Svenske Elsäkerhetsverket gir salgsforbud for Easee Home og Easee Charge.

Startet av jlan, onsdag 08. februar 2023, klokken 07:25

« forrige - neste »

Maxwell_400

Slapp helt av:

"
Like etter avgjørelsen ble lagt frem, gir Easee-sjef Jonas Helmikstøl en optimistisk kommentar:

– Vi har en plan, og det skal bli sykt bra, skriver han i en SMS til E24.
"
:o
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

thomasez

Om ikke Helmikstøl blir kasta helt ut er Easee konk før juli er over.

Man kan ikke gi penger til et selskap med en sjef som det der.

jlan

Det ser ut til at NKOM overlater til DSB å bestemme hva som skal skje med eksisterende installasjoner i Norge. Hvis produktet da ikke har godkjent jordfeilbryter må vel det bety at jordfeilbryter må installeres. Og hvis boksens RCD-DD heller ikke blir godkjent må vel det være en type B jordfeilbryter.

Sitat fra: NKOM2. Vedtaket sier også at det er punkter i installasjonen som må utbedres

 Kravene til produktet er felles i EØS og den delen av vedtaket som gjelder dette plikter Easee å følge opp i resten av markedet i EØS hvis ingen andre land protesterer og det svenske vedtaket blir stående.

 Når det gjelder krav til installasjoner er dette ikke et harmonisert krav i EØS. Det betyr at det svenske pålegget fra Elsäkerhetsverket ikke får virkning i andre land på dette punktet. Her vil myndighetene i de enkelte landene vurdere oppfølging basert på nasjonalt regelverk. I Norge er det DSB som eventuelt må følge opp med pålegg i installasjonene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Electric cars in Norway

#663
Kopi fra engelsk nettsted,  20 min gml:

https://dealmakerz.co.uk/backlash-for-easee-charging-box-may-be-banned-across-europe/

Backlash for Easee – charging box may be banned across Europe

  Goodwin Dunn   June 12, 2023  2 min read

In March this year, the Swedish Electrical Safety Authority introduced a sales ban on manufacturer Easy's Home and Charge charging boxes. The decision was made after an investigation into the popular charging boxes, where it was revealed that both of Easy's boxes lack a built-in earth fault breaker – as stated in the user manual.
Easeee appealed the decision and hopes to continue selling the boxes before a final ruling in court. But the Swedish electricity safety agency is getting support for its criticism of the company from Norwegian authority Nkom, which conducted its own investigation.
"Unfortunately, Easee did not adequately document that Easee Home and Easee Charge met the requirements, even though we were given a lot of time," says Jan-Evind Velure, a department director at Nkom. Press release.
– For example, Easee does not document the safety of the product when used over time and under different climatic conditions, he adds.
Nkom therefore chooses not to go against the Electricity Safety Commission's decision to introduce a sales moratorium on boxes. "If no other EEA country objects to the Electricity Safety Agency's decision by June 15, and a government court upholds the decision, Easee will be bound to follow the decision within the entire EEA," writes Nkom. A sales ban for home and charge boxes has been introduced across Europe, except for Great Britain and Switzerland, which are not part of the EEA.
A news On their website, Easeee writes that they accept the criticism and appreciate Nkom's arrival.
– Jonas Helmikstøl, CEO of Easee, says that our documentation process is not sufficient and we will review our procedures with the support of external experts before releasing new products.

The company also insists that those who have already installed Easee's charging box can continue to charge it. Norway's Civil Defense and Preparedness Authority, DPS, says there have been no reports of easy-charging boxes catching fire.

Electric cars in Norway

#664
Easee! Pressemelding:

https://easee.com/no/artikler/myndigheter/nkom-motstrider-ikke-esvs-salgsforbud/

Nkom motstrider ikke ESVs salgsforbud
Publisert av Vegard Terøy
12.06.2023 – Myndigheter
Det norske tilsynsorganet, Nkom, har i dag kommet med en uttalelse og ferdigstilt sin rapport om laderne Easee Home og Easee Charge.
Nkom kommer ikke til å protestere mot Elsäkerhetsverkets vedtak.
– Vi har forberedt oss på dette og respekterer konklusjonen. Vi vil fortsette dialogen med Nkom og ta læring av dette. Vår dokumentasjonsprosess har ikke vært god nok, og vi vil gå gjennom våre rutiner med støtte fra eksterne eksperter før vi lanserer noen nye produkter, sier CEO Jonas Helmikstøl. 
For de som har en Easee-lader installert, vil ikke Nkoms konklusjon ha noen innvirkning. Det er ikke utstedt noe bruksforbud for allerede installerte ladere.
– Alle våre kunder kan fortsette å lade, ettersom produktene er trygge å bruke. Sikkerhet og innovasjon har vært hovedfokus hos Easee helt siden starten, og vi ville aldri latt noen lade med et utrygt produkt, sier CEO Jonas Helmikstøl.
Produktene vil fortsette å bli oppdatert, og appen, skyløsningen og tilkoblingen vil fungere akkurat som før.
Easee vil fortsette å utfordre og innovere – for å gjøre de beste og sikreste løsningene tilgjengelige for våre kunder. Et nytt produkt er rett rundt hjørnet:
– Vi jobber med utvidelse av produktporteføljen vår og vil snart lansere en ny lader på markedet. Denne konklusjonen, den videre dialogen med Nkom og støtte fra eksterne eksperter vil hjelpe oss med å sikre at alt er hundre prosent på plass dokumentasjonsmessig. Vi har vært gjennom noen utfordrende måneder som selskap og vi har lært mye, sier Chief Product Officer, Ola Njå Bertelsen.
Spørsmål og svar om saken
Neste artikkel
Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 12. juni 2023, klokken 09:48Slapp helt av:

"
Like etter avgjørelsen ble lagt frem, gir Easee-sjef Jonas Helmikstøl en optimistisk kommentar:

– Vi har en plan, og det skal bli sykt bra, skriver han i en SMS til E24.
"
:o

Jonas har nå blitt en parodi på Egon i Olsenbanden....

Noen må ta grep nå å få han skjermet for media. Han ødelegger jo selskapet totalt!

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. juni 2023, klokken 18:22Noen må ta grep nå å få han skjermet for media. Han ødelegger jo selskapet totalt!

Han har vel bare gått i lære hos Elon Musk....

Electric cars in Norway

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juni 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. juni 2023, klokken 18:22Noen må ta grep nå å få han skjermet for media. Han ødelegger jo selskapet totalt!

Han har vel bare gått i lære hos Elon Musk....

:D dagens best så langt i dag hELgenen 

Electric cars in Norway

#667
Nå murres det i den norske bransjen. Denne ligger på pluss++ 20 min gml. 

Men se bilde mitt som jo sier mer enn 1000 ord....som det heter i mediebransjen..  

https://www.tu.no/artikler/easee-forhandler-om-salgsforbudet-en-alvorlig-beslutning-som-rammer-mange/532548

geear

Sitat fra: hELgenen på mandag 12. juni 2023, klokken 18:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 12. juni 2023, klokken 18:22Noen må ta grep nå å få han skjermet for media. Han ødelegger jo selskapet totalt!

Han har vel bare gått i lære hos Elon Musk....

Easee har alltid vært fremoverlent og sett mot Musk. De fleste husker sikkert reklamekampanjen de kjørte for å forsøke å få til en kaffe med Elon da han besøkte oljemessa. Og man kan si hva man vil om Elon, men å hevde han har feilet med sin kommunikasjonsatrategi ville være en drøy påstand. Og Easee har lykkes i å endevende mye. Også måten å drive bedrift på. Ikke usannsynlig inspirert av Elon. Iallfall en av de tre grunderne kjører S Plaid.

Radial

Da blir den vel en Easee v2 med annen dokumentasjon, også får vi med gammel Easee "oppgradere" til nytt produkt gjennom klistremerke eller noe + litt endringer på enkelte installasjoner :o

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Kanskje Easee kan ringe noen voksne i Zaptec og lære om "dokumentasjon og sånt"
- men det er så kjedelig, jeg vil heller starte eget ladeselskap der jeg kan gjøre som jeg vil, kan en av sjefene for Easee ha sagt.

...og egoet vokste like raskt som børsverdien og lommeboken, helt til det var større enn det europeiske regelverket...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Virker som det er "populært" å gå ut av Zaptec og starte eget selskap som driver med ladebokser.
I en annen tråd ble det hevdet at sjefen i Amina også kommer fra Zaptec, noe som understøttes av linkene under.

https://no.aminacharging.com/products/amina-s

"Amina-sjef og medgründer Eirik Jørgensen er tidligere programvareutvikler i Zaptec. Daglig leder Ole Martin Dahl er tidligere sjef Zaptec Norge-sjef."

https://www.tu.no/artikler/mener-ladeboksene-er-for-komplekse-lager-enkel-norsk-billig-lader/518582
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 00:00Virker som det er "populært" å gå ut av Zaptec og starte eget selskap som driver med ladebokser.
I en annen tråd ble det hevdet at sjefen i Amina også kommer fra Zaptec, noe som understøttes av linkene under.
Sier kanskje litt om kulturen i Zaptec? De er ihvertfall ett selskap som er gode på "over promise under deliver". Kom aldri med ladeboksen som skulle ha innebygd lettvektstrafo fra IT til TN nett. Langt om lenge kom det vel noe som Zoe kjøpere fikk med bilen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 00:00Virker som det er "populært" å gå ut av Zaptec og starte eget selskap som driver med ladebokser.
I en annen tråd ble det hevdet at sjefen i Amina også kommer fra Zaptec, noe som understøttes av linkene under.
Sier kanskje litt om kulturen i Zaptec? De er ihvertfall ett selskap som er gode på "over promise under deliver". Kom aldri med ladeboksen som skulle ha innebygd lettvektstrafo fra IT til TN nett. Langt om lenge kom det vel noe som Zoe kjøpere fikk med bilen.
Dette har jo nå blitt en sak for de historiebøkene, eller?

Jeg kan ikke huske å ha lest om en slik «buklanding» fra et annet norskt etablert selskap.... Ever... eller tar jeg feil? (som vanlig ;D)

THE

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:54
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 00:00Virker som det er "populært" å gå ut av Zaptec og starte eget selskap som driver med ladebokser.
I en annen tråd ble det hevdet at sjefen i Amina også kommer fra Zaptec, noe som understøttes av linkene under.
Sier kanskje litt om kulturen i Zaptec? De er ihvertfall ett selskap som er gode på "over promise under deliver". Kom aldri med ladeboksen som skulle ha innebygd lettvektstrafo fra IT til TN nett. Langt om lenge kom det vel noe som Zoe kjøpere fikk med bilen.
Dette har jo nå blitt en sak for de historiebøkene, eller?

Jeg kan ikke huske å ha lest om en slik «buklanding» fra et annet norskt etablert selskap.... Ever... eller tar jeg feil? (som vanlig ;D)
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 13. juni 2023, klokken 06:13
Sitat fra: RJK på tirsdag 13. juni 2023, klokken 00:00Virker som det er "populært" å gå ut av Zaptec og starte eget selskap som driver med ladebokser.
I en annen tråd ble det hevdet at sjefen i Amina også kommer fra Zaptec, noe som understøttes av linkene under.
Sier kanskje litt om kulturen i Zaptec? De er ihvertfall ett selskap som er gode på "over promise under deliver". Kom aldri med ladeboksen som skulle ha innebygd lettvektstrafo fra IT til TN nett. Langt om lenge kom det vel noe som Zoe kjøpere fikk med bilen.

Er det denne du ikke har fått med deg?


Problemet er vel at den ble så dyr at Renault ikke ville være med på samarbeidet lenger. Den ble levert ut i et begrenset antall i alle fal, og fungerte veldig bra på Zoe på IT-nett. Vekt og volum var en liten brøkdel av "bøtte"-løsningene til bl.a. NoFuel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA