Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR - nå eller senere/ikke? (Sensorer, Tesla Vision, HW4??)

Startet av Elektro12, lørdag 04. februar 2023, klokken 17:53

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på torsdag 23. februar 2023, klokken 10:12
Sitat fra: Handyman på onsdag 22. februar 2023, klokken 23:24
Hva om en fallskjermhopper kommer ovenfra? Det er mange problemstillinger man kan komme på dersom man glemmer å realitetsorientere seg.
LOL. Det fikk meg til å tenke på når jeg og ett par kamerater gjorde innhopp på Færderseilasen, og han ene presterte å lande på taket av en (parkert) bil. Den skademeldingen var sikkert morsom lesing.
Priceless! Selv klarte jeg å scramle traumeteamet på SSHF da hovedskjermen min landet på taket til en dame etter en BH. Hun ringte til 113 og sa at det hadde landet en fallskjermhopper på taket hennes og at det ikke var noen bevegelse. Selv landet jeg trygt inne på hoppfeltet men sirenene ulte bak meg. Fikk en telefon i hånda med politiet på tråden i det jeg landet og måtte forklare at jeg var i god behold.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cstromme

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. februar 2023, klokken 23:16
Hva om en fallskjermhopper kommer ovenfra? Det er mange problemstillinger man kan komme på dersom man glemmer å realitetsorientere seg.
LOL. Det fikk meg til å tenke på når jeg og ett par kamerater gjorde innhopp på Færderseilasen, og han ene presterte å lande på taket av en (parkert) bil. Den skademeldingen var sikkert morsom lesing.
Priceless! Selv klarte jeg å scramle traumeteamet på SSHF da reserveskjermen min landet på taket til en dame etter en BH. Hun ringte til 113 og sa at det hadde landet en fallskjermhopper på taket hennes og at det ikke var noen bevegelse. Selv landet jeg trygt inne på hoppfeltet men sirenene ulte bak meg. Fikk en telefon i hånda med politiet på tråden i det jeg landet og måtte forklare at jeg var i god behold.

Hvordan i all verden ble reserveskjermen løs når hovedskjermen fløy?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

Handyman

Sitat fra: cstromme på torsdag 23. februar 2023, klokken 23:49
Sitat fra: Handyman på torsdag 23. februar 2023, klokken 23:16
Priceless! Selv klarte jeg å scramle traumeteamet på SSHF da reserveskjermen min landet på taket til en dame etter en BH. Hun ringte til 113 og sa at det hadde landet en fallskjermhopper på taket hennes og at det ikke var noen bevegelse. Selv landet jeg trygt inne på hoppfeltet men sirenene ulte bak meg. Fikk en telefon i hånda med politiet på tråden i det jeg landet og måtte forklare at jeg var i god behold.
Hvordan i all verden ble reserveskjermen løs når hovedskjermen fløy?
Ups!! Jeg bygget om setningen fra å handle om reservetrekket... takk for årvåkenhet. Redigert nå.
Hadde BH på hovedskjermen og landet trygt under reserveskjermen selvfølgelig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

elektro

Sitat fra: hELgenen på torsdag 23. februar 2023, klokken 22:35
Sitat fra: daktari på torsdag 23. februar 2023, klokken 21:35
For de fleste biler er jo hvertfall 360 ekstrautstyr, på mange også ryggekamera og noen tilfeller uls. Ganske mange velger å spare penger og kjøper uten. Mener å huske at f.eks etron ikke hadde ryggekamera som standard. Helt fair å droppe dette for en økonomisk fordel.

Audi har jo solgt bøttevis med biler med manuelle seter. Så det finnes nok av dem som ønsker såkalt premium bil uten premium feel på alle områder. Og slik er det jo her også. Du får mye Tesla for pengene uten disse sensorene,men du får ikke med alt som var og alt som kommer..Så får hver og en gjøre sitt valg ut fra egne preferanser.  Så enkelt er det jo.  Nå er jeg er veldig spent til å lære mer om HW4 og når vi kan få dette på model Y. Kanskje bedre dempere slenges med også...Timing er viktig når det kommer til Tesla slik at man får mest bil for pengene gitt egne preferanser.

For å ta en direkte konkurrent som ID.4, så kommer den med nettopp manuelle seter som standard. 360-kamera er også ekstrautstyr. Men parkeringssensorer er standard. Hvis jeg kunne få Model Y med manuelle seter, men med parkeringssensorer, så hadde valget vært enkelt. Sensorer. Og jeg hadde nok kostet på meg ekte 360 kamera også, dersom det var ekstrautstyr.

Litt av greia med Tesla er for meg at bilene er velutstyrt og høyteknologiske. Så får man heller klare seg med litt mindre kjørekomfort og følelsen som jeg synes best beskrives med det engelske ordet «heritage». Noe utstyr, som el. justerbare seter, er ting mange egentlig nesten aldri bruker (jeg vet at noen gjør det). Det kan man fint leve uten. Annet utstyr, som glasstak og ting du kan nyte synet eller følelsen av her gang du bruker bilen, gir kanskje mer mening. Dette er veldig individuelt og ikke nødvendigvis rasjonelt. Det er litt av moroa.

Så er det utstyr som har med sikkerhet å gjøre. Som man i tillegg har nytte av hver gang man bruker bilen. Her skal man ikke tulle så alt for mye. I alle fall ikke på en bil som tross alt starter på en halv million. Da er der kjedelig at den kan kjøres i lav fart rett i veggen uten så mye som en advarsel. Eller rett på et menneske.. Self parking og Summon kan man jo bare glemme, selv om Tesla Vision forøvrig skulle fungere som forventet (når kameraene er rene).

I mellomtiden har Polestar 4 blitt avslørt.. enda en grunn til å avvente. Men det er en egen diskusjon. :)
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Suverin

Sitat fra: elektro på fredag 24. februar 2023, klokken 08:25
For å ta en direkte konkurrent som ID.4, så kommer den med nettopp manuelle seter som standard. 360-kamera er også ekstrautstyr. Men parkeringssensorer er standard. Hvis jeg kunne få Model Y med manuelle seter, men med parkeringssensorer, så hadde valget vært enkelt. Sensorer. Og jeg hadde nok kostet på meg ekte 360 kamera også, dersom det var ekstrautstyr.

Veldig enig. Manuelle seter er null stress om man er en sjåfør, forsåvidt to også (så lenge setene er like og like gode). Det går fortere å stille inn et manuelt sete enn et elektronisk ;)

Om jeg må i bilen med manuelle seter etter at fruen har kjørt den, så er det bare opp med hendel, smell sete i bakerste posisjon, to jukk på høydejustering for å komme til bunn, sete er posisjonert før bilen er klar for klarferdigkjør. I den med el-seter, veeeente på at ting skal sige magisk på plass helt av seg selv :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

RBK

Hæææ, ok med seter skal være gode å sitte i, men å si at manuelt er bedre!!!
Vi er 3 forskjellige brukere på begge bilene. Går jo raskt og innen jeg har satt på bilbelte er både ratt og sete på plass. Men ja jeg husker det var helt ok for 15 år siden da vi ikke visste bedre  ;)
Kom på en annen ting, vi har også tre forskjellige ønsker på hvor luft skal blåse, samt temperaturer. Dette justeres seg også automatisk (tror kanskje radiokanalene justeres seg også).
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

hagestol

Det er dette her jeg ikke forstår. Ja, tesla my lr begynner på en halv million, men slutter jo også der. Det er jo hele poenget med tesla. Én pakke, som gir mer tilbehør enn en mye dyrere bil, men man kan ikke bytte ut «ekstra»utstyret.. Heldigvis for alle som ønsker å bytte utstyr så er bestillingssidene til Audi og vw åpne hele døgnet.

Hvis noen her kjører sakte på en vegg eller tror at uss stopper deg fra å kjøre ned mennesker så mener jeg bestemt at dere bør levere inn førerkortet deres på nærmeste trafikkstasjon. Uss hjelper deg med å unngå usynlige kanter etter en skarp sving, resten gjør man med øyne speil og kamera.

For de som ikke tror på vision for avstandsberegning: hvordan tror dere man målte avstand på 1800-tallet ned til millimeteren, før bølgesensorer?
Ærlig talt folkens.

Suverin

Sitat fra: RBK på fredag 24. februar 2023, klokken 09:35
Hæææ, ok med seter skal være gode å sitte i, men å si at manuelt er bedre!!!
Sier ikke de er bedre, sier det i praksis fungerer like bra for oss, og går i vår "manuelle bil" fortere å stille inne enn å vente på elektronikken. :) Har biler med begge deler, og det hadde ikke vert noen showstopper for meg med manuelle seter, så lenge setene var like gode å sitte i. (skal legge til at siden vi er to sjåfører og har to biler, så er det ikke ofte jeg må stille på noe som helst)

Har Y i bestilling nå, så spent på dette med sensorene, ser i utgangspunktet ikke store problemet for vår bruk. "Alle" har vel en tennisball i snor i garasjetaket, så man stopper når den toucher frontruta ;)

Men hadde byttet de elektriske setene med sensor om jeg kunne ;)
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

OlaM

Sitat fra: hagestol på fredag 24. februar 2023, klokken 09:41
For de som ikke tror på vision for avstandsberegning: hvordan tror dere man målte avstand på 1800-tallet ned til millimeteren, før bølgesensorer?
Ærlig talt folkens.

Ikke med digitale kamera og datamaskiner i alle fall.
'21 3LR

turfsurf

Sitat fra: Handyman på torsdag 23. februar 2023, klokken 23:55
Hadde BH på hovedskjermen og landet trygt under reserveskjermen selvfølgelig.
/mereofftopic
Hadde samme feilfunksjon selv en gang, men da landet både jeg og hovedfallskjermen trygt på ett jorde. Værre var det da jeg krasjlandet på midtrabatten på en firefeltsvei utenfor politistasjonen i Florida, da var det flust med blålys usannsynlig raskt. Men nok om det...

/ontopic

Synes HW4 ser veldig lovende ut, og mye bedre enn ULS. Kamera i frontfanger ser jeg stor nytte av, både for AP/FSD og manuell bruk.

Med god oppløsning og god skjerm er det nyttig. Min erfaring er at kamera i frontfanger sjelden blir tilsmusset. Har og har hatt biler med dette før, men ingen av de har hatt god nok software og oppløsning til at det har vært særlig nyttig. Men Tesla tror jeg fikser dette.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: suverinseveren på fredag 24. februar 2023, klokken 09:03
I den med el-seter, veeeente på at ting skal sige magisk på plass helt av seg selv :)
Uh, Teslaen oppdager hvem som kommer og justerer setene før man har rukket å sette seg ned.

Elektriske seter uten minne dog, det er ikke så veldig nyttig.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Sitat fra: elektro på fredag 24. februar 2023, klokken 08:25

Veldig enig. Manuelle seter er null stress om man er en sjåfør, forsåvidt to også (så lenge setene er like og like gode). Det går fortere å stille inn et manuelt sete enn et elektronisk ;)

Om jeg må i bilen med manuelle seter etter at fruen har kjørt den, så er det bare opp med hendel, smell sete i bakerste posisjon, to jukk på høydejustering for å komme til bunn, sete er posisjonert før bilen er klar for klarferdigkjør. I den med el-seter, veeeente på at ting skal sige magisk på plass helt av seg selv :)
Perfekt eksempel på at man tilpasser argumentene til hvilket svar man ønsker...  :o

Model Y-en har justert setet før jeg har satt meg inn, så jeg merker ikke at samboer og jeg har forskjellige seteposisjoner. Justere seter er ikke en del av hverdagen med TMY. I bilen hun bruker så må man trykke på knapp 1 eller 2, og får ikke gjort det når bilen står i drive, det er et et helt annet ball game enn Model Y.

Suverin

Sitat fra: turfsurf på fredag 24. februar 2023, klokken 10:12
I den med el-seter, veeeente på at ting skal sige magisk på plass helt av seg selv :)
Uh, Teslaen oppdager hvem som kommer og justerer setene før man har rukket å sette seg ned.

Elektriske seter uten minne dog, det er ikke så veldig nyttig.

Hehe. Klar over det, nå har jeg bare minne med knapp, så må åpne døren og trykke! Hva gjør Y-en vi venter på om jeg og fruen kommer på likt, ser den hvem som går på hvilken side, eller regner den default med at mannen kjører ;)

RBK

Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

Suverin

Sitat fra: geear på fredag 24. februar 2023, klokken 10:22
Perfekt eksempel på at man tilpasser argumentene til hvilket svar man ønsker...  :o

Model Y-en har justert setet før jeg har satt meg inn, så jeg merker ikke at samboer og jeg har forskjellige seteposisjoner. Justere seter er ikke en del av hverdagen med TMY. I bilen hun bruker så må man trykke på knapp 1 eller 2, og får ikke gjort det når bilen står i drive, det er et et helt annet ball game enn Model Y.

Det er nok heller et godt eksempel på at folk har vidt forskjellige behov :) På spissen; sensorene mine er i bruk daglig, sete justeres veldig sjelden.

Men min største bekymring for om jeg skal hente ut Y-en er offtopic i denne tråden, det er verken sensorer, kamera, manuelle eller elektriske seter.. Det er om den er stor nok til å erstatte storbilen..  :)

Kunne jeg valgt skulle Y hatt samme som jeg har i Solterraen, et godt kamera i frontfanger og bak og parkeringssensorer rundt omkring.

Men henter jeg ut Y er jeg ikke i tvil om at jeg kommer til å klare meg veldig godt uten sensorer på den.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA