Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil bilprodusentene komme med kampanjer på nyåret?

Startet av vinterdekk, mandag 26. desember 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

Egil S

Virker som de fleste modell 3 og Y til det Norske markedet kom fra Kina, nå er vel den Tyske relativt nylig startet opp. Modell S lages vel bare i USA, hvor X lages vet jeg ikke.

Europa har nok endel høyere kostnader enn USA fabrikkene også, bare lønnskostnadene til de europeiske fabrikkene til VAG, BMW, MB, Volvo/Polestar, Opel, Ford osv er høyere enn både USA og Kina. Jeg vil anta Teslas Tyske fabrikk er den desidert dyreste fabrikken i drift, men klart produserer man billigere andre steder kan jo de subsidiere den dyreste.

Mange europeiske produsenter får jo også mye deler fra Europa, samme situasjon som over, Skoda bl.a. sleit jo voldsomt da deres hovedleverandør av ledningsnett til bilene lå i Ukraina, noe som ble problematisk tilbake i februar i fjor.

Nå lager vel de Koreanske og Japanske merkene det aller meste selv, men de er nok avhengig av endel råvarer og halvfabrikata fra Kina. Begge de landene har et ganske annet lønns og kostnadsnivå enn Kina og er fullt på høyde med USA, kanskje dyrere. Er noen år siden jeg var der borte nå, men Korea hadde lønninger som ikke sto så langt unna Norske i mange bransjer for 8-10 år siden, lønninger på 350.000++kr var ikke unormalt for en arbeider i 2014.
Kina derimot opererte med årslønninger på nivå med Norske månedslønninger for 15år siden, det var spesielt å høre i 2009 at mange arbeidere hadde 3500kr i månedslønn, det har nok blitt bedre, men neppe så veldig mye.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Spørs hvor lenge Tesla klarer å holde så lave priser, kanskje, før verdens høye inflasjon spiser opp alle marginene. Ser at Litiumen og blir dyrere for Tesla. Før hadde de fastpris....nå går de over til markedspris...
Tesla Model Y                         2021-

Lars C. Krogenæs

Så lenge Tesla går med overskudd, er det viktigere for tesla å øke volumet, enn å øke fortjenesten per bil. Tesla har de laveste enhetskostnadene per bil, så de har mye mer å gå på enn alle de andre.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

ToWalkOrDrive

#18
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 26. januar 2023, klokken 12:05
Så lenge Tesla går med overskudd, er det viktigere for tesla å øke volumet, enn å øke fortjenesten per bil. Tesla har de laveste enhetskostnadene per bil, så de har mye mer å gå på enn alle de andre.

Ja, men i snitt så koster det visst $39393 å lage en Tesla Model Y, og hvis Litiumen skal opp i pris så vil jo dette tallet sannsynligvis øke. På den annen side så får jo Tesla solgt mer FSD, lading og EAP når de selger flere biler, så da kan de klare seg uten å øke prisene for mye. Kan virke som de har justert prisene opp igjen med $500 i USA etter den massive reduksjonen?  (hvis jeg forstår artiklene riktig):
https://www.notebookcheck.net/Model-Y-price-creeping-back-up-as-it-costs-Tesla-less-than-US-40-000-to-make.684713.0.html

https://insideevs.com/news/632858/tesla-model-y-long-range-price-increase/
Tesla Model Y                         2021-

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Sitat fra: arthur på fredag 27. januar 2023, klokken 08:32
https://www.elbil24.no/nyheter/varsler-prisokning/78329633

Ja, ser ut til at Elbil24 varsler det som sto i de amerikanske avisene for noen dager siden.

Ser for øvrig at til og med NAF sin "senior kommunikasjonsrådgiver" går ut og kaller Tesla Model Y et kupp, og at prisen de skal ha kommer til å gå opp igjen. Ganske bastante meninger fra NAF der, selv om jeg er enig. Nå har for øvrig Tesla mål om å lage og selge 2 millioner biler i 2023, som er en massiv økning, men hvis folk går mer og mer over fra bensin rundt i verden så er det jo ikke så mange.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Siden prisen på enkelte Tesla modeller har ligget lavere tidligere enn etter prisjustering i januar så har nok Musk mer å gå på. Tar han et nytt prisstunt senere i år så kan konkurrentene snart gi opp visse markeder. Ikke bra for oss hvis en, eller noen få får prismonopol
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Electric cars in Norway

SitatSiden prisen på enkelte Tesla modeller har ligget lavere tidligere enn etter prisjustering i januar så har nok Musk mer å gå på

Ser den :+1: men har ikke alt blitt dyrere også? Så kan det sammen lignes med tidligere? Jeg vet ikke.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Moas på fredag 27. januar 2023, klokken 09:26
Siden prisen på enkelte Tesla modeller har ligget lavere tidligere enn etter prisjustering i januar så har nok Musk mer å gå på. Tar han et nytt prisstunt senere i år så kan konkurrentene snart gi opp visse markeder. Ikke bra for oss hvis en, eller noen få får prismonopol

Model Y har i hvert fall aldri vært billigere enn nå. Nå får en hengerfeste inkludert i bilprisen, og ferdig registrert får du en Model Y Standard Range 2WD for 432.000. Det er i stor grad Knock Out på konkurrentene for kunder som ikke har hatforhold til Tesla.  I Stavanger er det nå ventetid på å få prøvekjøre, samt at Tesla har varslet til de som snakket med Tesla i går, at om ikke lenge så kan ventetiden strekke seg til juni. Men bestiller en nå står det februar-mars.

Musk sier og at man kan forvente flere prisøkninger pga økt etterspørsel.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

SitatModel Y har i hvert fall aldri vært billigere enn nå

Ja, det er helt sikkert. Myyyye bil for pengene.

hELgenen

Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 20:41
Sitat fra: Egil S på søndag 15. januar 2023, klokken 19:17
Jeg tror Tesla har større marginer enn de europeiske produsentene.
De kutter jo kosten på det meste (som gjerne gir ut over kvaliteten), har fabrikker i lavkostland og har nok et stort fortrinn på de som kun produserer biler i Europa.

Jeg tror det blir vanskelig for de Europeiske produsentene å senke prisene så mye, de har nok ganske lite marginer med tanke på situasjonen i Europa nå med konflikt og energikrise, samt "chip" situasjonen i Kina.
Hvilke fabrikker er det du refererer til, egentlig?

Tesla har totalt fem fabrikker som produserer biler eller komponenter til biler, og tre av de er i USA: Fremont, Nevada og Texas, én er i Kina (Shanghai) og den siste er i Tyskland (Berlin). Vi kan være enig i at Kina er lavkostland, men fire av fem fabrikker er ikke der, og Tesla har så langt vært de mest amerikanske av alle "amerikanske" biler (flest made in USA-deler, mens Ford osv sikkert er mer meksikansk enn noe annet). Er ikke alle BMW iX3 made in China? Alle Polestar er vel også made in China? Dette er bilprodusenter som har holdt på i hundre år og burde ha alle muligheter til å knuse Tesla på produksjonskostnader. Mange av de "europeiske" bruker også fellesplattformer som har enormt høye produksjonsantall, og burde igjen gi rom for lavere kostnader enn Tesla (større serier gir lavere kost).

Litt overrasket over at Polestar ikke har kommet med lavere priser når de annonserte faceliften på P2.
Jeg tror uansett at Kina bilene kan konkurrere på pris fremover.

Daniel_0007

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. januar 2023, klokken 12:32
Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 20:41
Sitat fra: Egil S på søndag 15. januar 2023, klokken 19:17
Jeg tror Tesla har større marginer enn de europeiske produsentene.
De kutter jo kosten på det meste (som gjerne gir ut over kvaliteten), har fabrikker i lavkostland og har nok et stort fortrinn på de som kun produserer biler i Europa.

Jeg tror det blir vanskelig for de Europeiske produsentene å senke prisene så mye, de har nok ganske lite marginer med tanke på situasjonen i Europa nå med konflikt og energikrise, samt "chip" situasjonen i Kina.
Hvilke fabrikker er det du refererer til, egentlig?

Tesla har totalt fem fabrikker som produserer biler eller komponenter til biler, og tre av de er i USA: Fremont, Nevada og Texas, én er i Kina (Shanghai) og den siste er i Tyskland (Berlin). Vi kan være enig i at Kina er lavkostland, men fire av fem fabrikker er ikke der, og Tesla har så langt vært de mest amerikanske av alle "amerikanske" biler (flest made in USA-deler, mens Ford osv sikkert er mer meksikansk enn noe annet). Er ikke alle BMW iX3 made in China? Alle Polestar er vel også made in China? Dette er bilprodusenter som har holdt på i hundre år og burde ha alle muligheter til å knuse Tesla på produksjonskostnader. Mange av de "europeiske" bruker også fellesplattformer som har enormt høye produksjonsantall, og burde igjen gi rom for lavere kostnader enn Tesla (større serier gir lavere kost).

Litt overrasket over at Polestar ikke har kommet med lavere priser når de annonserte faceliften på P2.
Jeg tror uansett at Kina bilene kan konkurrere på pris fremover.

Tror ikke polestar har så store marginer at de kan senke prisen, ja den bygges i Kina men er på en plattform egentlig ment for fosil biler, tror og at de ikke ønsker at den blir for billig heller, husk at modergruppen skal komme med egen bil på elbil plattform som skal være rimeligere kalt geely geometry c
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 29. januar 2023, klokken 14:05
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. januar 2023, klokken 12:32
Sitat fra: geear på mandag 16. januar 2023, klokken 20:41
Sitat fra: Egil S på søndag 15. januar 2023, klokken 19:17
Jeg tror Tesla har større marginer enn de europeiske produsentene.
De kutter jo kosten på det meste (som gjerne gir ut over kvaliteten), har fabrikker i lavkostland og har nok et stort fortrinn på de som kun produserer biler i Europa.

Jeg tror det blir vanskelig for de Europeiske produsentene å senke prisene så mye, de har nok ganske lite marginer med tanke på situasjonen i Europa nå med konflikt og energikrise, samt "chip" situasjonen i Kina.
Hvilke fabrikker er det du refererer til, egentlig?

Tesla har totalt fem fabrikker som produserer biler eller komponenter til biler, og tre av de er i USA: Fremont, Nevada og Texas, én er i Kina (Shanghai) og den siste er i Tyskland (Berlin). Vi kan være enig i at Kina er lavkostland, men fire av fem fabrikker er ikke der, og Tesla har så langt vært de mest amerikanske av alle "amerikanske" biler (flest made in USA-deler, mens Ford osv sikkert er mer meksikansk enn noe annet). Er ikke alle BMW iX3 made in China? Alle Polestar er vel også made in China? Dette er bilprodusenter som har holdt på i hundre år og burde ha alle muligheter til å knuse Tesla på produksjonskostnader. Mange av de "europeiske" bruker også fellesplattformer som har enormt høye produksjonsantall, og burde igjen gi rom for lavere kostnader enn Tesla (større serier gir lavere kost).

Litt overrasket over at Polestar ikke har kommet med lavere priser når de annonserte faceliften på P2.
Jeg tror uansett at Kina bilene kan konkurrere på pris fremover.

Tror ikke polestar har så store marginer at de kan senke prisen, ja den bygges i Kina men er på en plattform egentlig ment for fosil biler, tror og at de ikke ønsker at den blir for billig heller, husk at modergruppen skal komme med egen bil på elbil plattform som skal være rimeligere kalt geely geometry c

Det er fryktelig dyrt å designe en bil og få produksjonen opp og gå. For 2022 var Polestars mål å produsere 50.000 biler, mens Tesla laget vel ca 1.400.000 biler i 2022, og har mål om 2 millioner i 2023. Så det tar nok tid før Polestar er helt oppe og konkurrerer på kostnader bare av den grunnen. Tesla har vel og fått mye skryt på hvordan de har automatisert produksjonen med bruk av roboter. Faren når en videreutvikler produksjonsmåter (ref Polestar) er at en bærer på en del tung bagasje og sannheter som er vanskelig å riste av. 
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Trådstarter spør om det vil komme kampanjer....  Ja det er helt sikkert for det meldes om sirup stemning inne i de fleste bilbutikker om dagen. Ofte er det flere selgere bak deskene enn det er kunder i butikkene.

Ser BNH er ute med kampanje allerede og andre gir fastrente lån med veldig lav rente og andre har svært gunstige leasing avtaler...

Dette kalles dyrtid....og boligrenta skal videre opp....

Fra BNH under og bilde.... De sliter nok de også...

https://www.bnh.no/storkampanjer/elektriske-dager/


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA