Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veibruksavgift for el. biler

Startet av trondhla, onsdag 23. november 2022, klokken 17:27

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: jlan på torsdag 24. november 2022, klokken 09:46
En avgift bør ihverfall legges på forbruk heller enn på km, slik det er for bensin og diesel. Endel avgifter er det jo på strøm allerede. Årsavgiften (som nå er en dagsavgift) kunne gjerne også vært lagt på forbruk. Det er urimelig at en skal betale 8 kr pr. dag i "trafikkforsikringsavgift" for dager hvor bilen står stille.

Da kan egentlig regjeringen slå seg på brystet og si at en sånn forbruksavgift i praksis allerede er innført, ettersom myndighetene har inntekter langt over kostnadene på å produsere strøm....Dette gjør jo at folk allerede betaler ganske mye per kilometer.
Tesla Model Y                         2021-

goggo

Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.
Dette forslaget kan aldri gå i gjennom slik det er presentert her.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

filtvet

hehe, sikkert en "misforsåelse" ja.

Nei, regner med at det blir ny km-avgift + bompenger + full mva + vektavgift de nærmeste årene. Allere nå blir det ikke lønnsomt med elbil hvis en kun får 30% rabatt i bomringen.



Sitat fra: goggo på torsdag 24. november 2022, klokken 10:36
Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.
Dette forslaget kan aldri gå i gjennom slik det er presentert her.

mvh
Hugo

hELgenen

Akkurat nå ligger det ann til at hybrider blir mer populære igjen

THE

Sitat fra: filtvet på torsdag 24. november 2022, klokken 10:43
hehe, sikkert en "misforsåelse" ja.

Nei, regner med at det blir ny km-avgift + bompenger + full mva + vektavgift de nærmeste årene. Allere nå blir det ikke lønnsomt med elbil hvis en kun får 30% rabatt i bomringen.



Sitat fra: goggo på torsdag 24. november 2022, klokken 10:36
Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.
Dette forslaget kan aldri gå i gjennom slik det er presentert her.

mvh
Hugo
Pluss årsavgift og i tillegg skal vi vel beskattes av fordelen med å ha gratis parkeringsplass i eget tun også vil jeg tro.

Jeg er nesten på nippet til å starte en tilsvarende aksjon som "klimaaktivistene" driver med, bare at malingen skal brukes på AP og SP politikere i stedet for kunst og kulturminner. Jeg hadde nok ikke vært så omtenksom å bruke vannbasert maling heller. Hadde nok blitt bengalakk og sprøyte.

Hadde ventet at SP kunne bikke under sperregrensen, men fortsetter dette slik mye lenger så er det nesten så AP kan få nærkontakt med den også.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Rollep

Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759
Står ingenting i artikkelen om dette skal gjelde all kjøring eller bare kjøring i Norge.

Det som artikkelen derimot viser er at vi har så alt for mange byråkrater i dette landet, byråkrater som gjør lite annet enn å finne på djevelskap.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

hELgenen

#21
Sitat fra: Rollep på torsdag 24. november 2022, klokken 14:38
Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759
Står ingenting i artikkelen om dette skal gjelde all kjøring eller bare kjøring i Norge.

Det som artikkelen derimot viser er at vi har så alt for mange byråkrater i dette landet, byråkrater som gjør lite annet enn å finne på djevelskap.

Dette tas nok inn over forsikring - så her må man kjøpe seg km gjennom forsikring.
Kan aldri tenke meg at de skal en annen rapporterings metodikk for dette.

Sånn sett vil nok folk som reiser utenlands med egen bil betale avgift på ikke norske veier også.
Det betyr videre at man forskjellsbehandler norske og utenlandske bileiere.

Denne saken er kanskje mat for EU også?  Dagens regjering kjører over egen befolkning og innfører
ekstra skatter og avgifter i et omfang man aldri tidligere sett i historien. Forskjellen mellom Rødt/SV og AP+SP er at de to første vil
gi noen penger tilbake til en del av befolkningen (hvilket man i det minste kan ha respekt for), mens AP og SP vil grave ned store deler av pengene med unntak av enkelte grupper som bønder og fag-organiserte samt gi penger via en strømstøtte ordning som ble tvunget på dem av Stortinget som i realiteten er elendig og som man kunne klart seg uten dersom håndverket var gjort skikkelig fra starten av.   Denne regjeringen renner over av forslag om tilbakevirkende lover og hemmelighold av nye skatte og avgiftsregler uten høring. Dvs. de arrangerer ofte en skinn høring i etterkant av en beslutning som allerede er tatt. Jeg skal innrømme at jeg har stemt AP ved valg - men det kommer aldri til å skje igjen - aldri,aldri,aldri. Denne gjengen med Støre i spissen kjører frem prosjekter som er dårlig utredet og vil ramme HELE den norske befolkningen på en negativ måte i ulike grader.  Det er helt forståelig at de rikeste rømmer landet. Det er komplett umulig å drive butikk når rammebetingelser holdes hemmelig og avtaler brytes. Og alt dette skal skje mens verden rundt raser sammen som følge av Ukraina krigen.

Og nå skal staten trolig stå der å håve inn noen ekstra penger uansett hvor i verden man kjører bilen så lenge den er registrert i Norge...

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rollep på torsdag 24. november 2022, klokken 14:38
Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759
Står ingenting i artikkelen om dette skal gjelde all kjøring eller bare kjøring i Norge.

Det som artikkelen derimot viser er at vi har så alt for mange byråkrater i dette landet, byråkrater som gjør lite annet enn å finne på djevelskap.

Bra tenkt! Tipper de ikke har kommet på det med utlandskjøring. Kanskje det blir sånn at de med LO-medlemsskap som bor nord for Trondheim og har mindre inntekt enn 400.000 kan sende inn en søknad om refusjon av utenlandskilometre, som blir behovsprøvd av kommunen, hvor de 4000 første får støtte for 40%, og resten får 20%, av de med lovlig behov.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 24. november 2022, klokken 15:16
Sitat fra: Rollep på torsdag 24. november 2022, klokken 14:38
Sitat fra: trondhla på onsdag 23. november 2022, klokken 17:27
Jada, dette måtte jo komme på et eller annet vis, veibruksavgift. Kr. 0,30 per kilometer, eller kr. 3,00 mila.
https://www.nettavisen.no/okonomi/vil-innfore-ny-elbilavgift-tre-kroner-for-hver-mil-du-kjorer/s/5-95-773759
Står ingenting i artikkelen om dette skal gjelde all kjøring eller bare kjøring i Norge.

Det som artikkelen derimot viser er at vi har så alt for mange byråkrater i dette landet, byråkrater som gjør lite annet enn å finne på djevelskap.

Bra tenkt! Tipper de ikke har kommet på det med utlandskjøring. Kanskje det blir sånn at de med LO-medlemsskap som bor nord for Trondheim og har mindre inntekt enn 400.000 kan sende inn en søknad om refusjon av utenlandskilometre, som blir behovsprøvd av kommunen, hvor de 4000 første får støtte for 40%, og resten får 20%, av de med lovlig behov.
Må vel lease/kjøpe liten bil i Norge, og kun kjøre minimalt av det man må i hverdagen. Og så kjøper man seg en bil utenlands som parkeres over grensen. Så bytter man bil så snart man kan og kjører videre på utenlandsturene med svensk, dansk eller finsk-registrert bil...

Kjenner ikke avgiftene i Finland, men det er jo stortsett bare de i de aller nordligste områdene som ville vurdert finsk bil, pga at finskegrensa er nærmest. Det blir vel for de fleste svenskregistrert, så man ikke blir flådd på avgifter, slik man blir i Norge og tildels i Danmark.

Skal se det blir populært å ha garasjeanlegg nært norskegrensen, så man slipper å kjøre så langt før man får byttet til romslig feriebil. Nytt forretningsområde for driftige svensker, eller forretningsfolk som Olav Thon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

02jan

Hvordan skal veiprisingen beregnes ?   Antar at den blir svindyr pr.kjørte km inne i byområder og dyrebolig områder,  da kostnadene med etablering/tap av eiendomsskatt etc spiller inne her. Spesielt dyrt for varetransport og kollektivtrafikk inne i byene, da disse legger ekstra beslag på eiendommene.
Kan det tenkes veiprising for gående ? i hvert fall el sparkesykler og sykler, da disse også beslaglegger vei.

Så ser jeg for meg en vesentlig lavere takst for kjøring "ute på landet" hvor det er lavere eiendomspriser,  lavere veistandard og bortfall av fortau etc ?

Ja hvorfor skal Johan i skodda over Beiarfjellet betale like mye pr. km , som Preben på som kjører e18 over Sandvika i Bærum med flotte Rådhus, kjøpesenter og fjordutsikt.

* Eller er det enklere å ta vei kostnaden over skatteseddel for privat og bedrift , samt årskort/mnd kort for utenlands priv/næring ?

Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Rollep

Sitat fra: goggo på torsdag 24. november 2022, klokken 10:36
Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.

Hvorfor er du tilhenger av veiprising, syns du ikke vi betaler nok skatt og avgifter slik det er nå?
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

VeryElectrix

Sitat fra: Rollep på fredag 25. november 2022, klokken 14:51
Sitat fra: goggo på torsdag 24. november 2022, klokken 10:36
Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.

Hvorfor er du tilhenger av veiprising, syns du ikke vi betaler nok skatt og avgifter slik det er nå?

Jeg er også (delvis) tilhenger av veiprising om det er for å forenkle alle avgifter/kostnader knyttet til bilkjøring. Altså bompenger, veiavgift etc. etc. ALT i en. Vil også påstå det er en relativt rettferdig løsning som enkelt kan diffrensiere på type kjøretøy (ICE, EL, Vare....). Utenlandske kjøretøy kan kjøpe oblat eller lignende som de har i eksempelvis Sveits?

Den store utfordringen jeg ser er vel hvordan få dette rapportert uten komplett overvåkning, samt hvordan behandle evt. kilometre kjørt i utlandet. Når det kommer til "HVA MED OSS PÅ BYGDA UTEN KOLLEKTIV MULIGHET" så klarer sikkert skatteetaten å legge inn en komplisert utregning for fradrag gitt X og Y.


Electric cars in Norway

SitatDen store utfordringen jeg ser er vel hvordan få dette rapportert uten komplett overvåkning, samt hvordan behandle evt. kilometre kjørt i utlandet. Når det kommer til "HVA MED OSS PÅ BYGDA UTEN KOLLEKTIV MULIGHET" så klarer sikkert skatteetaten å legge inn en komplisert utregning for fradrag gitt X og Y.

Gode poeng  :+1:

goggo

Sitat fra: Rollep på fredag 25. november 2022, klokken 14:51
Sitat fra: goggo på torsdag 24. november 2022, klokken 10:36
Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.

Hvorfor er du tilhenger av veiprising, syns du ikke vi betaler nok skatt og avgifter slik det er nå?

Som jeg sa - veiprising er bare en alternativ og forhåpentligvis mere rettferdig måte å kreve inn pengene enn å gjøre det via bomstasjoner slik som det gjøres nå. Jeg er IKKE tilhenger av en veiprising som kommer i tillegg til dagens bompenger.

VeryElectrix forklarer det greit i sitt innlegg over.

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

26.000 kWh

Sitat fra: VeryElectrix på fredag 25. november 2022, klokken 16:16
Sitat fra: Rollep på fredag 25. november 2022, klokken 14:51
Sitat fra: goggo på torsdag 24. november 2022, klokken 10:36
Her må det være en misforståelse eller noe som er "lost in translation"??

Meningen med veiprising (som jeg egentlig er tilhenger av) er jo at den skal erstatte bompenger, og ikke at den skal komme i tillegg til bompenger.

Hvorfor er du tilhenger av veiprising, syns du ikke vi betaler nok skatt og avgifter slik det er nå?

Jeg er også (delvis) tilhenger av veiprising om det er for å forenkle alle avgifter/kostnader knyttet til bilkjøring. Altså bompenger, veiavgift etc. etc. ALT i en. Vil også påstå det er en relativt rettferdig løsning som enkelt kan diffrensiere på type kjøretøy (ICE, EL, Vare....). Utenlandske kjøretøy kan kjøpe oblat eller lignende som de har i eksempelvis Sveits?

Den store utfordringen jeg ser er vel hvordan få dette rapportert uten komplett overvåkning, samt hvordan behandle evt. kilometre kjørt i utlandet. Når det kommer til "HVA MED OSS PÅ BYGDA UTEN KOLLEKTIV MULIGHET" så klarer sikkert skatteetaten å legge inn en komplisert utregning for fradrag gitt X og Y.

Vi alle vet hvordan det gikk med bompengene når det ble automatisert med fantastiske brikker. Nå hentes det inn penger til prosjekter som ikke har noe med bilbruk å gjøre. Dette er en svært dårlig løsning som helt garantert kommer til å bli utnyttet av fremtidens politikere. Dette kommer til å bli utnyttet - helt garantert. Ikke gi politikerne dette sugerøret.

Dette kommer til å bli solgt inn som noe helt fantastisk rettferdig og eksperter kommer til å poppe opp i media for å bekrefte tankegodset.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA