Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lør 04. feb 2023, kl. 17:53

« forrige - neste »

daktari

Sitat fra: Handyman på lør 25. feb 2023, kl. 18:19
Sitat fra: Contango på lør 25. feb 2023, kl. 09:10
Nå har HW4 kommet, og der er det nesten helt sikkert radar og kameraer i støtfanger foran.
Vel det du påstår er det mange som ikke tror er tilfellet. Det spekuleres i at HW4 vil være kompatibel med Cyber Truck og Semi og at det derfor er tilkoblingsmuligheter som ikke vil bli brukt av personbilene.
https://www.notateslaapp.com/news/1217/confirmed-tesla-hw4-will-not-include-bumper-cameras-or-new-placements
Selvfølgelig vil mange hevde det, da HW4 gir  milliard-utfordringer for Tesla og FSD-programmet. De er også opptatt av å unngå at folk utsetter kjøpet.
Andre derimot skriver at X og S får full HW4 denne vinteren og Y/3 til høsten.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Sitat fra: Contango på lør 25. feb 2023, kl. 19:44
Sitat fra: HandymanDet spekuleres i at HW4 vil være kompatibel med Cyber Truck og Semi og at det derfor er tilkoblingsmuligheter som ikke vil bli brukt av personbilene.
Ja, kanskje det. Da må det enda mer magiske kamera tricks til for å erstatte USS (jeg tror sannsynligheten for at USS kommer tilbake eller at radaren gjør jobben foran er større). Smartere enn å spekulere er det å satse 2500 på en mørkerød bil med dagens pris og tilhørende lang leveringstid. Så vil det vise seg hva funksjonaliteten er når Tesla tar kontakt.

Kan man endre farge senere, eller blir det da regnet som en ny bestilling med en ev. ny pris?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

k1

Sitat fra: daktari på lør 25. feb 2023, kl. 23:00
Sitat fra: k1 på lør 25. feb 2023, kl. 16:23
Sitat fra: boppus på lør 25. feb 2023, kl. 15:36
Sitat fra: k1 på lør 25. feb 2023, kl. 13:29
De må jo levere noe med likeverdig ytelse som med gårsdagens USS biler. Ellers bryter de det de skriver svart på hvitt.
Det blir jo langt fra første gang.
Utbroder gjerne. Og skill på Tesla og EM... og ta gjerne noe annet enn FSD.
AP2. (Tok 1,5-2 år før den ble på nivå med AP1)
Regnsensor.
Fjernlysautomatikk.
Nei, det er BS. De har regnsensor, de har fjernlysautomatikk. Her er det snakk om å tilby noe tilsvarende USS, fra å ikke tilby noe i dag, da blir det for fjernt å sammenlikne med noe de faktisk har tilbydd hele veien (om enn hvor godt det har fungert).
Poenget mitt er at vi vet ikke hva de ender opp med å tilby i nær fremtid, men frem til de leverer noe de mener er tilsvarende godt med USS, så blir det feil å avskrive det allerede nå før man vet hva løsningen er. Tesla har også selv kommunisert en målbar standard de skal oppnå: tilsvarende like godt som USS. Det gjaldt ikke fjernlysautomatikk eller regnsensor. Ang parkeringsassistent er de meget spesifikke; nær fremtid og tilsvarende USS. Leverer de ikke har de et problem, men å avskrive det de skal komme med før det kommer i en "venteperiode" vi nå er i, er å ta problemene på forskudd.

Contango

Sitat fra: elektro
Kan man endre farge senere, eller blir det da regnet som en ny bestilling med en ev. ny pris?
Endringer gir ny pris (hvis Tesla har satt opp) og ny leveringsdato.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

RJK

Sitat fra: Contango på lør 25. feb 2023, kl. 23:58
Sitat fra: elektro
Endringer gir ny pris (hvis Tesla har satt opp) og ny leveringsdato.
Også om de har satt ned pris. Er en velkjent metode for å "spikre" en lavere pris.

Bytt farge eller legg til EAP/FSD, lagre konfig, endre tilbake og lagre, om du bare vil ha ny pris men ikke endret de opprinnelige spesifikasjonene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: k1 på lør 25. feb 2023, kl. 23:43
De har regnsensor....
Tesla har ikke hatt regnsensor på mange år. De har automatiske viskere som bruker kamera til å registrere fukt på ruta. Dette er til dels sammenliknbart med fjerning av ULS. Det er det variable erfaringer med Teslas autoviskere. På vår Y fungerer det derimot like bra som biler jeg har hatt med regnsensor. Svigerfar har derimot problemer, mens min far har det ikke. Begge har TM3.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Electric cars in Norway

Denne med Elon som "lover" med klips fra 2014 og fremover .... den er helt konge! Jeg har trua på den mannen - men han må legge bort de politiker ambisjonene sine...det er han ikke god på... heller ikke som forsvarsminister.... he he søndagshumor.... men elbil, romfart osv det er han helt suveren på... så han får holde seg til slikt....og han er en supergod bilselger...og vi trenger slike som han for å redde miljøet og få bort fossilbilene..

Se slutten der han spør Elon om når han vil iverksette nivå 4 og Elon svarte da - "trolig neste år" ,,,og det var i 2021 han sa det... he he han er god, han Elon, veldig god.

https://twitter.com/i/status/1624008830295109632

k1

Sitat fra: Handyman på søn 26. feb 2023, kl. 11:39
Sitat fra: k1 på lør 25. feb 2023, kl. 23:43
De har regnsensor....
Tesla har ikke hatt regnsensor på mange år. De har automatiske viskere som bruker kamera til å registrere fukt på ruta. Dette er til dels sammenliknbart med fjerning av ULS. Det er det variable erfaringer med Teslas autoviskere. På vår Y fungerer det derimot like bra som biler jeg har hatt med regnsensor. Svigerfar har derimot problemer, mens min far har det ikke. Begge har TM3.
Trodde det var åpenbart at vi snakket om tilsvarende funksjoner...
Men ja, de har selvfølgelig ikke egen regnsensor lenger da de bruker kamera.

Handyman

Sitat fra: daktari på lør 25. feb 2023, kl. 23:05
Sitat fra: Handyman på lør 25. feb 2023, kl. 18:19
Sitat fra: Contango på lør 25. feb 2023, kl. 09:10
Nå har HW4 kommet, og der er det nesten helt sikkert radar og kameraer i støtfanger foran.
Vel det du påstår er det mange som ikke tror er tilfellet. Det spekuleres i at HW4 vil være kompatibel med Cyber Truck og Semi og at det derfor er tilkoblingsmuligheter som ikke vil bli brukt av personbilene.
https://www.notateslaapp.com/news/1217/confirmed-tesla-hw4-will-not-include-bumper-cameras-or-new-placements
Selvfølgelig vil mange hevde det, da HW4 gir  milliard-utfordringer for Tesla og FSD-programmet. De er også opptatt av å unngå at folk utsetter kjøpet.
Poenget var at enn så lenge er det bare spekulasjoner.
Spekulasjoner er ikke fakta, selv om man tror aldri så mye på det selv.

Electric cars in Norway

Contango

Det er variable erfaringer med Teslas autoviskere. På vår Y fungerer det derimot like bra som biler jeg har hatt med regnsensor. Svigerfar har derimot problemer, mens min far har det ikke. Begge har TM3.
Min erfaring fra både Y og 3 er også at funksjonaliteten er veldig variabel både ift bilene og ift værforholdene. Treern er virkelig håpløs. Jeg forstår ikke hvordan kamera baserte løsninger kan bli stabile og forutsigbare nok med alle variablene de skal håndtere, og jeg blir selvfølgelig påvirket av erfaringene med både de åndssløve auto fjernlysene og de praktiske problemene med viskerne. En kamerabasert parkerings løsning må ikke bare overkomme disse erfarte utfordringene, men SW løsningen må også bli helt forskjellig foran og bak fordi kameraoppsettet er helt forskjellig. Det blir forøvrig en utfordring med HW4 også uten en felles teknologi foran og bak. Til slutt, jeg er imponert over alle som kjører i normalt regn og sier de har klar sikt bakover i ryggekameraet når de er fremme. At det kameraet skal kunne forutsigbart måle avstand, det skjønner jeg bare ikke. Beklager. 
Jeg ser at ny treer er tildekket foran og bak og spekulerer i at det ikke bare er pga nytt karosseri design. Kanskje er tildekkingen vel så mye fordi teknologien er annerledes implementert. Kanskje er det mer hensiktsmessige kameraløsninger - eller kanskje er det USS igjen på fangerne ☺️
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Contango på søn 26. feb 2023, kl. 13:38
Det er variable erfaringer med Teslas autoviskere. På vår Y fungerer det derimot like bra som biler jeg har hatt med regnsensor. Svigerfar har derimot problemer, mens min far har det ikke. Begge har TM3.
Min erfaring fra både Y og 3 er også at funksjonaliteten er veldig variabel både ift bilene og ift værforholdene. Treern er virkelig håpløs. Jeg forstår ikke hvordan kamera baserte løsninger kan bli stabile og forutsigbare nok med alle variablene de skal håndtere, og jeg blir selvfølgelig påvirket av erfaringene med både de åndssløve auto fjernlysene og de praktiske problemene med viskerne. En kamerabasert parkerings løsning må ikke bare overkomme disse erfarte utfordringene, men SW løsningen må også bli helt forskjellig foran og bak fordi kameraoppsettet er helt forskjellig. Det blir forøvrig en utfordring med HW4 også uten en felles teknologi foran og bak. Til slutt, jeg er imponert over alle som kjører i normalt regn og sier de har klar sikt bakover i ryggekameraet når de er fremme. At det kameraet skal kunne forutsigbart måle avstand, det skjønner jeg bare ikke. Beklager. 
Jeg ser at ny treer er tildekket foran og bak og spekulerer i at det ikke bare er pga nytt karosseri design. Kanskje er tildekkingen vel så mye fordi teknologien er annerledes implementert. Kanskje er det mer hensiktsmessige kameraløsninger - eller kanskje er det USS igjen på fangerne ☺️
Enig. Det blir spennende å følge utviklingen, da de har viktige utfordringer og problemer å løse.

T1nT1n

Jeg tror oppdateringen vil ha 360-kameravisning på et tidspunkt.  Også med kameraer av lav kvalitet for sikkerhet kan man analysere ansikter, og etablere avstand til en viss grad avhengig av objektplasseringer.  Jeg er sikker på at dette kan gjøres med programvare.  Man kan til og med gjøre noe av dette med Python og et stasjonært webkamera.  Men det som er problemet for meg er at backup-kameraet alltid blir fullt av skitt.  Så 9/10, om vinteren vil det nok ikke fungere.  Modell Y skal leveres om noen uker - Ingen tilbaketrekking nå!  :D

OlaM

Fulgte ikke helt med på sensoren her, så det ble litt vel nært snøkanten, men det hadde sikkert ikke gjort noe. Men jeg lurer på hvor bra Tesla Vision klarer å måle avstanden til en buet snøkant, med samme farge som bakken, i flatt lys.

'21 3LR

T1nT1n

Ja sannsynligvis ikke.  Det samme som når en parkeringssensor ikke kan fange opp en tynn jernstang som står rett.  Dette blir virkelig interessant.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA