Er vi ikke komt lengre i 2022? Hadde elbil i 15. Kjørt hybrid siden 2016...

Startet av Svk, man 17. okt 2022, kl. 15:17

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Svk på ons 19. okt 2022, kl. 21:18
Er det mulig å få kjøpt gamle ioniq'n ny? Eller er den sluttsolgt?
Denne har jo CSS,grei pris og grei ladehastighet
Hyundai Ioniq 38 kWh er merket som utgående modell, og sluttselges vel nå. På Hyundai sine sider står den til ca. 305 K for premium-versjonen ferdig levert. 28 kWh-versjonen forsvant mer eller mindre samtidig som 38 kWh-versjonen ble lansert.

https://www.hyundai.com/no/bilmodeller/ioniq-electric.html

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

var på nettsiden til hyundai jeg fant den, så litt ut der som de fortsatt solgte den..

venter på tilbakemelding fra hyundai forhandleren, denne har jo ACC og 70kW lading..

så mulig dette er en kandidat om den kan leveres...

filtvet

Sett priser på hurtiglading helt oppe i 10,- kr kw nå. Hva er da poenget med elbil?

Hvis du alltid kan lade hjemme så kanskje, men hva med hytta?

turfsurf

Sitat fra: filtvet på tor 20. okt 2022, kl. 08:33
Sett priser på hurtiglading helt oppe i 10,- kr kw nå. Hva er da poenget med elbil?

Selv om man har hytte så blir jo mesteparten av ladingen hjemme. Og strømprisene er fremdeles lavere enn 10kr/kWh på hytta.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på tor 20. okt 2022, kl. 08:55

Selv om man har hytte så blir jo mesteparten av ladingen hjemme. Og strømprisene er fremdeles lavere enn 10kr/kWh på hytta.

Enig i det.
Samtidig så vil det over tid fort bli lønnsomt å legge på 100.000 i bilprisen for mange, sånn at de får 460km rekkevidde, og slipper hurtiglading, og slipper hyttelading....i tillegg til tiden og komforten med å bare kjøre. Jeg ville absolutt lånt 100.000 ekstra for de ekstra milene....når elbilmarkedet normaliseres vil en og kunne oppleve mye større verdifall med en bil som har mye kortere rekkevidde.

Men hvis en nesten aldri vil trenge å hurtiglade, og tenker å ha bilen i mange år så kan det jo være bra økonomisk med mindre batteri.

...så for mange vil nok noe sånt være bedre (sier ikke at det trenger være det for Svk): https://renault.no/elbil/megane-e-tech-electric?gclid=Cj0KCQjw48OaBhDWARIsAMd966B07KgH8pN247BoEKfNQvYGdwnC_tqTPYYB1bSvDBNUtDmLTbkBF5waAsH0EALw_wcB
Tesla Model Y                         2021-

Svk

legger jeg på 100.000 så trenger jeg nok aldri å hurtiglade, om jeg ikke skal til sverige. bilen blir nok brukt mest til daglig kjøring,jobb,sfo,trening.
om det er sommer, så hadde jeg nok klart meg uten hurtiglading også om jeg skal til stavanger/bergen
bor 11 mil unna bergen sentrum og 5.5 mil fra stavanger sentrum.klarte tur/retur stavanger i 2015 med egolfen.19mils bil. gikk i skilpaddemodus på hjemveien. var i august tror jeg.
tenker det blir leaf eller ioniq. er ikke noe problem å legge på 100.000. men biinteressen forsvant for 8-10år siden. så plan er å gjøre det samme med elbilen som jeg har gjort med hybriden.
kjøp,bruk,kast :-)

edyrli

Om du ikke må ha ny bil og den er stor nok høres det ut som Zoe Z.E. 50 er et godt alternativ også.
Denne får du for under 300.000 ett år gammel. Den har 22kW AC lading og CCS. Med en WLTP på 395km holder den til det meste. Renault sluttet akkurat å selge denne så antar de fleste forhandere er tomme for nye.

RJK

Sitat fra: Svk på tor 20. okt 2022, kl. 07:52
var på nettsiden til hyundai jeg fant den, så litt ut der som de fortsatt solgte den..

venter på tilbakemelding fra hyundai forhandleren, denne har jo ACC og 70kW lading..

så mulig dette er en kandidat om den kan leveres...
I praksis så lader ikke Ioniq 38 kWh-modellen raskere enn min egen (45-54 min fra lav SoC til 80 %, min er 54 fra ca 10 % SoC), noe som er den store nedsiden med den modellen. På TeslaBjørns 1000 km-test, gjør 28 kWh-utgaven det skarpere, fordi den lader så mye raskere.

Forskjellen ligger dog for mange i det at 38 kWh-utgaven har så god rekkevidde, og nesten samme forbruket, så den trenger færre ladinger. Og lader du bare 30 min istedet for opp til 80 %, så kan du lade mer strøm på samme tiden sammenlignet med 28 kWh-utgaven. Det er lading etter det som tar usannsynlig lang tid, dog om det passer seg, rekker du en middag + dessert mens bilen lader.

Sammenlignet med egen bil, så bruker jeg like lang tid opp til 80 %, men pga større batteri, får jeg langt mer strøm på batteriet, og kan altså kjøre fort 4-5 timer før jeg trenger lade igjen. Blir derfor mange færre ladinger, og den havner nær 28 kWh-modellen på 1000-km-testen. Dog husker ikke nå hvem som trakk det lengste strået... ;)

Med ChargeMyHyundai-kortet, "gratis"-abonnementet og Ionity-pakke koster det 135,- per måned for dette, men man lader til 1,65 kr per kWh. Men har du slike ladebehov, så spørs det om ikke en Kona med 64 kWh-batteri da er et bedre kjøp om du holder deg til standardmodellen, ev. med teknikk-pakke.
Bosted Oslo

Svk

har fått svar fra forhandler. ioniq premium kan leveres for rett under 350.000kr med svart lakk og vinterhjul.
pris før evt pruting

RJK

Sitat fra: Svk på tor 20. okt 2022, kl. 12:15
har fått svar fra forhandler. ioniq premium kan leveres for rett under 350.000kr med svart lakk og vinterhjul.
pris før evt pruting
Ville sjekket med andre forhandlere, og så visst opprinnelig forhandler den siden fra Hyundai. Jeg personlig synes ikke 350 K er noen god pris på denne, men virker som din forhandler ønsker å melke mer ut av markedet.

Vinterhjul bør ikke komme på mer enn 20 K, selv med økte priser, når de kan selges med bilen eks. mva.
Bosted Oslo

Svk

IONIQ EV Premium+skinn MY22 Kr 327.900
Engangavgift Kr 0
Phantom black Kr 5.900
Komplette vinterhjul 'Vinterspesial' G2400ADE06, 16' alu, inkl TPMS Kr 13.500

så dette er egentlig full pris? hva kostet denne før kampanje?
men her står det 305.000.
i prisliste står prisen som 327000

edit. ser jeg har fått 23.000 i rab. nederst på tilbudet. så har faktisk fått tilbud på 305.000.
var litt lettere å se på ipad`n  :-)

Svk

Da blir det Leaf,bestilt idag. tenker denne duger til jobb/sfo/trening

Moas

2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Svk

Sitat fra: Moas på fre 21. okt 2022, kl. 12:44
Sitat fra: Svk på fre 21. okt 2022, kl. 12:01
Da blir det Leaf,bestilt idag. tenker denne duger til jobb/sfo/trening
Interessant.

håper det :-)
billig,bra,romslig,velprøvd, kvalitet....

Svk

Spurte selger om jeg slapp MVA om jeg la laderen på kjøpskontrakten?
Var visst slutt på dette nå?eller har det aldri vært mulig?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA