Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil bilprodusentene komme med kampanjer på nyåret?

Startet av vinterdekk, mandag 26. desember 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

vinterdekk

Engangsavgift og moms vil gjøre mange familiebiler med firhjulstrekk en god del dyrere fra januar. Noen som tør spå om produsentene vil komme med nye utstyrsgrader som er tilpasset momsgrensen. Eller vil noen produsenter starte en vinterhjulkampanje for å sukre avgiftspillen?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Tviler på det kommer noe på de mest populære modellene som er lang ventetid på, mulig man får rabatt på de mer ugunstige modellene som Aryia med 2wd og id4 2wd, ser f.eks gumpen slenger med vinterhjul på id4 pro på bestilling innen 31 desember

https://grenland.volkswagen.no/lokalkampanje/id.4/
Model 3 2019 LR Rwd

jlan

Jeg vil tro at ihvertfall Tesla Model Y RWD kommer ned i pris. I Nederland koster den ca. 450000 + moms . Billigere enn Model 3 RWD.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

vinterdekk

Har vel fått ett delvis svar på åpningspørsmålet i dag. VW ID 4/5 får visst rundt 5% prisøkning i januar i følge selger jeg har vært i kontakt med, samt noen på Facebook gruppe forteller om det samme. Kombinert med regjeringens moms og vektavgift blir det dobbelt (trippelt?) opp. De som fikk utlevert en GTX i 2022 har gjort ett godt kjøp. Men samtidig ligger ID bilene i utgangspunktet høyt oppe på registreringsstatistikken, så det vil vise seg om konkurrentene følger etter.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

#4
Sitat fra: jlan på fredag 30. desember 2022, klokken 16:15
Jeg vil tro at ihvertfall Tesla Model Y RWD kommer ned i pris. I Nederland koster den ca. 450000 + moms . Billigere enn Model 3 RWD.

Jeg tror mange, og meg inkludert, kunne revurdert behovet for f.eks. 4x4 om Tesla Model Y RWD kom godt under momsgrensen. Det er jo en veldig konkurransedyktig pakke Tesla har i Nederland.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Radial

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 31. desember 2022, klokken 13:26
Sitat fra: jlan på fredag 30. desember 2022, klokken 16:15
Jeg vil tro at ihvertfall Tesla Model Y RWD kommer ned i pris. I Nederland koster den ca. 450000 + moms . Billigere enn Model 3 RWD.

Jeg tror mange, og meg inkludert, kunne revurdert behovet for f.eks. 4x4 om Tesla Model Y RWD kom godt under momsgrensen. Det er jo en veldig konkurransedyktig pakke Tesla har i Nederland.

RWD har "alt" man trenger, selv hengerfeste er inkludert, mangler bare 4x4.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vinterdekk

Tesla har oppdatert konfiguratoren med moms og vektavg. MY RWD koster nå 591K NOK. Skjermbildet under er fra konfigurator hos Tesla.

Fikk tilfeldigvis bestilt ID.4 før januar-prisøkningen på 5% fra VW. Så da er det bare å vente på bil.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

vinterdekk

Nissan Ariya har fått oppdatert prisene. Skjermdump under.

Det slår meg at det har blitt mye vanskeligere å sammenligne priser nå som at det er variabel moms og vektavg., avhengig av tilleggsutstyr og hvor mye prisen går samlet over 500K.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Bondeknøl

Tesla har i hvertfall satt ned prisen kraftig i dag. Tesla model Y gikk ned over hundre tusen på bakhjulstrekt modell. Den ender vel på ca 430 000 levert i denne eller neste måned. Nå må vel andre følge etter?

ToWalkOrDrive

#9
Sitat fra: Bondeknøl på fredag 13. januar 2023, klokken 09:23
Tesla har i hvertfall satt ned prisen kraftig i dag. Tesla model Y gikk ned over hundre tusen på bakhjulstrekt modell. Den ender vel på ca 430 000 levert i denne eller neste måned. Nå må vel andre følge etter?

Ja, ikke lett å si hva de andre gjør. Er kanskje noen som følger etter. Veldig mye bil for 432.000 inkl hengerfeste osv...selv om jeg ville valgt LR som kommer på rett over 500.000 inkl alle avgifter.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Ja - dette kan bli spennende for alle oss andre som ikke skal ha Tesla også

ALLE prisene gikk opp ved nyttår....men Tesla snudde det hele på hodet.
Nå må de andre følge etter......

1317142119

Enig. Denne prisdumpingen fra Tesla kommer oss alle til gode. Jeg håper alle som ikke er merkelojale handler nybil av Tesla, for å presse prisene ned hos konkurrentene også. F.eks. kan jeg velge mellom en Tesla Model Y Long Range til såvidt over 500k, mens jeg må ut med nesten 700k for en iX1 FC med 100 km kortere rekkevidde. Man må jo være kjukk i huet for å legge inn en bestilling på sistnevnte nå (ikke fall i fristelsen for å tro at man betaler for såkalt premium på innstegsmodellene hos noen av de 2 tyske premiummerkene).

vinterdekk

Da er det bare å vente på svar fra produsentene som har familiebil modeller med AWD, som konkurrerer med Model Y.  ;)

Kia EV6, Hyundai Ioniq 5/6, Ford/Mustang Mach-e, Skoda Enyaq, VW ID.4/5, Audi..

https://www.motor.no/aktuelt/tror-teslas-nye-priser-gir-kollaps-i-bruktmarkedet/240764

(Jeg håper naturligvis på redusert pris på min VW ID.4..)
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Egil S

#13
Jeg tror Tesla har større marginer enn de europeiske produsentene.
De kutter jo kosten på det meste (som gjerne gir ut over kvaliteten), har fabrikker i lavkostland og har nok et stort fortrinn på de som kun produserer biler i Europa.

Jeg tror det blir vanskelig for de Europeiske produsentene å senke prisene så mye, de har nok ganske lite marginer med tanke på situasjonen i Europa nå med konflikt og energikrise, samt "chip" situasjonen i Kina.

Så er spørsmålet hva marginer de norske importørene har. Jeg tviler på bilene får en prisreduksjon på mer enn 50-100% av de nye avgiftene. M.a.o samme pris som de som fikk bil i Desember betalte i beste fall.

Hva de Koreanske, Japanske og Kinesiske kan får til blir interessant, de har jo kun "chip-krisen" å tenke på, de har ikke energi krise eller en pågående millitærkonflikt.
De har gjerne større marginer å svare med enn de Europeiske merkene, så her kan vi kanskje tenkes å se reduksjon på hele momsen og kanskje litt mer.
Kina kan kanskje tenkes å fordelsbehandle egne merker med tanke på chip-krisen slik at de er de eneste som kan levere biler raskt med høyt utstyrsnivå.

Skal bli spennende å se, det er sikkert.

De som har kjøpt biler på spekulasjon, som de fikk før jul og har ute for salg nå sover nok dårlig om dagen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

geear

Sitat fra: Egil S på søndag 15. januar 2023, klokken 19:17
Jeg tror Tesla har større marginer enn de europeiske produsentene.
De kutter jo kosten på det meste (som gjerne gir ut over kvaliteten), har fabrikker i lavkostland og har nok et stort fortrinn på de som kun produserer biler i Europa.

Jeg tror det blir vanskelig for de Europeiske produsentene å senke prisene så mye, de har nok ganske lite marginer med tanke på situasjonen i Europa nå med konflikt og energikrise, samt "chip" situasjonen i Kina.
Hvilke fabrikker er det du refererer til, egentlig?

Tesla har totalt fem fabrikker som produserer biler eller komponenter til biler, og tre av de er i USA: Fremont, Nevada og Texas, én er i Kina (Shanghai) og den siste er i Tyskland (Berlin). Vi kan være enig i at Kina er lavkostland, men fire av fem fabrikker er ikke der, og Tesla har så langt vært de mest amerikanske av alle "amerikanske" biler (flest made in USA-deler, mens Ford osv sikkert er mer meksikansk enn noe annet). Er ikke alle BMW iX3 made in China? Alle Polestar er vel også made in China? Dette er bilprodusenter som har holdt på i hundre år og burde ha alle muligheter til å knuse Tesla på produksjonskostnader. Mange av de "europeiske" bruker også fellesplattformer som har enormt høye produksjonsantall, og burde igjen gi rom for lavere kostnader enn Tesla (større serier gir lavere kost).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA