Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førre uken tyskland, idag norge - kortbetaling blir krav

Startet av Moggen, fredag 13. januar 2023, klokken 00:38

« forrige - neste »

OlaM

#15
Sitat fra: SveinJ på fredag 13. januar 2023, klokken 14:51
Kom over en Cirkle K lader ved Aabenraa i Danmark med denne info:

Jeg ladet på en E.ON som hadde lignende (om ikke helt lik) hardware på bensinstasjonen i Korsør, ved østenden av Storebæltbroen, sommeren 2020. De kan hvis de vil, men de har ikke villet fordi de vil heller samle personopplysninger i en app og tjene penger på reklame.

e: kan ha vært Clever, surrer med de der
'21 3LR

Panduck

Sitat fra: OlaM på fredag 13. januar 2023, klokken 18:34
e: kan ha vært Clever, surrer med de der

Det er jo ikke rart det blir surr, når flere av stasjonene er "e.on / clever"

gte-bjørn

Jeg for min del bryr meg ikke og vil neppe bruke kortbetaling annet enn som reserveløsning. Jeg har allerede avtale og fungerende ladebrikke mot alle de store aktørene unntatt Tesla. De to ladebrikkene (brikke fra Møller + kort fra We Charge=VW) ligger klare i midtkonsollet så det er bare å plukke opp og holde foran leseren. Enklere blir det ikke. Dermed får jeg også automatisk de rabatter jeg har hos alle unntatt Ionity. Dette krevde dog litt forarbeid og et par prøveturer for testing.

Jeg håper og tror at alle nye ladestasjoner fortsatt også vil ha RFID-leser. Operatørene vil vel se seg tjent med å gjøre det enklest mulig for registrerte kunder. Dessverre hender det at disse ikke virker, da må man kanskje fram med app eller flytte seg til et annet ladepunkt hvis ledig.

Når det gjelder hvilke kort: hvis man kun støtter Bank Accept vil man ikke bare utestenge utlendinger (neppe populært) men også skape irritasjon for norske kunder som ønsker å bruke kredittkort.

Vollis47

Det jo jo for all ikke bli slik at ikke utlendinger kan bruke kortterminalene for å starte lading. Hele poenget må jo være at vi får et system som kan brukes av alle og over alt i Europa og helst resten av verden også uten at en har et abonnement hos ladeoperatøren. Det behøver jo ikke utelukke at de også kan ha abonnemter med fordeler for faste kunder.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Moggen

Ja det vil nok bli precis som på bensinstasjoner; alle kan bruke tjenesten og betale "annonsert pris".
Og så finns det medlemsklubb med kort og noen bonuspoeng, kaffekopp, etc for dem som ønsker.

vinterdekk

Plug and Charge, full roaming, hadde vært bedre enn masse ulike betalingsautomater. Men nå når kortbetaling er ett krav så er det tross alt ett framskritt.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Panduck

Sitat fra: vinterdekk på søndag 15. januar 2023, klokken 09:36
Plug and Charge, full roaming, hadde vært bedre enn masse ulike betalingsautomater. Men nå når kortbetaling er ett krav så er det tross alt ett framskritt.

Denne "kampen" blir jo litt spennende. På den ene siden har vi kortselskapene VISA / MasterCard som er så dominerende at de mer eller mindre blir sett på som "offentlig godkjent betalingsmiddel", på den andre siden har man Plug&Charge som domineres av bilindustrien som vil ha sin del av kaka når elbilen din lader.

Løsningen kan bli at ladeoperatørene heller vil være avhengie av VISA/MasterCard, enn å være indirekte avhengie av de via en avhengihet til Hubject.

MER jobber nå for å få på plass Autocharge. Det er nok en grunn til at de gjør det nå, før P&C blir for stort.

turfsurf

Sitat fra: Panduck på fredag 13. januar 2023, klokken 17:18
Men mest interessant blir det å se hvordan Tesla vil forholde seg til dette påbudet. De har den mest lukkede løsningen, kun lading via deres egen app, noe mulighet for RFID-kort, ikke noe roaming med andre apper / kort, men allikevel de som får minst kjeft :P
Er vel fordi at de er så mye større enn alle andre, og så er det fremdeles veldig enkelt. Skal du lade hos Tesla så har du enten Tesla eller bruker Tesla appen. I praksis kunne mange og greid seg med kun Tesla for hurtiglading.

Skal man lade på f.eks Ionity er det jo ett mylder av tilbydere og forskjellige avtaler å velge mellom.

Håper egentlig de bare setter opp en sentral betalingsterminal pr lokasjon.

Blir morsomt med kø på betalingsterminalene når folk har plugget i, og så timer bilen ut fordi den må vente for lenge på etablering av sesjon. eGolf timer vel ut etter 30 sekunder?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Moggen

Sitat fra: gte-bjørn på lørdag 14. januar 2023, klokken 16:51
Jeg for min del bryr meg ikke og vil neppe bruke kortbetaling annet enn som reserveløsning. Jeg har allerede avtale og fungerende ladebrikke mot alle de store aktørene unntatt Tesla. De to ladebrikkene (brikke fra Møller + kort fra We Charge=VW) ligger klare i midtkonsollet så det er bare å plukke opp og holde foran leseren. Enklere blir det ikke. Dermed får jeg også automatisk de rabatter jeg har hos alle unntatt Ionity. Dette krevde dog litt forarbeid og et par prøveturer for testing.

Jeg håper og tror at alle nye ladestasjoner fortsatt også vil ha RFID-leser. Operatørene vil vel se seg tjent med å gjøre det enklest mulig for registrerte kunder. Dessverre hender det at disse ikke virker, da må man kanskje fram med app eller flytte seg til et annet ladepunkt hvis ledig.

Når det gjelder hvilke kort: hvis man kun støtter Bank Accept vil man ikke bare utestenge utlendinger (neppe populært) men også skape irritasjon for norske kunder som ønsker å bruke kredittkort.

Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.

Panduck

Sitat fra: Moggen på søndag 15. januar 2023, klokken 11:00
Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.

Dette blir dratt frem om og om igjen, men det blir litt vanskelig å forklare hvorfor Plugsurfing er så vanskelig.

Jeg dro til Nederland i 2018 med en 94Ah i3, som har rekkevidde litt over 200km i "gode forhold". Det ble relativt mange ladestopp nedover.

Jeg brukte Plugsurfing og FastNed.

Helt problemfritt. Dette var før Ionity bygde ut masse stasjoner. En mengde nye ladepunkt har kommet siden den gang, og Tesla har åpnet en rekke av sine stasjoner.

Selvfølgelig hadde det vært enklere å bare kunne betale med VISA overalt, men når folk fremstiller det som et "totalt kaos" eller faktisk "umulig!" når det løses med ett kort og ett par apper, blir det bare dumt.

Moggen

Sitat fra: Panduck på søndag 15. januar 2023, klokken 11:16
Sitat fra: Moggen på søndag 15. januar 2023, klokken 11:00
Du kommer aldrig til å bruke bilen din på ferie i utlandet?
Plastbrikker og abonnement fungerer bra så lenge man holder seg i hjemområdet.
Nå som de nye elbilerne har mange ganger bedre rekkevidde enn for noen år siden, endrer seg også bruksmønstret og dermed kraven på universell betaling i europa.

Dette blir dratt frem om og om igjen, men det blir litt vanskelig å forklare hvorfor Plugsurfing er så vanskelig.

Jeg dro til Nederland i 2018 med en 94Ah i3, som har rekkevidde litt over 200km i "gode forhold". Det ble relativt mange ladestopp nedover.

Jeg brukte Plugsurfing og FastNed.

Helt problemfritt. Dette var før Ionity bygde ut masse stasjoner. En mengde nye ladepunkt har kommet siden den gang, og Tesla har åpnet en rekke av sine stasjoner.

Selvfølgelig hadde det vært enklere å bare kunne betale med VISA overalt, men når folk fremstiller det som et "totalt kaos" eller faktisk "umulig!" når det løses med ett kort og ett par apper, blir det bare dumt.

Ennå 2 apper som skal installeres og brukes noen få ganger om året før å løse ett problem som aldrig burde hvert der.
Og så kaoset med ulike priser, og holde koll på hvert hvilke apper fungerer.. nei takk!

OlaM

Sitat fra: Panduck på søndag 15. januar 2023, klokken 09:52
Sitat fra: vinterdekk på søndag 15. januar 2023, klokken 09:36
Plug and Charge, full roaming, hadde vært bedre enn masse ulike betalingsautomater. Men nå når kortbetaling er ett krav så er det tross alt ett framskritt.

Denne "kampen" blir jo litt spennende. På den ene siden har vi kortselskapene VISA / MasterCard som er så dominerende at de mer eller mindre blir sett på som "offentlig godkjent betalingsmiddel", på den andre siden har man Plug&Charge som domineres av bilindustrien som vil ha sin del av kaka når elbilen din lader.

Løsningen kan bli at ladeoperatørene heller vil være avhengie av VISA/MasterCard, enn å være indirekte avhengie av de via en avhengihet til Hubject.

MER jobber nå for å få på plass Autocharge. Det er nok en grunn til at de gjør det nå, før P&C blir for stort.

Det er ikke Visa / MC som leverer betalingsterminalene. De er en del av betalingsløsningen uansett. Man lader sin Tesla på supercharger som "plug and charge", men man må jo registrere et betalingskort på nettsiden først. Men med RFID eller plug and charge så er det muligheter for faktura eller forhåndsbetaling, som kanskje kan føre til rabatt.
'21 3LR

Panduck

Sitat fra: OlaM på søndag 15. januar 2023, klokken 13:34
Det er ikke Visa / MC som leverer betalingsterminalene. De er en del av betalingsløsningen uansett. Man lader sin Tesla på supercharger som "plug and charge", men man må jo registrere et betalingskort på nettsiden først. Men med RFID eller plug and charge så er det muligheter for faktura eller forhåndsbetaling, som kanskje kan føre til rabatt.

Tesla sine åpne stasjoner må ha samme krav som alle andre. Skal det være krav at Recharge må støtte betalingskort, så må Tesla bli møtt med samme krav. Noe annet ville ikke gitt mening. Tesla støtter vel ikke Plug and charge, de har vel en autocharge liknende løsning. Hvorfor skal dette erstatte behov for kortterminal? Skal MER da ikke ha det kravet, fordi de snart får støtte for autocharge på sine lokasjoner?

Og nei, VISA / MC leverer ikke terminalene, men enkelte mener tydleligvis at det må være et krav om at de blir støttet likeså. Det vil nok uansett bli vanskelig å kreve at noe annet enn BankAccept blir støttet.

OlaM

#28
Ja, dette vil undergrave Tesla sitt konsept og kanskje føre til at de ikke bygger nye stasjoner. Jeg synes det er et dumt lovkrav. Problemet er at brukeropplevelsen totalt sett er for dårlig. Det er ikke så stort problem å bruke en app, men det er et stort problem når appen feiler, eller at man ikke finner laderen fordi den ikke vises på kartet du brukte.

Noen eksempler fra mine bilferier:

Ankommer en tom Ionity, 4 av 4 ledige og tilgjengelige. Jeg kan ikke registrere kortet på forhånd i appen, må legge det inn i det jeg skal starte ladingen. Da åpnes siden for bank id for å bekrefte, som jeg gjennomfører ok, men når jeg kommer tilbake til appen er jeg bare på fremsiden igjen, ladesesjonen jeg skulle starte er glemt. Må bruke plugsurfing (tror jeg, kan ha vært en annen app) som koster mer. Når jeg skal aktivere med appen feiler stasjonen, og blir nå rød i appen. Dette skjer på en til, før den tredje endelig funker, men da klikker bilen. Det regner forresten.

Parkeringslading med Clever i København. Starter lading ok, men med feil app som koster mer. Stopper lading og skal starte med Clevers egen. Men den oppdaterer ikke status i appen, så selv om laderen er ledig står den som opptatt. Venter i flere minutter, restarter appen men status på server er fremdeles opptatt. Må tilbake til den dyrere appen, der starter den ok.

Hurtiglading i Kolding. Flaks at jeg fant den, den vistes ikke på 2 av de 3 kartene jeg brukte. En gammel, rundjult 50 kW ABB. Jeg tenker at jeg skal være heldig hvis jeg får noe ut av den. Prøver to apper, men begge bare spinner og spinner før "noe gikk galt". Heldigvis ligger det en Elbilforeningen-brikke i bildelebilen jeg kjører. Får ikke registrert den i app 1, men det går i app 2. Laderen starter lynraskt med brikke. Hvorfor feilet det da med app? Ingen vet.


Har mange flere sånne historier. Det er sånn som får mange til å si "hvorfor kan jeg for F#%%! ikke bare betale med kort?". Det man egentlig burde spørre er "hvorfor kan de ikke lage noe BRA, i stedet for noe dritt?". Det jeg har ment hele veien er at hvis ikke ladebransjen klarer å lage gode kundeopplevelser, så kommer de til å få lovkrav tredd nedover hodet sitt. Der er vi nå.
'21 3LR

Panduck

Sitat fra: OlaM på søndag 15. januar 2023, klokken 16:22
Det jeg har ment hele veien er at hvis ikke ladebransjen klarer å lage gode kundeopplevelser, så kommer de til å få lovkrav tredd nedover hodet sitt. Der er vi nå.

Løsningen på dette har man jo nesten fortalt om selv: Tesla sin ladeopplevelse. For Tesla-eiere er det bare å plugge inn, for oss andre er det en app som er en drøm å bruke.

Skal andre aktører klare å overleve i møtet med Tesla sine stasjoner, må de bli bedre. Appen til FastNed og det enkle oppsettet det var å koble det til autocharge viser at det faktisk går ann.

Ellers beskriver du jo et annet problem godt: Å betale er en ting, å finne laderene er en annen. Selv om laderen tar kredittkort, må man jo ha en eller annen slags app for å finne den.

Jeg tror dette vil løse seg selv, vi trenger ikke lover av den typen beskrevet her, ladebransjen er i en endring fra "dere trenger de få laderene vi har satt opp og vil gjøre alt for å klare å bruke de!" til "vi må bli synlige og enkle, hvis ikke har vi ikke kunder." MER har så mange apper nå at jeg ikke engang vet hvilken som er den rette å bruke, InCharge / Vattenfall tror jeg knapt ønsker å ha kunder...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA