Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

Ellemelle

Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 11:01
Twitter er det som skjer når Elon får bestemme selv i et "normalt" selskap, og det burde skremme alle som har investert i selskapene hans.
Og hva er det som har skjedd i Twitter nå som er skremmende fra et businessperspektiv?
Han har sagt opp 75% av staben, noe som gir en innsparing på minst 6 milliard kroner årlig, og dette uten at det har gitt merkbare negative driftsmessige konsekvenser. Heller tvert i mot, trafikken er økende, og de har endelig startet arbeidet med å stoppe spam og bots.

Det eneste negative er at Woke-bevegelsen har klart å overtale enkelte storannonsører om å stoppe sin aktivitet, som selvfølgelig får konsekvenser for inntektene.
Men dette er noe som løser seg på litt lengre sikt, siden de store selskapene er avhengig av å eksponere seg der kjøperne befinner seg (hvis ikke gjør konkurrenten det).

I tillegg er Twittergrunnlegger Jack Dorsey venn av Musk, og er også rådgiver (og trolig investor) i Twitter nå.
Planen er mest sannsynlig å dra Twitter tilbake til der det var før Woke-mentaliteten tok fullstendig overhånd.

vinterdekk

Kunne godt tenke meg Model Y, men hadde bare budsjett til en Model 3, og den syntes jeg ikke traff våre prioriteringer helt i denne omgang.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

filtvet

Sitat fra: kodax på fredag 02. desember 2022, klokken 13:53
Sitat fra: filtvet på fredag 02. desember 2022, klokken 13:32
Man må dessverre kompromisse mye om man kjøper en elbil. Enten så er det dårlig software eller så er det biler som ikke kan erstatte en dieselbil. Alle har ikke lyst til å bo i en knøttliten leilighet i oslo sentrum uten barn, hytte, hobby eller interesser.
Jeg bor ikke i en knøttliten leilighet i Oslo sentrum, jeg har barn, hytte, båt, hobby, interesser og elbil. SW-en har forbedringspotensiale, men jeg vil absolutt kalle den bra.
Jeg kan forstå at det noen steder i landet kan være utfordrende å feks ha en Tesla hvis man feks må på service, at det fungerer bedre med fossilbil hvis man trekker mye henger, og at det på utfartsdager er irriterende hvis man må stå i ladekø, men for de fleste så fungerer nok elbil mye bedre enn det du gir uttykk for ;)

Klart det kan funke. Vi har nå en gammel Santa fe 2007 modell + ny tesla 3. Begge gir samme kjøreglede. Santa fe kostet 40.000,- brukt. Tesla koster mer enn det bare i verdifall hvert år.

Syklist

Folk har forskjellig smak, men med kjøreglede vil jeg tenke på hvordan bilen ligger på veien og hvor behagelig det er å kjøre på landevei. Og der er Model 3 helt topp og milevis over en gammel SUV som velter i svingene.

Et annet viktig moment er at Santa-Fe'en forurenser og neppe er noe særlig å ligge etter på sykkel. I tillegg er slike høye biler farlige for fotgjengere.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

filtvet

Hallo. Alle biler forurenser. Enten i produksjon eller i bruk. I feks usa er ca 30% av strøm "fornybar". Hva nå enn det kan bety mht til feks ødeleggelse av vassdrag etc. Men uansett lite.

Syklist

Joda. Men utslipp fra eksosrøret er mer belastende for nærmiljøet.

Tilbake til diskusjonen, om man skal velge Tesla eller noe annet neste gang, burde vi vel helst sammenlikne med biler i samme prisklasse.

Jeg også reagerer negativt på endel av Musk's utspill. Men tar vi et skritt tilbake for å få perspektiv, er det sikkert mange ålreite folk som jobber i Tesla også. Akkurat som i kinesiske produsenter som Nio og Xpeng. Den geopolitiske situasjonen gjør det lite fristende å støtte dem, men kanskje det fort blir skivebom.

For min del blir det å se an om noen år, kanskje blir det en Tesla produsert i Europa, kanskje blir det en bil fra en annen produsent som fokuserer mer på komfort og praktiske aspekter enn software.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

jlan

Sitat fra: SurSnasen på torsdag 01. desember 2022, klokken 20:29
Fransk er, tja, fransk. Så neste bilbytte blir nok Tesla, VAG, Mercedes eller BMW. Men heller mest mot de tre sistnevnte, da jeg synes Tesla kjiper ned bilene i altfor stor grad.
Jeg venter på en god fransk elbil. Jeg hadde en Citroen XM som jeg trivdes godt i. Den ga en følelse av å sveve over fartstdumper og andre ujevnheter på en måte som jeg aldri har opplevd senere.  Irritasjonsmomentene var mye knapper og lamper som ikke fungerte. Men nå kunne jo alt det kommet på en skjerm. 
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

tornaldo

Jeg kunne tenke meg at dere som styres av personligheten til leder når dere skal velge et produkt, kunne si litt om hvilke egenskaper dere liker ved lederne og de større aksjonærene i selskapene til bilen dere vil kjøpe, eller har kjøpt.

Spent på å høre hvilke trekk og lederstil hos lederne i BMW, Mercedes, Hongqi, Neo, VAG etc som fikk dere til å velge akkurat dem!
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

dundun

Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke  ;)
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Ellemelle

Sitat fra: dundun på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44
Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke  ;)
Men du har ikke noe problem med å eie en bil fra selskapet som ble startet av selveste Adolf Hitler.
Det er sjefen sin det!

Mobileum

Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

tornaldo

#41
Sitat fra: dundun på lørdag 03. desember 2022, klokken 22:44
Tja, de er ikke giftige nok eller narsissistiske nok til at jeg trenger å være flau over å handle fra firmaene deres? Verre er det ikke  ;)

Men hva vet du egentlig om det? Huset du bor i, mobilen du holder i hånda, klærne du går i, maten du spiser etc, kommer fra et uendelig stort nettverk av store og små selskaper, med gode og dårlige ledere. Som du ikke vet noe som helst om, men vandrer rundt i din uvitenhet med deres produkter.

Musk er veldig profilert, og viser frem sine gode og dårlige sider, i motsetning til mange av de andre. Men det er ikke nødvendigvis slik at han er den verste av de, trolig er det veldig liten sjanse for det, mtp alt kryp som går på jordas overflate.

Jeg forstår at man eventuelt ikke velger å kjøpe bil fra en person, regime eller land som begår folkemord, eller selskaper som viser seg å være miljøsvin sammenlignet med andre, men å gå på enkeltpersonnivå pga personlighet og politisk ståsted etc, det fatter jeg ikke.

Personlig fremstår Musk for meg som kontroversiell, og forstår det er delte meninger, men å la det påvirker bilvalget, er for meg helt i koko land.

Utover det, kan man selvfølgelig velge hvilken bil man vil, og med hvilken argumentasjon man vil, det er jo et personlig valg.

Og skal man gjøre slik for alle produkter man kjøper, og det bør man jo, har man en sabla stor jobb foran seg....
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

tornaldo

Sitat fra: Mobileum på lørdag 03. desember 2022, klokken 23:03
Lavmål!!

Det var vel for å sette det helt på sylspissen.

Men hva vet vi om Herbert Diess på privaten? Eller Oliver Blume?

"dundun" har nok kontrollen. Har vært nede i Tyskland og kikket inn kjøkkenvinduet til Blume, sett at alt går pent og pyntelig for seg.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Mobileum

Man må ha helt sluppet opp for saklige argumenter når man drar det ned på dette nivået. Uansett hvordan det skal tolkes.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.4

turfsurf

Sitat fra: Mobileum på søndag 04. desember 2022, klokken 09:32
Man må ha helt sluppet opp for saklige argumenter når man drar det ned på dette nivået. Uansett hvordan det skal tolkes.
Enig. Da bør man vel heller ikke dra inn Musk i diskusjonen?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA