Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

Egil S

Jeg ser Skoda Powerpass har satt opp prisene fra 103,99 til 154,99kr måneden. dvs redusert pris første 12mnd er allerede tatt bort.
ladeprisene er fremdeles uendret, men jeg så en screenshot på Facbook som antyder at fra 1. juni blir denne avtalen vesentlig dårligere med Ionity til 6,69kr for dyreste abonnement, DC lading til 7.73kr er dyrere enn gratis appene, AC lading til 5,19kr.
Denne avtalen hadde ikke jeg inngått.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Egil S

Da var det offisielt.

Powerpass er nå blitt en svært mye dårligere avtale.

Er jo billigere å bruke E.on, Ladeklubben og stort sett alle gratis apper nå.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

Der gikk planen min om å kjøpe We Charge abonnement for å dekke det meste av behovet med ett kort ut. Drop-in på Ishavsveien koster per tiden kr 4,25 kWh, og Tesla kr <6 kWh. For andre ladere har jeg fortsatt ett gratis Elli abonnement med noen måneder igjen på til kr 6,6 kWh DC..
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. juni 2023, klokken 06:32Der gikk planen min om å kjøpe We Charge abonnement for å dekke det meste av behovet med ett kort ut. Drop-in på Ishavsveien koster per tiden kr 4,25 kWh, og Tesla kr <6 kWh. For andre ladere har jeg fortsatt ett gratis Elli abonnement med noen måneder igjen på til kr 6,6 kWh DC..

Ser at Tesla har senket prisen igjen, og som medlem eller Tesla-eier kan du faktisk få en kilowatt-time for 2,95 før fuglekvitteret.
Tesla Model Y                         2021-

Orbit

#94
Sitat fra: vinterdekk på fredag 02. juni 2023, klokken 06:32For andre ladere har jeg fortsatt ett gratis Elli abonnement med noen måneder igjen på til kr 6,6 kWh DC..
Bare pass på å ikke fornye det før avtaleperioden er utløpt! Jeg har et Drive Free abonnement, og fikk epostvarsel om at det ville utløpe om en måned, og ga meg mulighet til å bekrefte at jeg ville fortsatt ha denne avtalen. Når jeg gjorde det, ble den gamle avtalen likevel kansellert umiddelbart, og jeg fikk den nye avtalen med ~30% høyere priser .... og i praksis samme utløpsdato siden kontraktsperioden er gått ned til én måned (utløpet på den opprinnelige avtalen var 22.07.2023, før jeg bekreftet forlengelse).

Det er også en bug som gjør at jeg ikke får overført RFID-kortet til den nye avtalen, da det ennå er koblet til den gamle, og jeg ikke selv kan fjerne den derfra.

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

vinterdekk

#95
Takk for tips. Så langt jeg har klart å se så har jeg samme dekning i aktuelle kjøremål som Elli; med ladekort fra Northe pluss brikke fra Mer. Korrigering: Ser nå at Eviny mangler i Northe så Elli Free vil fortsatt være kjekt å ha. Northe er bare drop-in og betaling per kWh. Kan da vurdere månedsavtale på Tesla-nettverket. Fint med alternativer.  :D
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Gazer75

#96
Ingen med litt vett i skallen ladar på noko anna enn opne Tesla stasjonar i desse dagar.
Utan abonnement så tek dei 5-6kr på dei fleste mellom 18 og 22 med omlag 50-60 øre reduksjon om ein ladar 22-18.

Etter desse så er det vel E.ON & Clever med rundt 5kr registrert eller 6,63kr for drop in.
Uno-X tek 6,50kr på sine nye 150-300kW. Ingen registering og kun kortbetaling.
Ionity er jo blodpris om ein ikkje ladar ofte og kjøper abonnement. Er vel 9kr for drop in.
Mer er vel nest dyrast med 7,99kr
Recharge tek 7,34kr for registrerte kundar.
Eviny ser eg har nyleg reduser prisen til 6,99kr for registrert kunde. Men er lite aktuell for folk med små batteri då dei skal ha 1kr/minutt ved >80%.

Avtaleprisane i Ladeklubben er ikkje all verden å skryte av.

Pass også på at ein del apps som har avtale kan ha ulik pris enn om ein brukar appen til selskapet.
Ein sjekk med Fortum Charge & Drive visar 7,7kr på E.ON, men brukar ein E.ON sin app så får du ein rimelegare pris som nemnt over.
2020 e-Golf (2023-)

Svk

E.ON er jo billig sammen med Tesla. men er jo lite E.on ladere. så da blir det vel TESLA

vinterdekk

Sitat fra: Svk på onsdag 05. juli 2023, klokken 10:39E.ON er jo billig sammen med Tesla. men er jo lite E.on ladere. så da blir det vel TESLA

Ja, å foreslå eon er litt som å foreslå ishavsveien. Fint for de som kjører der disse er utbygget.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 05. juli 2023, klokken 09:52Ingen med litt vett i skallen ladar på noko anna enn opne Tesla stasjonar i desse dagar.
Utan abonnement så tek dei 5-6kr på dei fleste mellom 18 og 22 med omlag 50-60 øre reduksjon om ein ladar 22-18.

Etter desse så er det vel E.ON & Clever med rundt 5kr registrert eller 6,63kr for drop in.
Uno-X tek 6,50kr på sine nye 150-300kW. Ingen registering og kun kortbetaling.
Ionity er jo blodpris om ein ikkje ladar ofte og kjøper abonnement. Er vel 9kr for drop in.
Mer er vel nest dyrast med 7,99kr
Recharge tek 7,34kr for registrerte kundar.
Eviny ser eg har nyleg reduser prisen til 6,99kr for registrert kunde. Men er lite aktuell for folk med små batteri då dei skal ha 1kr/minutt ved >80%.

Avtaleprisane i Ladeklubben er ikkje all verden å skryte av.

Pass også på at ein del apps som har avtale kan ha ulik pris enn om ein brukar appen til selskapet.
Ein sjekk med Fortum Charge & Drive visar 7,7kr på E.ON, men brukar ein E.ON sin app så får du ein rimelegare pris som nemnt over.
Ionity er fremdeles 8,40 for drop-in, så de er forbigått av flere av de andre.

Selv for de kort/mellomlang-kjørende bilene, er det som oftest fornuftig å stoppe ved 80% om det ikke er alt for langt til neste, så da er Eviny blitt langt mer spiselig.

Dog, om jeg kan, så hopper jeg fremdeles over både Tesla og de andre, da jeg har svært gunstig Ionity-avtale enda noen måneder, samt at jeg har en ladekreditt å tære på.

Men på mandag/natt til tirsdag tok en kort stopp ved Eviny, fylte på nesten 12 kWh, og fortsatte til neste Ionity, fremfor å lete opp en Teslalader, da den jeg hadde ved siden av meg ikke var åpen for andre (Eidfjord).

Kunne riktignok kjørt litt til og funnet en åpen Tesla SuC-stasjon som jeg ikke allerede hadde passert, men jeg hadde allerede stoppet og trengte/ville ha en strekk.

Dette gjorde og gjør jeg gjerne igjen, nettopp fordi jeg har vett i skallen, og bruker den relativt fornuftig.

Dog, må innrømme at jeg burde stoppet og toppet opp litt ved Ionity Gol, så hadde jeg ikke behøvd den top-up'en i Eidfjord, så det var en liten bummer.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Dede

Satt og så litt på ladepriser nå på fortumappen.  Fortum opererer med ulike priser på sine ladere.. I innlandet et sted fant jeg følgende priser på lyn ladere innenfor 1 km.; 8,1995 kr, 7,8278kr, 5,39kr (150kw lader ved siden av den andre til 7,82kr!), 7,3378 kr (50kw lader samme sted), og 2 km unna til 7,8278 kr igjen.
Skal ikke være lett å orientere seg..
På et av stedene gikk jeg inn på bilkraft appen og da var prisen 6,99kr (+1kr pr minutt over 80%) på et av stedene (men er ved et kjøpesenter så kanskje begge har ladere der?)

Nå en skal lade en del underveis blir det ganske mye penger med 3kr pr kwh i forskjell bsert på hvilken lader en bruker.. 

 

Dede

Og noen km unna det nevnt over fant jeg et ladested til der det kostet 7,21 (125kw lader) og 7,59 (150kw lader) på samme parkering med kople appen (men sto at det var recharge ladere?).  Bare å velge...

Egil S

Det er blitt en skikkelig "jungel" nå ja, med priser i hytt å pine avhengig av hvilken app man bruker.
Prisene er jo også helt vanvittige, strømprisen har gått ned siste året, men ladeprisene har gått opp eller er uendret. Syns også abonnementsprisene har blitt uforholdsmessig høye og avtaleprisene er langt fra gode.

Det er et vanskelig regnestykke som er veldig avhengig av hvor mye man må eller ønsker å lade ute med tanke på abonnement mot drop-in.

Det er lite som tyder på noe annet enn at hurtiglading er blitt en real melkeku.
Jeg kan ikke fatte hvordan de kan forsvare en kw pris på 7+kr.
Når normallading (AC) har bikket 5kr/kw er det noe veldig rart.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Gazer75

#103
Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 15:40Ionity er fremdeles 8,40 for drop-in, så de er forbigått av flere av de andre.
Er dette med Ionity sin eigen app då eller? Om ein brukar Fortum appen så er det faktisk godt over 9kr.

Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 15:40Selv for de kort/mellomlang-kjørende bilene, er det som oftest fornuftig å stoppe ved 80% om det ikke er alt for langt til neste, så da er Eviny blitt langt mer spiselig.
Vore betre om dei brukte Tesla sin metode der det blir veldig dyrt om ein står ved 100% og stasjonen har 50% belegg, og om den er 100% så doblar denne minuttprisen seg.
Kunne også la vere å ha denne straffa på 50kW ladarane der dei har både 150kW+ og 50kW. Då kan i det minste dei som har eldre bilar som ikkje treng meir effekt faktisk få fylle på skikkeleg.
Dei har jo ikkje dette på 22kW AC og om ein ladar med denne så vil ein vel også blokkere CCS og Chademo på same ladar? Ein tek no uansett opp plassen framfor ladaren.

Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 15:40Men på mandag/natt til tirsdag tok en kort stopp ved Eviny, fylte på nesten 12 kWh, og fortsatte til neste Ionity, fremfor å lete opp en Teslalader, da den jeg hadde ved siden av meg ikke var åpen for andre (Eidfjord).

Kunne riktignok kjørt litt til og funnet en åpen Tesla SuC-stasjon som jeg ikke allerede hadde passert, men jeg hadde allerede stoppet og trengte/ville ha en strekk.

Dette gjorde og gjør jeg gjerne igjen, nettopp fordi jeg har vett i skallen, og bruker den relativt fornuftig.

Dog, må innrømme at jeg burde stoppet og toppet opp litt ved Ionity Gol, så hadde jeg ikke behøvd den top-up'en i Eidfjord, så det var en liten bummer.

;)
Usikker på kva retning du hadde, men Tesla Maurset 23km aust for Eidfjord er ein grei plass å lade. Drop in er 5,05kr 22-18 og 5,60kr 18-22.
Trur det skal vere toalett der også, men fint lite anna.
Det rare er at Eviny har ein stasjon på same plass og dei skal ha 6,99kr.
Må vere folk utan peiling som er dum nok til å bruke den.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Sitat fra: Gazer75 på onsdag 05. juli 2023, klokken 18:24
Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 15:40Ionity er fremdeles 8,40 for drop-in, så de er forbigått av flere av de andre.
Er dette med Ionity sin eigen app då eller? Om ein brukar Fortum appen så er det faktisk godt over 9kr.

Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 15:40Selv for de kort/mellomlang-kjørende bilene, er det som oftest fornuftig å stoppe ved 80% om det ikke er alt for langt til neste, så da er Eviny blitt langt mer spiselig.
Vore betre om dei brukte Tesla sin metode der det blir veldig dyrt om ein står ved 100% og stasjonen har 50% belegg, og om den er 100% så doblar denne minuttprisen seg.
Kunne også la vere å ha denne straffa på 50kW ladarane der dei har både 150kW+ og 50kW. Då kan i det minste dei som har eldre bilar som ikkje treng meir effekt faktisk få fylle på skikkeleg.
Dei har jo ikkje dette på 22kW AC og om ein ladar med denne så vil ein vel også blokkere CCS og Chademo på same ladar? Ein tek no uansett opp plassen framfor ladaren.

Sitat fra: RJK på onsdag 05. juli 2023, klokken 15:40Men på mandag/natt til tirsdag tok en kort stopp ved Eviny, fylte på nesten 12 kWh, og fortsatte til neste Ionity, fremfor å lete opp en Teslalader, da den jeg hadde ved siden av meg ikke var åpen for andre (Eidfjord).

Kunne riktignok kjørt litt til og funnet en åpen Tesla SuC-stasjon som jeg ikke allerede hadde passert, men jeg hadde allerede stoppet og trengte/ville ha en strekk.

Dette gjorde og gjør jeg gjerne igjen, nettopp fordi jeg har vett i skallen, og bruker den relativt fornuftig.

Dog, må innrømme at jeg burde stoppet og toppet opp litt ved Ionity Gol, så hadde jeg ikke behøvd den top-up'en i Eidfjord, så det var en liten bummer.

;)
Usikker på kva retning du hadde, men Tesla Maurset 23km aust for Eidfjord er ein grei plass å lade. Drop in er 5,05kr 22-18 og 5,60kr 18-22.
Trur det skal vere toalett der også, men fint lite anna.
Det rare er at Eviny har ein stasjon på same plass og dei skal ha 6,99kr.
Må vere folk utan peiling som er dum nok til å bruke den.
Drop-in-pris fra Ionity, der du kan enten lade med kort ("betal" først, plugg inn i bil etterpå) eller dems egen app.

Tesla har i utgangspunktet bøtter og spann med ladere på samme stasjon, så der er et slikt opplegg mer forståelig. De andre selskapene har hovedsakelig (ja, jeg vet det finnes unntak) noen få ladere hvert sted, og da er det større poeng å få folk til å komme seg videre eller flytte bilen, for å frigjøre lader til neste elbil.

Nå var dette på vei fra Oslo, derav det om lading ved Gol. Og så var det i tillegg noe arbeid som gjorde at det var "kolonnekjøring" fra ca Mauset (så laderne ved campingen der), så det var lite poeng å kjøre tilbake.

Hadde jeg sjekket på forhånd, så hadde jeg bedt om å få lov å svinge nedom der for å toppe opp, og så stille meg i kø til å bli med i neste kolonne jeg hadde havnet inn i når jeg hadde ladet nok.

Ellers ser jeg jo at det er SuC-ladere som er åpne for alle både ved Norheimsund og Arna, og jeg hadde sikkert nådd den ved Norheimsund uten større problemer.

Før jeg ladet, så antydet bilen bare noen små km for lite til å nå Ionity-stasjonen, men som sagt, ladet så lite at det var ikke mere enn drøye 23 kroner i forskjell. Et tålelig tap, selv om jeg hadde brukt SuC uten å blunke, om de i Eidfjord hadde vært åpen for alle.

Og turen til og fra Maurset ville kostet i km og kWh i bruk, som og reduserer prisdifferansen, om jeg skulle måtte snudd og kjørt tilbake, i tillegg til tid.

Jeg glemte nok og å ta med at mange av disse kortrekkeviddebilene ofte har ChaDeMo, så da får de ikke ladet på Tesla SuC, men bortsett fra det, så helt enig i at det er galematias å stille seg ved den dyreste laderen når man har valget, og kø ikke er et poeng. Og da hadde nok køen uansett vært minst på SuC...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA