Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

Egil S

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 21. januar 2023, klokken 11:32
Nå tror jeg nok at folk føler at salg av drivstoff eller elektroner er drevet av mafia virksomhet uansett.

Store forskjellen mellom drivstoff og elektroner, er at det drivstoff kan de lagre på tanker, gjerne 20-30 000 liter i slengen. De kan da altså kjøpe billig, selge dyrt.

Elektronene må de kjøpe der og da, og bør jo da selges for den prisen de handles inn for, med div. påslag for å tjene inn ladestasjonen.

Tesla har uttalt at de har høyrere priser på stasjoner som er mindre i bruk, nettopp for å dekke inn kostnadene, så derfor kan man oppleve at det er billigere å lade på en stasjon som brukes mye, kontra en som brukes lite.

Nja, prisene settes daglig sentralt ut fra oljepris/dollarkurs.
Det eneste stedet jeg vet om som kjøper drivstoff og priser det deretter er Tanken her i Stavanger området.
Han setter prisen når han kjøper drivstoffet og den er uendret til neste gang han handler.

Jeg kjører forbi en Esso og en CircleK på vei til jobb, de har forskjellige priser hver dag når jeg kjører på jobb og når jeg kjører hjem.

Det er jo litt av poenget mitt du toucher inn på, elektronene koster forskjellig til foskjellige tider på dagen, minst på kveld og natt, det er lett å få til prisregulering her, men det gjør det jo vanskelig for oss forbrukere å følge med på prisene, men slik det er nå med prisjustering 1-3 ganger i året er det tydelig at noen tjener veldig godt på dette.
Nå er det jo kraft selskapene som eier mange av stasjonene og de andre har nok svært gunstige fastprisavtaler.
Jeg tror prisene er sånn fordi det ikke er noen vilje til å endre da de tjener grovt på dette.
Før politikerne kommer med reguleringer av bransjen skjer det nok ingen ting.

Ladeprisene burde blitt satt ukentlig som et minimum.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk

Er trist det er blitt sånn,har ei søster som kjøpte elbil for over 5år siden.første åra ladet hun gratis på jobb. Men siste åra har det kommet så mange elbiler.så umulig å lade på jobb. Bor i blokk uten lademulighet.så nå hurtiglader hun når det minker på strømmen. Kan lade porsche i stav til under 5kr.så er jo fortsatt billigere enn fossil

ToWalkOrDrive

#47
Sitat fra: Svk på søndag 22. januar 2023, klokken 20:24
Er trist det er blitt sånn,har ei søster som kjøpte elbil for over 5år siden.første åra ladet hun gratis på jobb. Men siste åra har det kommet så mange elbiler.så umulig å lade på jobb. Bor i blokk uten lademulighet.så nå hurtiglader hun når det minker på strømmen. Kan lade porsche i stav til under 5kr.så er jo fortsatt billigere enn fossil

Dersom hun har parkeringsplass ved blokken skal en visstnok også kunne kreve å få lade ihht loven....sånn som hovedregel...
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Ser for øvrig at jeg betalte 4,40 per kWh på Tesla Supercharger i Bergen for en uke siden...men jeg har Tesla, så vet ikke hva prisen er uten Tesla eller uten abonnement. Både Jorenholmen i Stavanger (åpnet) og ved Tvedt-senteret på Forus i Stavanger kommune (i ferd med å starte opp) blir det superchargers.

Er jo heller ikke langt til Jærhagen på Klepp:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61960.0
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. januar 2023, klokken 13:41
Sitat fra: Svk på søndag 22. januar 2023, klokken 20:24
Er trist det er blitt sånn,har ei søster som kjøpte elbil for over 5år siden.første åra ladet hun gratis på jobb. Men siste åra har det kommet så mange elbiler.så umulig å lade på jobb. Bor i blokk uten lademulighet.så nå hurtiglader hun når det minker på strømmen. Kan lade porsche i stav til under 5kr.så er jo fortsatt billigere enn fossil

Dersom hun har parkeringsplass ved blokken skal en visstnok også kunne kreve å få lade ihht loven....sånn som hovedregel...
https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Ser for øvrig at jeg betalte 4,40 per kWh på Tesla Supercharger i Bergen for en uke siden...men jeg har Tesla, så vet ikke hva prisen er uten Tesla eller uten abonnement. Både Jorenholmen i Stavanger (åpnet) og ved Tvedt-senteret på Forus i Stavanger kommune (i ferd med å starte opp) blir det superchargers.

Er jo heller ikke langt til Jærhagen på Klepp:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61960.0
Du har et valg i appen som heter "Lade en bil som ikke er en Tesla", og går du inn der og søker opp ladestasjonen, så ser du priser for oss uten Tesla, og når Tesla-eiere kommer med "reservebilen"... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 27. januar 2023, klokken 13:41
Både Jorenholmen i Stavanger (åpnet) og ved Tvedt-senteret på Forus i Stavanger kommune (i ferd med å starte opp) blir det superchargers.

Er jo heller ikke langt til Jærhagen på Klepp:
https://elbilforum.no/index.php?topic=61960.0

Kjekt at det kommer på Tvedt, det er rett ved jobb, er ikke så mange ladere med litt effekt i akkurat rundt der så det blir bra.
Jærhagen er nabo, men det er kun 11Kw i P-huset som stenger kl 21, prisen er fremdeles 2kr på taket og 3kr i 1.etg, jeg ladet et par timer der sist fredag mens jeg handlet og tok en middag på senteret, kjekt å betale 40kr for 20Kw. Går jo faktisk an å sette bilen der og gå seg en tur i Kleppeloen mens bilen lader.
Nå er det Recharge 50Kw på McDonalds på Klepp også, men den er jo dyr.

Jærhagen og Porsche er vel de rimeligste i området uten abonnement.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk

Da står elbilen utforbi.får gjøre et forsøk på å lade billig i natt.
Skal jeg sørover,så skal jeg ha jærhagen i bakhodet. Har jo 11 kW ombordlader :-)

Fikk med en Defa 10A nødlader,hva skal jeg med den?

ToWalkOrDrive

Da har TOCN laget en oversikt over ladeprisene på de 102 super-lader-stasjonene i Norge (80 tilgjengelige for alle merker):
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Best pris, mange ladere pr lokasjon, er ikke mye å lure på da..
Om en ikke orker å knote med app, så får en Y RWD til en fornuftig pris også :-)

Har ikke hurtigladet siden oktober 2022. Var kø de 3 stedene jeg skulle lade. Måtte vente opp til 30min før lading kunne starte.

Så all honnør til Tesla

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Svk på fredag 03. februar 2023, klokken 14:46
Best pris, mange ladere pr lokasjon, er ikke mye å lure på da..
Om en ikke orker å knote med app, så får en Y RWD til en fornuftig pris også :-)

Har ikke hurtigladet siden oktober 2022. Var kø de 3 stedene jeg skulle lade. Måtte vente opp til 30min før lading kunne starte.

Så all honnør til Tesla

Ja, i snitt er det 15,4 ladere per sted...
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. februar 2023, klokken 14:33
Da har TOCN laget en oversikt over ladeprisene på de 102 super-lader-stasjonene i Norge (80 tilgjengelige for alle merker):
Skjønner ikke hvorfor Bygland omtrent er Norges dyreste superlader.

Har ladet der og kjørt forbi mange ganger på ut/hjemfartssdager og har aldri stått i kø eller sett kø. Riktig nok har jeg enda ikke brukt den etter at den ble åpnet for alle, men samtidig har det også blitt betydelig flere ladepunkter oppover hele Setesdal fra Eviny (gamle 50 kW Fortum-ladere er skiftet ut med flere 225 kW-ladere som kan betjene to biler samtidig).

Svk

ser snittprisen for en 50kW lader er 250.000. men tas bort etter 5-6års bruk? hvor er økonomien og bærekraften i dette? bensinstasjonene har jo pumpene i 15år.

ToWalkOrDrive

#56
Sitat fra: geear på onsdag 08. februar 2023, klokken 09:12
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. februar 2023, klokken 14:33
Da har TOCN laget en oversikt over ladeprisene på de 102 super-lader-stasjonene i Norge (80 tilgjengelige for alle merker):
Skjønner ikke hvorfor Bygland omtrent er Norges dyreste superlader.

Har ladet der og kjørt forbi mange ganger på ut/hjemfartssdager og har aldri stått i kø eller sett kø. Riktig nok har jeg enda ikke brukt den etter at den ble åpnet for alle, men samtidig har det også blitt betydelig flere ladepunkter oppover hele Setesdal fra Eviny (gamle 50 kW Fortum-ladere er skiftet ut med flere 225 kW-ladere som kan betjene to biler samtidig).

Kanskje de ser hver ladestasjon som en bedrift, sånn at 8 ladestolper ikke genererer så mye inntekter sett i forhold til investeringer i trafo osv, eller at de har dårligere deal med eiere av tomten / butikker enn på andre ladere. Er jo ikke mye store shoppingsenter som kan bidra der. Kanskje investeringene var høyere for å få nok strøm til stolpene? Blir litt gjettinger :-) Bilde fra google:
Tesla Model Y                         2021-

goggo

#57
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 03. februar 2023, klokken 14:33
Da har TOCN laget en oversikt over ladeprisene på de 102 super-lader-stasjonene i Norge (80 tilgjengelige for alle merker):

Disse prisene er visst redusert nå, jeg ble overrasket over hvor billig det var å lade min "fattigmanns Tesla" Ioniq 2020 :) på Foxerød Supercharger her om dagen.

I tabellen over står det kr 6,10 / 6,80 men jeg betalte bare kr 4,85 off peak og 5,40 peak hour.
Med 15% NAF rabatt på dette så er det vel ingen andre som kan konkurrere med disse dropin prisene tror jeg.

Det merkelige er at det var masse biler som sto å ladet på de dyre MER og RECHARGE laderne, men kun et par Teslaer på Tesla laderne.


mvh
Hugo

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Svk

Ikke alle som følger med på hva som skjer....de gjør som de alltid har gjort

OlaM

Sak om prisene på NRK: https://www.nrk.no/rogaland/prisen-for-a-lade-elbilen-har-ikke-sunket-i-takt-med-stromprisene-1.16378346

Sleipe svar, dette var det drøyeste:



"Det har ingen hensikt å ta HØYERE priser enn det kunden har MULIGHET til å betale."  :-X  Selvsagt ikke, da hadde de jo ikke fått ladet noe uten å ødelegge egen økonomi helt. Men mellom linjene ser vi at de har oppdaget at kundene har MULIGHET til å betale 7 kr mer enn markedspris vs 4 kr mer som i fjor, og dermed velger de å utnytte dette.

Er vel på tide å ta opp dette med politikerne og sette krav til prisregulering hvis man skal få støtte.
'21 3LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA