Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Campingvogn erfaringer med Model Y?

Startet av Erlendo, torsdag 09. februar 2023, klokken 15:04

« forrige - neste »

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

jlan

#46
Sitat fra: Handyman på lørdag 14. oktober 2023, klokken 17:54Det som er fint er at man via ryggekameraet har full kontroll på når pådragsbremsen slår inn. Hvis demperen er i orden så slår bremsene ikke inn ved forsiktig bremsing. Da får man all tilgjennegelig regen tilbake til batteriet.
Og ved jevn fart skal det som du sier ganske mye nedoverbakke til før bremsene slår inn uansett,. Eksempel:
En 1500 kg tung vogn forbruker 200 Wh/km i 80 km/t.
Det vil si at den forbruker 3600*200=720000 Joule på 1000m.
I nedoverbakke må den da miste mer enn tilsvarende potensiell energi, før den begynner å bremse.
Det vil si at den må "miste" en høyde på over  h=E/mg=720000J/(1500kg*g)=49m for hver 1000m. Altså ca, 5% nedoverbakke.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Boogie

Sitat fra: Handyman på fredag 13. oktober 2023, klokken 21:30
Sitat fra: jlan på fredag 13. oktober 2023, klokken 19:02
Sitat fra: Boogie på fredag 13. oktober 2023, klokken 17:50En annen ting er at Tesla ikke endrer forbruksprofilen når vi går i henger modus. Sier seg selv at rekkevidden blir kraftig redusert, og at ladeforslag må endres til radikalt kortere rekkevidde.

Abetterrouteplanner er ganske god til campingvogntrekking. Med Premium kan man også ha en egen campingvognprofil. Som riktignok må velges manuelt,
Tesla endrer destinasjonsanslagene når man er i hengermodus!! Mange prosent i forskjell.

Fant en løsning på dette: Kjør et legg og få erfaringsdata på bil med henger. Legg inn destinasjon på nytt. Da bruker den erfaringsdataene du har inne videre. Lader du først, så slettes dataene og man er tilbake til utgangspunktet.
Men med de nye dataene fungerte det veldig greit :)
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Boogie

En liten oppsummering fra turen nå når jeg er hjemme.
Turen fra Alvdal til Elverum er kanskje ikke typisk. Været var bra med lite vind og sol. Veiene stort sett tørre. Men fordi vi ikke hadde nok til å komme fram måtte vi lade på andre hurtigladestasjoner underveis. Det ble 3 stopp med lading før vi var framme. Da vi startet i Alvdalvar det kaldt: 2 plussgrader. Mulig bilen brukte mye på å varme opp batteriet... Har ikke noe godt svar på dette.

MEN, det jeg oppdaget gjenneom Oslo og senere fra Drammen til Holmestrand på gamle E18 var at når hastigheten gikk ned fra 80 til 70 gikk forbruket ned med nesten 100 W/km!
Helt klart at luftmotstanden har MYE å si her. Jeg hadde også to sykler på et sykkelstativ på draget. Både stativ og sykler er nå fjernet, og så får vi se hvor stor effekt det har. Tror det kan ha ødelagt mye av luftstrømmen, og skapt ekstra turbulens. Ellers blir det å gå over både bremser, lagre og demper på draget for å se om det er mer jeg kan gjøre. Så forøvrig at bilen ikke regenererte i nedoverbakkene før det ble ganske bratt. Antagelig bremser vogna så mye at bilen må bruke energi også i bakkene nedover for å ikke miste hastighet.

Beste legget vårt var fra Hjerkin på 900 moh og ned til Alvdal på 500 moh gjennom Folldalen. Det var siste legg for dagen, batteriet var varmt, og hastigheten var rundt 70 km/t. Da hadde vi et snitt på 220 W/km!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

RJK

#49
Sitat fra: Boogie på søndag 15. oktober 2023, klokken 08:35En liten oppsummering fra turen nå når jeg er hjemme.
Turen fra Alvdal til Elverum er kanskje ikke typisk. Været var bra med lite vind og sol. Veiene stort sett tørre. Men fordi vi ikke hadde nok til å komme fram måtte vi lade på andre hurtigladestasjoner underveis. Det ble 3 stopp med lading før vi var framme. Da vi startet i Alvdalvar det kaldt: 2 plussgrader. Mulig bilen brukte mye på å varme opp batteriet... Har ikke noe godt svar på dette.

MEN, det jeg oppdaget gjenneom Oslo og senere fra Drammen til Holmestrand på gamle E18 var at når hastigheten gikk ned fra 80 til 70 gikk forbruket ned med nesten 100 W/km!
Helt klart at luftmotstanden har MYE å si her. Jeg hadde også to sykler på et sykkelstativ på draget. Både stativ og sykler er nå fjernet, og så får vi se hvor stor effekt det har. Tror det kan ha ødelagt mye av luftstrømmen, og skapt ekstra turbulens. Ellers blir det å gå over både bremser, lagre og demper på draget for å se om det er mer jeg kan gjøre. Så forøvrig at bilen ikke regenererte i nedoverbakkene før det ble ganske bratt. Antagelig bremser vogna så mye at bilen må bruke energi også i bakkene nedover for å ikke miste hastighet.

Beste legget vårt var fra Hjerkin på 900 moh og ned til Alvdal på 500 moh gjennom Folldalen. Det var siste legg for dagen, batteriet var varmt, og hastigheten var rundt 70 km/t. Da hadde vi et snitt på 220 W/km!
God oppsummering!

Vet ikke hvor mye sykler på draget har å si, men hadde jo vært interessant også å få testet om et trekk rundt syklene gjør mye forskjell.

Nå er det kanskje ikke mulig eller ønskelig å ha krok bake, om det er med kjøkkenet ute, men ser din vogn har det innvendig og med toa/dusj. Hadde jo vært veldig interessant også å se om det øker luftmotstand mer enn å ha det på draget, med eller uten trekk ved begge opsjoner.

Er vel ikke vanskelig å få sveisa på eller boltet på et hengerfeste når det er på tilhenger, og bare for å få på et sykkelstativ, men da vil man gjerne vite om dette går mer ut over luftmotstanden, eller mindre, enn å ha syklene på draget på vogna.

Kanskje er et slikt takstativ med en sånn vingespoiler akkurat hva du trenger når du har sykler på, for å få lufta til å treffe så høyt som mulig på hengeren, så lufta slipper å gå gjennom dobbelt sett med "vegg".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Boogie på søndag 15. oktober 2023, klokken 08:35....Så forøvrig at bilen ikke regenererte i nedoverbakkene før det ble ganske bratt.
Det er luftmotstanden som bremser så mye at det ikke blir noe til regen, ikke bremsene på vogna. De er bare i bruk når man må redusere farten mer enn luftmotstanden klarer (eks. betydelig bremsing i bratte bakker og i lav fart).
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nimrad

Sitat fra: Boogie på fredag 13. oktober 2023, klokken 17:42men dette økte til over 400 W/km på hjemveien
Vet ikke om du/dere har sett på Bjørn Nyland sine tall, men han har kjørt et knippe biler med campingvogn på sin 1000km-tur. Model Y Performance har så langt hatt lavest forbruk, men det går egentlig igjen at de aller fleste virker å ha ganske likt forbruk. Forskjellene er jo der i tallene, men justerer man litt for vær og føre så er ikke forskjellene enorme. Det slår ut mer med rask lading, men 400Wh/km +/- på hovedveier må man nok forvente med alle elbiler.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

Tesla65

Hei

Jeg hentet en campingvogn på Dombås i slutten i måned skifte september/oktober. Dette var en Adria Altea 502 med total vekt 1500 kilo. Egenvekt er ca 1200 kilo.
Forbruket fra Dombås til Stavanger via Oslo lå på mellom 285 til 350 watt. 285 hadde jeg fra Lyngdal-Stavanger.
Vi hadde noe motvind fra Dombås til Oslo. Været fra Oslo til Lyngdal var lite vind og ca 10-15 grader. Fra Lyngdal til Stavanger med Regn.
Jeg kjører en Model YP med 19 toms felger.
Hvit P85 Solgt

geear

#53
Høres ut som lav fart og/eller gunstige vindforhold. 285 er ikke noe normalforbruk med en stor henger/vogn og regn. Veldig vanskelig å bruke sånne enkeltturer med uendelig med ukjente variabler til noe særlig annet enn "info"..

Tesla65

Om det ikke er tempo 100, så er det 80 som gjelder.Fra oslo til Lyngdal lå jeg stort sett mellom 80 og 90. Fra Lyngdal følgte jeg trafikken. Så dette vil jeg si er helt normal kjøring med vogn!
Hvit P85 Solgt

turfsurf

Sitat fra: Tesla65 på tirsdag 17. oktober 2023, klokken 19:23Om det ikke er tempo 100, så er det 80 som gjelder.Fra oslo til Lyngdal lå jeg stort sett mellom 80 og 90. Fra Lyngdal følgte jeg trafikken. Så dette vil jeg si er helt normal kjøring med vogn!
Hva var snittfart?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesla65

Hei

Fra Lyngdal og hjem 154km på 2h 15min blir ca 68km/h med et forbruk på 285watt ( 90% til 30% på batteri )
Fra Liertoppen til Lyngdal har jeg ikke snittfart, men lå stort sett på 350 watt. Kjørte fra Liertoppen med 90% og ladet på Brokelandsheia til 90%. Ved ankomst Lyngdal hadde jeg 7% igjen.
Fra Liertoppen til Lyngdal er det ca 360km. Totalt brukte jeg 90+83% på dette strekket! Kruskontroll på 85/90km/h
Porsgrund og gjennom Kristiansand, samt fra Mandal til Lyngdal følget jeg trafikken.

360km * 350watt blir 126kw/h
Hvit P85 Solgt

benjadin

Sitat fra: jlan på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: Nimrad på torsdag 09. februar 2023, klokken 17:37Husk å kjøpe overgang fra typ camping-plugg(vet ikke hva den heter) til schuko(vanlig stikkontakt). Campingplasser har egne typer plugger.

Jeg synes elbil har enormt potensiale til campingferier. Ja, de mangler rekkevidde, men de kan også by på strøm. Nå er det ikke støtte for V2L(Vehicle to Load) på Model Y enda, men hardware er der, så det er jo lov å håpe.
I "pionertiden" koblet vi alltid bilen til uttaket på campingplassene, men det er nok begrenset med plasser de tillater det nå.

Ellers går det ganske greit å forsyne campingvogn med 12V fra bilen. For Model X var det veldig greit da det var 12V uttak i pluggen. Jeg er litt usikker på om bilene med 15.5V batteri har det. Model 3 har det ikke, så der må en ha en egen kabel til 12V uttaket (jeg har også solcellepanel,  og "låner" også litt strøm fra parkeringslysene under kjøring i mørke). Uansett bør en ha en DC-DC lader mellom bilens 12V og campingvognbatteriet. Det gjør at batteriet får riktig ladespenning. Laderen bør være tilpasset den strømmen som er tilgjengelig, og helst være isolert. Det kan være vanskelig å finne ladere som gir strømbegrensning, god ladekurve og samtidig er isolert. Jeg har derfor en Victron 12-12-9, og etter denne en Mascot DC/DC 12V 4A.

Hei! Leter etter gode svar på dette og håper du har peil, ser jo ut som det. Har en 2024 TMY LR og i følge instruksjonsboken er ikke hjelpestrøm tilgjengelig i tilhengerkontakten. Har aldri prøvd campingvogn men har lyst til å leie en liten en (Mink Camper, T@B 320 eller liknende) en helg for å prøve. Hvordan kan jeg lade hengerens innebygde batteri hvis ikke den får strøm til annet enn kjørelys fra bilen? Eller tror du denne typen batterier har nok kapasitet til å gi strøm til lys og diverse gjennom en helg uten tilkobling til nett? Om jeg på annen måte kan koble den til strøm fra bilens strømuttak setter jeg også pris på tips til kabler/overganger som trengs. Håper du kan hjelpe!
Før:
2018 Nissan Leaf 40 kWh (2018-2021)
2021 Tesla Model 3 LR (2021-2024)

Nå:
2001 BMW 330Ci cabrio (2023-)
2024 Tesla Model Y LR (2024-)

ToWalkOrDrive

#58
Sitat fra: benjadin på tirsdag 26. mars 2024, klokken 06:42
Sitat fra: jlan på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: Nimrad på torsdag 09. februar 2023, klokken 17:37Husk å kjøpe overgang fra typ camping-plugg(vet ikke hva den heter) til schuko(vanlig stikkontakt). Campingplasser har egne typer plugger.

Jeg synes elbil har enormt potensiale til campingferier. Ja, de mangler rekkevidde, men de kan også by på strøm. Nå er det ikke støtte for V2L(Vehicle to Load) på Model Y enda, men hardware er der, så det er jo lov å håpe.
I "pionertiden" koblet vi alltid bilen til uttaket på campingplassene, men det er nok begrenset med plasser de tillater det nå.

Ellers går det ganske greit å forsyne campingvogn med 12V fra bilen. For Model X var det veldig greit da det var 12V uttak i pluggen. Jeg er litt usikker på om bilene med 15.5V batteri har det. Model 3 har det ikke, så der må en ha en egen kabel til 12V uttaket (jeg har også solcellepanel,  og "låner" også litt strøm fra parkeringslysene under kjøring i mørke). Uansett bør en ha en DC-DC lader mellom bilens 12V og campingvognbatteriet. Det gjør at batteriet får riktig ladespenning. Laderen bør være tilpasset den strømmen som er tilgjengelig, og helst være isolert. Det kan være vanskelig å finne ladere som gir strømbegrensning, god ladekurve og samtidig er isolert. Jeg har derfor en Victron 12-12-9, og etter denne en Mascot DC/DC 12V 4A.

Hei! Leter etter gode svar på dette og håper du har peil, ser jo ut som det. Har en 2024 TMY LR og i følge instruksjonsboken er ikke hjelpestrøm tilgjengelig i tilhengerkontakten. Har aldri prøvd campingvogn men har lyst til å leie en liten en (Mink Camper, T@B 320 eller liknende) en helg for å prøve. Hvordan kan jeg lade hengerens innebygde batteri hvis ikke den får strøm til annet enn kjørelys fra bilen? Eller tror du denne typen batterier har nok kapasitet til å gi strøm til lys og diverse gjennom en helg uten tilkobling til nett? Om jeg på annen måte kan koble den til strøm fra bilens strømuttak setter jeg også pris på tips til kabler/overganger som trengs. Håper du kan hjelpe!

Jeg har ingen peiling på dette, men ser Clas Ohlson selger 2 kWh batterier for ca 10.000.

https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-2-power-station,-baerbar/p/36-8815

Ser det er en som leier ut og på Hygglo:

https://www.hygglo.no/i/e5f-ecoflow-delta-max-2000-baerbar-stromstasjon
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 27. mars 2024, klokken 11:14
Sitat fra: benjadin på tirsdag 26. mars 2024, klokken 06:42
Sitat fra: jlan på fredag 10. februar 2023, klokken 17:22
Sitat fra: Nimrad på torsdag 09. februar 2023, klokken 17:37Husk å kjøpe overgang fra typ camping-plugg(vet ikke hva den heter) til schuko(vanlig stikkontakt). Campingplasser har egne typer plugger.
Jeg synes elbil har enormt potensiale til campingferier. Ja, de mangler rekkevidde, men de kan også by på strøm. Nå er det ikke støtte for V2L(Vehicle to Load) på Model Y enda, men hardware er der, så det er jo lov å håpe.
I "pionertiden" koblet vi alltid bilen til uttaket på campingplassene, men det er nok begrenset med plasser de tillater det nå.
Ellers går det ganske greit å forsyne campingvogn med 12V fra bilen. For Model X var det veldig greit da det var 12V uttak i pluggen. Jeg er litt usikker på om bilene med 15.5V batteri har det. Model 3 har det ikke, så der må en ha en egen kabel til 12V uttaket (jeg har også solcellepanel,  og "låner" også litt strøm fra parkeringslysene under kjøring i mørke). Uansett bør en ha en DC-DC lader mellom bilens 12V og campingvognbatteriet. Det gjør at batteriet får riktig ladespenning. Laderen bør være tilpasset den strømmen som er tilgjengelig, og helst være isolert. Det kan være vanskelig å finne ladere som gir strømbegrensning, god ladekurve og samtidig er isolert. Jeg har derfor en Victron 12-12-9, og etter denne en Mascot DC/DC 12V 4A.

Hei! Leter etter gode svar på dette og håper du har peil, ser jo ut som det. Har en 2024 TMY LR og i følge instruksjonsboken er ikke hjelpestrøm tilgjengelig i tilhengerkontakten. Har aldri prøvd campingvogn men har lyst til å leie en liten en (Mink Camper, T@B 320 eller liknende) en helg for å prøve. Hvordan kan jeg lade hengerens innebygde batteri hvis ikke den får strøm til annet enn kjørelys fra bilen? Eller tror du denne typen batterier har nok kapasitet til å gi strøm til lys og diverse gjennom en helg uten tilkobling til nett? Om jeg på annen måte kan koble den til strøm fra bilens strømuttak setter jeg også pris på tips til kabler/overganger som trengs. Håper du kan hjelpe!

Jeg har ingen peiling på dette, men ser Clas Ohlson selger 2 kWh batterier for ca 10.000.
https://www.clasohlson.com/no/EcoFlow-Delta-2-power-station,-baerbar/p/36-8815
Ser det er en som leier ut og på Hygglo:
https://www.hygglo.no/i/e5f-ecoflow-delta-max-2000-baerbar-stromstasjon
De fleste slike hengere har gjerne solcellepaneler på taket, som lader batteriene, og som bør gi nok strøm til slik lett bruk.

Slike bærbare batteribanker som @ToWalkOrDrive nevner, kan være fine til å drive litt mer strømtørste forbrukere som induksjonsplater til matlaging, airfryer eller micro, og batteridrevet varmovn.

Disse kan gjerne utstyres med tilhørende flyttbare solcellepaneler, men og lades fra 12V i en elbil som en Tesla som har camper mode og/eller "keep Climate On" som og gir strøm til USB og 12V fra bilens hovedbatteri.

Det vil og kunne gi litt strøm til lette drivere fra en Tesla som har 12V-uttak, enten det er i bil som har dette originalt, eller man mekker selv ved å tappe seg inn på kabler som er "live" når bilen står med "keep Climate On" eller Camper Mode aktiv.

Ev. og lades fra Schuko-uttak eller 12V-uttak i vogna, som kan være greit på dagtid når solstrømproduksjonen er god, og vognas batteri er relativt godt oppladet.

Ser og TeslaBjørn har testet disse (eller tilsvarende fra andre merker, men mener det var dette merket), og har ladet disse fra AC-lader mens han har ladet selve bilen. Husker ikke om han hadde eget adapter for å lade fra Type2 eller fra CCS, men det er bare å sjekke hans eller andres tester av slike batteribanker for å få bedre svar på den muligheten.

Vognene har jo typisk CEE-kontakter for å kunne drives med strøm fra campingplassens strømuttak, og da samtidig lade vognas batteri og slike batteribanker når de er tilkoblet og kan dra strøm fra strømuttakene.

Det aller beste hadde jo vært om Tesla kom med V2l til bilene sine, og dermed kan drive eksterne drivere direkte fra hovedbatteriet, og gjerne med noe større laster, som Kia og Hyundai gjør (3,0 eller 3,6 kW effekt). Perfekt til slike vogner, samt til taktelt og til vanlige telt eller SUV-telt der man kobler til en strømfordeler som kan gi strøm til flere elektriske apparater samtidig.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA