Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den røde Thinken i Hammerfest - føler seg vel så langt :-)

Startet av bcx238h, fredag 03. mars 2023, klokken 08:38

« forrige - neste »

Warlock

Heisann, se der ja..

Dette er ikke noe dårlig funn...
Ser ut som at det er samme dokumentet som et jeg har fra før under et annet navn ("RLEC Manual.pdf").
Dette er et veldig bra dokument om man skal begynne å rote med slavekortene (Remote Lithium Eenery Controller) på den interne CAN-busen der (den går i den ribbon-kabelen du hadde bittelitt svimerker på og er koplet helt til høyre på MLEC (sett fra fronten av bilen slik det er skrudd inn)).

Også greit for å  skjønne hva CommTool snakker om når det rapporterer om Slave0 - 15 eller generelt bare hvordan ting funker :)

Marsto

Okay sjå der, ja. Det denne manualen referer til et en annen dokument jeg er usikker på om vi allrede har, kanskje under et annet navn?

Think A306 Battery Pack Application Manual.

Den skal beskrive Mlec under kapittel:
1.4.2.2 Active Fault
An active fault is defined as a fault which is currently detected by the BMS. Although the RLEC can detect certain kinds of faults directly, additional filtering is often performed by the MLEC. See the Think A306 Battery Pack Application Manual for a detailed description of MLEC fault detection algorithms
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Ja, vi har nok ikke alle dokumentene, og det er vanskelig å si hvilke vi mangler.
Vi har jo "Vehicle_CAN_Bus_Guide_V3.0" men tror egentlig ikke det er det dokumentet det refereres til.
Har også en dårlig scan av "thinkcitybatterypackmaster" som beskriver hele batteriet ferdig sammensatt til Think, men heller ikke det er nødvendigvis detaljdokumentet du beskriver. Så det er gjerne litt gjetting og måling for å finne ut av hvordan ting r satt sammen...

Vi gjorde jo en del "grunnforskning" på kabler og pinout når vi feilsøkte din bil sist, jeg hadde egentlig komet til at jeg skulle få lagt det inn i elbilwiki for at man lettere kunne finne det, men så gikk jo den ned og har vær borte siden da...

worry

Sitat fra: Marsto på fredag 10. mars 2023, klokken 13:47
Hei igjen. Her har jeg kommet over en liten godbit...

Hei. Takk, det var en godbit ja.
Har ikke sett den før. Ligger nok litt høyt for meg, men noe har også jeg nytte av. :-)
Interessant at dokumentet er datert i 2013. Jeg trodde det var lenge etter at både Think og Enerdel gikk konk.

Angående det å finne igjen dokumentasjon, så er nok FB-forumet det beste akkurat nå. Det er lagt ut ganske mye under "Files".
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: Warlock på fredag 10. mars 2023, klokken 10:49

Om du ikke bestilte fra Elfa har jeg alle delene liggende og kan klemme sammen ny kabel iløpet av dagen, men det tar den tiden posten bruker før du får den :)


Det hadde vært meget hyggelig, når du først har delene, hvorfor oppfinne kruttet på nytt.  ;)
Jeg kan vippse deg pengene...bare send PM.

bcx238h

Sitat fra: Marsto på fredag 10. mars 2023, klokken 13:47
Hei igjen. Her har jeg kommet over en liten godbit for dere som er godt utdannet i bilprogrammering og hvordan Can meldinger skal fungere i våre Think biler med Li-Ion batteri. Det blir spesielt spennende å finne ut om Warlock har sett denne??? ;) ;)

DET er akkurat lesestoffet jeg liker å ha!  :+1: :D
Nydelig med så detaljerte forklaringer og bilder/tabeller mm.

Marsto

Jada, da er vi på sporet til å kunne holde elbil over aller elbiler på veien. Jeg mener vi ikke må glemme at Think var starten på den nye elbil revolusjonen her i Norge og kanskje i hele verden ettersom Ford USA var interessert i tidligere tider. Jeg kan vel med god samvittighet avsløre hvem som er min kontakt når det gjelder dokumenter som vi ikke så ofte ser her og det er: stromskap378V
Han inspirerte meg til å bytte varmeapparat til PTC varmer.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24391.msg466996.html#msg466996

Her er linken til det jeg gjorde på den jobben.
https://elbilforum.no/index.php?topic=32069.msg550651#msg550651

Mange takk til Hans fra Berlin som er eier av en Think City.
Think 2010 mod., 2 seter med Enerdel Lithium Ion batteripakke. Farge: City Citrus

Warlock

Hvorfor ikke lage 3 Siadis-kabler med en gang, når det ikke tar mer enn 3 ganger så lang tid som å lage 1?
Uansett har jeg nå et lite overskudd, send meg en PM med adresse hvor jeg skal sende de (gjelder for alle som leser dette og vil ha en kabel, f.eks både bcx238h og worry ;) )

Warlock

Da er det i alle fall en tilfeldig brevpost på vei en plass, så får vi se hva som skjer utover i uka...

bcx238h

Sitat fra: Warlock på lørdag 11. mars 2023, klokken 17:29
Da er det i alle fall en tilfeldig brevpost på vei en plass, så får vi se hva som skjer utover i uka...
Du er en knupp!  :+1:

bcx238h

Så...bare statusmelding fra i dag...

Siden jeg er litt redd å få "motorstopp" på veien mellom skolen og hjemmet vårt, lot jeg Think-en stående på utsida verkstedet på skolen.

I morges kom jeg så kjørende med Peugeot-en vår.
Satt meg i Think-en. Skrudde på tenninga --- ta da --- alt fungerte med en gang.  ::)
Snodig verden!

Uansett...Warlock sin kabel er på vei...PCAN kabelen er på vei og jeg skal se at jeg får fast installert "Nicometeret" i bilen. Ser jo kult ut med skjerm på dashbordet.  ;D

Skal ellers undersøke litt om våre nye PLS-er kan logge "raw CAN data".

Ønsker alle en fortreffelig fin dag!


worry

Hei. Det er jo egentlig det verste; at man ikke kan stole på bilen sin.
Håper du finner en årsak.  :+1:
Think lithium

bcx238h

Sitat fra: worry på tirsdag 14. mars 2023, klokken 10:47
Hei. Det er jo egentlig det verste; at man ikke kan stole på bilen sin.
Håper du finner en årsak.  :+1:

En grunn til for å kjøre franske biler (Peugeot i vårt tilfellet) ... franske biler er som kvinner ... man må bare elske dem ... og vil lever med demmes småfeil.  ;D

Kanskje kan man anvende det på en Think også ...  :P

Warlock

Think er litt som norske damer.
Ganske lunefull, vanskelig å forstå seg på til tider, og er det noe galt nekter de å si hva og vil at det må du da bare skjønne :P

bcx238h

Sitat fra: Warlock på tirsdag 14. mars 2023, klokken 12:02
Think er litt som norske damer.
Ganske lunefull, vanskelig å forstå seg på til tider, og er det noe galt nekter de å si hva og vil at det må du da bare skjønne :P

:D :D :D :+1: :+1: :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA