Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: suverinseveren på fredag 24. februar 2023, klokken 09:43
Sitat fra: RBK på fredag 24. februar 2023, klokken 09:35
Hæææ, ok med seter skal være gode å sitte i, men å si at manuelt er bedre!!!
..."Alle" har vel en tennisball i snor i garasjetaket, så man stopper når den toucher frontruta ;)
Anbefaler mye heller å henge tauet i front av bilen så det tar i skiltet foran, det er nemlig en svært effektiv måte å lære hvor lang bilen er. Spesielt anbefalt for de som ikke har ULS.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OlaM

Sitat fra: Handyman på fredag 24. februar 2023, klokken 11:14
Sitat fra: suverinseveren på fredag 24. februar 2023, klokken 09:43
Sitat fra: RBK på fredag 24. februar 2023, klokken 09:35
Hæææ, ok med seter skal være gode å sitte i, men å si at manuelt er bedre!!!
..."Alle" har vel en tennisball i snor i garasjetaket, så man stopper når den toucher frontruta ;)
Anbefaler mye heller å henge tauet i front av bilen så det tar i skiltet foran, det er nemlig en svært effektiv måte å lære hvor lang bilen er. Spesielt anbefalt for de som ikke har ULS.

Vanskeligere å se når den treffer skiltet og avstanden mellom frontruten og skiltet er jo formentlig konstant...
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på fredag 24. februar 2023, klokken 11:32
Sitat fra: Handyman på fredag 24. februar 2023, klokken 11:14
Sitat fra: suverinseveren på fredag 24. februar 2023, klokken 09:43
Sitat fra: RBK på fredag 24. februar 2023, klokken 09:35
Hæææ, ok med seter skal være gode å sitte i, men å si at manuelt er bedre!!!
..."Alle" har vel en tennisball i snor i garasjetaket, så man stopper når den toucher frontruta ;)
Anbefaler mye heller å henge tauet i front av bilen så det tar i skiltet foran, det er nemlig en svært effektiv måte å lære hvor lang bilen er. Spesielt anbefalt for de som ikke har ULS.

Vanskeligere å se når den treffer skiltet og avstanden mellom frontruten og skiltet er jo formentlig konstant...
Ja, men likevel svært lett å se. Avstanden er den samme, men du lærer likevel ikke hvor langt frem det er uten at du har et referansepunkt foran. ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hagestol

Sitat fra: OlaM på fredag 24. februar 2023, klokken 10:01
Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 09:41
For de som ikke tror på vision for avstandsberegning: hvordan tror dere man målte avstand på 1800-tallet ned til millimeteren, før bølgesensorer?
Ærlig talt folkens.

Ikke med digitale kamera og datamaskiner i alle fall.

Håper det er misforståelse og ikke vrangvilje som er her. Trigonometri og stereoskopi fungerer fint, og datamaskiner gjør dette mye bedre og raskere enn oss vanlige dødelige. Så det er ingenting som hindrer en datamaskin med to kamera fra forskjellige vinkler å måle avstand. Hvis man ikke tror at en datamaskin klarer dette så tar man altså feil. Sånn rent objektivt.

Man kan alltids krangle på om uss eller kamera er best til oppgaven. Det vil i så fall være en programmeringsgreie. Men kamera og databasert avstandsmåling fungerer.


Ellers ser det ikke ut som HW4 biler får ekstra kamera med det første. Og det var vel heller ikke helt forventet, det gir jo mer mening at Tesla produserer ett hovedkort for alle bilene sine.

OlaM

Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 12:39


Håper det er misforståelse og ikke vrangvilje som er her. Trigonometri og stereoskopi fungerer fint, og datamaskiner gjør dette mye bedre og raskere enn oss vanlige dødelige. Så det er ingenting som hindrer en datamaskin med to kamera fra forskjellige vinkler å måle avstand. Hvis man ikke tror at en datamaskin klarer dette så tar man altså feil. Sånn rent objektivt.

Man kan alltids krangle på om uss eller kamera er best til oppgaven. Det vil i så fall være en programmeringsgreie. Men kamera og databasert avstandsmåling fungerer.


Ellers ser det ikke ut som HW4 biler får ekstra kamera med det første. Og det var vel heller ikke helt forventet, det gir jo mer mening at Tesla produserer ett hovedkort for alle bilene sine.

Å la en datamaskin gjøre stereoskopi er en utrolig krøkkete måte å måle parkeringsavstand på. Skal liksom datamaskinen tolke et visuelt bilde og så vise oss den abstrakte representasjonen som USS ga før, den gule/røde linjen med cm-avstander? Hvorfor ikke bare vise oss bildet som datamaskinen prøver å tolke og kutte ut mellomleddet? Hva med å projisere disse bildene slik at de ser ut som et ovenfra-og-ned synspunkt? Også kjent som 360 kamera...

Da bruker man ikke dybdesyn, men to-dimensjonal avstandsvurdering. Det er vi mennesker veldig gode på, bedre enn dybdesyn selv for de som har to intakte øyne. Antagelig er det lettere for en datamaskin å tolke nære objekter sånn heller enn å måle stereoskopisk, hvis den skal parkere autonomt f.eks. Og det er jo faktisk sånn de målte avstander på millimeter og mindre på 1800-tallet, som du tok opp. Siktelinjer på kalibrerte instrumenter, ikke med dybdesyn. De lukket kanskje til og med ett av øynene for å sikte bedre!
'21 3LR

hELgenen

Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 12:39
Sitat fra: OlaM på fredag 24. februar 2023, klokken 10:01
Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 09:41
For de som ikke tror på vision for avstandsberegning: hvordan tror dere man målte avstand på 1800-tallet ned til millimeteren, før bølgesensorer?
Ærlig talt folkens.

Ikke med digitale kamera og datamaskiner i alle fall.

Håper det er misforståelse og ikke vrangvilje som er her. Trigonometri og stereoskopi fungerer fint, og datamaskiner gjør dette mye bedre og raskere enn oss vanlige dødelige. Så det er ingenting som hindrer en datamaskin med to kamera fra forskjellige vinkler å måle avstand. Hvis man ikke tror at en datamaskin klarer dette så tar man altså feil. Sånn rent objektivt.

Man kan alltids krangle på om uss eller kamera er best til oppgaven. Det vil i så fall være en programmeringsgreie. Men kamera og databasert avstandsmåling fungerer.


Ellers ser det ikke ut som HW4 biler får ekstra kamera med det første. Og det var vel heller ikke helt forventet, det gir jo mer mening at Tesla produserer ett hovedkort for alle bilene sine.

Klart at kamera som ikke er skittent kan klare denne jobben - det er bare snakk om at man må ha nok rene kamera til å dekke dødsoner og så bør de nok være overlappende...Og her må Tesla inn med flere kamera for at neste versjon skal eliminere dagens dødsoner.  Så kan man diskutere seg grønn og blå for hva man liker best, USS eller kamera. De har sine fordeler og ulemper begge to - men man må uansett ha noen sensorer som virker og som dekker hele bilen for at man skal få full valuta for løsningen.  Dette med å filme når bilen er i bevegelse og så lage en slags virtuell virkelighet basert på det kamera så når det passerte er heller ikke en fullgod løsning dersom man f.eks skal hindre å kjøre på noe.  Nei - full gevinst og valuta får man bare dersom hele bilen dekkes av sensorene når den står stille.
Blir spennende å se hva Tesla kommer frem til på sikt.

hagestol

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 13:07Dette med å filme når bilen er i bevegelse og så lage en slags virtuell virkelighet basert på det kamera så når det passerte er heller ikke en fullgod løsning dersom man f.eks skal hindre å kjøre på noe. 

Hvorfor skulle ikke dette fungere? Det fungerer både på datamaskiner og i hodet ditt i dag. Hvis kameraet klarer å finne hindringer, og beregne forflyning basert på dekkbevegelser, så er det ingenting i veien for at den skal klare å huske en kant som den så for fem sekunder siden.

Og nå er jeg usikker på hvilken dødsone du henviser til helgenen, men hvis det er den foran panseret så er den uproblematisk så lenge kameraet på ett eller annet tidspunkt har sett hindringen. Ellers trenger ikke en datamaskin det fulle bildet for å se ting, ref tidligere bilde i diskusjonen så skal det holde fint. En helt tilskitnet USS vil jo ha tilsvarende utfordringer. Min eneste dødsonebekymring er som sagt i de tilfellene man svinger inn et sted for å parkere der man møter en kant som kameraet ikke har hatt sjansen til å se enda.

Jeg er også veldig spent på hva Tesla kan gjøre med hardwaren som er i bilen. Jeg har sett svakere hardware fått til bedre målinger, men maskinen skal jo også gjøre andre ting så det er kanskje begrensninger her.

hELgenen

Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 13:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 13:07Dette med å filme når bilen er i bevegelse og så lage en slags virtuell virkelighet basert på det kamera så når det passerte er heller ikke en fullgod løsning dersom man f.eks skal hindre å kjøre på noe. 

Hvorfor skulle ikke dette fungere? Det fungerer både på datamaskiner og i hodet ditt i dag. Hvis kameraet klarer å finne hindringer, og beregne forflyning basert på dekkbevegelser, så er det ingenting i veien for at den skal klare å huske en kant som den så for fem sekunder siden.

Det KAN ALDRI fungere fordi den fanger kun opp det den HAR sett - ikke det som ER DER NÅ gitt dødsoner.
Dersom du kjører fremover og passerer en stein - så ser bilen denne steinen idet den passerer den med kamera.

Men dersom du beveger deg fremover og der kameraet for 1 sekund siden IKKE så noe - kommer det en BALL, et lite barn eller noe annet - vel da ser jo ikke bilen dette dersom den ikke kan fange opp i real time hva som skjer...



Det er jo ikke noe annet med mennesker - vi fanger kun opp det vi ser der og da med blikket vårt - vi ser f.eks ikke bak oss før vi snur oss.  Et annet eksempel kan jo være at du går fremover 5 meter - så skal du gå baklengs tilbake der du nettopp har gått. Du snur deg ikke men baserer din bevegelse på hva du så når du gikk fremover.
Dersom det idet du går tilbake dukker opp noen der bak og du ikke har snudd blikket ditt til å kikke bak - vel da ser du jo ikke det som kommer der bak......

Håper dette var en grei forklaring.

hagestol

Ok, dersom et lite barn kryper innenfor dødsonen fra siden  mens bilen står stille så vil du kjøre over det dersom du kjører fremover uten å se deg for. Litt usikker på hvorfor du krisemaksimerer et ekstremt urealistisk scenario, men ok.

Dersom uss er skitne og et lite barn står bak bilen og du kjører bakover så kjører du ned barnet. Er da uss et dårlig virkemiddel som ikke fungerer bra nok? Bør ingen bilder selges med uss pga risikoen for å kjøre ned barn med skitne sensorer?  Eller er det bare kamera du har noe mot?

Ps: alle har forstått forklaringen din. Det er eksempelet ditt som er dårlig.

hELgenen

Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 14:03
Ps: alle har forstått forklaringen din. Det er eksempelet ditt som er dårlig.

Jeg krisemaksimerer ingenting - jeg bare forteller at dersom bilen ikke har kameraer, eller andre sensorer for den saks skyld, som dekker alle dødsoner så er det en viss risiko for uhell dersom noe dukker opp i disse dødsonene.

Bilen "ser" kun det sensorene ser og kan kun forholde seg til det. Og dagens modell av Tesla har dødsoner som forrige generasjon ikke har. Dødsoner som aldri vil kunne bli rettet opp av SW alene fordi kamerane i dagens modell ikke klarer å se like stort område rundt bilen som forrige generasjon sensorer dekket. Den kan i beste fall kun tegne opp et bilde av hva som event. var der kort før du ser det på skjermen i bilen gitt at bilen beveger seg i en eller annen retning.

Trolig vil neste generasjon ha mye bedre løsning for dette. 

Beklager at du synes eksemplet mitt var dårlig.

geear

Når det gjelder ting som "kommer til" etter bilen står parkert, så er det kun veldig lavt rett foran/ved fronten som er dødsone. Alt annet dekkes kontinuerlig av kamera. En person foran bilen vil man se gjennom frontruta, og fra det øyeblikket man har låst opp bilen og evt. satt seg inn, så er uansett kameraene aktive og vil filme om noe kommer inn. I tillegg vil man i veldig mange tilfeller også se om noe er rett foran bilen i det man går til bilen. Uansett er vel dette utdebattert for hundrevis av innlegg siden, og det er gjerne like greit å være enige om å være uenige, frem til faktisk løsning er lansert. Lite konstruktiv debatt.

OlaM

Hvis USS er tildekket så piper de konstant og advarer deg, mens en virtuell tegning vil vise tilsynelatende tom og kjørbar vei. Hvis Tesla lager 360-ish kamera så vil jeg heller se blindsonen enn noe virtuell gjetting. Tenk på alle de dumme folkene som pløyer over rundkjøringer fordi de tror bilen er helt autonom, hvordan skal de klare å holde rede på hva som er live filming og hva som er et minne fra fortiden?
'21 3LR

Kim-

Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 13:58
Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 13:23
Sitat fra: hELgenen på fredag 24. februar 2023, klokken 13:07Dette med å filme når bilen er i bevegelse og så lage en slags virtuell virkelighet basert på det kamera så når det passerte er heller ikke en fullgod løsning dersom man f.eks skal hindre å kjøre på noe. 

Hvorfor skulle ikke dette fungere? Det fungerer både på datamaskiner og i hodet ditt i dag. Hvis kameraet klarer å finne hindringer, og beregne forflyning basert på dekkbevegelser, så er det ingenting i veien for at den skal klare å huske en kant som den så for fem sekunder siden.

Det KAN ALDRI fungere fordi den fanger kun opp det den HAR sett - ikke det som ER DER NÅ gitt dødsoner.
Dersom du kjører fremover og passerer en stein - så ser bilen denne steinen idet den passerer den med kamera.

Men dersom du beveger deg fremover og der kameraet for 1 sekund siden IKKE så noe - kommer det en BALL, et lite barn eller noe annet - vel da ser jo ikke bilen dette dersom den ikke kan fange opp i real time hva som skjer...



Det er jo ikke noe annet med mennesker - vi fanger kun opp det vi ser der og da med blikket vårt - vi ser f.eks ikke bak oss før vi snur oss.  Et annet eksempel kan jo være at du går fremover 5 meter - så skal du gå baklengs tilbake der du nettopp har gått. Du snur deg ikke men baserer din bevegelse på hva du så når du gikk fremover.
Dersom det idet du går tilbake dukker opp noen der bak og du ikke har snudd blikket ditt til å kikke bak - vel da ser du jo ikke det som kommer der bak......

Håper dette var en grei forklaring.

Det kan ikke sammenlignes. Når det kommer et objekt foran bilen, så har det kommet fra et sted. Det er kamera på siden som ser fremover fra hver side, vidvinkel i topp. Man ser objektet gå foran og inn i blindsonen, men det har ikke kommet ut av blindsonen. Javel, varsle om objekt foran bilen. Det er jo ikke sånn at du ser en ball eller en unge komme inn fra siden og går foran bilen så kjører du når ungen er foran bare for du ikke ser den. Du venter til du ser den på andre siden og har gått ut av blindsonen. Hvis du ikke ser at ungen har gått ut av blindsonen så kjører du ikke (varlse om objekt foran bilen)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Contango

Nå har HW4 kommet, og der er det nesten helt sikkert radar og kameraer i støtfanger foran. Er det mange her som tenker at HW3 bilene uten sensorene, de billigste i Teslas historie og sannsynligvis produsert kun i et drøyt halvår, kommer til å få spesialtilpasset programvare som skal lage dette virtuelle bildet av dødsonen foran?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

VistaX

Sitat fra: Contango på lørdag 25. februar 2023, klokken 09:10
Nå har HW4 kommet, og der er det nesten helt sikkert radar og kameraer i støtfanger foran. Er det mange her som tenker at HW3 bilene uten sensorene, de billigste i Teslas historie og sannsynligvis produsert kun i et drøyt halvår, kommer til å få spesialtilpasset programvare som skal lage dette virtuelle bildet av dødsonen foran?
Hvis Tesla ikke skal ha flere softwareversjoner så blir vel fort USS deaktivert på de eldre bilene også? Og hvem har sagt at MY og M3 får HW4 allerede nå?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA