Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

[/quote]
Tror ikke det er lurt. Masse ansatte som har forlatt av forskjellige grunner, og så skal de plutselig bli "lassoet" tilbake. I tilfelle "MÅ" de la Easee være et eget selskap, ellers tror jeg det bare er tid før det blir masseflukt og ny konkurrent. Eller at de går til en annen konkurrent.

Selvsagt kan det gå bra, men det krever ihvertfall seriøst mye av Zaptec i første omgang, og at de aksepterer en viss kulturforskjell. Kanskje og at de beholder to team som har intern konkurranse for å få frem det beste fra begge selskapene. Men det er en vanskelig balansegang, for det må ikke få gå over til "krig" internt. "Healthy competition", og ikke en ødeleggende konflikt.
[/quote]

Ja, tror jeg ville latt de leve som to selskaper, men med møter og samarbeid. Er de to så har de en ekstra fot uti markedet som kunden kan vurdere. Kunden tror han vurderer to konkurrenter :-)
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: thomasez på mandag 04. september 2023, klokken 21:46Ha ha ha.

Ikke pokker om noen går inn i det selskapet med en prising på over 300 mill. Og da tror jeg jeg er ekstremt snill. Å gå inn med noen kroner til en pris på 100mill kan være fristende, men selv det må man ta for gitt at man kan miste.
Hmmmm ja her høres det litt ut som om det blir litt som å levere en Lotto kupong og håpe på utbetaling ..... :D 

Men tenker at nåværende eiere må jo ha vurdert at det lønner seg å drive selskapet videre.... Så de har jo levert Lotto kupongen hverfall...

Maxwell_400

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. september 2023, klokken 06:08

Ikke pokker om noen går inn i det selskapet med en prising på over 300 mill. Og da tror jeg jeg er ekstremt snill. Å gå inn med noen kroner til en pris på 100mill kan være fristende, men selv det må man ta for gitt at man kan miste.
Hmmmm ja her høres det litt ut som om det blir litt som å levere en Lotto kupong og håpe på utbetaling ..... :D

Men tenker at nåværende eiere må jo ha vurdert at det lønner seg å drive selskapet videre.... Så de har jo levert Lotto kupongen hverfall...
Det er derfor de har gått inn med et konvertibelt lån, hvis de får inn for lite penger dvs. firmaet blir lavt verdsatt så blir lånet tilbakebetalt. Konvertibelt lån er for å redusere nedside risikoen mens oppsiden er den samme som om de har gått inn med aksjer.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

jlan

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. september 2023, klokken 06:08Men tenker at nåværende eiere må jo ha vurdert at det lønner seg å drive selskapet videre.... Så de har jo levert Lotto kupongen hverfall...
Joda, men nåværende eiere har endel forskjellige hensyn å ta. Hvis de hadde gått for konkurs etter å ha hentet ut et betydelig utbytte fra selskapet, måtte de nok regnet med en betydelig negativ oppmerksomhet, både fra offentlige og private aktører.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 05. september 2023, klokken 06:08

Plutselig så er de tilbake sterkere enn før - litt som Trump  ;)
Dagens investorer er ikke som i gamle-dager. Er utrolig mange "investorer" som hopper på trender uten å se det bakenforliggende...eller fundamentals... Beste eksempelet var vel da Norwegian skulle hugges opp, og ut med emisjon på ekstremt mange aksjer som gjorde at alle eksisterende aksjer ville bli ca 0 verdt / konvertering av gjeld til aksjer....likevel kjøpte menigmann enormt mange aksjer til latterlig høye priser. Ekspertene sto bare og ristet på hodet....

Poenget er at en aldri skal si aldri når det gjelder sannsynligheten for at folk hopper på dårlige dealer. Sier ikke at Easee er en dårlig deal...

jlan

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på torsdag 14. september 2023, klokken 13:59Easee har sendt ut 10.000 eksemplarer av sin nye lader - Tu.no

https://www.tu.no/artikler/easee-har-sendt-ut-10-000-eksemplarer-av-sin-nye-lader/536029?key=R6VPrTlc

Hmmm....ganske forvirrende. Virker som at Easee kjører svært nært portene nedover den svenske slalomløypa. Får håpe de ikke hekter nok en gang...da kan det bli tungt å tråkke opp bakken igjen. Ser at Power foreløpig avventer å kjøpe inn den nye for å se om den sklir gjennom bakken uten å hekte.

Bildetekst fra artikkelen:
Ny dokumentasjon endrer ikke det svenske Elsäkerhetsverkets syn på mange av de tekniske løsningene Easee har valgt.

Radial

Syns denne teksten var informativ, fra denne linken.

https://easee.com/2023/08/23/easee-launches-charge-lite/?fbclid=IwAR1xxNQRqq7xS7_IPk93IIzJ2bZ83R_FJ82Mm2bHhUCKvfHZkMK87UG-GMY

SitatBig sister right around the corner
Charge Lite will be followed by Charge Core, which will be released in the fourth quarter of this year.

Charge Core has more power than Lite, with a maximum charging speed of up to 22 kW, support for multiple charging boxes on the same circuit, and a broader range of features. It will also not require an external Type A.

This makes it well suited for expanding existing Easee Charge/Ready sites. However, there's nothing wrong with choosing Charge Core even for smaller households if you are among those who "just have to have the high-end model".

Following closely behind Charge Core is Charge Max, Easee's first MID-certified charging box. It is expected to be available in the first quarter of 2024.

We will provide more detailed information about both Core and Max as the launch approaches.

Så de vil faktisk får TÜV godkjent hele den elektroniske løsningen sin for både DC og AC.
Da må de virkelig ha trua.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Maxwell_400

Sitat fra: Radial på fredag 15. september 2023, klokken 21:40Syns denne teksten var informativ, fra denne linken.

https://easee.com/2023/08/23/easee-launches-charge-lite/?fbclid=IwAR1xxNQRqq7xS7_IPk93IIzJ2bZ83R_FJ82Mm2bHhUCKvfHZkMK87UG-GMY

Charge Lite will be followed by Charge Core, which will be released in the fourth quarter of this year.

Charge Core has more power than Lite, with a maximum charging speed of up to 22 kW, support for multiple charging boxes on the same circuit, and a broader range of features. It will also not require an external Type A.

This makes it well suited for expanding existing Easee Charge/Ready sites. However, there's nothing wrong with choosing Charge Core even for smaller households if you are among those who "just have to have the high-end model".

Following closely behind Charge Core is Charge Max, Easee's first MID-certified charging box. It is expected to be available in the first quarter of 2024.

We will provide more detailed information about both Core and Max as the launch approaches.

Så de vil faktisk får TÜV godkjent hele den elektroniske løsningen sin for både DC og AC.
Sitat fra: Radial på fredag 15. september 2023, klokken 21:40Syns denne teksten var informativ, fra denne linken.

Tror nok Charge Core har ny innmat som tilfredstiller kravene for jordfeilvern A + RCD eller jordfeilvern B.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

daktari

Zaptec er ikke venn med Easee hvertfall.
https://www.dn.no/teknologi/easee/zaptec/peter-bardenfleth-hansen/zaptec-sjefen-om-konkurrenten-easee-jeg-har-vanskelig-for-a-se-at-de-skal-klare-a-unnga-konkurs/2-1-1515697

SitatAlle visste at Easee hadde en alternativ løsning for jordvern, en løsning som mange mente var i strid med gjeldende regelverk, sier Bardenfleth-Hansen

SitatVi fikk en boost både i Norge og Sverige etter den beslutningen, sier Zaptec-sjefen

SitatMen jeg har vanskelig for å se at de skal klare å unngå konkurs, når jeg ser det som er skrevet i avisene, sier han.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

jlan

Ny midlertidig toppsjef på plass i Easee - Tu.no

https://www.tu.no/artikler/ny-midlertidig-toppsjef-pa-plass-i-easee/537472?

Han kommer fra et firma som driver med automatisk gjeting av sauer og andre husdyr, så dette klarer han nok.

TU-12

Kan trengast. For ESV er nok ein gong i disputt med Easee. Nytt; For å klipse chargeberry på ferdig klargjort bakplate eller bytte av chargeberry ved defekt boks må den som utfører dette vere autorisert installatør eller elektriker som er i firma med egenkontrollprogram. ESV meiner at dette ikkje er tilsvarande industrikontakt etter IEC60309
Dette vil også måtte gjelde nye ladeboksen til Enua Charge (ta den med på hytta...) dersom dei har tenkt å satse på svenske markedet.

Electric cars in Norway

Sitat fra: TU-12 på torsdag 28. september 2023, klokken 16:33Kan trengast. For ESV er nok ein gong i disputt med Easee. Nytt; For å klipse chargeberry på ferdig klargjort bakplate eller bytte av chargeberry ved defekt boks må den som utfører dette vere autorisert installatør eller elektriker som er i firma med egenkontrollprogram. ESV meiner at dette ikkje er tilsvarande industrikontakt etter IEC60309
Dette vil også måtte gjelde nye ladeboksen til Enua Charge (ta den med på hytta...) dersom dei har tenkt å satse på svenske markedet.
Er det mulig! Er det ikke dialog mellom disse?

Radial

Det med industrikontakt har jeg faktisk stusset litt på.
Easee har flatstift, mens industri-kontakter er runde.

Ikke helt uten grunn at industri-kontakter (stiftene) er blitt runde siden 60-70 tallet.

Men dette trodde jeg var avklart på ett Design-nivå på forhånd 🤔 er sikkert en Alternativ standard å henvise til.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

TB

Jeg har sett kontakten som sitter på bakplaten til Zaptec Pro blir varm noen ganger. (Blir i noen tilfeller så varm Zaptec Pro lader slutter å fungere, der både ladeboks og bakplate må byttes.)
Det er de tidligere bakplater og Zaptec Pro ladeboksene dette oppstår på, de nyere har jeg ikke sett det på.
Om feilen oppstår i bakplaten eller ladeboksen, eller en kombinasjon vet jeg ikke.

Kontakten Zaptec Pro benytter er en variant av flatstift. Ladeboksen settes inn på kontakten, og festes med fire muttere. Easee har en annen variant med et spor ladeboksen settes ned i, der ladeboksen kobles mot kontakten samtidig som dyttes ned i sporet?

Zaptec krever autorisert installatør fester Zaptec Pro ladeboksen på bakplaten. Mulig for å sikre den monteres riktig. I starten var det ikke noe uttalt krav om installatør når bakplaten var montert fra før.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA