Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

mroek

At Easee har tatt for lett på dette med dokumentasjon av sin avvikende løsning er vel ganske åpenbart, og det straffes de for nå. Rent teknisk er jeg trygg på at løsningen deres holder mål (ellers ville ESV også nedlagt bruksforbud), selv om f.eks NAFs ekspert gjennom en skrivebordsøvelse mente noe annet.

Om de får gjennom sin midlertidige forføyning om å oppheve salgsforbudet er nesten uten betydning. Skaden er skjedd, og salget deres ligger med brukket rygg inntil de eventuelt har fått et godkjentstempel fra relevant myndighet, være seg NKOM i Norge eller ESV i Sverige.

Det største problemet for sluttbrukerne når (ikke hvis, er jeg redd) Easee går over ende er den fordømte skyavhengigheten deres. De lovte lokalt API for årevis siden, men har ikke levert på dette. Når ingen lenger betaler for skyen så er det jo da hundretusenvis av kunder som står igjen med en dum ladeboks på veggen. Den vil jo fremdeles fungere, men likevel være ubrukelig for alle som ønsker å smartstyre den.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Electric cars in Norway

SitatAt Easee har tatt for lett på dette med dokumentasjon av sin avvikende løsning er vel ganske åpenbart, og det straffes de for nå.

mroek  :+1: her er du spot on

Jeg tenker at hadde vært helt fremme i skoa fra starten av så hadde de ikke kommet i denne situasjonen for de har jo et kjempebra produkt. Men saken har murret innenfor Trikkermiljøet de siste årene og da går det gjerne som det går.... rett vest...

Håper det ordner seg for Easee men akkurat nå ser det dårlig ut....

Electric cars in Norway

#242
SitatDet virker som at det er få her inne på forumet som vil ta Easee i forsvar, men kan denne Easee-ingeniøren ha noen gode poenger?

Philip Marlowe...  :+1:  jo jeg vil gjerne ta Easee  i forsvar men det hjelper så lite når Easee ikke har fulgt reglene. Det er jo det som er trist i denne saken...og nå som Nkom og samarbeid med DSB nå kjører tilsyn i markedet og Nkom skriver at Easee skal få lov til å komme med sine svar så håper jeg virkelig at det ordner seg for alle parter...

jlan

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 21. mars 2023, klokken 17:49
Helt klart gode poenger men hvorfor tok de ikke denne diskusjonen for 2-3 år siden
Det er et godt poeng. Men jeg tror Easee ønsket å holde denne løsningen utenfor standarden og utenfor publisitet, for å ha den for seg selv lengst mulig. Det er jo ikke først og fremst en løsning som redder verden, men en løsning som er betydelig billigere å produsere i forhold til løsninger som følger standardene.

De bruker altså de samme releene til både A-vern, RCM-DD, faserotasjon og tilkobling av bilen. Og de har fortsatt å bruke et billig relé med eldre design, som er beregnet på solceller (AZSR 131). Mens produsenten Zettler allerede for flere år siden introduserte et forbedret relé for ladestasjoner (AZEV 132), og nå har introdusert et som er ihht de aktuelle standardene (AZEV 200). Dette kommer også for 3-fase (AZEV 440), slik endel andre reléleverandører allerede har (altså 4 poler som svitsjes samtidig, med monitorkontakter). 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

SitatMen jeg tror Easee ønsket å holde denne løsningen utenfor standarden og utenfor publisitet, for å ha den for seg selv lengst mulig

ljan  :+1: ja jeg ser den. Men når det nå viser seg at "dette med Easee  har vært elefanten i rommet" til og med på de siste trikkernes samlinger... Eliaden? Var det det het? Anyway,,, da betyr jo det at Easee ikke har hatt full oversikt over hva bransjen tenker.....tenker jeg...

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. mars 2023, klokken 20:17
Anyway,,, da betyr jo det at Easee ikke har hatt full oversikt over hva bransjen tenker.....tenker jeg...
Ja, det er endel faresignaler de burde ha sett. For eksempel det at de store reléleverandørene plutselig kommer ut med nye 4-pols reléer spesifisert etter IEC 62955, en standard Easee mener er utdatert - spesielt på punktet om 4 poler som er mekanisk sammenkoblet..
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays
https://www.zettlerelectronics.com/en/news/ZETTLER-expands-its-line-of-EV-charging-relays-with-new-AZEV140-series.html
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: jlan på tirsdag 21. mars 2023, klokken 20:53
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. mars 2023, klokken 20:17
Anyway,,, da betyr jo det at Easee ikke har hatt full oversikt over hva bransjen tenker.....tenker jeg...
Ja, det er endel faresignaler de burde ha sett. For eksempel det at de store reléleverandørene plutselig kommer ut med nye 4-pols reléer spesifisert etter IEC 62955, en standard Easee mener er utdatert - spesielt på punktet om 4 poler som er mekanisk sammenkoblet..
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays
https://www.zettlerelectronics.com/en/news/ZETTLER-expands-its-line-of-EV-charging-relays-with-new-AZEV140-series.html

Easee lanserte sin home i 2018/2019, disse relèene er satt på markedet først i 2021.
Og det tar litt tid fra lansering av nye komponenter, til de er inkorporerte i produkter.

Hadde slike relèer vært tilgjengelig under utviklingen, vil jeg tro merkostnaden hadde vært marginal, men man må ta ett valg og låse designet sitt en gang, og stå inne for sitt eget produkt.
Bytter Easee relèer under veis, blir det sikkert tull med kompabilitet.

Og alle disse relèene og elektronisk DC-ovevåking har nada nix å si tydelig vis, dersom laderen deler kurs med andre forbrukere må man inn med B-vern uansett i revisjon av brukermanualen... 2 ladere i serie går plutselig ikke lenger det heller.

Glad jeg har plass i skapet i garasjen til B-vern når saken lander😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

filtvet

"Når ingen lenger betaler for skyen så er det jo da hundretusenvis av kunder som står igjen med en dum ladeboks på veggen. Den vil jo fremdeles fungere, men likevel være ubrukelig for alle som ønsker å smartstyre den."

Bruk-og-kast "sirkulærøkonomi" haha.

Akkurat samme problem som mange elbiler kommer til å få i fremtiden. Ingen kommer til å få kjøpt ny software, batterier til akkurat din modell etc.

Øystein16

Sitat fra: Radial på onsdag 22. mars 2023, klokken 06:11
Glad jeg har plass i skapet i garasjen til B-vern når saken lander😂
Andre tok vare på sikringen då elektrikaren fjerna den..., ...i tilfelle...

hELgenen

Sitat fra: Radial på onsdag 22. mars 2023, klokken 06:11
Sitat fra: jlan på tirsdag 21. mars 2023, klokken 20:53
Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 21. mars 2023, klokken 20:17
Anyway,,, da betyr jo det at Easee ikke har hatt full oversikt over hva bransjen tenker.....tenker jeg...
Ja, det er endel faresignaler de burde ha sett. For eksempel det at de store reléleverandørene plutselig kommer ut med nye 4-pols reléer spesifisert etter IEC 62955, en standard Easee mener er utdatert - spesielt på punktet om 4 poler som er mekanisk sammenkoblet..
https://industry.panasonic.eu/products/components/relays/power-relays/he-r-power-relay
https://www.hongfa.com/topic/ChargingRelays
https://www.zettlerelectronics.com/en/news/ZETTLER-expands-its-line-of-EV-charging-relays-with-new-AZEV140-series.html

Easee lanserte sin home i 2018/2019, disse relèene er satt på markedet først i 2021.
Og det tar litt tid fra lansering av nye komponenter, til de er inkorporerte i produkter.

Hadde slike relèer vært tilgjengelig under utviklingen, vil jeg tro merkostnaden hadde vært marginal, men man må ta ett valg og låse designet sitt en gang, og stå inne for sitt eget produkt.
Bytter Easee relèer under veis, blir det sikkert tull med kompabilitet.

Og alle disse relèene og elektronisk DC-ovevåking har nada nix å si tydelig vis, dersom laderen deler kurs med andre forbrukere må man inn med B-vern uansett i revisjon av brukermanualen... 2 ladere i serie går plutselig ikke lenger det heller.

Glad jeg har plass i skapet i garasjen til B-vern når saken lander😂

Har også plass til 2 b vern..en til hver boks i garasjen. Men lader på 13A på 2 elbiler på IT nett og synes det er helt bak mål om det skulle bli krav om utbedring i slike tilfeller..Jeg gikk i sin tid fra nødlader 10A til 2 easee bokser og nå risikerer jeg nok et utlegg for 2 B vern for å lade 13A...Synes dette høres overkill ut

Ingeniøren

Sitat fra: mroek på tirsdag 21. mars 2023, klokken 18:52
At Easee har tatt for lett på dette med dokumentasjon av sin avvikende løsning er vel ganske åpenbart, og det straffes de for nå. Rent teknisk er jeg trygg på at løsningen deres holder mål (ellers ville ESV også nedlagt bruksforbud), selv om f.eks NAFs ekspert gjennom en skrivebordsøvelse mente noe annet.

Om de får gjennom sin midlertidige forføyning om å oppheve salgsforbudet er nesten uten betydning. Skaden er skjedd, og salget deres ligger med brukket rygg inntil de eventuelt har fått et godkjentstempel fra relevant myndighet, være seg NKOM i Norge eller ESV i Sverige.

Det største problemet for sluttbrukerne når (ikke hvis, er jeg redd) Easee går over ende er den fordømte skyavhengigheten deres. De lovte lokalt API for årevis siden, men har ikke levert på dette. Når ingen lenger betaler for skyen så er det jo da hundretusenvis av kunder som står igjen med en dum ladeboks på veggen. Den vil jo fremdeles fungere, men likevel være ubrukelig for alle som ønsker å smartstyre den.

Tror Jedlix har en skyløsning som fungerer på Easee og mulig det faktisk er de som leverer denne ? Bruker Jedlix direkte mot I-Pace. Har ikke Easee selv så kan ikke si det sikkert, men verd en test for de som har. I følge app'n støtter de Easee, Wallbox og Zaptec.

https://www.jedlix.com/
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

mroek

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 22. mars 2023, klokken 08:24
Sitat fra: mroek på tirsdag 21. mars 2023, klokken 18:52
At Easee har tatt for lett på dette med dokumentasjon av sin avvikende løsning er vel ganske åpenbart, og det straffes de for nå. Rent teknisk er jeg trygg på at løsningen deres holder mål (ellers ville ESV også nedlagt bruksforbud), selv om f.eks NAFs ekspert gjennom en skrivebordsøvelse mente noe annet.

Om de får gjennom sin midlertidige forføyning om å oppheve salgsforbudet er nesten uten betydning. Skaden er skjedd, og salget deres ligger med brukket rygg inntil de eventuelt har fått et godkjentstempel fra relevant myndighet, være seg NKOM i Norge eller ESV i Sverige.

Det største problemet for sluttbrukerne når (ikke hvis, er jeg redd) Easee går over ende er den fordømte skyavhengigheten deres. De lovte lokalt API for årevis siden, men har ikke levert på dette. Når ingen lenger betaler for skyen så er det jo da hundretusenvis av kunder som står igjen med en dum ladeboks på veggen. Den vil jo fremdeles fungere, men likevel være ubrukelig for alle som ønsker å smartstyre den.

Tror Jedlix har en skyløsning som fungerer på Easee og mulig det faktisk er de som levere den ? Bruker Jedlix og Easee er en av boksene de støtter. Har ikke Easee selv så kan ikke si det sikkert, men verd en test for de som har. I følge app'n støtter de Easee, Wallbox og Zaptec.

https://www.jedlix.com/

Easee-boksene kobler seg jo til sin egen sky (som kjører hos Amazon AWS), og det ligger jo (antakelig) bakt inn i firmwaren, så selv om man hadde en "kompatibel" sky klar, så må man jo få boksen til å snakke med den, og det er antakelig ikke så lett med mindre Easee selv legger til rette for det.

Har ikke satt meg inn i Jedlix på noe vis, men så lenge Easee-boksene insisterer på å kun snakke med sin egen sky, så hjelper det ikke hva Jedlix eller andre kan tilby.

Det aller beste var om det fantes et lokalt API, slik at man kunne få Easee til å koble seg til en MQTT-broker man hadde kontroll på selv (det er MQTT som brukes også mot skyen til Easee), og der man da kunne kommunisere med den lokalt med en MQTT-klient mot samme broker. Format på meldinger (eller API om du vil), måtte jo da vært publisert av Easee.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Maxwell_400

Sitat fra: mroek på tirsdag 21. mars 2023, klokken 18:52
At Easee har tatt for lett på dette med dokumentasjon av sin avvikende løsning er vel ganske åpenbart, og det straffes de for nå. Rent teknisk er jeg trygg på at løsningen deres holder mål (ellers ville ESV også nedlagt bruksforbud), selv om f.eks NAFs ekspert gjennom en skrivebordsøvelse mente noe annet.
Tror nok NAFs ekspert kan dette. Og Easee sitt jordfeil vern er ikke like bra som et "dumt" elektromekanisk vern eller de nyere elektroniske vernene. Det er nettopp enkelheten til vernene som er deres styrke. De løser ut alle fasene mekanisk koblet og med gap større enn 3mm uten noe mikk-makk som er standard og krav.

Å forsvare seg med at Easee sin løsning er bedre siden den har selvtest og forbrukere flest ikke tester de vernene de har i skapet er helt bak mål.

Skal jeg gjette på utfallet så er det at Easee må oppdatere dokumentasjonen og kreve et A-vern.

Tesla Wall har også type A + RCD, lurer på hvordan det er i forhold til Easee.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jlan

Sitat fra: Radial på onsdag 22. mars 2023, klokken 06:11
Easee lanserte sin home i 2018/2019, disse relèene er satt på markedet først i 2021.
Og det tar litt tid fra lansering av nye komponenter, til de er inkorporerte i produkter. Hadde slike relèer vært tilgjengelig under utviklingen, vil jeg tro merkostnaden hadde vært marginal, men man må ta ett valg og låse designet sitt en gang, og stå inne for sitt eget produkt.
Jo, man må fryse designet på et tidspunkt, men det var fullt mulig å finne komponenter ihht standarden da også.  Konkurrentene klarte jo det. Siden Easee også har med faserotasjon, må de ha minst 3 slike 2-pols releer og ett 4-pols for å oppfylle standarden. Jeg vil tro det dreier seg om minst 500 kr i komponenter, og da påvirker det sikkert utsalgspris med over 1000 kr.

Men mitt poeng var først og fremst at hvis Easee hadde fulgt med i markedet, så hadde de sett at de store reléprodusentene tilpasser seg standarden og refererer til den. Mens altså Easee går hardt ut og  erklærer standarden (som også er fra 2018) for utdatert.

IEC er en ganske mektig organisasjon med tette koblinger til elektronikkindustrien og nasjonale godkjenninginstanser både på faglig og sosialt plan. Myndighetsrepresentanter og industriledere flest tenker seg litt om før de velger å ikke danse etter deres pipe.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

mroek

Sitat fra: Maxwell_400 på onsdag 22. mars 2023, klokken 08:48
Sitat fra: mroek på tirsdag 21. mars 2023, klokken 18:52
At Easee har tatt for lett på dette med dokumentasjon av sin avvikende løsning er vel ganske åpenbart, og det straffes de for nå. Rent teknisk er jeg trygg på at løsningen deres holder mål (ellers ville ESV også nedlagt bruksforbud), selv om f.eks NAFs ekspert gjennom en skrivebordsøvelse mente noe annet.
Tror nok NAFs ekspert kan dette. Og Easee sitt jordfeil vern er ikke like bra som et "dumt" elektromekanisk vern eller de nyere elektroniske vernene. Det er nettopp enkelheten til vernene som er deres styrke. De løser ut alle fasene mekanisk koblet og med gap større enn 3mm uten noe mikk-makk som er standard og krav.

Du synser når du her hevder at Easee sitt jordfeilvern ikke er like bra som de tradisjonelle gamle vernene, og det er akkurat det samme NAFs ekspert gjør.

Det med kontaktgapet er ikke nødvendigvis et gyldig argument heller. Kravet som ligger bak standarden er at releet skal tåle 4 kV, og det hevdes at Easee har tester som viser at de takler 6 kV. Standarden som Easee sier seg i henhold til krever imidlertid 3 mm, så der har Easee gjort en feil ved å erklære samsvar.

I sum er det fremdeles helt åpent om Easee sin løsning er god nok til å tilfredsstille kravene som ligger til grunn for standardene, men de har altså øyensynlig ikke dokumentert dette godt nok. Du og NAFs ekspert kan gjerne fortsette å synse om at de rent teknisk har løst dette på en måte som ikke tilfredsstiller kravene (merk: ikke standardene, for der har de bommet), men det har liten informasjonsverdi for noen.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA