leverte rundt 7,6V:

Neste skritt var å få laget et enkelt "luftfuktighets-oppsugings-system" ...

Warlock

:+1:

Tusen takk for at du deler, dette er svært god og viktig dokumentasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA