Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

RJK

Med et slikt svar, så gror det et sterkt ønske om å "koble fra Kople", og rett og slett avslutte mitt kundeforhold.

Men nå er de vel rett og slett tatt over av Recharge/Fortum om jeg har forstått det rett, så det har det vel ingen reell virkning i å gjøre dette.

Men en epost til kundeservice og fortelle hvor provoserende en slik uttalelse er, er nok godt innafor.

Føler jeg blir i harnisk her jeg sitter...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Ja dette var rett og slett provoserende å høre.

Da må man jo kunne spørre Kople om hvordan de da kan tilby såpass mye billigere lading gjennom abonnementsordninger.
Hvis ikke jeg tar feil så kan jeg med Skoda Powerpass lade for 5.05kr/kw på både Kople og Recharge.
Hvordan kan Ionity tilby lading til 1.99kr/kw?

Svaret er nok fastpriser, og at de som er ikke-abonnerende kunder, kalt drop-in, subsidierer de som er det.

Merker meg at e.on har ladepriser rundt 5kr uten abonnement, tror de kan få mye kunder fremover, synd de ikke er her på vestlandet enda, men når jeg skal til Trøndelag i mai så skal jeg prøve å lade der så mye jeg kan.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Ionity er subsidiert av EU og bilprodusentene som har knyttet seg til de betaler nok også en del av kaka. De går neppe rundt til 1,99.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:41Ionity er subsidiert av EU og bilprodusentene som har knyttet seg til de betaler nok også en del av kaka. De går neppe rundt til 1,99.

Ganske sleip markedsføring av Ionity: Selger abonnement til tusenvis av nye VW/Audi-eiere hver måned, uten å si at stasjonene nært byene stort sett er fulle av taxier og andre, og at de ikke øker kapasiteten, siden de ville tapt penger på det.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:23Ja dette var rett og slett provoserende å høre.

Da må man jo kunne spørre Kople om hvordan de da kan tilby såpass mye billigere lading gjennom abonnementsordninger.
Hvis ikke jeg tar feil så kan jeg med Skoda Powerpass lade for 5.05kr/kw på både Kople og Recharge.
Hvordan kan Ionity tilby lading til 1.99kr/kw?

Svaret er nok fastpriser, og at de som er ikke-abonnerende kunder, kalt drop-in, subsidierer de som er det.

Merker meg at e.on har ladepriser rundt 5kr uten abonnement, tror de kan få mye kunder fremover, synd de ikke er her på vestlandet enda, men når jeg skal til Trøndelag i mai så skal jeg prøve å lade der så mye jeg kan.

Du har jo den nyåpnede Lagerveien 9 på Forus som alternativ (Tesla). Begynner jo å bli ok priser.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 05:15
Sitat fra: Egil S på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:23Ja dette var rett og slett provoserende å høre.

Da må man jo kunne spørre Kople om hvordan de da kan tilby såpass mye billigere lading gjennom abonnementsordninger.
Hvis ikke jeg tar feil så kan jeg med Skoda Powerpass lade for 5.05kr/kw på både Kople og Recharge.
Hvordan kan Ionity tilby lading til 1.99kr/kw?

Svaret er nok fastpriser, og at de som er ikke-abonnerende kunder, kalt drop-in, subsidierer de som er det.

Merker meg at e.on har ladepriser rundt 5kr uten abonnement, tror de kan få mye kunder fremover, synd de ikke er her på vestlandet enda, men når jeg skal til Trøndelag i mai så skal jeg prøve å lade der så mye jeg kan.

Du har jo den nyåpnede Lagerveien 9 på Forus som alternativ (Tesla). Begynner jo å bli ok priser.
Enig, bruk Tesla alternativet. Det er viktig å vise sin forbrukermakt....

Electric cars in Norway

#66
Har denne NRK nyheten fra i går blitt lenket til her inne? Jeg gjør det uansett nå for det er meget god info.

Kopi fra noe tekst og lenke under til saken.

Kopi:

– Det er litt provoserende.
Det sier elbilist Else Marie Rossebø om at ladeselskapene ikke har satt ned prisen for hurtiglading

https://www.nrk.no/rogaland/prisen-for-a-lade-elbilen-har-ikke-sunket-i-takt-med-stromprisene-1.16378346

Svk

Burde vært sånn at vi betaler det strømmen koster + litt til de som står for laderen til drift og avanse

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på onsdag 26. april 2023, klokken 08:53Burde vært sånn at vi betaler det strømmen koster + litt til de som står for laderen til drift og avanse

Ja, en ting er at private aktører tar hva de vil (med "fri konkurranse" skal jo prisen bli rett på sikt), men at offentlig eide ladestasjoner (MER) skal ta hinsides høye priser er ganske uforståelig...eller kanskje de prøver å få litt superprofitt akkurat nå før de skal selge andeler...
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Er grådig  at MER skal ha flere kroner mer enn Tesla pr kWh.
MER lager jo strømmen selv,noe tesla ikke gjør

goggo

Sitat fra: Svk på onsdag 26. april 2023, klokken 10:12Er grådig  at MER skal ha flere kroner mer enn Tesla pr kWh.
MER lager jo strømmen selv,noe tesla ikke gjør

Jeg antar at Tesla har ekstremt mye lavere driftskostnader pr ladestolpe enn noen annen operatør:

  • En felles driftsorganisasjon for hele verden (antar jeg). Jeg vil tro at hvis vi ser på antall ladestolper pr ansatt så vinner TESLA med en enormt stor faktor.
  • Lager alt utstyret selv på egne fabrikker i Kina og USA
  • Standardisert utstyr for hele verden, med unntak av NACS og Magic Dock i USA.
  • En felles faktureringsgateway for hele verden
  • Ingen RFID lesere eller kortlesere på ladestolpene
  • Ingen displayer på stolpene
  • Kun luftkjølte kabler
  • Brukersupport tilnærmet unødvendig

Det at MER fakturerer dobbelt så mye som TESLA for samme produktet er vel heller et eksempel på manglende effektivitet og innovasjon i en statsdrevet bedrift sammenlignet med en stor og meget lean privat organisasjon.
Strømprisen betyr nok litt, men ikke så mye kanskje?

GO Tesla, GO!!  :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

Du har nok mye rett i det du skriver.Tesla har nok lavere kostnader.
Men på en annen side så har jo Tesla satt ned ladeprisene sine betydelig den siste tiden

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på onsdag 26. april 2023, klokken 11:05Du har nok mye rett i det du skriver.Tesla har nok lavere kostnader.
Men på en annen side så har jo Tesla satt ned ladeprisene sine betydelig den siste tiden

Men tror og det ligger i at Tesla tenker litt mer langsiktig. De hadde veldig lave ladepriser før strømprisene ble som de ble. Men de ville at folk skulle kjøpe elbiler, så det ble en del av kjøpspakken å ha rimelig lading, på en måte. Så da går de jo bare sakte billigere igjen når strømprisen går nedover. Begynner å bli et veldig volum og på strømsalget - så de begynner å få betalt for å ha satset stort, ja.

Andre operatører har jo mer eller mindre vegret seg for hver ekstra stolpe, fordi de vil ha lønnsomhet fra første år. Men Tesla klasker på med f.eks. 10 superladere i Innhavet i nord-norge...lager et fullstendig system....et alternativ til bensin...lager infrastruktur...og så tenker de at alt dette fører til lønnsomhet på lang sikt.
Tesla Model Y                         2021-

Rollep

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 05:08
Sitat fra: geear på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:41Ionity er subsidiert av EU og bilprodusentene som har knyttet seg til de betaler nok også en del av kaka. De går neppe rundt til 1,99.

Ganske sleip markedsføring av Ionity: Selger abonnement til tusenvis av nye VW/Audi-eiere hver måned, uten å si at stasjonene nært byene stort sett er fulle av taxier og andre, og at de ikke øker kapasiteten, siden de ville tapt penger på det.
Det er vel bilprodusentene som selger abonnement til sine kunder, ikke Ionity.

Ikke er det særlig gunstig heller. Porsche tar 1800 kr/år som betyr at man må lade bortimot 600 kWt for å komme ned i 5 kr/kWt. Kjører man mye i utlandet er det enda verre takket være kollapsen i kronekursen. Der må man lade 1500 kWt for å ende opp med 5 kr/kWt.

RJK

Sitat fra: Rollep på onsdag 26. april 2023, klokken 12:34
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 26. april 2023, klokken 05:08
Sitat fra: geear på tirsdag 25. april 2023, klokken 22:41Ionity er subsidiert av EU og bilprodusentene som har knyttet seg til de betaler nok også en del av kaka. De går neppe rundt til 1,99.

Ganske sleip markedsføring av Ionity: Selger abonnement til tusenvis av nye VW/Audi-eiere hver måned, uten å si at stasjonene nært byene stort sett er fulle av taxier og andre, og at de ikke øker kapasiteten, siden de ville tapt penger på det.
Det er vel bilprodusentene som selger abonnement til sine kunder, ikke Ionity.

Ikke er det særlig gunstig heller. Porsche tar 1800 kr/år som betyr at man må lade bortimot 600 kWt for å komme ned i 5 kr/kWt. Kjører man mye i utlandet er det enda verre takket være kollapsen i kronekursen. Der må man lade 1500 kWt for å ende opp med 5 kr/kWt.

Altså, 150 i måneden, og du må fylle 50 kWh i måneden for at man skal komme ned i 5 kroner, hvilket er en pris som går ned jo mer man lader. 50x5 tilsier at man må ut med 250,- som gir 2 kr. per kWh (kun strøm). Husk at neste fylling da koster deg 100,- og ikke 250,- eller 450,- når kWh-prisen er 9,- kr.

Jeg betaler 135,- per måned og 1,65 per kwh, så de 50 første kWh'ene koster meg da 217,50. Eller 4,35 per kWh. Og neste fylling er da til 82,50, som dytter kWh-prisen ned til 3,- per kWh.

Med strømstøtte og gjennomsnittlig 1,50 per kWh + 0,50 per kWh i nettleie, altså ca 2,- per kWh, så er ikke påslaget veldig mye lengre. Men er jo litt opp og ned om man er hjemme og trenger å lade når strømmen er billigst. Blir fort noen ladinger som er dyrere når prisen er lavest mens man er på jobb, slik det har vært endel av i det siste.

En lengre ferietur innen en måned vil dra kWh-prisen langt lavere ned, som kompenserer endel for de få månedene man eventuelt ikke lader hos Ionity. Man er da fort nede i priser som direkte konkurrerer med hjemmelading. Ihvertfall for de som ikke kan få hjelp av et solcelle-anlegg.

Hadde jeg heller tatt 4,50 per kWh om jeg slapp månedsgebyr? Helt klart ja, med mitt kjøremønster.  For de som kjører mye rundt på Østlandet og nedover Europa og derved lynlader ofte, sannsynligvis ikke.

PS! Du kan dessuten spare enormt mye mere bare på å ha billigste Taycanen fremfor toppmoddellen "with all the whistless", eller endog gå ned til en annen bil som fremdeles gir deg Ionity-avtale. Faktisk så store besparelser, at ladekostnaden blir et komma i regnskapet.  8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA