Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

We Charge ladeavtale

Startet av atrus, lørdag 08. oktober 2022, klokken 09:15

« forrige - neste »

atrus

Vet at det finnes mange tråder om We Charge fra før i forumet. Men de begynner å bli noe utdaterte samt at mitt spørsmål er konkret. Saken er den at jeg ikke har tilgang til hjemmelader og er avhengig av å lade bilen på offentlige stolper. For en tid tilbake var det jo veldig gunstig å lade bilen på Oslo kommunes stolper. Den første e-golfen jeg hadde (2015 - 2018) ladet jeg gratis på disse kommunale stolpene. Nå, derimot, begynner prisen på disse stolpene å skru seg opp. Dessuten er de aller fleste såpass trege at jeg må stå der i timevis før bilen er fulladet, fordi ID 4 har et betydelig større batteri enn e-golfen.

Det koster f.eks. 18 kr pr time (på dagtid) å lade på en stolpe som gir 6 KWh. Om jeg har forstått dette riktig vil det koste kr 234,- å lade en ID 4 fra 0 til 100%. Selvfølgelig starter jeg aldri på 0. Og det er også sjelden jeg lader helt til 100%. Men gjennom et år med lading fra 20/30 til 80% blir det jo penger av det. Vet at takstene på nettene er billigere. Men om det skal lønne seg må bilen omtrent være tom for strøm da jeg starter, eller så må jeg stå opp midt på natten for å flytte bilen.

Derfor har jeg vurdert å forlenge We Charge-avtalen som jeg fikk som et gunstig introduksjonstilbud da jeg kjøpte bilen i november i fjor. Har lest en del rundt slike ladeavtaler. Den mest pedagogiske jeg har kommet over så langt, er den fra NAF https://nye.naf.no/elbil/elbil-nytt/ladeabonnement-lonner-det-seg

Når jeg ruller ned til det som står om We Charge, kan jeg lese « Med lading hos Kople som eksempel, må du med We Charge Go lade 174 kWh i året for å gå i null. Med We Charge Plus må du lade 424 kWh før du begynner å spare penger.»

Om jeg har forstått dette riktig, tilsvarer 424 kWh 5,5 fulladinger i løpet av et år. Riktignok kjører jeg ikke særlig mer enn 8000 km årlig, men det må jo likevel innebære mer enn 5,5 fulladinger årlig. Og som et ekstra bonus ved Pluss-avtalen, er veldig gunstige priser hos Ionity. (Hadde bare Ionity hatt ladere i Oslo). Har derfor nesten konkludert med at en Pluss-avtale er den rette manøveren for meg. Eller er det noe som jeg ikke har fått med meg?

SveinJ

Jeg hat Pluss for andre året og må betale 130/mnd formuen i fast avgift. Men siden jeg kjører mye og har minst en lang utenlandstur i året, finner jeg det hekt OK med denne løsningen. Ett kort, ett kredittkort og en registrering.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

atrus

#2
Jeg har regnet videre på hvor mye kWh-prisen er på Oslo kommunes ladestolper. For takstgeuppe 3054 (som maksimalt gir 6 kWh, betaler man kr 1,60 pr kWh. For takstgruppe 3053 (som gir mellom 10 og 22 kWh) betaler jeg, siden ID 4 max kan ta 11 kWh, kr 2,10 pr kWh. Det er nøyaktig det samme som jeg evt. vil betale med pluss-avtale med de operatørene som er med i We Charge-avtalen. Til det regnestykket hører det også med at en slik avtale vil innebære en hundrelapp i månedsabonnement. Men gunstig pris på hurtig- og lynlading vil antageligvis gjøre totalsummen (pr år) rimeligere enn å satse på Ladeklubben? Dessuten, er det ting som tyder på at Oslo kommune vil gå over på kWh-prising. Og om de gjør det, er det ingen grunn til å tro det vil bli billigere enn dagens pris basert på tid.

elektro

Man skal lade lite for at man ikke skal gå i null i alle fall, med WeCharge Plus. De har en kampanje på kr. 100/mnd. inkl. mva. i 12 mnd. ved tegning ut året.

En kjempefordel, synes jeg, er at du langt på vei klarer deg med dette ene kortet dersom du forholder deg til IONITY, Recharge, Eviny, Kople og E.ON i Norge. Og det til veldig gode priser:

Hurtiglading (DC): Kr 3,60 per kWt
IONITY (DC): Kr 1,60 kr per kWt
Normallading (AC): Kr 2,605 per kWt
Pris per måned: Kr 99,994
Bindingstid: 12 måneder

Sperreavgift:
Normallading (AC): Kr 0,56 per min. etter 180 min.
(Gjelder ikke mellom kl. 21:00-09:00)
Hurtiglading (DC): Kr 1,67 per min. etter 90 min.

Synd Mer, Circle K og Tesla ikke er med, enda.. Men dette er en god begynnelse. I tillegg funker kortet med 340.000 ladere i EU. I software 3.0 kan man vel også enkelt navigere til disse.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hakotorg

Det 100kroners tilbudet, får du det opp i we Connect appen din? Får opp 129,99 hos meg.

elektro

Sitat fra: hakotorg på lørdag 08. oktober 2022, klokken 20:59
Det 100kroners tilbudet, får du det opp i we Connect appen din? Får opp 129,99 hos meg.

Det står på den åpne nettsiden. https://www.volkswagen.no/no/tjenester/we-charge.html#plans

Volkswagen Group Charging GmbH (Elli) tilbyr eiere av en ID.-modell We Charge-abonnementer for en avtaleperiode på 12 måneder til en redusert pris per måned (abonnement "Go" for kr 29,99 kr pr mnd. førpris kr 49,99, abonnement "Plus" for kr 99,99 pr mnd. førpris kr 129,99). Kampanjen gjelder kun for kjøp av ett abonnement pr. bruker og bil. Gjelder ikke ved kjøp av bruktbil, hvis bilen allerede har vært tilknyttet en brukerkonto, hvor en rabattert avtale er tidligere kjøpt. Kampanjen gjelder fram til 31.12.2022.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

hav4rd

Er det noen som vet om laderabatten for DNB Mastercard gjelder på We Charge?
ID.4 GTX (2022)

RJK

Sitat fra: hav4rd på mandag 07. november 2022, klokken 10:58
Er det noen som vet om laderabatten for DNB Mastercard gjelder på We Charge?
Ser ingen grunn til at du ikke skal få den. Det er jo en rabatt fra DNB til de som bruker dems Mastercard, og som gis for lading.

Om man bruker We Charge, Charge My Hyundai, Circle K Charge eller noen andre av de velkjente ladepartnerne, burde være uvesentlig. At det er mer spørsmål ved eventuell ny ladepartner, er jeg med på, for DNB må bli klar over disse og legge de inn i programmet sitt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hav4rd

Enig med deg at rabatten bør gis, spørsmålet er om det skjer i praksis. Det avhenger vel av hvilken kode transaksjonen merkes som.

Håper det er noen med faktisk erfaring her som kan svare på om den gis i praksis.

Jeg regner litt på hvilken ladeavtale som lønner seg med mitt forbruk, og da er det greit å vite om jeg kan regne med 12 % rabatt hos We Charge.
ID.4 GTX (2022)

RJK

Er jo bare å spørre i chatten til DNB, og om de bekrefter, ta skjermbilde eller be om utskrift av chatloggen for å ta vare på den skriftlige bekreftelsen om det skulle bli problemer og uenigheter i ettertid.

Selv har jeg ladekreditt som dekker all ladingen, så det er i tilfelle bare månedsgebyret om å gjøre, så da har jeg foreløpig holdt meg unna å bruke DNB Mastercard, men heller samler bonus hos Norwegian.... ;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på mandag 07. november 2022, klokken 13:00
Er jo bare å spørre i chatten til DNB, og om de bekrefter, ta skjermbilde eller be om utskrift av chatloggen for å ta vare på den skriftlige bekreftelsen om det skulle bli problemer og uenigheter i ettertid.

Selv har jeg ladekreditt som dekker all ladingen, så det er i tilfelle bare månedsgebyret om å gjøre, så da har jeg foreløpig holdt meg unna å bruke DNB Mastercard, men heller samler bonus hos Norwegian.... ;-)

Det virker ikke med We-Charge fordi de ikke har registert seg med korrekt bransjekode.
Dermed gjelder ikke rabatten her...

Dette kan vi sikkert i felleskap forsøke å rydde opp i ved å kontakte we-charge og spørre om de kan registrere seg korrekt i Norge - er en såkalt MCC kode de må inn med slik at DNB vet at de er en ladeaktør...


hav4rd

Takk for ryddig og konkret svar, helgenen!  :+1:
ID.4 GTX (2022)

Orbit

#12
MCC-koden du skal be dem bruke er 5552.
https://usa.visa.com/content/dam/VCOM/download/merchants/visa-merchant-data-standards-manual.pdf

(Jeg har ladet med Elli og fått riktig kode. Jeg trodde We-charge i praksis var samme som Elli.....)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Takker til både Orbit og Helgenen.

Dette var grei og viktig info. Jeg har nå sendt epost til ChargeMyHyundai for å spørre om de benytter riktig bransjekode.

Dette er vel i realiteten samme leverandør (!?!) Digital Solutions, så vil vel være gjeldende for begge to, om ikke de er registrert i Norge som forskjellige selskap.

Dermed vil jeg tro at meldingen vil gå sentralt, så de kan foreta endringer for flere av Digital Solutions-selskapene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA