Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil bilprodusentene komme med kampanjer på nyåret?

Startet av vinterdekk, mandag 26. desember 2022, klokken 16:11

« forrige - neste »

Daniel_0007

Huyndai har lansert en rimeligere versjon av ioniq 5
Men klarer ikke helt å se hva som er forskjellen mot premium, ser bla head up display er borte.

https://www.tv2.no/broom/ny-modell-blir-45000-kroner-billigere/15706906/
Model 3 2019 LR Rwd

E-Trond

Polestar kjører nå en lagerbilkampanje.

Bestill en leveringsklar Polestar 2 i dag og spar opptil kr 82 750* på 2023-utgaven med kostnadsfrie tilvalg som Pilot lite-pakken, valgfri lakkfarge og valgfrie vinterhjul.

https://www.polestar.com/no/preconfigured-cars/
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. mai 2023, klokken 13:06Huyndai har lansert en rimeligere versjon av ioniq 5
Men klarer ikke helt å se hva som er forskjellen mot premium, ser bla head up display er borte.

https://www.tv2.no/broom/ny-modell-blir-45000-kroner-billigere/15706906/

Ser at nesten alle mediene ikke sier hva du faktisk går glipp av. Kudos til Tek.no, som faktisk har gjort en journalistisk innsats og funnet ut differansen.

Hva går du glipp av, da? Først og fremst vil nok en del savne skinnsetene fra Ioniq 5 Premium. Advanced-versjonen kommer nemlig bare med stoffseter, og du får heller ikke «relax»-funksjonen som Ioniq 5 har vært kjent for.

Setene er heller ikke ventilerte, kun oppvarmede, og baksetene er ikke elektrisk justerbare. Lyktene er også noe enklere, du får ikke Bose-anlegg og ikke headup-display, for å nevne noe. Den flyttbare midtkonsollen er også forbeholdt Premium-nivået - og totalt sett fremstår «kuttene» ganske betydelige sett opp mot besparelsen.

Du får imidlertid fortsatt Hyundais «Highway Driving Assist II», med filholder og adaptiv cruisekontroll, du får laminerte vinduer og tilhørende lavt støynivå, varmepumpe og elektrisk bakluke.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

ToWalk.... :+1: enig kudos til Tek.

Det selges nesten ikke nye elbiler om dagen - bare Tesla selger biler nå om dagen og det har jo stor andal av markedet. Ekspertene ber folk vente med å kjøpe ny elbil nå.... for det vil komme enda bedre nybilpriser over sommeren....  Hør på mil etter mil podden siste episode der sier de dette...

hELgenen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 02. mai 2023, klokken 15:53Hva går du glipp av, da? Først og fremst vil nok en del savne skinnsetene fra Ioniq 5 Premium. Advanced-versjonen kommer nemlig bare med stoffseter, og du får heller ikke «relax»-funksjonen som Ioniq 5 har vært kjent for.

Setene er heller ikke ventilerte, kun oppvarmede, og baksetene er ikke elektrisk justerbare. Lyktene er også noe enklere, du får ikke Bose-anlegg og ikke headup-display, for å nevne noe. Den flyttbare midtkonsollen er også forbeholdt Premium-nivået - og totalt sett fremstår «kuttene» ganske betydelige sett opp mot besparelsen.

Du får imidlertid fortsatt Hyundais «Highway Driving Assist II», med filholder og adaptiv cruisekontroll, du får laminerte vinduer og tilhørende lavt støynivå, varmepumpe og elektrisk bakluke.


Ser jo ut som en bedre versjon for de av oss som setter pris på mer praktiske egenskaper og færre feilmuligheter . Skinnseter har en lei tendens til å aldri å bli perfekt mhp varme/kulde selv om de har varme/kjøling. Sitter bedre i stoffseter og de er alltid perfekte mhp varme eller kulde uten at man trenger å tappe 12V batteriet...

Elektriske bakseter er bare en kilde til flere feil - og hvor ofte trenger man disse?
Bose anlegget betyr nada for oss som ikke er opptatt av lyd - men et minus for de som er glad i god lyd.

Lyktene er et reellt minus for alle fordi de fleste/alle vil vel ha de beste pga sikkerheten de gir?
Head Up display har jeg på dagens bil - men bruker det aldri fordi det faktisk forstyrrer sikten fremover.
Flyttbar midtkonsoll - ja det kan nok være kjekt i noen tilfeller....så et lite minus her også

I sum så synes jeg personlig at det var lite minus her og absolutt noe jeg gladelig gir slipp
på for prisen som nevnt i artikkelen. Tek journalisten er kanskje opptatt av å fremsnakke utstyr uansett da det
gir større avanse for Huyndai? Uansett - feiende flott at man nå kan velge litt annerledes og slippe litt rimeligere unna - dog fortsatt ganske stiv pris.....


vinterdekk

#35
Fra 481 km WLTP med AWD og rask ladehastighet og potensielt noe bedre nyttelast (enn 290 kilogram) gjør Advanced interessant i prisbildet nå.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 02. mai 2023, klokken 17:19Fra 481 km WLTP med AWD og rask ladehastighet og potensielt noe bedre nyttelast (enn 290 kilogram) gjør Advanced interessant i prisbildet nå.

Fortsatt dyrere enn model y, de burde selge 58kwh versjonen rwd i Norge i advance til rundt 400k.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

SitatSkinnseter har en lei tendens til å aldri å bli perfekt mhp varme/kulde selv om de har varme/kjøling. Sitter bedre i stoffseter og de er alltid perfekte mhp varme eller kulde uten at man trenger å tappe 12V batteriet...

Hmmm er du sikker på dette? Jeg mener da skinnseter med varme/kulde er gull! Og de gir merverdi ved salg også... og holder seg penere over tid enn disse stoffsetene som gjerne blir litt møkkete her og der...hvertfall min erfaring da.... men det sier kansje mer om meg  ;D

vinterdekk

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 02. mai 2023, klokken 17:37
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 02. mai 2023, klokken 17:19Fra 481 km WLTP med AWD og rask ladehastighet og potensielt noe bedre nyttelast (enn 290 kilogram) gjør Advanced interessant i prisbildet nå.

Fortsatt dyrere enn model y, de burde selge 58kwh versjonen rwd i Norge i advance til rundt 400k.
Om jeg skal gjette på noe, så tror jeg Hyundai tenker at Advanced med større batteri vil selge bedre, og at det blir mulig å lagerføre biler med kort leveringstid.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Øyvind.h

Å kutte utstyr kan vel strengt talt ikke kalles en kampanje, men heller tilgjengelighet på en mer sparsommelig utstyrt modell.

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. mai 2023, klokken 17:50Hmmm er du sikker på dette? Jeg mener da skinnseter med varme/kulde er gull!
Skinnseter med varme og avkjøling er veldig behagelig :) Alltid varme seter på vinteren, og svale på sommeren :)
Jeg har stoffseter nå, og de er gode å sitte i. Men det er et steg opp med oppvarmede og ventilerte seter. Skinnseter uten ventilering blir litt halvveis.

For øvrig var premium-setene i Ioniq 5 gode. Kjørte opp benstøtten på langtur og satt veldig behagelig! En del biler har ganske kort sittepute (blant annet Ariya`en, og Model Y). Det er ikke så komfortabelt på lengre turer.
Head-up var bra, hadde ne god del innhold og flere justeringsmuligheter mtp plassering og intensitet. Veldig bra! Men augmented reality slo jeg av, for den la på markør på biler foran som var forstyrrende og uten verdi.
Når det er sagt har Ioniq 5 en relativt god skjerm foran rattet, så mangelen på head-up er ingen krise.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Electric cars in Norway på tirsdag 02. mai 2023, klokken 17:50
SitatSkinnseter har en lei tendens til å aldri å bli perfekt mhp varme/kulde selv om de har varme/kjøling. Sitter bedre i stoffseter og de er alltid perfekte mhp varme eller kulde uten at man trenger å tappe 12V batteriet...

Hmmm er du sikker på dette? Jeg mener da skinnseter med varme/kulde er gull! Og de gir merverdi ved salg også... og holder seg penere over tid enn disse stoffsetene som gjerne blir litt møkkete her og der...hvertfall min erfaring da.... men det sier kansje mer om meg  ;D

Ja - jeg er sikker - og jeg vil jo anta at de som velger skinnseter også er sikre i sin sak - så det handler nok mye om preferanser også.

Min erfaring med skinnseter er at de er kalde å sette seg ned i om vinteren - ja du får varme i dem med setevarme, men det tar gjerne flere minutter
Det samme med kjølingen. Har bilen stått i sola og setene er glovarme - vel så merker en jo det når en setter seg ned. Mhp Stoff er det store forskjeller på dette akkurat som det er en del forskjeller på skinn.
Skinn er lett å holde rent- men det er lettere å få en skade i dette enn f.eks stoff - gitt at man har skikkelige kvalitetsseter av stoff. Noen stoffseter er også ekstremt lett å holde rene - så det varierer også en del her.
Men jeg synes gode,faste stoffseter holder seg bedre over tid, og takler varme og kulde generelt bedre enn skinnseter

Derimot liker jeg ikke stoffseter av typen "lodden" tekstur - da blir det bare ofte fort møkkete og slitt.......


Radial

Hadde feks Model Y vært mulig å velge med alkantara eller pene stoffseter, hadde det vært en no-brainer.

Kan ikke si jeg er så glad i skai midtsommers.
Vinterstid går det greit, siden det er varme.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Radial på tirsdag 02. mai 2023, klokken 20:35Hadde feks Model Y vært mulig å velge med alkantara eller pene stoffseter, hadde det vært en no-brainer.

Kan ikke si jeg er så glad i skai midtsommers.
Vinterstid går det greit, siden det er varme.

"Skinn"-setene til Model Y er i hvert fall veldig lette å holde rene. Er vel et slags båt-materiale. Er veldig sjeldent jeg har slitt pga mangel på ventilasjon, og om vknteren gjør jo forvarmingen de passe lunkne på veldig kort tid.

Hva om en søler nedi ventilerte seter - har en et problem da? Cola? Kan selvfølgelig la være å spy baki der...

Et godt lydanlegg er veldig viktig for meg...sånn angående "mindre bil-tilbudet" til Hyundai. Det er også gode lys og elektriske bakseter for ungdommen der bak på tur.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

Ford setter ned prisen på Mustang Mach-e Standard Range RWD/AWD i USA, introduserer LFP batteri i disse. Økt produksjon i 2023. Montro om dette vil merkes her? https://insideevs.com/news/665115/ford-mustang-mach-e-back-more-range-power-higher-prices/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på onsdag 03. mai 2023, klokken 03:05Ford setter ned prisen på Mustang Mach-e Standard Range RWD/AWD i USA, introduserer LFP batteri i disse. Økt produksjon i 2023. Montro om dette vil merkes her? https://insideevs.com/news/665115/ford-mustang-mach-e-back-more-range-power-higher-prices/

Blir spennende å se om den svake norske krona bare spiser det hele opp.
Mach-e hadde/har? forresten lite hengervekt. 750 kg er det man får frem dersom man går inn på nettsiden og sjekker tekniske data på biler som det er kampanje på nå - f.eks denne :

https://www.ford.no/handle/buy-online/inventory/pv/bev?context=showroom#/summary?catalogId=WAENX-CGW-2022-Mach-ENOR202225&series=ACMRJ_VS-LE&bodystyle=BS-SA&powertrain=DGAFG_DR--F_EN-C2_TR-WA&paint=PN4HZ&trim=11LP8&features=J5XAC&timingPoint=S4PNHNJ2

Jeg mener det stod noe om at vekten var økt til 1500 kg....men kanskje det er slik at Ford selger unna biler med lav hengervekt først og dytter de ut på "tilbud"?

Her er info om de "nye" hengervektene som da kanskje ikke gjelder for biler som bestilles i dag :

https://elbil.no/oker-hengervekta-igjen/#:~:text=Ford%20Mustang%20ble%20lansert%20med,lengstg%C3%A5ende%20Mach%2DE%2Dutgavene.

Litt rotete av Ford å operere med leveranser av "nye" biler med 2022 hengervekter som gjeldende...........



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA