Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Madrass til å overnatte i Model Y

Startet av Tes$a, lørdag 11. september 2021, klokken 20:26

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det så jo veldig smart ut. Men det er vel ganske mykt, og gir vel etter? På en annen side har en jo en madrass som hjelper å stive litt av... Funker det bra i praksis?
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. august 2024, klokken 12:31Det så jo veldig smart ut. Men det er vel ganske mykt, og gir vel etter? På en annen side har en jo en madrass som hjelper å stive litt av... Funker det bra i praksis?
Det er stive plater, som riktignok bare dekker så den kan brettes for lagring. Henges over setet foran, og hviler og på ryggen til baksetet. Normalt sett blir det da bare hodet som hviler på det, og som du sier, med en madrass under som tar endel av belastningen og fordeler det.

Ikke rukket å teste min ennå, men tviler på at det ikke skulle bli kjempebra. Måtte eneste være om det er stiv papp på innsiden, og det blir mykt av fuktighet den tar opp fra lufta. Ja, og så barneføtter eller tullinger som prøver å tråkke på den der det er hulrom under! Da vil det nok ikke gå så bra... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på torsdag 29. august 2024, klokken 12:18
Sitat fra: Handyman på torsdag 29. august 2024, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. august 2024, klokken 09:12Dersom jeg skulle overnatte i bilen ville jeg forøvrig skjært til en 15mm kryssfinerplate og laget nedslåbare ben på, som skulle stått i overgangen nedslått baksete mot forsete.
Det er overkill og mye arbeid.
Selv har jeg to små 4mm finerplater med reimer som henges over nakkestøtta. Disse enkle å lage, tar lite plass, og kan lagres flere steder i bilen.
Et alternativ for oss som ikke har så god plass hjemme, at man ikke har sted å stå med slikt arbeide, er sånt som dette til 998,- fra BeGood, eller langt billigere fra AliExpress (ca 100,-):
Det var BeeGood jeg brukte som inspirasjon. Hadde to små biter tynn finer som jeg festet stropper i. Trenger ikke støtte under madrassen mellom setene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på torsdag 29. august 2024, klokken 12:54
Sitat fra: RJK på torsdag 29. august 2024, klokken 12:18
Sitat fra: Handyman på torsdag 29. august 2024, klokken 09:39
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 29. august 2024, klokken 09:12Dersom jeg skulle overnatte i bilen ville jeg forøvrig skjært til en 15mm kryssfinerplate og laget nedslåbare ben på, som skulle stått i overgangen nedslått baksete mot forsete.
Det er overkill og mye arbeid.
Selv har jeg to små 4mm finerplater med reimer som henges over nakkestøtta. Disse enkle å lage, tar lite plass, og kan lagres flere steder i bilen.
Et alternativ for oss som ikke har så god plass hjemme, at man ikke har sted å stå med slikt arbeide, er sånt som dette til 998,- fra BeGood, eller langt billigere fra AliExpress (ca 100,-):
Det var BeeGood jeg brukte som inspirasjon. Hadde to små biter tynn finer som jeg festet stropper i. Trenger ikke støtte under madrassen mellom setene.
Enig, det holder lenge med at platene ligger på seteryggen som er lagt ned, og så får støtte fra å vippes opp/falle ned mellom setene, ved den stroppen som går rundt nakkestøtta/ryffen til forsetene!

Jeg liker at det er tynt så det blir liten kant, og at det er et mykt materiale utenpå. Om du ikke har gjort det allerede, kan en skumgummi på noen mm og et trekk utenpå, gjøre de finerplatene langt mer behagelig. Og så kan det kanskje hindre fliser å stikke hull i en oppblåsbar madrass.

Men om du har vært nøye med å pusse kantene, er nok ikke det et problem. Og en tykk og god madrass, gjør og at det med å trekke de med et tynt lag skumgummi, mer blir snakk om finnish enn noen reell forskjell i komfort.

Det er kun om man har denne liggende i bilen sammen med et pledd og oppblåsbar liten pute, at man ved en ikkeplanlagt overnatting (gjorde ekstraærende som tok endel tid eller man ble for trøtt til å fortsette helt hjem/frem), kan legge seg å sove uten tykk campingmadrass eller en god hodepute og likevel ha det helt OK.

Jeg tenker min madrass som ikke er veldig tykk, sikkert har en fordel av mykt stoff på disse, men ikke avgjørende forskjell.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Vi bruker to 11cm skumgummimadrasser på 75x200cm av god kvalitet hvor det er skåret ut for hjulbuene. Ruller dem sammen. Tar mye plass, men ingenting som kan gå hull på og veldig god komfort.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA