Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

arthur

Naf mener det er mange feil på elbilladerne i Norge og at kontrollen står til stryk. Naf er helt enig med svenske elsikkerhetsmyndigheter i at elbilladerne fra Easee ikke er gode nok.

– Den eneste løsningen er at Easee forbedrer elbilladerne og etablerer et jordfeilvern på laderne. Vi er helt enig med det svenske Elsäkerhetsverket som har pekt på flere svakheter ved disse laderne, sier Jan Tore Gjøby, som er Nafs (Norges Automobil-Forbund) ekspert på elbilladere.

https://www.dn.no/samferdsel/easee/elbil/sverige/naf-er-enig-med-svenske-tilsynsmyndigheter-i-at-elbilladerne-fra-easee-ikke-holder-mal/2-1-1420270
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021 solgt
Polestar2 -desember 2022
Toyota Urban Cruiser - juni 2026

Ingeniøren

Sitat fra: geear på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:25
Samsvar med europeisk regelverk hevder vel produsenten selv... er vel ingen som utsteder en tillatelse til CE-merking?

Hvis det ikke er et krav i el-bransjen og man bare kan starte produksjon og merke, uten at noe sjekker dem og tester produktene, er det kanskje ikke så rart det går galt. I fall vil jeg ha tilbake kravet om at det skal testes av Nemko og N merkes !

Høres dog meget rart ut. Dette skal være harmoniserte standarder der de samme krav skal gjelde mellom land og mellom bransjer.

Edit: Det er nok et krav her og sitat:
"Både som test- og sertifiseringsorgan og som kontrollorgan (Notified Body; NB) kan Nemko utføre de nødvendige stegene for at du skal kunne utstede den påkrevde samsvarserklæringen og CE-merke ditt produkt."

Det står "kan", da det er flere som kan gjøre sertifiseringen (håper jeg)...

https://www.nemko.com/no/product-certification/ce-marking-services?utm_term=ce+merking&utm_campaign=TK+-+Google+Ads+-+Nemko+-+Norge&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=7613173372&hsa_cam=1691720548&hsa_grp=62785075141&hsa_ad=388428728335&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-366111908847&hsa_kw=ce+merking&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAjw_MqgBhAGEiwAnYOAehtKJ3MUEFpJOj0BtGguXrSakZsAmeEE_tsxk5ND_KFIK7scdorT4xoCn4wQAvD_BwE
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Orbit

Det er krav om tilstrekkelig testing før en kan CE-merke og markedsføre et produkt, men det behøver ikke være gjort av en tredjepart. Det er uansett mye reguleringer å sette seg inn i, så det er vanlig å bruke et eksternt selskap for rådgivning og testing (ser ut som Easee har brukt TüV), men det er likevel produsenten selv som må sette sitt navn på samsvarserklæringen og stå ansvarlig ovenfor kunder/forbruker. Så må evt produsenten kjøre regress mot de som har gjort testingen dersom det er feil i deres arbeid.

Nemko finnes fremdeles, men det er ikke lenger pålagt å bruke dem i Norge. Jeg har selv benyttet dem i forbindelse med CE-merking for mange år siden. De gikk i alle fall den gangen for å være ekstra pirkete og strenge (og litt dyrere), men vi vurderte det som en grei forsikringspremie for å redusere risikoen for trøbbel etter markedsintroduksjon. Det hjalp også prosessen underveis å være i samme by - men det var lenge før videomøter var normalen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Hadde jeg hatt en Easee i garasjen ville jeg, med samsvarserklæringen i hand, kontaktet Easee og forlangt B-vern i skapet kostnadsfritt - før de begynner å slite økonomisk.

Skal det være noe mening i samsvarserklæring så må de rette opp feil som den svenske tilsyns myndighet har funnet og da bør det gjelde for Norge og.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 16. mars 2023, klokken 08:17
Sitat fra: geear på onsdag 15. mars 2023, klokken 23:25
Samsvar med europeisk regelverk hevder vel produsenten selv... er vel ingen som utsteder en tillatelse til CE-merking?

Hvis det ikke er et krav i el-bransjen og man bare kan starte produksjon og merke, uten at noe sjekker dem og tester produktene, er det kanskje ikke så rart det går galt. I fall vil jeg ha tilbake kravet om at det skal testes av Nemko og N merkes !

SNIP

Edit: Det er nok et krav her og sitat:
"Både som test- og sertifiseringsorgan og som kontrollorgan (Notified Body; NB) kan Nemko utføre de nødvendige stegene for at du skal kunne utstede den påkrevde samsvarserklæringen og CE-merke ditt produkt."

Det står "kan", da det er flere som kan gjøre sertifiseringen (håper jeg)...

https://www.nemko.com/no/product-certification/ce-marking-services?utm_term=ce+merking&utm_campaign=TK+-+Google+Ads+-+Nemko+-+Norge&utm_source=adwords&utm_medium=ppc&hsa_acc=7613173372&hsa_cam=1691720548&hsa_grp=62785075141&hsa_ad=388428728335&hsa_src=g&hsa_tgt=kwd-366111908847&hsa_kw=ce+merking&hsa_mt=b&hsa_net=adwords&hsa_ver=3&gclid=CjwKCAjw_MqgBhAGEiwAnYOAehtKJ3MUEFpJOj0BtGguXrSakZsAmeEE_tsxk5ND_KFIK7scdorT4xoCn4wQAvD_BwE
Problemet med at NEMKO skulle godkjenne alt etter egen testing, var at de hadde for dårlig kapasitet. Masse produkter ville stå å vente på godkjenning, mens de i andre land hadde solgt massevis av dette.

For all del, Nemko er dyktige, men de måtte ha mangedoblet kapasiteten. Det vile og ført til en unødvendig stor kostnad at NEMKO må teste produkter som allerede er testet i andre land. Er derfor glad de ble redusert til  kontrollorgan på produkter der man mistenkte feil med erklæringen, samt som konsulenter som vil sjekke produkter før de går ut i markedet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

Sitat– Den eneste løsningen er at Easee forbedrer elbilladerne og etablerer et jordfeilvern på laderne. Vi er helt enig med det svenske Elsäkerhetsverket som har pekt på flere svakheter ved disse laderne, sier Jan Tore Gjøby, som er Nafs (Norges Automobil-Forbund) ekspert på elbilladere.
arthur :+1: ja jeg merket meg også at NAF var såpass klare i sin uttalelse....

Electric cars in Norway

SitatHadde jeg hatt en Easee i garasjen ville jeg, med samsvarserklæringen i hand, kontaktet Easee og forlangt B-vern i skapet kostnadsfritt - før de begynner å slite økonomisk.

Ingeniøren. Ja det ville jeg gjort også.

filtvet

Fikk den installert for ca 1 år siden og jeg mener den ble installert på egen kurs med egen jordfeilbryter. Er det trygt nok da?

serenejet

Har man kjøpt fra tredjepart kan man jo gå på denne også. Jeg har to Easee, den ene kjøpt fra Tibber og montert av min egen elektriker, den andre kjøpt fra Circle K inkl installasjon.

Kan ikke se for meg annet enn at Circle K må ta ansvar for å fikse opp i de tilfelle der de har solgt lader og installasjon som en pakkeløsning.

(Når det er sagt er jeg ikke skeptisk til å fortsette å bruke laderne som de er med eksisterende a-vern i skapet).
2025 ID.Buzz GTX

hELgenen

Lurer på en ting - jeg er på min 3 type lader. På den andre typen jeg hadde var det inkludert et DC-RCM vern slik som Easee. Om jeg forstår myndighetene i Sverige så sier de rett ut at DC-RCM vern ikke er bra nok?
Om det er tilfelle er det jo mange,mange andre ladere som ikke er bra nok.

geear

Sitat fra: hELgenen på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:00
Lurer på en ting - jeg er på min 3 type lader. På den andre typen jeg hadde var det inkludert et DC-RCM vern slik som Easee. Om jeg forstår myndighetene i Sverige så sier de rett ut at DC-RCM vern ikke er bra nok?
Min oppfatning er at ESV hevder det ikke er bevist/dokumentert at Easee faktisk har et RCD iht. produktets manual, og som oppfyller standarden de selv henviser til. Det betyr ikke at RCD i en ladeboks fra en annen produsent ikke tilfredsstiller kravene. Det må komme an på produkt/løsningsvalg og produktdokumentasjon..?

Link til hele brevet her:
https://elbilforum.no/index.php?topic=63464.msg1096010#msg1096010

jlan

Med IT nett er det uansett ganske liten risiko for DC blokkering av A-vern. Det ligger nettopp i "Isolated Terra". 
Det må to jordfeil til på samme trafo (for eksempel at en nabo også har en uoppdaget jordfeil).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

hELgenen

Sitat fra: jlan på torsdag 16. mars 2023, klokken 18:11
Med IT nett er det uansett ganske liten risiko for DC blokkering av A-vern. Det ligger nettopp i "Isolated Terra". 
Det må to jordfeil til på samme trafo (for eksempel at en nabo også har en uoppdaget jordfeil).

Anser det som ekstremt lite problematisk ja. Lader selv med 13A på IT nett. I Sverige har man ikke IT nett.

Ulvis

... Om jeg forstår myndighetene i Sverige så sier de rett ut at DC-RCM vern ikke er bra nok?

Nei , det dei seier er at dc-rcm sensor blir brukt til å legge ut 3(4?) stk rele, elektronisk styrt. Det er ikkje like bra som en 3(4?)-polt kontaktor som har sine kontaktsett mekanisk samankopla så det er garantert all-polig frakobling.(sjølv om kontaktor også i andre ladeboksar er styrt av dc-rcm sensor)

Om eg forstått det rett....

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jlan

... Om jeg forstår myndighetene i Sverige så sier de rett ut at DC-RCM vern ikke er bra nok?
https://www.tu.no/artikler/konkurrenten-etter-easee-forbudet-ikke-bekymret-for-eget-produkt/528042?key=bUMADRoN
Sitat fra: Maiken Økland, kommunikasjonssjef i Zaptec.– Vår hjemmelader gikk gjennom samme test hos svenske myndigheter, og fikk grønt lys i september i fjor, sier hun.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA