Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. mai 2023, klokken 09:22Her var det noen rare formuleringer. Det må vel være standarden som angir at man kan avvike fra krav og ikke jussen  ? Videre har vel ikke Easee utviklet en egen standard... Regner med dette får stå for journalistens regning  :)
Det er alltid regelverk/forskrifter (jussen) som bestemmer. Å være i samsvar med en eller flere anerkjente standarder er en mulighet for å "enkelt" vise at man er iht. regelverket. Det er derfor det er fullt mulig å dokumentere at man har tilsvarende eller bedre sikkerhet enn standarder/regelverk krever (men utfordringen er gjerne å få det til i praksis). Dette har både Easee, ESV og de fleste andre visst helt siden denne saken startet, så det er ingenting nytt her. Likefullt har fortsatt Easee hevdet samsvar med standarder de beviselig ikke er i henhold til. Regelverk/forskrifter må de uansett være i henhold til, ellers er løpet kjørt.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. mai 2023, klokken 09:22
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 17. mai 2023, klokken 09:58Har denne saken fra 14 mai, vært delt her inne? Husker ikke jeg så jeg gjør det...mye bra info her fra NKOM om  safeguard-prosessen fra Nelfos konferansen :+1:


Det er ikke over for Easee: Nkom svarer EU

https://www.minenergi.no/det-er-ikke-over-for-easee-nkom-svarer-eu/s/5-147-5078

Kopi og bilde under:

"Nkom på saken

Norske myndigheter jobber nå med saken. Ifølge Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) åpner EUs eget regelverk for at et land kan levere innsigelse mot et annet lands vedtak om salgsforbud.

– Da starter en såkalt safeguard-prosess. Et land kan da levere en innsigelse til EU. Kommer det en innsigelse, må de respektive landene sette seg ned med det selskapet og forhandle. Blir det da en beslutning om at vedtaket ikke opprettholdes, må Sverige trekke det tilbake, sa sjefsingeniør Svein Roar Jonsmyr i Nkom på Nelfos konferanse denne uken.

Jonsmyr forklarer også at jussen åpner for avvik fra kravene, såfremt alle sikkerhetskrav og testprosedyrer er fulgt opp, og viser at løsningene er like gode eller bedre.

I standarden til.Easee står det at det skal være mekanisk kobling. Hvis de har løst den med annen type kobling som ikke er mekanisk, så må du dokumentere at løsningen du har, er like bra eller bra som den mekaniske.

Nkom skal levere sin innsigelse i løpet av mai, 2023. Saken er også av nasjonal interesse og det er knyttet stor spenning til utfallet, sier Jonsmyr."

Å
Sitat fra: geear på torsdag 18. mai 2023, klokken 09:47
Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 18. mai 2023, klokken 09:22Her var det noen rare formuleringer. Det må vel være standarden som angir at man kan avvike fra krav og ikke jussen  ? Videre har vel ikke Easee utviklet en egen standard... Regner med dette får stå for journalistens regning  :)
Det er alltid regelverk/forskrifter (jussen) som bestemmer. Å være i samsvar med en eller flere anerkjente standarder er en mulighet for å "enkelt" vise at man er iht. regelverket. Det er derfor det er fullt mulig å dokumentere at man har tilsvarende eller bedre sikkerhet enn standarder/regelverk krever (men utfordringen er gjerne å få det til i praksis). Dette har både Easee, ESV og de fleste andre visst helt siden denne saken startet, så det er ingenting nytt her. Likefullt har fortsatt Easee hevdet samsvar med standarder de beviselig ikke er i henhold til. Regelverk/forskrifter må de uansett være i henhold til, ellers er løpet kjørt.
:)
Nettopp.. dette burde Easee sett komme...

"Det er alltid regelverk/forskrifter (jussen) som bestemmer. "

Ja den journalisten var nok litt rask på tastaturet der....

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

Sitat fra: jlan på tirsdag 30. mai 2023, klokken 13:36https://www.tu.no/artikler/easee-ber-igjen-retten-sette-salgsforbudet-til-side/531640?key=TT5OeFUF

Wow, det høres ut av artikkelen at dette "går veien" for Easee, uten at vi kan lese noe av hva som er sagt.

Imponerende mengde 3'e parter de har fått uttalelser fra, egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

"Kort sagt mener Easee at de gjennom tredjepartsuttalelser kan vise at ESV har misforstått og feiltolket regelverk knyttet til avvik fra standarder og at produktet ikke har noen mangler i så henseende. Blant annet har ESV hevdet at Easees løsning i praksis vil kreve en manuell testknapp for jordfeilbryter.

Testinstituttet Electrosuisse skriver i sin testrapport at Easees løsning ikke bare oppfyller kravene til jordfeilbeskyttelse, men overgår dem ved at jordfeilvernet testes automatisk og jevnlig."


Å oppfylle (lov/regelverks)krav er noe annet enn å være i samsvar med standarden. Dere som kjenner standardene som Easee hevder samsvar med her, er det ikke nettopp der det står at det skal være testknapp? Står det der at det er åpning for å løse testingen på noe annet vis, for eksempel automatisk uten knapp? Hvis ikke er vi akkurat like langt som for et år siden, Easee diskuterer fortsatt det samme som de gjorde den gang, at de mener produktet deres er sikkert, mens ESV forteller de at det kan godt hende, men at det ikke er i samsvar med standardene det hevder samsvar med? Det kan være hundre ganger sikrere enn standarden uten at det hjelper, er det ikke i samsvar så er det ikke i samsvar og kan ikke hevde samsvar, men man kan velge å dokumentere lik eller bedre funksjonalitet enn lovkravet/standarden - og må selvfølgelig da ikke hevde samsvar med standarden.

Ferry

Tabben var vel å hevde samsvar med den harmoniserte standarden? Easee hadde aldri til hensikt å følge den. Gi dem straff for feil i dokumentasjonen, men ikke halshugg dem. Hvis det kun er teksten som er problemet, og ikke det fysiske produktet, så er det litt overkill å i praksis senke hele selskapet.

jlan

Vi må nesten få se hva Easee har bedt om, og hva testlabene har svart, for å få hele bildet.

Elsãkerhetsverket har blant annet hevdet at løsningen til Easee er OK på kort sikt, men at etterhvert som boksene eldes og slites så vil risikoen øke. Og jeg tror de vil stå på det, hvis de ikke blir forelagt tester med akselerert aldring. Og det er jo ikke helt ubegrunnet, for her er det de samme reléene som skal koble inn og ut for hver ladeøkt, og ta seg av sikkerhetsutkobling. Det kan bli for mye testing også. De gamle smeltesikringene fikk vi jo aldri testet.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TU-12

For å ta det konkrete med testknapp RCD. Easee har vel vist til 2 standarder som omhandler RCD;
According to IEC 62955 this test device shall be "manual or an automatically initiated test function", while EN 61008-1 only states that it shall be "provided" (provided with at test device to simulate......)
Det var vel spesielt EN 61008-1 ESV viste til. Ulik tolking av "povided", som da ESV meiner = knapp.

jlan

IEC 62955 dreier seg egentlig om RDC-DD, som skal beskytte en etterfølgende jordfeilbryter mot DC. Men siden Easee påstår å ha integrert jordfeilbryter (RCM) for AC og DC i samme enhet, er det egentlig ikke relevant. EN 61008-1 gjelder jordfeilbrytere uten integrert overstrømbeskyttelse. Men Easee hevder også å ha overstrømbeskyttelse. Dermed er det egentlig EN 61009-1 de skal sammenligne seg med.

EN 61009-1:2012/A13:2021 - Residual current operated  circuit-breakers with integral overcurrent protection for household and similar uses (RCBOs)
 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ferry på tirsdag 30. mai 2023, klokken 16:18Tabben var vel å hevde samsvar med den harmoniserte standarden? Easee hadde aldri til hensikt å følge den. Gi dem straff for feil i dokumentasjonen, men ikke halshugg dem. Hvis det kun er teksten som er problemet, og ikke det fysiske produktet, så er det litt overkill å i praksis senke hele selskapet.
Ferry :+1: så enig, så enig...i din vurdering...gi de bare en bitte liten dokumentasjon straff..men jeg tror ikke det skjer. Men jeg håper...


Electric cars in Norway

#641
Jlan :+1: takk for tu tipset. .men den er på pluss.... er det noe veldig nytt der som du kan nevne for oss fattige uten tu ab....? ;D

Ingeniøren

Teksten under bildet sier vel sitt...på meg virker det som de fortsatt ikke har forstått greia at det handler om å følge en regel/standard. Forstår de ønsker å berge stumpene men her er nok myndighetene harde, om ikke annet for å statuere hva som skjer om du "jukser".
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Radial

De får vel bare bite det sure eple og lansere en Home og Charge "second Edition" med god nok dokumentasjon, også tilby alle eksisterende bokser en "oppgradering" til SE (nytt klistremerke).
Blir litt klinsj med alle installatørene, og kostnader rundt spesielt nye samsvarserklæringer.. enkelte installasjoner må vel smått endres litt, muligens min også.

Hadde vært fint å landa dette snart🙈
Har heldig vis plass i garasjeskapet til en haug med sikringer.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA