Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på fredag 25. august 2023, klokken 13:09
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. august 2023, klokken 13:03
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 20:22https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-lite/6600535/Product.html


Var litt dyr i forhold til DEFA som inkluderer 6m kabel og har samme funksjonalitet (?)

https://www.defa.com/no/defa-power/


Elektroimportøren har visstnok tatt enorme tap på å ha stor lagerbeholdning av Easee ladere, så de vil vel ta igjen noe av tapet🙈

Wow, den var jo til og med mye dyrere enn testvinneren Zaptec. Zaptec-folkene er utrolig dyktige, og har enorm erfaring.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 13:33
Sitat fra: Radial på fredag 25. august 2023, klokken 13:09
Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. august 2023, klokken 13:03
Sitat fra: Radial på onsdag 23. august 2023, klokken 20:22https://www.elektroimportoren.no/easee-charge-lite/6600535/Product.html


Var litt dyr i forhold til DEFA som inkluderer 6m kabel og har samme funksjonalitet (?)

https://www.defa.com/no/defa-power/


Elektroimportøren har visstnok tatt enorme tap på å ha stor lagerbeholdning av Easee ladere, så de vil vel ta igjen noe av tapet🙈

Wow, den var jo til og med mye dyrere enn testvinneren Zaptec. Zaptec-folkene er utrolig dyktige, og har enorm erfaring.

Zaptec er sikkert bra, men akkurat den boksen der tåler ikke stå i solveggen(struper hastigheten veldig mye pga varme) og man kan ikke bruke 3 og 1 fase om hverandre - man må i tilfelle låse boksen i 1-fase (fysisk switch innvendig eller noe).
Sikkert fint produkt, men noen så ikke veldig dypt inn i fremtidens bilmarked på design-nivå.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på fredag 25. august 2023, klokken 13:03Var litt dyr i forhold til DEFA som inkluderer 6m kabel og har samme funksjonalitet (?)

https://www.defa.com/no/defa-power/
Støtter denne å bytte mellom trefas og enfas IT lading dynamisk?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Easee original hadde noen utrolige fordeler:
Pris ca 6000
B-vern inkludert
3-fas på IT og også sw-styrt skift til 1-fas
Appstyring
Integrerer
Liten, og ikke stygg

Så spørsmålet blir om de fortsatt kan konkurrere på disse egenskapene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Det jeg har verdsatt med Easee er at den er på nett, kan slås av/på med app, effekt kan justeres med app, 1 eller 3 fas kan settes med app, boksen kan styres av Tibber m.fl., størrelse og design er moderne og den har forbruksoversikt.
Alt pakket inn i en nett liten boks som tester seg selv, varsler i app ved feil (også ved eks jordfeil hos naboer).
Ser en bort fra fadesen med dokumentasjon er jeg jo egentlig veldig fornøyd med produktet i seg selv.

Når det gjelder merke på lader er jeg pragmatisk. Skulle det mot formodning bli bruksforbud kan jeg godt bytte merke, eller bare klikke en ny easee boks inn i bakplaten. Men ny boks må være tilnærmet like funksjonsrik og moderne som Easee laderen. Og det er vel bare zaptec som er i nærheten pt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jlan

Jeg tror det er bare Zaptec Pro utenom Easee som har softwarestyrt veksling mellom enfase og trefase. Den har også fasevalg ved 1-fase. For kommunikasjon: 4G, Wifi, OCPP, Bluetooth, HomePlug, RFID. Men prisen er kr 18750 .
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på lørdag 26. august 2023, klokken 00:13Jeg tror det er bare Zaptec Pro utenom Easee som har softwarestyrt veksling mellom enfase og trefase. Den har også fasevalg ved 1-fase. For kommunikasjon: 4G, Wifi, OCPP, Bluetooth, HomePlug, RFID. Men prisen er kr 18750 .
Da blir jeg ihverfall å beholde vår Easee, bruksforbud eller ikke. Hvis de når å få ut den nye softwaren før de går konkurs så kan den jo styres lokalt uansett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Maxwell_400

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. august 2023, klokken 09:32
Sitat fra: jlan på lørdag 26. august 2023, klokken 00:13Jeg tror det er bare Zaptec Pro utenom Easee som har softwarestyrt veksling mellom enfase og trefase. Den har også fasevalg ved 1-fase. For kommunikasjon: 4G, Wifi, OCPP, Bluetooth, HomePlug, RFID. Men prisen er kr 18750 .
Da blir jeg ihverfall å beholde vår Easee, bruksforbud eller ikke. Hvis de når å få ut den nye softwaren før de går konkurs så kan den jo styres lokalt uansett.

Tror du kan stille det inn via "ladeinstillinger". Det er en youtube video her;
https://www.youtube.com/watch?v=w04FC_MOLSU

Ser på veiledende pris, Charge Home-€699, Charge Lite-€599

Dette er off topic så jeg stopper her med pris og konkurrenter.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

turfsurf

Sitat fra: Maxwell_400 på lørdag 26. august 2023, klokken 10:04Tror du kan stille det inn via "ladeinstillinger". Det er en youtube video her;
Ikke noe om veksling mellom 3fas og enfas i den appen såvidt jeg kunne se.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. august 2023, klokken 09:32Hvis de når å få ut den nye softwaren før de går konkurs så kan den jo styres lokalt uansett.
Jeg tror faktisk det er en målsetting. Hvis de har tenkt å gjenoppstå i en eller annen form, så er det opplagt en fordel at tidligere kunder er sånn noenlunde fornøyde.Håper også Tibber får opp stabil OCPP kommunikasjon mot Easee boksene før det smeller.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Sitat fra: jlan på lørdag 26. august 2023, klokken 16:10Jeg tror faktisk det er en målsetting. Hvis de har tenkt å gjenoppstå i en eller annen form, så er det opplagt en fordel at tidligere kunder er sånn noenlunde fornøyde.

Ja det tenker jeg også. Bra!

Electric cars in Norway

#881
Dette ser jo ikke bra ut for Easee....det er pluss artikkel og resten ikke kan leses uten abo...

Men bilde og tekst under sier jo det meste.........

Kopi under av overskrift/ingress fra DN. Lenke og bilde nederst.

«Lånedokumenter viser enormt verdifall i Easee: 97 prosent er barbert bort

For under ett år siden sa Easee-gründeren at selskapet var verdt over ti milliarder kroner. Ifølge kriselånet som ble gitt for å redde ladeselskapet er det nå verdt en brøkdel.

PUBLISERT: 29.08.23 — 14.22

Jonas Helmikstøl var god for over to milliarder kroner. Nå er verdiene hans priset til 75 millioner kroner. (Foto: Marie von Krogh)»

https://www.dn.no/teknologi/jonas-helmikstol/easee/lanedokumenter-viser-enormt-verdifall-i-easee-97-prosent-er-barbert-bort/2-1-1508253?zephr_sso_ott=3bSXYR

Electric cars in Norway

#882
Nå fant jeg nettopp dette på Shifter gratis :+1: der står alt...

Det er godt de har en kriseplan klar. Jonas spytter inn 5 mill selv. Ja det skulle bare mangle! Slett håndtverk av Jonas helt fra 2018 (og de andre gründerne) er min mening....

De hadde jo plenty med tid til å dokumentere og få godkjent løsningene eller fått de bygget om til godkjent løsning.

Det var sågar snakkis/tema på siste «ELiaden» som er el-bransjens samling....så mange andre utenfor selskapet, så jo dette.... Men ikke Jonas&co....

Jeg håper kriseplanen vil virke. Tenker på de stakkars ansatte i Easee og Easee sine underleverandør.... Jonas derimot, bør si opp i selskapet......hans navn vil bare hefte ved selskapet fremover....

https://www.shifter.no/notis/dn-verdien-av-easee-kappet-med-97-prosent/285849

Vidar_S

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 30. august 2023, klokken 03:37Nå fant jeg nettopp dette på Shifter gratis :+1: der står alt...

Det er godt de har en kriseplan klar. Jonas spytter inn 5 mill selv. Ja det skulle bare mangle! Slett håndtverk av Jonas helt fra 2018 (og de andre gründerne) er min mening....

De hadde jo plenty med tid til å dokumentere og få godkjent løsningene eller fått de bygget om til godkjent løsning.

Det var sågar snakkis/tema på siste «ELiaden» som er el-bransjens samling....så mange andre utenfor selskapet, så jo dette.... Men ikke Jonas&co....

Jeg håper kriseplanen vil virke. Tenker på de stakkars ansatte i Easee og Easee sine underleverandør.... Jonas derimot, bør si opp i selskapet......hans navn vil bare hefte ved selskapet fremover....

https://www.shifter.no/notis/dn-verdien-av-easee-kappet-med-97-prosent/285849

Jeg tror du kan være tjent med å se verden litt mer nyansert og ikke bare i svart/hvitt. "De stakkars ansatte i Easee" har neppe veldig store problemer med å finne seg nye jobber i dagens arbeidsmarked og jeg tipper at både Jonas og de andre gründerne fremdeles har noe å tilføre selskapet. Tross alt kan man ikke være helt kunnskapsløs om man tar et selskap fra 0 til "over ti millarder" (ifølge eget skryteutsagn) selv om det nå har gått "litt" nedover i etterkant.

thomasez

Det eneste Jonas kan tilføre selskapet nå er penger. Alt annet bør han holde seg milelangt unna.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA