Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fortum Charge & Drive savner meg

Startet av geear, torsdag 20. juli 2023, klokken 10:36

« forrige - neste »

geear

Fikk den hyggelige meldingen fra Fortum Charge & Drive om at de savner meg, og gir meg gavekort på 100 kroner. Hadde egentlig lyst til å sende de et svar om at kanskje hvis de hadde justert prisene sine til levelige nivå, i stedet for et gavekort med tre ukers varighet, så hadde de sett mer til meg, men lot det være.

Absurd nok er det kun er ti dager siden sist det ble ladet for et par hundrelapper hos Fortum på min bruker/konto, så det tar jammen ikke lang tid før de savner meg. Og hadde hun som ladet heller kjørt til en supercharger noen kilometer unna, så hadde den ladingen kostet under halvparten. Hvor lojale kunder forventer de igrunnen å få med slike priser?

OlaM

Jeg har ikke ladet der på lenge, men de savner ikke meg.  :(
'21 3LR

THE

Sitat fra: OlaM på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:35Jeg har ikke ladet der på lenge, men de savner ikke meg.  :(
Ikke jeg heller, men må si at mangel på savn er gjensidig. Var avhengig av Fortum de første 2-3 åra mine som elbilist, og etter hvert var jeg på fornavn med svenskene på teknisk support som hadde vakt utenom vanlig kontortid. Tror jeg kan telle på ei hånd de gangene ei ladeøkt fungerte uten problem. Både start og stopp av lading var bingo uansett om man ladet med brikke, app eller sms. Nei, jeg savner virkelig ikke Fortum, selv om jeg ikke har hatt problem de ytterst få gangene jeg har brukt dem de siste 6 årene. Og jeg savner heller ikke å lade med Fortum-priser på strømmen...
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

RJK

Fikk denne, jeg. Kreditten er lastet på konto, klar til å brukes. Men dessverre er jo ladeprisene godt over hva jeg har i min Ionity-avtale som utgår  medio oktober, så jeg kommer til å lade for den hundrelappen, og så stoppe.

ChargeMyHyundai-avtalen vil bli sagt opp umiddelbart etter dette, for de har jo prisa seg helt ut. Er faktisk godt billigere å lade hos Fortum/Recharge direkte fra dems egen app, enn via CMH.



De som ikke er interessert i eksempler fra CMH, kan hoppe bukk over resten av innlegget!

Eksempel, stasjonen på Skøyen koster meg 6,8478 på 50 kW eller 7,3378 på 150 kW-lader via Fortum, mens CMH skal ha 7,55 på 50 kW og 8,09 på 150 kW-lader, i tillegg til øktgebyr per lading på 4,99 (tilkommer ikke ved Ionity-lading på min avtale) med Flex.

Hadde jeg gått over til det dyreste abonnementet "easy" til 78,50 per måned så så slipper jeg øktgebyr. Men da koster det meg 7,80 per kWh, i tillegg til 1,- per minutt fra starten av ladingen, og med den ladefarten jeg oppnår fra ca 10% til 80 %, er det over 1 krone per kWh, siden den lader rundt 55 kWh (inkludert ladetap) på 54 minutter. Reell pris blir da ca 8,80 per kWh, altså dyrere enn Flex for min del.

De har og en variant som heter "Smart", men der har de vært så "smart" at de ikke viser ladepriser, men henviser til app som bare viser for det abonnementet man har. Det eneste de viser er månedsprisen på 39,90. Men uten annen prisinfo, så må de jo ta kundene for idioter. Hvem går inn på en avtale der prisene er skjulte?

NB! Prisene hos Mer, gjennom CMH, må uansett være innlogget i app for å se, så man ser kun for det abonnementet man har.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: THE på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:50
Sitat fra: OlaM på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:35Jeg har ikke ladet der på lenge, men de savner ikke meg.  :(
Ikke jeg heller, men må si at mangel på savn er gjensidig. Var avhengig av Fortum de første 2-3 åra mine som elbilist, og etter hvert var jeg på fornavn med svenskene på teknisk support som hadde vakt utenom vanlig kontortid. Tror jeg kan telle på ei hånd de gangene ei ladeøkt fungerte uten problem. Både start og stopp av lading var bingo uansett om man ladet med brikke, app eller sms. Nei, jeg savner virkelig ikke Fortum, selv om jeg ikke har hatt problem de ytterst få gangene jeg har brukt dem de siste 6 årene. Og jeg savner heller ikke å lade med Fortum-priser på strømmen...
Jøss, har hatt lite trøbbel med de (aldri ringt support tror jeg..), og satte stor pris på at de var til stede, de var en viktig aktør her i sør i 2017-2019 ish, men etter en brukbar spredning av 50 kW-lokasjoner så ble de ganske grundig forbikjørt på ladehastighet og antall der jeg hadde behov. Lokasjonen jeg brukte mest ble overtatt av Bilkraft (og har heldigvis blitt oppgradert til flere og raskere, men like håpløs pris). Har brukt Fortum fem ganger i år, men det er nok madammen alle gangene, hun kjører på tilfeldigheter og bruker ladebrikker som ligger klar i bilene, alt på mine brukere/kontoer selvfølgelig. Over 800 kroner for godt 100 kWh til nå i år. Spinnvilt. For å vise hvor absurd dyrt det er så kunne de sendt meg 100-kroners gavekort etter hver ladesesjon så hadde prisene vært omtrent som hos Tesla.

THE

Sitat fra: geear på torsdag 20. juli 2023, klokken 16:01
Sitat fra: THE på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:50
Sitat fra: OlaM på torsdag 20. juli 2023, klokken 11:35Jeg har ikke ladet der på lenge, men de savner ikke meg.  :(
Ikke jeg heller, men må si at mangel på savn er gjensidig. Var avhengig av Fortum de første 2-3 åra mine som elbilist, og etter hvert var jeg på fornavn med svenskene på teknisk support som hadde vakt utenom vanlig kontortid. Tror jeg kan telle på ei hånd de gangene ei ladeøkt fungerte uten problem. Både start og stopp av lading var bingo uansett om man ladet med brikke, app eller sms. Nei, jeg savner virkelig ikke Fortum, selv om jeg ikke har hatt problem de ytterst få gangene jeg har brukt dem de siste 6 årene. Og jeg savner heller ikke å lade med Fortum-priser på strømmen...
Jøss, har hatt lite trøbbel med de (aldri ringt support tror jeg..), og satte stor pris på at de var til stede, de var en viktig aktør her i sør i 2017-2019 ish, men etter en brukbar spredning av 50 kW-lokasjoner så ble de ganske grundig forbikjørt på ladehastighet og antall der jeg hadde behov. Lokasjonen jeg brukte mest ble overtatt av Bilkraft (og har heldigvis blitt oppgradert til flere og raskere, men like håpløs pris). Har brukt Fortum fem ganger i år, men det er nok madammen alle gangene, hun kjører på tilfeldigheter og bruker ladebrikker som ligger klar i bilene, alt på mine brukere/kontoer selvfølgelig. Over 800 kroner for godt 100 kWh til nå i år. Spinnvilt. For å vise hvor absurd dyrt det er så kunne de sendt meg 100-kroners gavekort etter hver ladesesjon så hadde prisene vært omtrent som hos Tesla.
Det var nok stort sett i 2015 og 2016 jeg hadde problemer, og da kjørte jeg Renault Zoe med 43 kW AC-lader. Stort sett fungerte det bra på de ytterst få stedene der Fortum hadde 43 kW AC-uttak i hurtiglader. De stedene jeg hadde mest trøbbel var der det var separate 22 kW-stolper, men hadde problemer flere ganger på stasjoner der det var 22 kW uttak på hurtiglader også. Det hører også med til historien at det var stort sett på turer østover jeg brukte Fortum. På Vestlandet var det Grønn Kontakt og BKK (Bilkraft) som hadde lademuligheter, og valgte stort sett Bilkraft siden de hadde mange steder med 43 kW-ladere. Hadde veldig lite problem både med Grønn kontakt og Bilkraft de årene da jeg trøblet med Fortum, og derfor har nok Fortum vært et sistevalg når jeg skal lade de siste årene. Det er uansett veldig få ganger jeg har ladet andre steder enn på Tesla superlader (pga. stabilitet, kapasitet og ikke minst gratis lading) de siste seks årene. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA