Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva er det med ladeprisene

Startet av Egil S, mandag 02. januar 2023, klokken 22:39

« forrige - neste »

Daniel_0007

Fordelen med tesla at man slipper å binde seg i 12 måneder som man måtte med ionity, lader man mer enn 2 ganger så har man spart inn abonnents prisen siden man sparer ca 1 kr per kWt på å ha abonnent.
Model 3 2019 LR Rwd

Svk

Var jo ikke så mye å spare hos Tesla. Kommer nok ikke til å hurtiglade så ofte.
Må uansett få bil først

Egil S

Sitat fra: Jambo på søndag 08. januar 2023, klokken 08:47
Vet ikke hvor du har prisene fra. Nå kan det hende We Charge (VW ID) har billigere pris første året, det mener jeg å huske at jeg fikk tilbud om, men her er prisen jeg får opp i min app nå som bilen er mer enn ett år gammel, for topp-abonnementet We Charge Plus: 155 kr/mnd, AC og DC Ionity 2,25 kr/kWh, AC hos andre 4 kr/mnd, DC hos andre 5,05 kr kWh. Lønner seg først når man lader mye langs veien, men det er vel målgruppen for denne diskusjonstråden.

Jeg hentet fra Skoda powerpass og BMW sine sider.
Siden Skoda, VW, Audi og Porsche er samme konsern, antar jeg prisene er ganske like.
Skoda opererte med gratis første året helt fram til april i fjor, så ble det 99kr/mnd første 12mnd og nå er det 103kr/mnd. Normal prisen var 129kr/mnd, men den kan jo ha gått opp.
Prisene dine pr/kw er de samme som Skoda Powerpass.

Målgruppen er de som lader endel langt veien ja, men med dagens priser viser det seg at man ikke skal lade mer enn 1-2 gangen i måneden før abonnement lønner seg i motsetning til gratis løsningene og medlems rabatter.
Det er også for å vise at bilmerkenes egne løsninger ofte er bedre enn de som bare tilbyr abonnementsløsninger.

Sitat fra: goggo på søndag 08. januar 2023, klokken 10:13
Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 00:55
"Gratis" apper som f.eks Ladeklubben, CircleK, Bilkraft og MER som tilbyr begrenset rabatt gjennom medlemsskap, 8% Coop bonusopptjening hos MER, 5-10% Kundeklubb rabatt hos CircleK eller 10% strømkunde rabatt hos Bilkraft er egentlig ikke verdt noen ting i dag.

Dette er jeg ikke helt enig i.
For de av oss som ikke bruker hurtiglading så ofte så synes jeg den gode gamle NAF RFiD brikka kombinert NAF kredittkort og med registrering hos operatørene gir en helt grei rabatt uten å måtte binde oss opp med måneds- eller års-avtaler.

Jeg lader stort sett hos Cirkle K og Eviny, og oppnår da hos begge disse to 25% rabatt på pumpeprisene.
De få gangene jeg kjører i Sverige og Danmark bruker jeg Tesla ladestasjoner, og får da også 15% rabatt der gjennom NAF kortet.


Og ja da - jeg forstår at det er dyrt å tegne NAF abonnement for å få denne laderabatten, men det er ikke derfor jeg er NAF medlem.

Men at veiledende pumpeprisen er alt for høye er jeg helt enig i. Jeg kan bare ikke forstå at det lønner seg å la all denne investeringen i ladestasjoner stå ubrukt hele natten for eksempel, i stedet for å selge strøm til reduserte priser da.

Mvh
Hugo

Det er lov å være uenig.

Ut fra mine regnestykker vil det gjerne lønne seg med gratis ordningene om man lader ute 4-6 ganger i året. Det kommer jo an på den enkeltes behov.
Et abonnement er en kost på 1500-2000kr i året bare å ha det.

Jeg kan pr i dag forsvare å ikke ha abonnement for jeg lader 99,9% hjemme.
Men, jeg har kjøpt ny elbil med betydelig økt rekkevidde nå nettopp og i år kan det være jeg blir å ha flere langturer i år, jeg skal mest sannsynlig kjøre Stavanger - Trondheim til våren f.eks. så jeg begynte å se ett på hva som lønner seg.

Folk må jo se hva de har behov for.

Slik det er nå er det jo dyrere pr mil å kjøre elbil enn fossilbil uten avtale.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 15:32
Jeg kan pr i dag forsvare å ikke ha abonnement for jeg lader 99,9% hjemme.
Ladet over 2MWh på DC i fjor, så har ikke problemer med å forsvare abonnement...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 15:51
Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 15:32
Jeg kan pr i dag forsvare å ikke ha abonnement for jeg lader 99,9% hjemme.
Ladet over 2MWh på DC i fjor, så har ikke problemer med å forsvare abonnement...

Jeg har ikke ladet ute mer enn 5 ganger på 2+år, 4 av de var på 11Kw lader :)
Men nå har jeg en bil jeg nok blir å bruke på mer langturer så behovet vil endre seg.
Jeg vurderer å ta Skoda Powerpass for da får jeg ok priser på AC/DC lading og god pris på Ionity lading.
Jeg ladet totalt 1,7Mw hjemme i 2022, blir nok mer i år siden den nye bilen bruker litt mer strøm og blir brukt annerledes.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

#20
Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 17:28
Jeg ladet totalt 1,7Mw hjemme i 2022, blir nok mer i år siden den nye bilen bruker litt mer strøm og blir brukt annerledes.
Vi kjører nok litt mere. 2MWh lading var bare en fjerdedel av forbruket på en av to kjøretøy. Lading på I-Pacen vi hadde frem til april i fjor var ikke med. Var nok en 700-800kWh der og. Vi kjører mellom 50 og 60k i året, med ca 25% DC lading.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil S

Sitat fra: turfsurf på søndag 08. januar 2023, klokken 18:31
Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 17:28
Jeg ladet totalt 1,7Mw hjemme i 2022, blir nok mer i år siden den nye bilen bruker litt mer strøm og blir brukt annerledes.
Vi kjører nok litt mere. 2MW lading var bare en fjerdedel av forbruket på en av to kjøretøy. Lading på I-Pacen vi hadde frem til april i fjor var ikke med. Var nok en 700-800kWh der og. Vi kjører mellom 50 og 60k i året, med ca 25% DC lading.

Jeg hadde en i3, den går billig, gått mye på 14-16kw/100km, i fjor ble det vel en 10.000km på den.
Har en fossil veteranbil og en MC i tillegg så sprer kjørelengden min utover 3 kjøretøy.
Ser Enyaq'en er værre å få under 20kw/100km nå på denne tiden av året, heldigvis mildt i Stavanger, men regner med jeg fort dobler hjemmeladingen og at sjansen for bortelading er større.
Jeg vurderer derfor å få meg Skoda Powerpass, har en Ionity mellom hjem og jobb, så den kan man fort få bruk for, men den har bare 4 ladere og er ofte full fordi alle Taxiene lader der.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

sjokomelk

Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 17:28
Jeg ladet totalt 1,7Mw hjemme i 2022
Jeg trodde ikke MEB-bilene klarte mer enn 150kW jeg. 1700kW er jo ganske hissig effekt. De kraftigste hurtigladerne for personbiler er vel på 350kW i dag. Hvordan har du fått til dette?

Eller mente du 1700kWh som er en mengde energi, og ikke 1700kW som er effekt?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Svk

de fleste ladere rundt om er 50kW, er det sånn at ingen vil bruke disse siden de fleste biler klarer 70-100Kw hurtiglading?

RJK

Sitat fra: Svk på mandag 09. januar 2023, klokken 08:53
de fleste ladere rundt om er 50kW, er det sånn at ingen vil bruke disse siden de fleste biler klarer 70-100Kw hurtiglading?
Prisforskjellen, om det er noen, er så liten at det i stor grad er tiden man bruker for å lade, som avgjør. Ihvertfall for min del. Men er jo noen som sier de bevisst velger disse om de finnes, og de skal kombinere lading og en matbit, da lynlading går for fort for dem i de tilfellene.

Min bil lader ikke raskere enn at jeg vil spare hvert et minutt jeg kan, og jeg rekker da fremdeles et fullt måltid med dessert om det frister. Fra ca 10-80 % bruker jeg ca 55 minutter, på en 50 kW lader må jeg sette av 75 minutter, så differansen er 20+ minutter.

Så da er det ikke tvil om hva jeg foretrekker, det blir lynlader hver eneste gang. Spesielt siden jeg bortimot aldri tar pauser før det er på tide å fylle opp, og derved har lav SoC..
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

husker sist jeg hadde elbil(2015) da betalte en 100kr pr lading.

finnes det en Tråd her inne med bilder av ladestasjonene og fasiliteter rundt?
husker shell/cirkle-k hadde en annonse på VG for litt siden med reklame for ladestasjon som så innbydernes ut...
ser ut som hurtigladeprisene fortsatt er høyt i kurs. Hybriden min bruker 0,4-0,6.
så for øyeblikket så er den rimeligere på langtur, men orker jo ikke å kjøre gammel toyota på lengre turer. så betler det det koster. men mer/bedre destinasjonslade steder hadde vært topp. ser det er en destinasjonslade tråd her inne. men den er det lite aktivitet i...

Svk

Ser ut som E.ON har greie priser. 5.10 om en er medlem. De fleste ladere er østover

Egil S

Sitat fra: sjokomelk på søndag 08. januar 2023, klokken 21:56
Sitat fra: Egil S på søndag 08. januar 2023, klokken 17:28
Jeg ladet totalt 1,7Mw hjemme i 2022
Jeg trodde ikke MEB-bilene klarte mer enn 150kW jeg. 1700kW er jo ganske hissig effekt. De kraftigste hurtigladerne for personbiler er vel på 350kW i dag. Hvordan har du fått til dette?

Eller mente du 1700kWh som er en mengde energi, og ikke 1700kW som er effekt?

Mengde energi, jeg ladet 1700Kwh inn på elbilbatteriet på i3'n i fjor, 1,7Kwh :) My bad, liten "kommafeil" der, blingset nok på turfsurf's sin 2Mwh kommentar som jeg svarte på :)

MEB bilene har med software 3.1 maks ladeeffekt på 135Kw, og den peaker på 170Kw i starten på ladekurven.
Det kan se ut som VW planlegger å øke denne til 170Kw i software 3.3 for MEB bilene, noe som kanskje betyr at man vil komme noe over 200Kw under ideelle forhold ved lav SoC, da begynner det å ligne på noe.

Sitat fra: Svk på mandag 09. januar 2023, klokken 13:17
Ser ut som E.ON har greie priser. 5.10 om en er medlem. De fleste ladere er østover

Hva koster medlemsskap da?
5.10Kw er på høyde med de andre abonnementene.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Svk


Trekkoppbil

Sitat fra: Egil S på mandag 02. januar 2023, klokken 22:39
22kw 5,25kr = 10,50kr mila
50kw 6,81kr = 13,62kr mila
Disse talla kan ikke stemme med hverandre.
Om du betaler 5,25kr for AC, eller 6,81kr for DC, så blir det ikke så store prisforskjellen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA