Er vi ikke komt lengre i 2022? Hadde elbil i 15. Kjørt hybrid siden 2016...

Startet av Svk, man 17. okt 2022, kl. 15:17

« forrige - neste »

Barfot

Kommet enda en ny på markedet nå, SERES mod 3.

Ikke mye å finne på nettet, men Sandven AS på Kokstad i Bergen har fått dem inn. Kanskje verd en kikk ?
Så rimelig grei ut fra utsiden.

edyrli

Ett alternativ kan være Mazda MX-30 om rekkevidden er nok. Den har CCS, utmerket comfort og ser mye bedre ut enn leaf. Men batteriet er noe mindre. 35 kWh vs 40kWh i leaf.
Startpris: 263900.

filtvet

Personlig ville jeg godt for en brukt hybrid i dag. Du får en pent brukt Rav 4 for ca 250 som dekker ALLE behov og som bruker ca 0,5l bensin pr mil.

Eller du kan kjøpe tesla 3/y og slippe å tenkte på rekkevidde og lading. Men da - ca 600 laken etter nyttår.

Moas

Sitat fra: filtvet på tir 18. okt 2022, kl. 11:58
Eller du kan kjøpe tesla 3/y og slippe å tenkte på rekkevidde og lading. Men da - ca 600 laken etter nyttår.
Eller ny SR+ for 439k: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=277525390
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Hallgrim86

Sitat fra: edyrli på tir 18. okt 2022, kl. 09:36
Ett alternativ kan være Mazda MX-30 om rekkevidden er nok. Den har CCS, utmerket comfort og ser mye bedre ut enn leaf. Men batteriet er noe mindre. 35 kWh vs 40kWh i leaf.

Min 2022 Mx-30 har Type 2 som Tesla og alle. Enig i det du skriver, den er mer komfortabel enn biler 100 og 200 000 dyrere - men veldig lite batteri er akilles. Jeg er storfornøyd.

Svk

Sitat fra: Hallgrim86 på tir 18. okt 2022, kl. 12:32
Sitat fra: edyrli på tir 18. okt 2022, kl. 09:36
denne har jeg prøvd. fin på veien og fint design.
men blir for liten. teite bakdører

Sitat fra: filtvet på tir 18. okt 2022, kl. 11:58
Personlig ville jeg godt for en brukt hybrid i dag. Du får en pent brukt Rav 4 for ca 250 som dekker ALLE behov og som bruker ca 0,5l bensin pr mil.

kjører toyota hybrid idag. lite tull. men trodde kanskje el-bil er fremtiden?

filtvet

Mulig elbil er fremtiden men tiden vil vise det.

En Toyota varer i minst 16-20 år om du passer på den, en tesla kan vare i 8 år (batteri og motor) eller lengre. Men få kommer nok til å betale noe særlig for en 8 år gammel tesla. Om batteri/motor ryker så er du ille ute.

edyrli

Sitat fra: filtvet på tir 18. okt 2022, kl. 14:09

En Toyota varer i minst 16-20 år om du passer på den, en tesla kan vare i 8 år (batteri og motor) eller lengre. Men få kommer nok til å betale noe særlig for en 8 år gammel tesla. Om batteri/motor ryker så er du ille ute.

Her tror jeg du er i overkant negativ til levetiden på nye elbiler. Du prøver også sammenlikne epler og pærer.
Det er forskjell på levetiden på en Yaris og en Land Cruiser eller på Leaf og Modell X. Og selv på en toyota så vil man slite med bl.a. ødelagte girkasser, regreimer, dyser, glødeplugger, turboer, svinghjul, oljelekasjer og annet snaks fossil biler sliter med. Eneste på en eldre toyota er kanskje frekvensen av alvorlige feil være noe mindre.
Uansett så vil et girkasse/motorhavari sende besinbilen på skraphaugen på samme måte som et batterihavari.

ToWalkOrDrive

PSSST! 9 år gamle Teslaer koster i dag over 300.000......
Tesla Model Y                         2021-

Svk

Min toyota er 10år. 257.000km
eid den i 7år/143.000km.  kun byttet et hjulager foran den tiden + bremser og ting som har størnet/rustet istykker.
(bremserør,bensin påfyllrør og begge bakre bremsewire)
har sett litt på disse kina elbilene. er litt skeptisk. hvordan er det å eie disse etter 5år?ingen som vet ennå?

Frister litt å bare bestille leaf, den er billig, velprøvd og japansk kvalitet.
ser ut som den lett holder i 10år/200.000km.

Tesla? ingen har vel opplevd å eie en over 8 år ennå :-)

edit: her tok jeg feil ang tesla og over 8år

ToWalkOrDrive

Jeg ville sjekket ut Renault sin Megane e-tech....har høstet god kritikk, lang rekkevidde, mulighet for hengerfeste, takbøyler osv. 60kWh batteri....rask lading (opp mot 130kW) og lav pris....

ToWalkOrDrive

...finnes og mange kjekke små tilhengere for sommerferier osv....som ligger i dragsuget....og også bokser som festes rett på hengerfestet, som kan vippes vekk, så du kan åpne bakluken...

Svk

blir fort mye mer å velge i om en strekker budsjettet til 350-400.000. må gå litt i tenkeboksen.
for min del så blir det nok 97% hjemmelading og 3% hurtiglading. de hurtigladerene som er der idag, bør vel være her om 5år også? ser charge har satt ut flere chademo-ladere i 2021. Destinasjonslading er sikkert en god ting(her er jo leafen utstyrt med rett plugg og passelig ombordlader). med på de 2 destinasjone jeg besøkte i helga var det jo ingenting å hente. ikke en kW

Svk

fant denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.900
må si denne gav meg litt håp.

tror kanskje jeg går for en Tekna og sparer 100.000kr

Electric cars in Norway

Sitat fra: Svk på tir 18. okt 2022, kl. 15:13
fant denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=34229.900
må si denne gav meg litt håp.

tror kanskje jeg går for en Tekna og sparer 100.000kr

Ja, det er nok av CHAdeMO rundt omkring... men vi snakker om en døende teknologi på sikt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA