Campingvogn erfaringer med Model Y?

Startet av Erlendo, tor 09. feb 2023, kl. 15:04

« forrige - neste »

Nimrad

Bjørn hadde type 2 til schuko adapter
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

RJK

Sitat fra: Nimrad på tor 28. mar 2024, kl. 08:19Bjørn hadde type 2 til schuko adapter
Takker for oppklaring/presisering! Det er nok en grei investering om man kjøper slike. Husker du hvor lang tid han brukte på å lade opp disse med sånne?

Han hadde vel en hovedenhet og en tilleggsmodul for å øke total-kapasiteten. Usikker på om to hovedenheter kan brukes på samme måte, men det hadde jo økt fleksibiliteten litt.

Er jo litt prisforskjell mellom hovedenhet (nå tilbud/redusert pris 11K) og påbygningsmodulen (nå 8K), men i disse prisområdene kan det jo hende man er villig til å legge i dette om man som sagt kan bruke de som hovedenhet og tilleggsmodul når det er ønsket.

Edit: Trenger du 2 enheter, kjøp heller den større utgaven "EcoFlow Delta 1300". Da får du 2 kWh for 14 K. Den lader full på ca 60 min fra AC, mot 72 min på Delta 2. Og da kommer ev. ladetid for tilleggsbatteriet på toppen av det igjen, om ikke den klarer å fordele tilgjengelig strøm fra AC til tilleggsbatteriet som den ikke klarer å utnytte alene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Ingen som har vært på campingtur i år? Er det fortsatt t@b som er den vogna med minst luftmotstand?

RJK

Sitat fra: Svk på søn 26. okt 2025, kl. 17:20Ingen som har vært på campingtur i år? Er det fortsatt t@b som er den vogna med minst luftmotstand?
Sjekk opp Mink Camper. Mini-camper av det absolutt minste formatet!

https://www.minkcampers.com/
Bosted Oslo

Svk

RJK

Sitat fra: Svk på søn 26. okt 2025, kl. 18:50Tenker kanskje telt er bedre da
Tror ikke du får en bedre seng i et telt da...! Og kaldere er det nok temmelig stor sjanse for at det blir og i teltet, når "fyringsvakta" sovner... 😉

Med sidetelt som du fester til selve vogna, eller markise, så får du uterom og.

Men kommer jo helt an på hva man er ute etter. Selv T@b-vognene er begrenset plass til å oppholde seg i utenom for soving.
Bosted Oslo

Rosstopher

Jeg trekker en "Dethleffs Camper Lifestyle", en helt vanlig tradisjonell campingvogn som er ca. 8 meter lang, 250 cm bred og 1600 kg. Funker fint. Kommer ikke så mye over 20 mil på motorvei.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Svein_H

Sitat fra: RJK på søn 26. okt 2025, kl. 18:57
Tror ikke du får en bedre seng i et telt da...! Og kaldere er det nok temmelig stor sjanse for at det blir og i teltet, når "fyringsvakta" sovner... 😉

Men kommer jo helt an på hva man er ute etter. Selv T@b-vognene er begrenset plass til å oppholde seg i utenom for soving.

Dette er jo kun en fancy seng med litt ekstrautstyr i en dyr innpakning, og har ingenting i campingvogn-segmentet å gjøre. En campingvogn bør som et minimum (i tillegg til sengeplass) ha en liten sittegruppe/salong man kan oppholde seg i når været ikke spiller på lag, mulighet for litt kokkelering uten å måtte gå ut når det regner vannrett, og ikke minst kunne ta en enkel kroppsvask og gå på toalettet.

Greit nok, T@b-vognene er små, men selv den minste av dem dekker disse grunnleggende behovene.
2025 R5 E-Tech Techno+ (2025-)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-2025)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på ons 29. okt 2025, kl. 13:13
Sitat fra: RJK på søn 26. okt 2025, kl. 18:57

Dette er jo kun en fancy seng med litt ekstrautstyr i en dyr innpakning, og har ingenting i campingvogn-segmentet å gjøre. En campingvogn bør som et minimum (i tillegg til sengeplass) ha en liten sittegruppe/salong man kan oppholde seg i når været ikke spiller på lag, mulighet for litt kokkelering uten å måtte gå ut når det regner vannrett, og ikke minst kunne ta en enkel kroppsvask og gå på toalettet.

Greit nok, T@b-vognene er små, men selv den minste av dem dekker disse grunnleggende behovene.
Dette er altså din definisjon, og det er forsåvidt greit. Andre har andre tanker om dette. Noen er mer ekstremt friluftsmenneske, har lite behov for å oppholde seg seg i eller rundt campingvogna annet enn for å sove og få kaffe/frokost om morgenen og en matbit når man kommer tilbake. Men seng av god kvalitet er viktig.

Det at den er liten og lett, og derfor har lav luftmotstand er viktigere for noen, enn alle bekvemmeligheter inni vogna. Og med tanke på hvor den er laget (Island) og for det kundegrunnlaget, er det vel og viktig at den er et stykke opp fra bakken, og godt egnet for ujevnt terreng. 😎

Siden du ikke sa så mye mer enn at du ville ha liten luftmotstand, kom jeg altså med det alternativet, men har selvsagt oppfattet nå at du har langt flere krav, som i dette tilfellet kolliderer.

Selv gikk jeg meg fortapt i en campingvogn av teardrop-typen, men hvor taket og deler av "kroppen" var hevbart. Da fikk man god plass, men relativt lite fotavtrykk når man var på transport-etappe, og den gikk og å få inn i en "normal" dobbeltgarasje sammen med trekkvogna.

Bare så synd at produsenten, fra USA, gikk konkurs, og ingen har kjøpt opp patentet! Den var ypperlig, og ville kanskje vært mer i din gate også! ;)

https://www.safaricondo.com/en/travel-trailers/alto/series/serie-r

Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Den så jo veldig kul ut, men fortsatt ganske høy i lav posisjon, så ganske stort areal om en ikke har en gigantisk amerikansk bil.

Hadde jo vært gøy og sett noen lage en versjon med firkantet boks hvor taket var 1,40 meter over bakken, og fullt oppjekket var 2,40 fra bakken f.eks. Dersom den bare er 1,40 over bakken så blir ikke luftmotstanden så ille når den ligger i dragsuget på en vanlig elbil.

Nesten litt som denne ( Coleman Columbia pop up camper ), bare to meter lenger, og en meter høyere, så en har ferdig sofa, kjøkken (ikke høyskap) og bad.

Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Tilhengeren min er ca 1,4m høy fra bakken med grind og trekk på. Og rektangulær i formen. Er skikkelig rekkeviddetyv, så om man får dråpeformet en slik farkost så mener jeg bestemt at det er ørten ganger mer effektivt enn en kloss. Luften trekkes ikke horisontalt bak bilen, men i en slags turbulens bak der.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Suverin

Karoocamper ser spennende ut! En slags hybrid mellom disse små eggene og en tradisjonell vogn... Åpnet for forhåndsbestilling. Ganske høyt priser ser det ut som.. Havner opp under 50k euro med litt tilvalg!

"Innovativ elbilvennlig Karoo Adventure Camper."

https://www.karoocamper.com/no/
https://www.instagram.com/karoocamper/

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Klykken på tor 30. okt 2025, kl. 09:43Tilhengeren min er ca 1,4m høy fra bakken med grind og trekk på. Og rektangulær i formen. Er skikkelig rekkeviddetyv, så om man får dråpeformet en slik farkost så mener jeg bestemt at det er ørten ganger mer effektivt enn en kloss. Luften trekkes ikke horisontalt bak bilen, men i en slags turbulens bak der.

Jo, det er sikkert sant at det er mye å spare på å få rundet av en del, særlig bak. Men det bør ikke vær så avrundet at en får et 2 meter høyt torn på midten, og ikke får plass til faste skap/kjøkken innvendig, eller at kostnaden går i taket. Kanskje en bare bør forlenge en slags hale bak, som også kan brukes til lagring.

Jeg har for øvrig lagt merke til at min enkel-akslings-henger påfører overraskende lite ekstra-forbruk i forhold til en tyngre dobbel-akslings-henger jeg har lånt. Vet ikke om det har med den ekstra akslingen å gjøre i svinger og opp/ned, eller om den bare ruller dårligere / dobbelt så mye rullemotstan / lager-motstand.

Jeg prøvde å høre med Tysse om de hadde gjort målinger på forbruksforskjeller mellom dobbel-aksling og enkel-aksling, men det hadde de ikke gjort.
Tesla Model Y                         2021-

Klykken

Er for ordens skyld enkeltaksling jeg har også. BK PL1336 med grind og trekk. Totalt 5m lang.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tor 30. okt 2025, kl. 09:31Den så jo veldig kul ut, men fortsatt ganske høy i lav posisjon, så ganske stort areal om en ikke har en gigantisk amerikansk bil.

Hadde jo vært gøy og sett noen lage en versjon med firkantet boks hvor taket var 1,40 meter over bakken, og fullt oppjekket var 2,40 fra bakken f.eks. Dersom den bare er 1,40 over bakken så blir ikke luftmotstanden så ille når den ligger i dragsuget på en vanlig elbil.

Nesten litt som denne ( Coleman Columbia pop up camper ), bare to meter lenger, og en meter høyere, så en har ferdig sofa, kjøkken (ikke høyskap) og bad.
Fin den og. Tror du kan like TrailManor da (ca 1500 kg), men finnes flere lignende, også som ser temmelig lik ut:

Som denne:

Bosted Oslo

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA