Tips til bruk av støttebukk og smøring av bremser.

Startet av OlaM, lør 15. okt 2022, kl. 18:47

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: OlaM på lør 14. okt 2023, kl. 19:21Ingenting negativt å si om det fettet jeg brukte. .... Men jeg brukte det på pinnene og, og en av dem hang skikkelig. Det var nok litt for tjukt på den klipsen i ene enden slik at den ikke ville ut. Børstet det godt rent.

Tror trikset med det fettet er å legge tynt nok. Det størkner til et hardt belegg. Hvis det er for tjukt så sitter det fast, men er det tynt og jevnt så er det ikke noe problem.
Da er min påstand at fettet ikke er egnet, og at man bør bruke noen annet. Ref Stig-Arnes kommentar i inlegg #1. Gode smøremidler til dette skal ikke størkne.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: førategangtesla på lør 14. okt 2023, kl. 19:40Nå har jeg model y performance og ikke model 3, men jeg skal etterhvert bytte fra sommer til vintersko på bilen og i den forbindelse løsne calipere, ut med klosser og rense alt og smøre opp igjen. Det jeg lurer på er om dere kjøper nye bolter? Står vel i manualen at disse skal byttes til nye, ser ut som her er locktite på originalboltene.
Husk at Model Y har andre bremser enn 3. Se videoer for din bil.
Dersom man benytter gjengelåsingsmiddel trenger man ikke nye bolter.

OlaM

Sitat fra: Handyman på søn 15. okt 2023, kl. 11:32
Sitat fra: OlaM på lør 14. okt 2023, kl. 19:21Ingenting negativt å si om det fettet jeg brukte. .... Men jeg brukte det på pinnene og, og en av dem hang skikkelig. Det var nok litt for tjukt på den klipsen i ene enden slik at den ikke ville ut. Børstet det godt rent.

Tror trikset med det fettet er å legge tynt nok. Det størkner til et hardt belegg. Hvis det er for tjukt så sitter det fast, men er det tynt og jevnt så er det ikke noe problem.
Da er min påstand at fettet ikke er egnet, og at man bør bruke noen annet. Ref Stig-Arnes kommentar i inlegg #1. Gode smøremidler til dette skal ikke størkne.

Det er sikkert ikke det beste nei, kanskje det er for mye "keramisk" ditt og datt om dagen? Men det funker for meg så lite fristende å kjøpe mer. Får se ved neste korsvei.

edit: ser at Biltemas fett tåler 240 grader, mens den keramiske pastaen tåler 1400. Det er vel der den gjør sine kompromisser, ekstrem temperaturtoleranse men ikke så feit og fin i flyten. Hvis bremsene mine noen gang nærmer seg 1400 grader så har jeg vel antagelig mer enn bremsevedlikehold å bekymre meg for.
'21 3LR

SHill

Er transportmodus den eneste måten for å få de løs?

Sitat fra: OlaM på søn 15. okt 2023, kl. 09:15
Sitat fra: førategangtesla på søn 15. okt 2023, kl. 07:31Når det gjelder parkeringsbremsen, noe spesielt å tenke på her? Tenker på calipere bak?

Stemmer i med det over. Du bør se hele videoen. Jeg setter min i transportmodus, og så plugger jeg ut den lille kontakten ved hjelp av en liten pirk etter å ha børstet reint for støv. Jeg bruker hjulstoppere som du kan se på bildene i første post så bilen ikke triller. Selv om dette er en "enkel" jobb er det absolutt mulig å skade bilen eller seg selv hvis man ikke har forberedt seg godt nok.

Jeg har noen smale børster som får kostet veldig fint ut av caliperne fremme med klossene ute. Sikkert ikke noe stress å ta den av, men det er ikke spesielt nødvendig for denne jobben, du kommer fint til der det trengs.

Electric cars in Norway

Sitat fra: SHill på søn 28. apr 2024, kl. 22:54Er transportmodus den eneste måten for å få de løs?

Sitat fra: OlaM på søn 15. okt 2023, kl. 09:15
Sitat fra: førategangtesla på søn 15. okt 2023, kl. 07:31Når det gjelder parkeringsbremsen, noe spesielt å tenke på her? Tenker på calipere bak?

Stemmer i med det over. Du bør se hele videoen. Jeg setter min i transportmodus, og så plugger jeg ut den lille kontakten ved hjelp av en liten pirk etter å ha børstet reint for støv. Jeg bruker hjulstoppere som du kan se på bildene i første post så bilen ikke triller. Selv om dette er en "enkel" jobb er det absolutt mulig å skade bilen eller seg selv hvis man ikke har forberedt seg godt nok.

Jeg har noen smale børster som får kostet veldig fint ut av caliperne fremme med klossene ute. Sikkert ikke noe stress å ta den av, men det er ikke spesielt nødvendig for denne jobben, du kommer fint til der det trengs.

Det er på modus i servicemenyen:
Kontroller - Service - Tauing - Transportmodus og først da så frigjøres parkeringsbremsen på bakhjulene.

OlaM

Sitat fra: SHill på søn 28. apr 2024, kl. 22:54Er transportmodus den eneste måten for å få de løs?

Såvidt jeg vet, ja. Du kan sette bilen i N, men den går i P når du går ut av setet.
'21 3LR

filtvet

Noe spesielt man må gjøre mht elektrisk håndbrekk? Den låser vel hjulene?

Handyman

Sitat fra: filtvet på tir 30. apr 2024, kl. 11:15Noe spesielt man må gjøre mht elektrisk håndbrekk? Den låser vel hjulene?
Det er jo parkeringsbremsen som løsnes når man setter bilen i transportmodus.

Stig-Arne

Transportmodus fungerer det.
Men har hørt at den kan finne på å slå seg av om du bruker for lang tid, og da går bremsene på igjen.
Så det jeg har gjort frem til i år, er å ta av kontakten til motoren for å hindre at denne går på uten at man har kontroll.

I år derimot brukte jeg EPB service modus som man finner inne i Service Menyen på bilen. Da kan man slå av og på høyre og vensre motor som man selv vil, og den går ikke på igjen av seg selv.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

OlaM

Sitat fra: Stig-Arne på tir 30. apr 2024, kl. 16:56I år derimot brukte jeg EPB service modus som man finner inne i Service Menyen på bilen. Da kan man slå av og på høyre og vensre motor som man selv vil, og den går ikke på igjen av seg selv.

Interessant! Da kan jo det andre hjulet holde bremsen inne samtidig. Skal teste dette når jeg gjør bremsejobben i høst.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: Stig-Arne på tir 30. apr 2024, kl. 16:56Så det jeg har gjort frem til i år, er å ta av kontakten til motoren for å hindre at denne går på uten at man har kontroll.
Det bør man gjøre uansett.

Stig-Arne

Sitat fra: Handyman på tir 30. apr 2024, kl. 18:09
Sitat fra: Stig-Arne på tir 30. apr 2024, kl. 16:56Så det jeg har gjort frem til i år, er å ta av kontakten til motoren for å hindre at denne går på uten at man har kontroll.
Det bør man gjøre uansett.

Mulig, men i EPB service modus så anså jeg det som ikke nødvendig. Da man må trykke på P for at bilen skal reaktivere parkbremsen igjen.
Tesla Model Y LR 2022
Hyundai Ioniq 28 kWh 2017

OlaM

Sitat fra: Stig-Arne på tir 30. apr 2024, kl. 21:06Mulig, men i EPB service modus så anså jeg det som ikke nødvendig. Da man må trykke på P for at bilen skal reaktivere parkbremsen igjen.

Kanskje ikke nødvendig, men aldri godt å vite med software. Det er veldig lett å pille ut den kontakten og potensielt litt risiko hvis du skulle ha fingre i nærheten. Jeg tenker at den service modusen gir meg ekstra sikkerhet ved å ha bremsen på på motsatt side, da er det ikke vits å redusere sikkerhet et annet sted.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på tir 30. apr 2024, kl. 21:10
Sitat fra: Stig-Arne på tir 30. apr 2024, kl. 21:06Mulig, men i EPB service modus så anså jeg det som ikke nødvendig. Da man må trykke på P for at bilen skal reaktivere parkbremsen igjen.
Kanskje ikke nødvendig, men aldri godt å vite med software. Det er veldig lett å pille ut den kontakten og potensielt litt risiko hvis du skulle ha fingre i nærheten. Jeg tenker at den service modusen gir meg ekstra sikkerhet ved å ha bremsen på på motsatt side, da er det ikke vits å redusere sikkerhet et annet sted.
Nøyaktig hvordan jeg også tenker. I tillegg er det også beskrvet i servicemanualen, at man skal koble fra.

wainer

Vekker liv i denne gamle, meget informative tråden. Prøvde meg på bremseservice i dag, og hadde smurt meg med tålmodighet for å få ut pinnene. De fløy ut kjempelett ved hjelp av drivdor og en liten snekkerhammer fra biltema. Dette var jo lett tenkte jeg, men så kom jeg til selve bremseklossene. De satt bokstavlig talt som en kloss, begge to. Jeg får de til å røre seg, men ikke en sjanse for at jeg skulle få de ut. Prøvde med skrutrekker inn i "ørene" på klossene, men jeg tror skrutrekkeren ville knekke før bremseklossene kom ut. Hadde ikke uendelig med tid, så jeg måtte kapitulere og prioritere kun dekkskift.

Noe forslag på hvordan man får de ut? Gjelder kun 1,5 år gammel bil, dvs en vintersesong.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA