Er vi ikke komt lengre i 2022? Hadde elbil i 15. Kjørt hybrid siden 2016...

Startet av Svk, man 17. okt 2022, kl. 15:17

« forrige - neste »

Svk

Hei! kjørt hybrid de siste åra.Klarer meg nå med en mindre bil. Er også litt småsliten den hybriden som jeg har nå. Så er på tide med noe nytt.
Har testet Leaf i helga. Vært på helgetur.
Må si det var en veldig positiv opplevelse, foruten lading. Fikk bilen med 30%batt, noe jeg var klar over. Da den hadde vært ute på prøving rett før jeg fikk den. Tenkte dette var null problem,da det er hurtigladere over "alt"
Kjørte så til nærmeste hurtiglader,parkerte noen meter fra laderen, lastet ned appen til MER og lager brukerkonto.
Kjørte så bort til laderen,kobler til. Ser så at det står error på laderen og at laderen ikke er tilgjengelig i appen.
Er 2 ladere,så i hu å hast så flytter jeg bilen til laderen ved siden av, der en e-golf lader. Her får jeg ikke ladet,kan visst bare lade en om gangen?
Så da bærer det videre til neste ladested tilknyttet MER. Ikke langt unna. Her er ene laderen helt død,ene bilen som lader på andre laderen kjører, så prøver å lade her. lader i et min før den plutselig slutter å lade. Må si jeg er litt frustrert! Kjører så tilbake der jeg var først. Der er det ledig nå. Så får ladet der.Lader til 74%, turen går videre ,til hotellet. Har rett over 20% når jeg kommer frem, de skal ha ladere på hotellet. Så tenker å lade over natta. Slik at morgendagen starter bra, med passelig strøm på batteriet. Nei, vi har ikke ladere lenger sier de i resepsjonen! Javel.. finner et parkeringshus i nærheten, der har de 2 ladere. betaler for 2.5timer parkering.50kr takk. Greit nok.
Står bare i 2.5timer. Da parkeringhuset låser porten 23:30.
Dette er jo ikke noe problem,da vi uansett skal videre neste dag til et sted der de har 5 ladere.Ikke så langt unna,ca kvarters kjøretur. Vi skal være der hele dagen. Dette er jo sikkert nok til å toppe opp før hjemturen?Kommer frem, alle 5 ladere ute av drift!
Da blir det hurtiglading på hjemveien, kjører til nærmeste MER lader,siden det kun er den appen jeg har,har ikke stresset med å rigge meg til med flere, eier jo ingen el-bil.. Kommer frem, her er det 2 hurtigladere.
Lader en bil på den ene og 2 på den andre.Jøss denne kan lade 2!? Etter 10 min kjører den ene, da kan jo jeg kjøre bort å koble meg til? Neida... Var 2 som ladet når jeg kom!Men når jeg vil lade som andre mann, så vil ikke lading starte,ikke nok strøm tilgjengelig står det på laderen!Så må vente i 15min før jeg får startet! Så skal jeg Ta tjangsen på å kjøpe en Leaf 22/23 med 39 Kw batteri? Veldig usikker :-(
Er vi ikke kommt lengre i 2022?

geear

Høres ut som du har vært veldig uheldig, har veldig sjelden problemer, men:

1. Leaf 40 kWh er ikke akkurat noen rekkeviddevinner.
2. Leaf har chademo, en ladestandard som er utgående i Europa. Kjøp en bil med CCS, så er det mange flere hurtigladere å velge mellom, da det er dette som bygges ut for tiden (inkludert Tesla sine som ofte har 20-40 på hver lokasjon).

Moas

Har prøvd mange elbiler de siste 20 årene. Har også opplevd tull før. Skal du redusere faren for ladeproblemer bør du prøve en Tesla
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

turfsurf

Bil med Chademo er vel det dårligste valget man kan gjøre nå mtp hurtiglading. Blir mindre og mindre prosentandel med biler med slik plug, og stort sett alle ladere er delte med ladere med CCS plugg. Dvs at tilgjengeligheten blir ekstremt dårlig etter hvert.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

Må si jeg blir litt skeptisk når jeg ser nye ariya levers med CCS.
Så når dagens Leaf går ut av produksjon så er det ingen nye biler som leveres med chademo?

Vollis47

Vi har nok fått mange nye ladelokasjoner i løpet av disse årene. Men skuffende mange lokasjoner har for få ladestasjoner. Og altfor få parkeringsplasser nær hoteller har lademuligheter for overnattingsgjester. Flere plasser er det begrensninger på hvor lenge du kan stå og lade. Det hjelper ikke mye å lade 3 timer når du bare får ladet 3-4 kW.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på man 17. okt 2022, kl. 17:15
Må si jeg blir litt skeptisk når jeg ser nye ariya levers med CCS.
Så når dagens Leaf går ut av produksjon så er det ingen nye biler som leveres med chademo?

I Norge blir det nok slik. Kommer nok ingen nye med chademo da. Gå for CCS.

Svk

Har kun sett på Leaf. Da den ut fra pris/tekniske data så/ser ut som beste alternativ.eneste ankepunkt er chademo og 50Kw lading.tror jeg skal kunne leve med 50Kw lading,selv om 100 hadde vært kjekkere. Men om ingen gidder å komme med nye chademo i fremtiden så er det verre.
Tenkte budsjett på bilkjøp, Max 350.000 ink vinterhjul.
Ec4/2008/mokka virker jo ut som greie biler. Passelig motor/batteri og 100Kw lading. Men har en del mindre bagasjerom og trangere baksete?
Perfekt plass i leafen til 3 skolebarn.

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Som folk sier, test en med ccs så har du tilgang til tesla sitt lade nettverk og(de fleste er åpnet i Norge for alle) De har såpass mange ladere per sted at en eller to er nede er ikke krise i motsetning til andre som setter opp 4-6 per sted.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

Svk

C4X ser jo veldig pen ut.bagasjerom på over 500L er jo veldig bra.
Men blir fort 400.000kr med vinterhjul.
Hva får en egentlig for under 350.000kr?
Er det ikke andre alternativ enn Leaf?
Må jeg strekke budsjettet? 
Prøvd å søke etter chademo nyheter,finner ikke noe positivt foruten at nye mitsubishi eclipse cross og Lexus bruker chademo. Men dette er sikkert ikke nok til at de store invisterer i nye/flere chademoladere? Alt handler jo om penger

Svk

Sitat fra: Daniel_0007 på man 17. okt 2022, kl. 20:52
Som folk sier, test en med ccs så har du tilgang til tesla sitt lade nettverk og(de fleste er åpnet i Norge for alle) De har såpass mange ladere per sted at en eller to er nede er ikke krise i motsetning til andre som setter opp 4-6 per sted.
Å kunne lade hos tesla sitt ladenettverk er jo en kjempefordel.tror kanskje chademo er grunn nok til å ikke kjøpe Leaf.Men frister veldig med Leaf.er jo perfekt ellers.

Daniel_0007

Sitat fra: Svk på man 17. okt 2022, kl. 20:57
C4X ser jo veldig pen ut.bagasjerom på over 500L er jo veldig bra.
Men blir fort 400.000kr med vinterhjul.
Hva får en egentlig for under 350.000kr?
Er det ikke andre alternativ enn Leaf?
Må jeg strekke budsjettet? 
Prøvd å søke etter chademo nyheter,finner ikke noe positivt foruten at nye mitsubishi eclipse cross og Lexus bruker chademo. Men dette er sikkert ikke nok til at de store invisterer i nye/flere chademoladere? Alt handler jo om penger

Sjekk ut mg zs evt mg5 hvis du trenger større bagasjerom.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

geear

Chademo alene er grunn nok til å ikke kjøpe Leaf, ja, det er en døende standard, iallfall i Europa. Ionity og Tesla, som er de største ladetilbyderene med bilfabrikanter (og EU) i ryggen, bygger kun CCS.

Er det kun ny bil som er aktuelt for deg, så er det mulig budsjettet blir litt smått, ja. Hvis brukt er aktuelt så blir det nok noe mer å velge i. Det går med tre skolebarn i baksetet på e-Niro, men Leaf er nok noe større. Du er vel nær å få en Model 3 også. Det er en helt annen bil på langkjøring enn Leaf. Ellers er det nok kanskje Kina-biler du må se på.

Svk

Tenkte nytt var enkelt og trygt. Men en pent brukt norsk bil av nyere dato kan gå. Ioniq som gikk ut av produksjon ser jo ut som et greit valg.
Vurderer å sjekke opp ec4/2008.mokka ser liten ut

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA