Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor velger du ikke Tesla neste gang du skal kjøpe bil?

Startet av MaxQ, torsdag 01. desember 2022, klokken 14:21

« forrige - neste »

Rævedilter

#15
Me skal holde dere oppdatert:
Går fra elbil til hybrid, bensin eller diesel (17.6%)
Går til annet elbilmerke (hvilket? begrunn)(29.4%)
På grunn av Elon (begrunn) (23.5%)
På grunn av Tesla Norge (Service etc havner her, begrunn) (29.4%)
Annet (lademuligheter hjemme, forsikringspriser f.eks., begrunn) (0%)

Eg vil velge anna bil grunnet servicen fra Tesla Norge som er (ikkje uten grunn) på bunn i samtlige undersøkelser.
Bare noko så enkelt å bestille deler er vanskelig. Kommunikasjon er umulig om ikkje sakene passerer rett i appen deira. Blir sikkert ein japanar eller koreanar neste gang (om nokre år, har lading innkludert p.t. så eg beheld Xen nokre år til) . Audi/MB er utelukka av samme grunn som Tesla.
#dritleitesla

Moas

Vi bruker tesla 3 til å frakte 3 barn. Det går fint. Det finnes løsninger for alt. Strømprisene derimot..
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Kristian O

Mulig min neste bil blir Tesla, men slett ikkje sikkert. Hovedgrunnen er stadig meir kreative forsøk på å snike seg unna ansvar i forhold til garanti etc.
Synes det er merkelig at Elon skal ha betydning her. Greit at han er ekstremt profilert, men er det vanlig å vektlegge oppførsel til «daglig leder» når man kjøper bil?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

dundun

Sitat fra: Kristian O på fredag 02. desember 2022, klokken 08:18
Synes det er merkelig at Elon skal ha betydning her. Greit at han er ekstremt profilert, men er det vanlig å vektlegge oppførsel til «daglig leder» når man kjøper bil?

Nei, men så er heller ikke Elon noen vanlig daglig leder. Tesla har valgt å bygge opp mye av hypen rundt ham, og når han så viser seg å være totalt idiot og inkompetent på å drive et selskap når ingen passer på ham har det noe å si.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

DagfinnN

Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 08:42
Nei, men så er heller ikke Elon noen vanlig daglig leder. Tesla har valgt å bygge opp mye av hypen rundt ham, og når han så viser seg å være totalt idiot og inkompetent på å drive et selskap når ingen passer på ham har det noe å si.
Hvis en som klarer å sende raketter ut i rommet er idiot i følge din definisjon, er det stort sett bare idioter i verden.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

dundun

#20
SpaceX klarer å sende raketter ut i verdensrommet, ved hjelp av masse flinke folk som blant annet har som jobb å holde Elon unna viktige beslutninger (i følge folk som jobber der).

Fyren har gjort noen gode investeringer og har klart å få frem et par selskaper som lager interessante ting (Tesla, SpaceX), felles for dem er at de har ansatte med et åpenbart indre driv for saken de jobber for (verdensrommet, og elbiler).

Twitter er det som skjer når Elon får bestemme selv i et "normalt" selskap, og det burde skremme alle som har investert i selskapene hans.

For meg er fyren nok til at jeg får avsmak for hele merkevaren Tesla. Han er en usikker narsissistisk edge-lord som blamerer seg kontinuerlig i offentligheten. Det er nesten så man må håpe på at mannen har en diagnose som kan forklare oppførselen.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

hELgenen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 02. desember 2022, klokken 10:54
Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 08:42
Nei, men så er heller ikke Elon noen vanlig daglig leder. Tesla har valgt å bygge opp mye av hypen rundt ham, og når han så viser seg å være totalt idiot og inkompetent på å drive et selskap når ingen passer på ham har det noe å si.
Hvis en som klarer å sende raketter ut i rommet er idiot i følge din definisjon, er det stort sett bare idioter i verden.

Elon er vel ingen rakettforsker...
Han står for kapital...ikke hjernekraft i dette henseende. Elon er en dyktig innovatør,men det trenger ikke ligge så mye mer bak fasaden enn det.

Folk i enkelte kretser tror jo folk er geni på alt bare man lykkes med noe...men så enkelt er det ikke

kodax

Elon har uttrykt endel som de fleste i vår kultur syns er dumt å si. Hvorfor han sier disse tingene vet vi derimot mindre om, og at de tingene han har utrykt gjør at han er "totalt idiot og inkompetent på å drive et selskap når ingen passer på ham" er vel et prakteksempel på at at "de som sier noen er dumme er dumme selv" :D
Det kan være flere kalkulerte grunner til at han uttrykker det han gjør, alt kommer nok kanskje ikke lite tilfeldig ut som det kan virke som.
Hva som til slutt skjer med Twitter gjenstår å se, det var jo lenge mange som var sikre på at Tesla skulle gå konkurs ;)
Alle "vellykkede" personer har vært avhengig av flaks, tilfeldigheter og andre faktorer de ikke har hatt kontroll over, samt gjerne også dyktige mennesker rundt seg. De fleste av dem har nok allikevel noen egenskaper som gjør at de skiller seg ut, og jeg tror nok at Elon besitter flere slike enn bare det å være en vellykket investor og "innovatør" (avhengig av hva man nå velger å legge i det uttrykket).
Han er kanskje en selvsentrert arbeidsnarkoman med et overoptimistisk fokus på muligheter framfor utfordringer, kombinert med en trang til å svare før han har tenkt seg helt om, men hvem lider ikke litt av dette, da :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

dundun

Det han har sagt gjør bare at jeg ikke vil assosieres med selskapene hans.

Inkompetansen viser seg i handlingene.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

kodax

Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 11:34
Det han har sagt gjør bare at jeg ikke vil assosieres med selskapene hans.

Inkompetansen viser seg i handlingene.
Bilkjøp (og mye annet) er jo i stor grad følelsesstyrt, så helt naturlig at man ikke har lyst til å kjøpe noe som assosieres med en person man ikke liker.
Men hvilke handlinger har han gjort som viser at han har vært inkompetent i de selskapene han leder?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

dundun

Jeg snakker om Twitter der han er eneveldig. Det er et pågående clusterfuck og kommer til å bli undervist på business schools i årevis etter at Twitter har gått konkurs.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

kodax

Sitat fra: dundun på fredag 02. desember 2022, klokken 12:07
Jeg snakker om Twitter der han er eneveldig. Det er et pågående clusterfuck og kommer til å bli undervist på business schools i årevis etter at Twitter har gått konkurs.
Du uttrykker det som at du er sikker på at han ikke har noen rådgivere rundt seg ifm Twitter-driften, og at alt er kaos og kommer at Twitter til å gå konkurs. Det kan selvølgelig hende du har/får rett.
Jeg vil ikke påstå at jeg vet hverken hva som foregår i kullissene eller hvordan det kommer til å med Twitter, men jeg er helt sikker på at mediene hverken har det fulle bildet eller gjengir alt korrekt og balansert, så jeg mener det er altfor dårlig grunnlag for å si noe om hvordan det kommer til å gå med Twitter.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

filtvet

Musk er typisk nok mannen som skal redde miljøet mens han har 10 barn + flyr rundt i privatjet.

Man må dessverre kompromisse mye om man kjøper en elbil. Enten så er det dårlig software eller så er det biler som ikke kan erstatte en dieselbil. Alle har ikke lyst til å bo i en knøttliten leilighet i oslo sentrum uten barn, hytte, hobby eller interesser.

kodax

Sitat fra: filtvet på fredag 02. desember 2022, klokken 13:32
Man må dessverre kompromisse mye om man kjøper en elbil. Enten så er det dårlig software eller så er det biler som ikke kan erstatte en dieselbil. Alle har ikke lyst til å bo i en knøttliten leilighet i oslo sentrum uten barn, hytte, hobby eller interesser.
Jeg bor ikke i en knøttliten leilighet i Oslo sentrum, jeg har barn, hytte, båt, hobby, interesser og elbil. SW-en har forbedringspotensiale, men jeg vil absolutt kalle den bra.
Jeg kan forstå at det noen steder i landet kan være utfordrende å feks ha en Tesla hvis man feks må på service, at det fungerer bedre med fossilbil hvis man trekker mye henger, og at det på utfartsdager er irriterende hvis man må stå i ladekø, men for de fleste så fungerer nok elbil mye bedre enn det du gir uttykk for ;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA