Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

Egil S

Da var Elbilforeningen på ballen og det var en sak i dagsrevyen i dag.

Ladeaktørene gjemmer seg bak "andre kostnader" for å holde prisene oppe.

Men de sier ikke noe konkret, "det koster å kjøpe inn ladere, koble til elnett og vedlikehold".
Men de sier ikke noe om hvordan de nedbetaler ladestasjonene, hvor er forretningsplanen, hvor raskt skal en elbil ladestasjon betale for seg selv, 6mnd, 2 år, 5år?

Det koster jo å bygge bensinstasjoner også, grave ned store tanker, kjøpe inn og vedlikeholde pumper osv, men dette slår fint lite ut på pumpeprisen for fossilt drivstoff.
Nei jeg kjøper ikke den forklaringen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Gazer75

Sitat fra: Egil S på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:40Da var Elbilforeningen på ballen og det var en sak i dagsrevyen i dag.
Det triste var jo at dei som vart intervjua ikkje virka bry seg om pris...

Eg har f.eks. snakka med folk som brukar ein Recharge stasjon lokalt her.
Dei er ikkje klar over at den ganske nye Uno-X stasjonen 100m lenger borte er nær 85 øre rimelegare, og kan gi opp til 300kW mot maks 50kW på Recharge stasjonen.
Hadde dette vore bensinstasjon så hadde alle brukt den billige stasjonen.
Her i området så skil det vel maks 10 øre/liter for bensin/diesel. Typisk dei utan betjening som ligg under.

Konkurransen mellom stasjonane virkar ikkje å eksistere. Men det er jo ikkje så rart om folk ikkje bryr seg.
2020 e-Golf (2023-)

Svk

kjøpte inn lader et sted jeg jobbet før(2016). tror bare laderen kostet over 200.000. vært ei uke i danmark. er like dyrt der.
Jeg lader jo hjemme, foruten de få gangene jeg er på tur.så for meg er det greit med dagens ladepriser.
Men er jo ikke særlig gunstig å kjøre elbil for de som ikke kan lade hjemme eller må lade langs veien/byen pga av mye kjøring.
sånn det er nå, er det jo mer gunstig å kjøre Taxi med en 1.6 diesel.

De store kunne tilbudt års abn med strøm til nettopris.

Gazer75

Sitat fra: Egil S på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:40Det koster jo å bygge bensinstasjoner også, grave ned store tanker, kjøpe inn og vedlikeholde pumper osv, men dette slår fint lite ut på pumpeprisen for fossilt drivstoff.
Drivstoff er ein svært liten del av betjente stasjonar sin inntening i dag. Er vel difor det kun er snakk om øre mellom ubetjent og betjent stasjon.
2020 e-Golf (2023-)

vinterdekk

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 06. juli 2023, klokken 09:34
Sitat fra: Egil S på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:40Det koster jo å bygge bensinstasjoner også, grave ned store tanker, kjøpe inn og vedlikeholde pumper osv, men dette slår fint lite ut på pumpeprisen for fossilt drivstoff.
Drivstoff er ein svært liten del av betjente stasjonar sin inntening i dag. Er vel difor det kun er snakk om øre mellom ubetjent og betjent stasjon.
Enn så lenge. Jeg er overbevist om at så snart noen stasjoner legges ned og kjeder sitter igjen med større markedsandel med færre nye fossilbiler, så vil stasjonene ikke ha det samme insentivet til å lokke kunder til butikken på drivstoffsalg. Bilistene må fylle der drivstoff tilbys.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Vidar_S

Sitat fra: Gazer75 på torsdag 06. juli 2023, klokken 02:28
Sitat fra: Egil S på onsdag 05. juli 2023, klokken 19:40Da var Elbilforeningen på ballen og det var en sak i dagsrevyen i dag.
Det triste var jo at dei som vart intervjua ikkje virka bry seg om pris...

Eg har f.eks. snakka med folk som brukar ein Recharge stasjon lokalt her.
Dei er ikkje klar over at den ganske nye Uno-X stasjonen 100m lenger borte er nær 85 øre rimelegare, og kan gi opp til 300kW mot maks 50kW på Recharge stasjonen.
Hadde dette vore bensinstasjon så hadde alle brukt den billige stasjonen.
Her i området så skil det vel maks 10 øre/liter for bensin/diesel. Typisk dei utan betjening som ligg under.

Konkurransen mellom stasjonane virkar ikkje å eksistere. Men det er jo ikkje så rart om folk ikkje bryr seg.

Jeg har en mistanke om at det @Svk skriver er en sentral del. De fleste med (el-)bil kjører relativt sjelden på langtur og de fleste elbiler blir derfor mest ladet hjemme. Kombinert med varierende grad av brukervennlighet og en jungel av ulike ladeoperatører vil mange da ikke bry seg like mye om pris som man gjerne gjorde i bensin/diesel-verden.
Og det er jo hyggelig for oss som er mer enn gjennomsnittelig opptatt av ladepriser at det ikke nødvendigvis er på de billigste laderne det blir kø :)

Sitat fra: Svk på torsdag 06. juli 2023, klokken 07:45Jeg lader jo hjemme, foruten de få gangene jeg er på tur.så for meg er det greit med dagens ladepriser.

Svk

Ble jo ca en tier pr mil forrige uke. ca det samme som en dieslbil hadde kostet meg. dyrt i lengden men ok ei uke.
Hva koster disse gateladeren i Oslo?Må da være mange i oslo som ikke kan lade hjemme

geear

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 06. juli 2023, klokken 13:27De fleste med (el-)bil kjører relativt sjelden på langtur og de fleste elbiler blir derfor mest ladet hjemme.
Synsing eller noe du har dokumentasjon på?

Husk at selv om en kjører mye langtur med elbil, så har de fleste mulighet til å starte med fullt batteri og kan kjøre 20-40 mil før de trenger å hurtiglade. Har man også destinasjonslading der man skal, så kan man gjøre det samme på vei videre eller hjem igjen. Da blir det meste billig lading selv om det er langtur.

Rollep

Sitat fra: Svk på torsdag 06. juli 2023, klokken 14:25Ble jo ca en tier pr mil forrige uke. ca det samme som en dieslbil hadde kostet meg. dyrt i lengden men ok ei uke.
Hva koster disse gateladeren i Oslo?Må da være mange i oslo som ikke kan lade hjemme
Jeg slapp unna med litt under 3 kr/mil under min lille norgestur på 1516 km :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Rollep på torsdag 06. juli 2023, klokken 15:28Jeg slapp unna med litt under 3 kr/mil under min lille norgestur på 1516 km :)

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Herlig Rolle... det er bra... og ikke minst så kjører du jo ikke bare billig men også svært standsmessig :+1:

Vidar_S

Sitat fra: geear på torsdag 06. juli 2023, klokken 15:23
Sitat fra: Vidar_S på torsdag 06. juli 2023, klokken 13:27De fleste med (el-)bil kjører relativt sjelden på langtur og de fleste elbiler blir derfor mest ladet hjemme.

Husk at selv om en kjører mye langtur med elbil, så har de fleste mulighet til å starte med fullt batteri og kan kjøre 20-40 mil før de trenger å hurtiglade. Har man også destinasjonslading der man skal, så kan man gjøre det samme på vei videre eller hjem igjen. Da blir det meste billig lading selv om det er langtur.

Litt usikker på om du spør primært for å være vanskelig... Hovedpoenget mitt var "de fleste elbiler blir derfor ladet mest hjemme" - altså at folk hurtiglader såpass sjelden at prisen de få gangene det blir aktuelt ikke spiller så stor rolle. Det ser det jo sånn sett ut til at du er enig i.

Men for å svare på spørsmålet:

Snitt kjørelengde for personbiler under ett var i 2022 ca 11000 km og ca 13000 km for elbiler (https://www.ssb.no/statbank/table/12577/). Min definisjon på langtur er >400 km og min definisjon på "relativt sjelden" er under 10 ganger per år. Jeg mener da jeg har mitt på det tørre når jeg skriver at de fleste med (el-)bil relativt sjelden kjører på langtur. Når det gjelder påstanden om at de fleste elbiler blir mest ladet hjemme har jeg ikke noe dokumentasjon på den biten.

Electric cars in Norway

SitatSnitt kjørelengde for personbiler under ett var i 2022 ca 11000 km og ca 13000 km for elbiler (https://www.ssb.no/statbank/table/12577/). Min definisjon på langtur er >400 km og min definisjon på "relativt sjelden" er under 10 ganger per år. Jeg mener da jeg har mitt på det tørre når jeg skriver at de fleste med (el-)bil relativt sjelden kjører på langtur. Når det gjelder påstanden om at de fleste elbiler blir mest ladet hjemme har jeg ikke noe dokumentasjon på den biten.
Vidar... :+1:  jeg tror du har nok rett i begge dine antagelser.

Folk kjører ikke så mye i hverdagen og de lader hjemme....slik er det bare...trur eg...

geear

Sitat fra: Vidar_S på torsdag 06. juli 2023, klokken 17:14
Sitat fra: geear på torsdag 06. juli 2023, klokken 15:23

Litt usikker på om du spør primært for å være vanskelig... Hovedpoenget mitt var "de fleste elbiler blir derfor ladet mest hjemme" - altså at folk hurtiglader såpass sjelden at prisen de få gangene det blir aktuelt ikke spiller så stor rolle. Det ser det jo sånn sett ut til at du er enig i.

Men for å svare på spørsmålet:

Snitt kjørelengde for personbiler under ett var i 2022 ca 11000 km og ca 13000 km for elbiler (https://www.ssb.no/statbank/table/12577/). Min definisjon på langtur er >400 km og min definisjon på "relativt sjelden" er under 10 ganger per år. Jeg mener da jeg har mitt på det tørre når jeg skriver at de fleste med (el-)bil relativt sjelden kjører på langtur. Når det gjelder påstanden om at de fleste elbiler blir mest ladet hjemme har jeg ikke noe dokumentasjon på den biten.
Fikk inntrykk av at du påstod at elbiler flest ikke langkjøres. Det er på ingen måte mitt inntrykk, så var derfor jeg ble litt nysgjerrig. Har heller inntrykk av at mange som har kjøpt elbil, gjerne også med tanke på elbil som bil nr 2, har endt opp med å foretrekke elbilen på langtur kontra fossilbilen.

daktari

Sitat fra: Svk på torsdag 06. juli 2023, klokken 14:25Ble jo ca en tier pr mil forrige uke. ca det samme som en dieslbil hadde kostet meg. dyrt i lengden men ok ei uke.

Gateparkering for elbil innenfor Ring 3 koster hvertfall 15,-/time 09-20 i "gul sone". Dyrere nærmere sentrum. Gratis 20 og utover natten
I samme gata koster parkering inkl lading (7 kW) 20,- dagtid og 13,-/time kveld/natt.

Men, de som bor i området kjøper "beboerparkering", en ekstraskatt for å parkere i gata (som allerede er betalt for gjennom div andre skatter og kommunale avgifter), ca 1360,- til 1920,- i året. Max 5,3,-/døgn altså.(Bensin opp mot 5700/år!)

Dyrt å bo i Oslo...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Vidar_S

Sitat fra: geear på torsdag 06. juli 2023, klokken 17:57Fikk inntrykk av at du påstod at elbiler flest ikke langkjøres. Det er på ingen måte mitt inntrykk, så var derfor jeg ble litt nysgjerrig. Har heller inntrykk av at mange som har kjøpt elbil, gjerne også med tanke på elbil som bil nr 2, har endt opp med å foretrekke elbilen på langtur kontra fossilbilen.

Aah.. Nei, jeg var mer fokusert på det med "ofte" og at "folk flest" ikke kjører så mange langturer i løpet av et år uavhengig av om de har elbiler eller mer fossile varianter. Personbiler med elektrisk drift kjører i snitt lengre enn de som går på bensin/diesel, så det tyder absolutt på at når det først kjøres (både langt og kort), så foretrekker mange elbilen, antakelig fordi prisen for lading totalt sett er betydelig lavere enn alternativet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA