Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

MaxQ

*** Trådens tittel er endret (kl. 23:03) for å speile hensikten med spørsmålet bedre ***

Se forøvrig første kommentar fra geear og mitt tilsvar. Poenget er ikke å stille Tesla opp mot resten, eller å vite hvilken bil som blir din nesten, men HVORFOR de som IKKE velger Tesla neste gang nettopp ikke velger Tesla. Takk ellers til de som har svart godt og beklager til de som har misforstått.

***

Original tekst følger:

Jeg ser at noen har gitt uttrykk for at de ikke kommer til å velge Tesla ved neste bilkjøp.

Jeg undres oppriktig på årsaken.

Siden det kun er mulig med 5 valgmuligheter så håper jeg på begrunnelse i svarene her. Valgene speiler så klart hvordan temperaturen rundt Elon er for tiden.

Personlig så synst jeg det er synd at Tesla ikke har klart å holde på entusiasmen fra early adopters og all markedsføringen de har stått for, inkl. verving.

GOS

#1
Synes du har en spekulativ fremføring her.


Du har en heading som sier 'Bli din neste elbil en Tesla?" og så lager du en undersøkelse som ikke gir oss mulighet til å velge 'Ja, min neste bil blir en Tesla' eller 'Ja, også min neste bil blir en Tesla' eller lignende


Om du vil bli oppfattet seriøst så forslår jeg du endret det ene eller andre.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Syklist

Det blir i hvertfall en bil produsert i Europa. Om det blir en Tesla eller noe annet får tiden vise.

Men det er klart at Musk har beveget seg fra å være en inspirerende pådriver for fornybar energi og grønn omstilling til et eksempel på stormannsgalskap, brutal kapitalisme og manglende forståelser for sosiale og politiske problemstillinger.

Dette gavner ikke Tesla som merke og bilprodusent.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Øyvind.h

Enig med GOS her. Det er en krevende øvelse å få til et nøytralt utgangspunkt og god debatt rundt hva en skal kjøpe med fokus på grunner til IKKE å velge merke XYZ.

I tillegg er jo dette individuelt. Hvordan skal en vekte "stor skjerm vs matrix lys"? Leveringstid vs komfort? OTA vs elektrisk hengerfeste? Ladenettverk vs Head up display? Mobil som nøkkel vs Android auto?

En får veldig fort bombastiske utsagn og nedsettende betegnelser ene eller andre veien.

Jeg har hatt 3 Teslaer og kjører relativt ofte en Model Y. Og sist helg fikk jeg meg en halvtimes taxitur i en Model 3. Tilbake i 2019 var jeg bombesikker på at Y ville bli perfekt for oss og en soleklar favoritt. Men - så bestemte jeg meg for å teste hva andre merker leverer for tiden, og fant raskt ut at flere av dem leverer langt bedre på parametere som er viktige for meg. De leverer også bedre på områder som er mindre viktig for meg, men hva de presterer på varierer fra merke til merke.

Tesla-tilhengere som dukker opp rundt omkring med dårlig skjult agenda ender opp med å skade merkevaren, og en del av dem forstår ikke at mange av de som er mindre positive til Tesla nå enn for noen år siden faktisk har hatt Tesla. Akkurat som når diesel-fantaster forsøker å overbevise elbil-eiere om at diesel er mye bedre. De fleste har erfaring med begge deler og har gjort sitt valg.

Jeg har ikke problemer med å anbefale Tesla til de som foretrekker det merket leverer bra på, men markedet er nå mye mer modent enn da Tesla var eneste reelle alternativ for noen år siden for oss og våre behov. Og det kommer stadig nye konkurrenter til.

Det er veldig mange grunner til at Tesla har falt et stykke ned på listen over aktuelle biler. At andre vekter de forskjellige områdene annerledes enn meg er helt OK for min del. For å holde listen kort vil jeg si at komfort, utstyr, pris og gjennomtenkte løsninger er viktig for meg. Geopolitiske hendelser den senere tid gjør at jeg heller ikke ønsker bil levert av eller produsert i enkelte land. Av disse grunnene har jeg stort sett valgt noe annet enn Tesla den senere tid. Venter på en Y Performance, men den blir nok solgt ganske raskt da det har skjedd veldig mye i markedet siden jeg bestilte den for 3,5 år siden. Og det er veldig bra. Flere av de etablerte produsentene har åpnet øynene og satser til dels betydelig på elbil. Ikke uten oppstartsproblemer, men det kommer veldig mange modeller fremover nå i forskjellige segmenter slik at vi forbrukere har mye å velge mellom. Det blir veldig bra :) Og Tesla kommer sikkert til å være en betydelig produsent i markedet de kommende årene, og levere godt på de parameterne de er gode på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

geear

Hvis overskriften på tråden endres til det samme som undersøkelsen, "Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?", så er dette helt greit, da er det en tråd og undersøkelse kun for de som faktisk ikke velger en Tesla neste gang. Og forsåvidt interessant å vite hvorfor de ikke vil ha Tesla neste gang.

kodax

Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Speeder

Sitat fra: kodax på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:27
Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Valgte alternativ 1. Selv om neste bil blir elbil, en tesla. Og ønsket å se resultatet...
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

dundun

For meg er det mange grunner, men Elon er definitivt en stor del av det hele. Makan til møkkafyr.

(Hadde Tesla 2014-2022, bilene er helt ok men ikke noe åpenbart valg lenger.)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Electric cars in Norway

Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21
Jeg ser at noen har gitt uttrykk for at de ikke kommer til å velge Tesla ved neste bilkjøp.

Jeg undres oppriktig på årsaken.

Siden det kun er mulig med 5 valgmuligheter så håper jeg på begrunnelse i svarene her. Valgene speiler så klart hvordan temperaturen rundt Elon er for tiden.

Personlig så synst jeg det er synd at Tesla ikke har klart å holde på entusiasmen fra early adopters og all markedsføringen de har stått for, inkl. verving.

Skal det være en seriøs folkeavstemning her så bør du også legge inn noe alternativ for de som har Tesla og vil kjøpe Tesla på nytt.

Det samme gjelder de ikke har Tesla nå men som vil kjøpe dette neste gang.

SurSnasen

Øyvind har avgitt et ganske godt svar her.

Så jeg får bare supplere med begrunnelse for eget valg.

Jeg har nå akkurat vært gjennom mitt tredje (korte) eierskap av Model Y. Denne gang en Performance. Så har jeg også hatt Model S i mitt eie, har vært i bestilling av Model X (og kansellering av den før den kom), og hatt en liten periode en Model 3.
Model 3 var en bil jeg hadde ventet lenge på. Bestilte aller første dag det var mulig å bestille. I ventetiden dukket det opp litt på det personlige plan (les: familieforøkelse) som medførte at Model 3 ble en helt håpløs bil. Gjorde et ærlig forsøk, men gikk veldig fort lei av fullstendig demontering og remontering av barnevogn for hver tur. Gikk lei av et altfor lavt innsteg i baksetene, slik at jeg alltid dunket hodet i taket hver gang unger skulle inn i og ut av barnesetene. Og kjørefølelsen var altfor stump og ubehagelig.

Model Y var bilen som skulle bøte på dette. Så jeg bestilte første dag det var mulig. Gledet meg mye. Men ventetiden ble lang. Informasjonen fra Tesla bortimot totalt fraværende. Utleveringen kom. Min daværende bil var lagt ut for salg. Og jeg satte meg inn i bilen. Føltes godt. Litt klargjøringstrøbbel viste det seg. Lakken føltes helt elendig, men jeg skulle bare legge inn melding om det i app.
Hjemturen. Nedtur. Trodde det var noe galt med bilen, for det var konstant småristing i bilen. Men den gang ei. Det var sånn den skulle være. Selv småturer var ubehagelige. Og til og med barna reagerte på at det var ubehagelig.
Et savn av komfort. Et savn av støyisolering. Setene helt ok, men nakkestøtten altfor krummet for mitt velbehag. Skjermen stor, fin og responsiv. Men savnet HUD. Lysene var forferdelig dårlige. God lysstyrke, men elendig automatikk, og manglende matrix-funksjonalitet som jeg var bortskjemt med.
Så jeg kansellerte salget av den andre bilen, og kvittet meg heller med Model Y.

Ett år senere, nytt forsøk på Model Y. Jeg hadde egentlig i planen å vente på Berlin-bil. Den kom aldri (annet enn Performance). Så jeg ble til slutt tvunget til å ta imot en Kina-bil. Greit nok, det gikk rykter om bedre dempere. I mellomtiden hadde jeg degradert meg fra e-tron til ID.4, så tenkte det måtte gå greit å karre seg over på Model Y.

Og ja, demperne virket bedre på Model Y nå. Likevel, i mellomtiden hadde også mye av ladenettverket til Tesla åpnet for allmennheten. Ikke at det har hatt noen praktisk betydning for oss, men greit å ha om vi skulle finne på å reise i peak-tidene. Så et av de to hovedargumentene for Tesla forsvant. Det andre var bedre bagasjeplass. Og strengt tatt har ID.4 mer enn nok plass. Nå rives jeg litt mellom ID.4 og Enyaq, men begge er gode nok. Og et annet stort pluss med VAG-bilene er takrails. For en familie som gjennom vinteren mange ganger tar takbøyler av og på, er enkelheten man får med takrails noe som settes enormt stor pris på i forhold til den særdeles klønete løsningen Tesla har valgt.

Når vi så i tillegg på VAG får innsvingbart hengerfeste, slipper å ha glasstak, har massasjeseter, HUD, matrix-lys, 360-kamera, autopilot uten alle lydene, automatisk regenerering, og litt annet tjafs, synes jeg ikke Tesla er riktig så attraktivt lengre. Det er også befriende å slippe den lett klønete dørhåndtaksløsningen til Tesla.
Men er det ting som savnes som Model Y har? Joda. Sentry mode er kjekt å ha den dagen uhellet er ute. App-løsningen til Tesla er fremdeles soleklart best. Og rekkevidden er litt bedre.

Totalt sett: jeg liker Tesla. Jeg liker VAG. Jeg liker Mercedes. Jeg liker BMW. Asiatiske bilmerker har aldri overbevist meg. Fransk er, tja, fransk. Så neste bilbytte blir nok Tesla, VAG, Mercedes eller BMW. Men heller mest mot de tre sistnevnte, da jeg synes Tesla kjiper ned bilene i altfor stor grad.

MaxQ

Sitat fra: GOS på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:51
Synes du har en spekulativ fremføring her.


Du har en heading som sier 'Bli din neste elbil en Tesla?" og så lager du en undersøkelse som ikke gir oss mulighet til å velge 'Ja, min neste bil blir en Tesla' eller 'Ja, også min neste bil blir en Tesla' eller lignende


Om du vil bli oppfattet seriøst så forslår jeg du endret det ene eller andre.

Som jeg skrev, ja det er vinklet litt spesielt gitt situasjonen rundt Elon for tiden. Ikke noe galt i det.

Beklager at du ikke fant rom for å tenke på at du kunne valgt "Annet" og begrunnet det, men jeg skal gjøre endringer.

Poenget med spørsmålet her var egentlig ikke å sette Tesla opp i mot resten, men å finne ut av HVORFOR noen nå åpenlyst IKKE vil velge Tesla neste gang.

Som geear påpeker, det ble litt mismatch mellom overskrift og spørsmål, jeg skal rette på dette.

MaxQ

Sitat fra: geear på torsdag 01. desember 2022, klokken 16:02
Hvis overskriften på tråden endres til det samme som undersøkelsen, "Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?", så er dette helt greit, da er det en tråd og undersøkelse kun for de som faktisk ikke velger en Tesla neste gang. Og forsåvidt interessant å vite hvorfor de ikke vil ha Tesla neste gang.

Takk, du har et poeng og jeg skal endre dette. Ellers har du heldigvis skjønt poenget og nytten og ikke som andre her gått rett i skyttergraven, takk.

MaxQ

Sitat fra: Speeder på torsdag 01. desember 2022, klokken 18:21
Sitat fra: kodax på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:27
Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Valgte alternativ 1. Selv om neste bil blir elbil, en tesla. Og ønsket å se resultatet...

Du burde kanskje da valgt "Annet" i stede? Se ellers mitt svar til geear. Og jeg valgte bevisst å skjule resultatet for å hindre taktisk stemming.

MaxQ

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 01. desember 2022, klokken 18:27
Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21
Jeg ser at noen har gitt uttrykk for at de ikke kommer til å velge Tesla ved neste bilkjøp.

Jeg undres oppriktig på årsaken.

Siden det kun er mulig med 5 valgmuligheter så håper jeg på begrunnelse i svarene her. Valgene speiler så klart hvordan temperaturen rundt Elon er for tiden.

Personlig så synst jeg det er synd at Tesla ikke har klart å holde på entusiasmen fra early adopters og all markedsføringen de har stått for, inkl. verving.

Skal det være en seriøs folkeavstemning her så bør du også legge inn noe alternativ for de som har Tesla og vil kjøpe Tesla på nytt.

Det samme gjelder de ikke har Tesla nå men som vil kjøpe dette neste gang.

Poenget er ene og alene å finne ut av hvorfor gruppen av tidligere/nåværende Tesla eiere IKKE velger Tesla neste gang siden det stadig drypper inn med noen som yttrer seg om det. Skulle tro det var seriøst nok.

Se forøvrig også mitt svar til geear.

kodax

Sitat fra: MaxQ på torsdag 01. desember 2022, klokken 22:57
Sitat fra: Speeder på torsdag 01. desember 2022, klokken 18:21
Sitat fra: kodax på torsdag 01. desember 2022, klokken 17:27
Forøvrig må man velge at man ikke vil kjøpe en Tesla neste gang for å se hvor mange som har svart hva:)
Valgte alternativ 1. Selv om neste bil blir elbil, en tesla. Og ønsket å se resultatet...

Du burde kanskje da valgt "Annet" i stede? Se ellers mitt svar til geear. Og jeg valgte bevisst å skjule resultatet for å hindre taktisk stemming.
De som vil kjøpe Tesla neste gang, få da aldri sett resultatet
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA