Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekabler - kvalitetsforskjeller?

Startet av Jan-Børre Olsen, fredag 15. september 2023, klokken 07:42

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Hei,
Er det noe nevneverdige forskjeller i kvalitet/driftsikkerhet på de forskjellige ladekablene("nødlader") som selges på markedet i dag?
Prisen varierer jo veldig, alt fra det en high tech ladestasjon koster til litt mer enn noen meter med type 2 kabel koster.
Jeg skal bare ha den tilkoblet en eksisterende CEE kontakt mer eller mindre permanent og har ikke behov for noe styring utover det bilen gjør selv. I utgangspunktet kommer jeg bare til å bruke en 16A kurs så effekten er ikke all verden. Jeg ser at det finnes 32A varianter som enkelt kan settes ned til 16A som jo kan være en mer framtidsrettet løsning men tenker at prisen på en enkel 16A "nødlader" er såpass lav at da kan jeg kjøpe en annen senere om behovet melder seg. Hvis de generelt er like gode alle sammen da.
QUBev ladeboks er selvsagt også et alternativ.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Rosstopher

Hvis den skal stå fast i 16A CEE-kontakt kan du jo kjøpe en ladeboks med slik kabel på. F.eks. en sånn her.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

sjokomelk

De fleste nødladerne er vel omtrent like alle sammen.
MEN - Skal du bruke CEE-kontakten som fast ladepunkt må du ha Jordfeilbryter type B på den, og alle de andre kravene som kommer med å bruke vanlig stikkontakt som fast ladepunkt. Bortsett fra at du da kan trekke mer enn 10A.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

TB

En viktig forskjell mellom fastmontert ladestasjon og løse ladekabler bruker har et større ansvar med løse ladekabler.

Bruker må justere ladekabelen i hht. sikring og annen belastning på samme kurs. Benyttes ladekabel på et kjent sted kan det avklares annen belasting. Men, benyttes den på fremmed sted er det mer komplisert.

Dermed er det en del krav som settes. Bruk av fastmontert ladestasjon er i mange tilfeller det beste alternativ.

Det er stort utvalg i ladestasjoner. EV Onestop QUBev og Q-Light Qudo er to varianter av rimelige ladestasjoner.
Da fastmontert ladestasjon må monteres av elektriker kan det være greit å sjekke hvilken ladestasjon elektriker ønsker å montere.

Ladestasjoner som last balanserer mot andre ladestasjoner eller mot hovedsikring kan være nyttig der en har flere.
Å kunne enkelt justere ladestasjon opp eller ned kan være praktisk, kan lade sakte til daglig, men raskt om en trenger det.
Lørenskog
KONA Electric Long Range Premium bestilt
Hyundai KONA electric 2019
(Citroen C-Zero 2012 solgt)

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA