Tips til bruk av støttebukk og smøring av bremser.

Startet av OlaM, lør 15. okt 2022, kl. 18:47

« forrige - neste »

OlaM

La om til vinterdekk i dag og fikk smurt bremsene også, bilen er 10 mnd gammel og har snart gått 20 000. Syntes bremsene så greie ut, det var også en ganske lett jobb.

Fulgte denne oppskriften:
https://www.youtube.com/watch?v=TQu9LbQbZAk

Bruk av støttebukk er enkelt, du bare løfter høyt nok på det andre jekkepunktet.  Så bruker du et par ekstra sekunder på å sikte støttebukken presist under jack paden og slipper bilen forsiktig nedpå. Jeg slapp ikke jekken mer ned, så bilen ble holdt oppe av begge. Byttet før jeg begynte på neste hjul.

Trenger jo bare en støttebukk, men Biltema selger dem i par til 699. Hvis noen i Bergen trenger en så kan de få kjøpe den andre for 349.

Brukte dette smøremiddelet: https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/fett/keramisk-pasta-2000037637

edit: jeg har siden byttet til dette: https://www.biltema.no/bilpleie/smoremiddel/bremsefett-100-ml-2000051172 siden det keramiske størknet til et hardt belegg, slik Stig-Arne i posten under nevner.

Boltene som holder den bevegelige delen av kaliperen bak var litt kinkig å komme til. Fikk ikke momentnøkkelen inn så tok det på følelsen. En kort forlenger hadde vært nyttig her.

Ellers kan du skaffe deg en lang drivdor eller en skrue til å banke ut pinnene på frambremsene, helst 12 cm men kortere funker også. 5-6 mm diameter. Jeg brukte en dor som var konisk og dermed ikke kom så langt inn, pluss en kort skrue. Ble litt pirk. Satser på pinnene er lettere å få ut neste gang. Sjekk også om pinnene står i spenn. Klossene kan jo bevege seg fritt opp og ned, hvis du ser at pinnen ikke er midt i hullet så kan du flytte litt på klossen først så blir det sikkert lettere å få ut pinnen.
'21 3LR

Stig-Arne

Akkurat det fettet du bruker har jeg dårlig erfaring med. På min Model X jeg hadde så forsteinet fettet seg slik at klossene hang.

Gikk over til bremsekalipper fett fra Biltema, som man sprayer på. Og etter sommer sesongen var det som nytt fortsatt
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

førategangtesla

Når jeg smører bremser så bruker jeg silikonbasert fett, jeg har en tube med noe som heter superlube. Silikon reagerer ikke med gummideler etc slik som andre fett basert på mineralolje, så man risikerer ikke at gummideler sveller ut, det holder seg også mykt og glatt og tørker ikke ut.

OlaM

Sitat fra: Stig-Arne på søn 16. okt 2022, kl. 11:50
Akkurat det fettet du bruker har jeg dårlig erfaring med. På min Model X jeg hadde så forsteinet fettet seg slik at klossene hang.

Giik over til bremsekalipper fett fra Biltema, som man sprayer på. Og etter sommer sesongen var det som nytt fortsatt

Hmm, takk for tips. Får se til neste år.
'21 3LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: OlaM på søn 16. okt 2022, kl. 16:05
Sitat fra: Stig-Arne på søn 16. okt 2022, kl. 11:50

Giik over til bremsekalipper fett fra Biltema, som man sprayer på. Og etter sommer sesongen var det som nytt fortsatt

Hmm, takk for tips. Får se til neste år.
Ja den fra Biltema bruker jeg også. Helt Konge

OlaM

En ting jeg glemte å legge til, jeg synes det er bra kvalitet på det meste av skruer, klips, div andre komponenter. Har jo lest mye negativt om Tesla i mange år, når jeg så skulle kjøpe min første nye bil var det deilig at det ser ut til å være noe som tåler 200 000 km uten problem. Men sikkert ikke uten å bytte litt hjuloppheng selvsagt.  ;)
'21 3LR

Tom

Har brukt den pastaen du brukte  siden høsten 2019 på min og den har fungert fint hos meg..smurt opp ved hver hjulbytte..
bytte og oppsmøring tar under 1 time..

geear

Har brukt Biltema sin 36-4526, "Bremsecaliperfett", med godt hell, på X var det ikke behov for å plukke det fra hverandre igjen to påfølgende år. Ser ut som dette ikke finnes på nettsidene lenger, men mulig samme som sprayboksen?

OlaM

Et år senere og jobben gjort på nytt. Ingenting negativt å si om det fettet jeg brukte. Klossene hang ikke. Men jeg brukte det på pinnene og, og en av dem hang skikkelig. Det var nok litt for tjukt på den klipsen i ene enden slik at den ikke ville ut. Børstet det godt rent.

Tror trikset med det fettet er å legge tynt nok. Det størkner til et hardt belegg. Hvis det er for tjukt så sitter det fast, men er det tynt og jevnt så er det ikke noe problem.

Det var såpass pent at jeg ikke kommer til å gjøre samme jobb neste oktober, blir nok heller påfølgende vår. Ser an km stand.
'21 3LR

førategangtesla

Nå har jeg model y performance og ikke model 3, men jeg skal etterhvert bytte fra sommer til vintersko på bilen og i den forbindelse løsne calipere, ut med klosser og rense alt og smøre opp igjen. Det jeg lurer på er om dere kjøper nye bolter? Står vel i manualen at disse skal byttes til nye, ser ut som her er locktite på originalboltene.

OlaM

Sitat fra: førategangtesla på lør 14. okt 2023, kl. 19:40Nå har jeg model y performance og ikke model 3, men jeg skal etterhvert bytte fra sommer til vintersko på bilen og i den forbindelse løsne calipere, ut med klosser og rense alt og smøre opp igjen. Det jeg lurer på er om dere kjøper nye bolter? Står vel i manualen at disse skal byttes til nye, ser ut som her er locktite på originalboltene.

Kjøper ikke nye bolter, de satt heller ikke spesielt hardt. Eller kanskje måtte det et lite knekk til første gangen? Uansett, det er veldig enkelt, med forbehold om at YP har annen løsning.

Det er kun "halvparten" av caliperen bak som tas av, og den henger på de to boltene. 30 Nm hver, får ikke momentnøkkelen til på den ene så den tas etter at albuen har kalibrert seg på den andre.

Fremme trenger du bare å hamre ut to pinner, så trekker du klossene rett opp. Finner ikke noe om dette på DIY-siden til Tesla forresten, men kan hende det står i servicemanualen og at det gjelder caliperen fremme.

Bare se hele videoen og pass på at du har det du trenger. Jeg brukte en litt lang skrue og en gammel sykkelaksel som drivdor.
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: OlaM på lør 14. okt 2023, kl. 20:57
Sitat fra: førategangtesla på lør 14. okt 2023, kl. 19:40Nå har jeg model y performance og ikke model 3, men jeg skal etterhvert bytte fra sommer til vintersko på bilen og i den forbindelse løsne calipere, ut med klosser og rense alt og smøre opp igjen. Det jeg lurer på er om dere kjøper nye bolter? Står vel i manualen at disse skal byttes til nye, ser ut som her er locktite på originalboltene.

Kjøper ikke nye bolter, de satt heller ikke spesielt hardt. Eller kanskje måtte det et lite knekk til første gangen? Uansett, det er veldig enkelt, med forbehold om at YP har annen løsning.

Det er kun "halvparten" av caliperen bak som tas av, og den henger på de to boltene. 30 Nm hver, får ikke momentnøkkelen til på den ene så den tas etter at albuen har kalibrert seg på den andre.

Fremme trenger du bare å hamre ut to pinner, så trekker du klossene rett opp. Finner ikke noe om dette på DIY-siden til Tesla forresten, men kan hende det står i servicemanualen og at det gjelder caliperen fremme.

Bare se hele videoen og pass på at du har det du trenger. Jeg brukte en litt lang skrue og en gammel sykkelaksel som drivdor.

Takk for det  :+1: jeg har skrudd en del bil så jeg skal nok få det til. Jeg har som du nevner pinner fremme, jeg tror at jeg tar av hele caliperen slik at jeg kan få rengjort skikkelig med børste og bremserens. Jeg har hørt at pinnene kan sette seg, så jeg får se om jeg tør å røre disse for caliperene er vel aluminium. Akkurat bak er jeg usikker.

Når det gjelder parkeringsbremsen, noe spesielt å tenke på her? Tenker på calipere bak?

jlan

Sitat fra: førategangtesla på søn 15. okt 2023, kl. 07:31Når det gjelder parkeringsbremsen, noe spesielt å tenke på her? Tenker på calipere bak?
Ganske ukomplisert. Det er bare å følge videoen over, og plugge fra parkeringsbremsmotoren som det beskrives der. Hvis man ikke rører skjermen, så er det vel liten risiko for at bilen går ut av transportmodus, men det er kjapt gjort å koble fra (når man setter seg inn i låsemekanismen på pluggen).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

OlaM

Sitat fra: førategangtesla på søn 15. okt 2023, kl. 07:31Når det gjelder parkeringsbremsen, noe spesielt å tenke på her? Tenker på calipere bak?

Stemmer i med det over. Du bør se hele videoen. Jeg setter min i transportmodus, og så plugger jeg ut den lille kontakten ved hjelp av en liten pirk etter å ha børstet reint for støv. Jeg bruker hjulstoppere som du kan se på bildene i første post så bilen ikke triller. Selv om dette er en "enkel" jobb er det absolutt mulig å skade bilen eller seg selv hvis man ikke har forberedt seg godt nok.

Jeg har noen smale børster som får kostet veldig fint ut av caliperne fremme med klossene ute. Sikkert ikke noe stress å ta den av, men det er ikke spesielt nødvendig for denne jobben, du kommer fint til der det trengs.
'21 3LR

førategangtesla

Sitat fra: OlaM på søn 15. okt 2023, kl. 09:15

Stemmer i med det over. Du bør se hele videoen. Jeg setter min i transportmodus, og så plugger jeg ut den lille kontakten ved hjelp av en liten pirk etter å ha børstet reint for støv. Jeg bruker hjulstoppere som du kan se på bildene i første post så bilen ikke triller. Selv om dette er en "enkel" jobb er det absolutt mulig å skade bilen eller seg selv hvis man ikke har forberedt seg godt nok.

Jeg har noen smale børster som får kostet veldig fint ut av caliperne fremme med klossene ute. Sikkert ikke noe stress å ta den av, men det er ikke spesielt nødvendig for denne jobben, du kommer fint til der det trengs.

Kjempefint, takk for tips  :+1:  :)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA