Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parksensor Y Performance

Startet av MapleLeaf, lørdag 17. desember 2022, klokken 11:43

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Torpedo Ted på tirsdag 04. april 2023, klokken 09:46Hva tenker dere om muligheten for å returnere bilen til Tesla og få pengene igjen, på bakgrunn av manglende sensorer?

Jeg bestilte bilen for mange år siden når sensorer selvsagt var inkludert. Ved levering i desember 2022, kan jeg ikke huske at jeg måtte signere på noe ang manglende sensorer. Men uansett, de lovet jo at en løsning skulle komme. Nå har det gått 4 måneder, og når "løsningen" endelig er her, så viser det seg at den er helt ubrukelig.

Tipper den muligheten er lik null. Dvs - du kan alltids snakke med en advokat - men dersom du tok imot bilen i desember 2022 og først NÅ klager - vel da tror jeg du har en svært dårlig sak.

Jeg vil ikke råde noen å ta imot en bil hvor aksepten egentlig går på noe som ikke leveres med bilen der og da.
Skal man ta imot en bil med forventning om noe som kommer så skal man få det skriftlig der man også avklarer i detalj om hva som skal fungere, hvillke tidsfrister som skal gjelde osv. Det gjelder alle bilmerker og er ikke noe Tesla spesifikt. Mange har nok blitt "lurt" av Tesla her - men dette grepet med å fjerne sensorer er trolig noe Tesla har gjort for å kunne fortsette å levere biler i en periode der det var manko på sensorer. HW4 viser i alle fall at de går tilbake til løsninger med sensorer som i det minste på papiret skal løse det som ikke lar seg løse med SW i dag på biler uten sensorer. Jeg finner det forsåvidt svært underlig at de ikke leverte med kamera også i fronten på dagens biler. Det ville gjort det mye enklere å akseptere bilen slik den er. Selvfølgelig ikke en perfekt løsning - men dersom man rengjør kamera både bak og det man kunne satt foran - så hadde man i det minste hatt mulighet til å parkere uten å risikere en skade. Med dagens løsning så må man alltid rygge inn for å sikre at man ikke dunker bort i noe. Det fungerer greit nok for mange - men det er jo hevet over enhver tvil at denne løsningen ikke er like god som den generasjonen foran hadde og hva man kan forvente på neste generasjon. Sånn sett kan dagens biler , i alle fall for den kyndige bruktbilkjøper, bli silet bort på bruktmarkedet fremover.

OlaM

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:06Tipper den muligheten er lik null. Dvs - du kan alltids snakke med en advokat - men dersom du tok imot bilen i desember 2022 og først NÅ klager - vel da tror jeg du har en svært dårlig sak.



Jeg tror ikke saken egentlig er dårlig av den grunn. Gjeldende info i desember 2022 var jo at software skulle komme. Det gjorde det, men den viste seg å være for dårlig. Det er jo da saken oppstår. Jeg tenker man kan godt høre med Tesla og kanskje ha flaks, men hvis prioriteten er å kvitte seg med bilen heller enn å lære dem en juridisk lekse da tror jeg at best gevinst målt i penger minus tidsbruk og sjelefred vil oppnås ved å selge den kjapt og greit på Finn eller via forhandler. Kanskje mer aktuelt hvis det kommer en prisøkning nå snart.
'21 3LR

hELgenen

Sitat fra: OlaM på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:59
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:06Tipper den muligheten er lik null. Dvs - du kan alltids snakke med en advokat - men dersom du tok imot bilen i desember 2022 og først NÅ klager - vel da tror jeg du har en svært dårlig sak.



Jeg tror ikke saken egentlig er dårlig av den grunn. Gjeldende info i desember 2022 var jo at software skulle komme. Det gjorde det, men den viste seg å være for dårlig.

Om SW er dårlig eller bra endrer vel ikke det juridiske for Tesla? Jeg har ikke sett at Tesla har skrevet at SW løsningen vil være minst like god som OSS sensorer - eller er det skrevet noe slikt noen sted?

k1

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:05
Sitat fra: OlaM på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:59
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 04. april 2023, klokken 10:06Tipper den muligheten er lik null. Dvs - du kan alltids snakke med en advokat - men dersom du tok imot bilen i desember 2022 og først NÅ klager - vel da tror jeg du har en svært dårlig sak.



Jeg tror ikke saken egentlig er dårlig av den grunn. Gjeldende info i desember 2022 var jo at software skulle komme. Det gjorde det, men den viste seg å være for dårlig.

Om SW er dårlig eller bra endrer vel ikke det juridiske for Tesla? Jeg har ikke sett at Tesla har skrevet at SW løsningen vil være minst like god som OSS sensorer - eller er det skrevet noe slikt noen sted?


Det er fordi du aldri tok i mot bil i denne perioden. For å kunne gå videre i utleveringen din av bil måtte du godkjenne at den ikke kom med USS, basert på dette:

jokke







[/quote]

Det er fordi du aldri tok i mot bil i denne perioden. For å kunne gå videre i utleveringen din av bil måtte du godkjenne at den ikke kom med USS, basert på dette:

[/quote].  Jeg har aldri mottatt eller godkjent noe slik, fikk bil uten USS

k1

Sitat fra: jokke på tirsdag 04. april 2023, klokken 11:47Jeg har aldri mottatt eller godkjent noe slik, fikk bil uten USS

Svaret mitt der var til helgenen - ikke så rart han ikke har sett det når han ikke har tatt i mot bil.

For dem som har tatt i mot bil, tror jeg det var noen som IKKE fikk dette rett etter at USS var fjernet. Ellers ble det standard på alle som skulle ha utlevert bil (måtte godkjenne dette før man gikk til steget om hvor og når bilen skulle taes ut), for de bilene som var blitt bestilt FØR USS ble fjernet - altså at du hadde lagt inn en bestilling på bil i tiden hvor USS var tilstede. Har du lagt inn bestilling på bil etter at de var fjernet og det stod om Vision only på nettsiden deres, så var det ikke nødvending med noe steg med å godkjenne dette.

Havnet du i den gruppen som bestilte bil da det stod USS på websiden deres ved bestilling, men ikke fikk noen prosess om godkjenne at bilen leveres med vision only, så har du kanskje en sak, men lykke til med å prøve å få noe ut av det; det tror jeg blir en laaang og tung prosess.

Kim-

Og Tesla har sagt det skal fikses over en serie OTA, så dette er første release. Jeg bestilte med USS men måtte godkjenne uten før levering
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

daktari

Rent juridisk tror jeg heving blir vanskelig; det må være "en vesentlig mangel" ved produktet. Før man konkluderer med det har Tesla rett til å forsøke retting 3 ganger. Øverste trinn på stigen.

Man kan vel si at første forsøk er første oppdatering som kom nå.

Derimot et prisavslag burde være innenfor å be om. F.eks. prisen av å ettermontere ULS, eller den gjengse prisen dette har som ekstrautstyr hos andre.

Omlevering kan bli aktuelt hvis man klarer dokumentere at dette funker dårligere enn ULS, og da kan man håpe på omlevering til en hw4-bil med kamera I nesa. Omlevering er trinn 2 på stigen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

mjohank

Nå har jeg lest flere steder at folk med Y med uss har fått sensorene sine deaktivert ota. Jeg klarer ikke å verifisere om dette er fakta eller svada. Er det noen som vet om dette stemmer? Om det er tilfelle, så fremstår det som en helt hinsides avgjørelse.
Jeg står på terskelen til å kjøpe en ny Model Y og hadde planer om å slå til nå mens prisene ennå var lave. Jeg går jevnlig runder med meg selv om jeg skal heller kjøpe en brukt, da med sensorer. Men ikke mye vits i det hvis det er noe hold i at Tesla deaktiverer dem.

turfsurf

Sitat fra: mjohank på onsdag 05. april 2023, klokken 05:25Nå har jeg lest flere steder at folk med Y med uss har fått sensorene sine deaktivert ota. Jeg klarer ikke å verifisere om dette er fakta eller svada. Er det noen som vet om dette stemmer?
Tja, jeg har Y med USS og 2023.6.11. Fremdeles aktive, og ikke noe Tesla Vision parkering. Noe som er helt greit for min del.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. april 2023, klokken 08:15
Sitat fra: mjohank på onsdag 05. april 2023, klokken 05:25Nå har jeg lest flere steder at folk med Y med uss har fått sensorene sine deaktivert ota. Jeg klarer ikke å verifisere om dette er fakta eller svada. Er det noen som vet om dette stemmer?
Tja, jeg har Y med USS og 2023.6.11. Fremdeles aktive, og ikke noe Tesla Vision parkering. Noe som er helt greit for min del.
Hva som skjer i fremtiden er vanskelig å spå, men Tesla deaktiverte jo RADAR på biler som har dette montert, da de innførte Tesla Vision. Det kan også skje også med ULS.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Sitat fra: Handyman på onsdag 05. april 2023, klokken 10:35
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. april 2023, klokken 08:15
Sitat fra: mjohank på onsdag 05. april 2023, klokken 05:25Nå har jeg lest flere steder at folk med Y med uss har fått sensorene sine deaktivert ota. Jeg klarer ikke å verifisere om dette er fakta eller svada. Er det noen som vet om dette stemmer?
Tja, jeg har Y med USS og 2023.6.11. Fremdeles aktive, og ikke noe Tesla Vision parkering. Noe som er helt greit for min del.
Hva som skjer i fremtiden er vanskelig å spå, men Tesla deaktiverte jo RADAR på biler som har dette montert, da de innførte Tesla Vision. Det kan også skje også med ULS.

Alt kan jo skje - og det viser vel faktisk nye sider med Tesla sin forretningsmodell som kan brukes også av andre - til ymse formål. En kan deaktivere funksjoner man har kjøpt og betalt for. I praksis så eier jo ikke kunden funksjonaliteten - de bare har tilgang til den så lenge produsenten selv ønsker det. Om Tesla selv finner ut at de vil deaktivere sensorer og erstatte det med noe annet - vel så står de jo helt fritt å gjøre akkurat det. Om du som kunde mener løsningen de f.eks kommer med som erstatning er dårligere betyr jo egentlig ingenting. Denne problemstillingen har faktisk begynt å gjøre seg gjeldende på flere områder. F.eks dersom man inngår en personlig lade-avtale med en gitt pris og varighet - så har jeg faktisk opplevd at selskapet i sine klausuler løpende har endret f.eks hva avtalen skal omfatte. Så man kjøper et produkt eller en vare for en periode og så kan man plutselig oppleve at avtalen får nye vilkår underveis som faktisk begrenser det man i første omgang kjøpte. Og akkurat slik gjør Tesla det også med bilene de selger. De har bilen full av hardware og lar deg som kunde kjøpe et produkt med det og det aktivert - så plutselig underveis i din eiertid kan de endre på det man har kjøpt. Ofte blir det jo til det bedre - men iblant kan det faktisk gå motsatt vei også. Det å kjøpe brukte varer i dag med slik funksjonalitet der produsenten kan de-aktivere funksjoner man som kunde tror man har kjøpt kan jo fort bli til ugunst for kundene. Synes forbrukermyndighetene burde følge nøye med på dette fremover. Kjøper vi en Kina bil full av teknologi kan den jo i teorien fort bli gjort om til et spionfartøy uten at du som kunde har kjøpt slik overvåkningsfunksjonalitet. Eller Tesla,Nio osv..kan jo bare deaktivere det de selv vil - stoppe bilene langs veien - skape kaos osv osv...Nei - ikke alt er blitt til det bedre......

Contango

Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. april 2023, klokken 11:12Nei - ikke alt er blitt til det bedre......
Huff, ja. Dette går nok til h...

@mjohank - hvor har du lest at biler med USS har mistet den funksjonaliteten? Det gir ikke helt mening å først be kunder som har bestilt biler med USS om å godkjenne utlevering av bil uten USS for så å fjerne USS funksjonaliteten på eldre biler.
Jeg tillater meg å tvile på at det skjer med det første.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Handyman

#103
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. april 2023, klokken 11:12
Sitat fra: Handyman på onsdag 05. april 2023, klokken 10:35
Sitat fra: turfsurf på onsdag 05. april 2023, klokken 08:15
Sitat fra: mjohank på onsdag 05. april 2023, klokken 05:25Nå har jeg lest flere steder at folk med Y med uss har fått sensorene sine deaktivert ota. Jeg klarer ikke å verifisere om dette er fakta eller svada. Er det noen som vet om dette stemmer?
Tja, jeg har Y med USS og 2023.6.11. Fremdeles aktive, og ikke noe Tesla Vision parkering. Noe som er helt greit for min del.
Hva som skjer i fremtiden er vanskelig å spå, men Tesla deaktiverte jo RADAR på biler som har dette montert, da de innførte Tesla Vision. Det kan også skje også med ULS.
...Nei - ikke alt er blitt til det bedre......
Jeg er i alle fall strålende fornøyd med at RADARen ble deaktivert. Nå funker nemlig AP under værforhold hvor den tidligere var sjanseløs. Hvis det samme skjer med ULS så er det i alle fall ingenting å bekymre seg for på forhånd.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

mjohank

Sitat fra: Contango på onsdag 05. april 2023, klokken 11:21
Sitat fra: hELgenen på onsdag 05. april 2023, klokken 11:12Nei - ikke alt er blitt til det bedre......
Huff, ja. Dette går nok til h...

@mjohank - hvor har du lest at biler med USS har mistet den funksjonaliteten? Det gir ikke helt mening å først be kunder som har bestilt biler med USS om å godkjenne utlevering av bil uten USS for så å fjerne USS funksjonaliteten på eldre biler.
Jeg tillater meg å tvile på at det skjer med det første.

Folk har hevdet at dette har skjedd både på reddit og andre forum. Men som sagt, så er er det ikke sikkert det er noe i dette. Det kan jo være det er feil på sensorene deres av helt andre årsaker enn at Tesla har deaktivert dem.
Jeg har ikke sett overveldende mange hevde dette, noe som får meg til å tvile på om det stemmer. Samtidig høres det jo ut som noe Tesla kunne har funnet på.
Jeg kjøper nok en Model Y uansett. Men jeg gidder ikke å kjøpe en brukt med sensorer hvis det er grunn til å tro at Tesla på sikt kommer til å deaktivere dem. Og jeg finner det rikelig irriterende allerede (og jeg eier ikke så mye som en eneste Tesla ennå) om dette er noe som vil skje i relativ nær fremtid. Vi er ikke der ennå at teknologien i kameraer sammen med datateknologi vil kunne gjøre en bedre jobb enn det sensorer sammen med datateknologi kan. Og jeg sliter med å se at vi noensinne kommer der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA