Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veibruksavgift for el. biler

Startet av trondhla, onsdag 23. november 2022, klokken 17:27

« forrige - neste »

trondhla

Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759

FD jobber på høytrykk med å finne på nye avgifter og el. biler er særdeles midt i skyteskiva. Hva bil det neste vekt-, verdi-, lengdebasert avgift??

elektrolux

Glad jeg har solgt meg ned på elbiler.

Dette forslaget virker som det favoriserer hybridbiler som da vil kunne kjøre elektrisk uten en slik km avgift
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759

FD jobber på høytrykk med å finne på nye avgifter og el. biler er særdeles midt i skyteskiva. Hva bil det neste vekt-, verdi-, lengdebasert avgift??

Det er en latterlig avgift som elbiler burde vært fritatt for.

Merce

[quote author=Electric cars in Norway link=topic=62578.msg1076776#msg1076776 date=1669222213]
Det er en latterlig avgift som elbiler burde vært fritatt for.
[/quote]

Dette er jo en egen avgift for elbiler.... ;)

hELgenen

Denne regjeringen er jo ute etter å ta alle mhp avgift og skatt. Ikke rart AP sliter.

Det blir som med dieselbiler..folk ble lokket inn i det med billige avgifter...så slrudde man til... Gidder ikke tenke på ny elbil lenger..3 kroner pr mil,strømpriser på 2 kr/kwh inkl. Nettleie som ny mal og hurtigladepriser på 6-8 kroner kwh...blir fort veldig dyrt dette...

filtvet

Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

Electric cars in Norway

SitatDenne regjeringen er jo ute etter å ta alle mhp avgift og skatt. Ikke rart AP sliter.

Helgenen.... jeg tenker vi blander ikke politikk inn her men jeg mener å ha belgg for at det er helt nye tider med forhold, makropolitiske og nasjonale forhold som tilsier at "ting" må gjøres på en litt annen måte i fremtiden.... det vile gjelde enten det er et borgelig flertall på stortinget eller et sosialistisk, eller et mer sentrumsbasert flertall.

Men at AP sliter - det er helt sikkert  :D

Electric cars in Norway

Sitat fra: filtvet på onsdag 23. november 2022, klokken 21:43
Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.

He he he, After being tricked once, one should learn from one's mistakes and avoid being tricked in the same way again....


Øyvind.h

#8
Har kjørt elbil i 10 år snart og selv om kostnadene gradvis innføres tror jeg nok ikke det er aktuelt å gå tilbake til fossil. Dels fordi elbilen fortsatt vil være rimeligere totalt sett  og dels fordi elbilen er mye mer komfortabel, bedre å kjøre og mer praktisk.
Men jeg håper innføringen gjøres mer trinnvis enn en kan få inntrykk av akkurat nå gitt situasjonen vi står i med økende renter, høy inflasjon og ekstreme strømpriser. Inflasjonen er pt misvisende ift å indikere oppgangstider.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

#9
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 23. november 2022, klokken 21:45
SitatDenne regjeringen er jo ute etter å ta alle mhp avgift og skatt. Ikke rart AP sliter.

Helgenen.... jeg tenker vi blander ikke politikk inn her men jeg mener å ha belgg for at det er helt nye tider med forhold, makropolitiske og nasjonale forhold som tilsier at "ting" må gjøres på en litt annen måte i fremtiden.... det vile gjelde enten det er et borgelig flertall på stortinget eller et sosialistisk, eller et mer sentrumsbasert flertall.

Men at AP sliter - det er helt sikkert  :D

Så i dårlige tider,eller dyrtid som Støre kaller det,så må staten hente inn ekstra0 penger? Fakta er jo at staten aldri har fått inn mer penger,og det før disse nye avgiftene. Så mye penger faktisk at flere EU politikere har bedt Norge betale noe tilbake. Og fakta nr 2 er at å holde tilbake penger for å påvirke rentepolitikken faktisk har mikroskopisk  virkning. Så hvorfor skal staten ta inn så mye mer penger? De reduserer jo til og med de offentlige tilbudene samtidig som de øker de offentlige avgiftene og skattene Skal  de skru igjen landet og brenne bort pengene til folk på et offentlig st hans bål neste år? Eller skal de dytte pengene i egne lommer? For det de faktisk gjør er å medvirke til økt prisstigning gjennom økte skatter og avgifter. De tror at ved å trekke penger vekk fra bedrifter og personer kjølner de ned økonomien etter klassisk øknomisk teori i en normal verden. Men fakta nr 3 er at krigen i Ukraina alene løfter prisene til himmels og kjøler ned økonomien i en unormal verden...så staten behøver ikke bidra ekstra gjennom massive avgift og skatteøkninger.  De burde prøve å skjerme effektene av uroen i verden,men isteden dytter de på med mer uro og usikkerhet inn i folk og bedrifters hverdag. De skriver ut feil medisin rett og slett. De snakker om å lose oss trygt gjennom en urolig tid,men kommer snikende med mer uro i sekken...

Vil tro folk flest opplever at staten gjennom regjeringens politikk bare gjør vondt til verre...Noen skriker om mer venstre politikk og ønsker at staten betale noe mer tilbake av alt som dras inn av penger,skatter og avgifter,mens andre er redd hele kaken gjøres mindre ved denne aktive skatte og avgiftsskjerpingene og rømmer til høyre i politikken. Ingen av sidene tror på regjeringens løsning som er å ta mer fra noen og gi mindre til alle...for akkurat nå føles det ut som målet er at alle skal få det verre...

26.000 kWh

Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759

FD jobber på høytrykk med å finne på nye avgifter og el. biler er særdeles midt i skyteskiva. Hva bil det neste vekt-, verdi-, lengdebasert avgift??

Det politisk parti som tar til orde for å innføre kilometeravgift vil ALDRI få min stemme - det er helt garantert!

RJK

Sitat fra: 26.000 kWh på torsdag 24. november 2022, klokken 02:23
Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759

FD jobber på høytrykk med å finne på nye avgifter og el. biler er særdeles midt i skyteskiva. Hva bil det neste vekt-, verdi-, lengdebasert avgift??

Det politisk parti som tar til orde for å innføre kilometeravgift vil ALDRI få min stemme - det er helt garantert!
Aner meg at det blir en blå vind over landet som vil vedvare ihvertfall de neste to valgene. Kanskje klarer Høyre og FrP å danne en flertallsregjering uten Venstre og KrF, som en reaksjon på slik disse nå styrer.

Nå ser jeg målet om 100 % salg av elbiler innen 2025, ryke klart. Snakk om å legge inn avskjedssøknad. Selv blant de mest trofaste AP, SV og SP-velgerne må det nå komme en reaksjon.

Denne regjeringen kommer til å svikte på de fleste fronter som er i vinden, nemlig miljø og klima, samferdsel og kommunikasjon, finans og omsorg.

(PS! Kopiert mitt eget innlegg fra annet forum om samme tema)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ToWalkOrDrive

Utrolig hvordan de bare kan endre folks rammebetingelser over natten. Regner med at dette ikke vil gå gjennom i Stortinget siden SV virker å være opptatt av klima og miljø (i tillegg til "rettferdighet"), mens AP og SP virker å ha klima og miljø langt nede i prioriteringslisten (under Statlig Eierskap, Urettferdighet og (importert) inflasjon)....

....så når fattige familiemødre og fedre satt med excel-ark for å se om de skulle kvitte seg med sin 2005-diesel-Avensis, og investere i nyere elbil, så var alt feil.... Elbil-gate....
Tesla Model Y                         2021-

jlan

En avgift bør ihverfall legges på forbruk heller enn på km, slik det er for bensin og diesel. Endel avgifter er det jo på strøm allerede. Årsavgiften (som nå er en dagsavgift) kunne gjerne også vært lagt på forbruk. Det er urimelig at en skal betale 8 kr pr. dag i "trafikkforsikringsavgift" for dager hvor bilen står stille.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

stefse

Har sagt det før, vi har den dårligste regjeringen siden før krigen. Det virker som de ikke skjønner verdien av verdiskapning, bare verdien av stemmesedler som formentlig skal droppe inn til dem, bare de får tatt nok rike og sentralisert pengestrømmene til staten. Skjønt det motsatte ser ut til å skje.

Mangler bare å toppe dette med en invasjon av landet, som regjeringen sikkert skal "følge nøye".
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA